Kokemuksia Kustannus HD:stä?

HDSunnatsuk

Hei kanssakynäilijät! Lähetin Kustannus HD:lle käsikirjoitukseni ja sainkin suht pikaisesti vastauksen, jossa minulle tarjottiin ns. pavelukustannetta, eli jos sitoutusin ostamaan omia kirjojani tietyllä summalla he kustantaisivat sen. Kustannustoimittajan viestistä sain sellainen kuvan, että he eivät muuta kuin tätä maksullista julkaisua esikoiskirjailijoille tarjoakaan, ja vähän googlailtuani epäilen, että he tarjoavat sitä koko lailla kaikille. Siksi kiinnostaisikin kuulla, millaisia vastauksia te muut olette Kustannus HD:ltä saaneet? Onko kenellekään tullut hylsyjä tai "oikeaa" kustannussopimusta? Onko joku tehnyt palvelukustanteen Kustannus HD:n kanssa ja millainen fiilis siitä jäi?

13

4201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höakhgöa

      Olen lukenut vain yhden Kustannus HD:n kautta julkaistun palvelukustanteen (Heidi Järvinen: Jäätyneet rauniot). Tuon ainutkertaisen kokemuksen perusteella HD:n palvelukustannustoiminta on ala-arvoista, kirjaa ei oltu edes oikoluettu, saati kustannustoimitettu, vaan teos oli painettu sellaisena kuin se oli kustantamoon lähetetty, kaiketikin kirjailijan suoltamana ensimmäisenä versiona.

      Jos sinulla on varaa ostaa ko. palvelut joltakulta muulta, varmaan myös Kustannus HD:n palvelukustanne on varteenotettava vaihtoehto kirjan julkaisemiseksi.

      Pahin moka, minkä aloitteleva kirjailija voi tehdä, on mennä julkaisemaan oma- tai palvelukustanne ilman kustannustoimitusta. Sillä ei saa aikaiseksi muuta kuin varsin kattavan takuun sille, ettei kukaan esikoisesi kohdannut todellakaan halua uhrata rahojaan seuraavaan kirjaasi. Eikä sitäseuraavaan.

    • palvelukustanne

      Ei ole kokemusta HD:sta, mutta olen nuorena julkaissut kirjan palvelukustanteena ja pakko myöntää ettei siitä lopulta jäänyt mikään hyvä fiilis, vaikka alkuun se tuntui hienolta saavutukselta. Silloin oli valtava tarve saada jotain julki, saada oma teksti kansiin. Mieti, pidätkö kirjaasi valmiina, vai haluatko saada vain kirjan nyt julki? Palvelukustanteet hyödyntää täysille kirjoittajien malttamattomuutta ja haaveita. Joku kirjailija on joskus sanonut, että kukaan ei muista milloin kirja on ilmestynyt, mutta jokainen muistaa sen oliko se hyvä vai ei. Tsemppiä kirjan kanssa. En halua täysin lytätä palvelukustanteita, että jos tietää mitä tekee niin silloin se voi olla hyvä juttu. Itse en ajatellut kovin kauaksi, sitä että kirja seuraa aina mukana.

    • eirohkea

      Olin kerran vähällä mennä tuohon palvelukustannusansaan. Onneksi eräs tuttu oli viisaampi. Jos on varaa laittaa parituhatta euroa kirjan julkaisuun, on kannattavampaa ostaa sillä rahalla kustannustoimitus, taitto ja kansi, ja tehdä omakustanne. Todella: minunkin kirjani olisi julkaistu palvelukustanteena semmoisena kuin se oli, vaikka tiesin että se vaatisi vielä paljon työtä tullakseen julkaisukelpoiseksi.

      Ei siis ollut kyseessä Kustannus HD, vaan eräs toinen firma. Sama meininki näyttää olevan niillä kaikilla eikä se kyllä ole ihmekään: jos pyrkisivät laatuun, voitot jäisivät saamatta. Tai sitten kävisi niin, että laatu huomattaisiin ja kustantamon kirjoja alettaisiin noteerata ihan eri malliin.

    • J--K

      "Palvelukustaminen" ja muut "artisti maksaa"-diilit eivät ole kustantamista. Vähän kuin minä sanoisin, että "mennään ravintolaan, minä kustannan, sinä maksat". Kustantamisen sijasta voi puhua vaikka "julkaisemisesta" (Vrt. englannin "publishing") tai ihan vain digipainamisesta.

      Yhtä hyvin voit mennä lähimpään digipainoon ja printata haluamasi määrän kopioita kirjastasi (voit saada ne jopa saman päivän aikana) ja jakaa niitä sitten tutuillesi. Koska siitähän on lopulta kyse: tutut niitä ostavat. Vai onko joku muka koskaan selaillut jostain Bookystä tuntemattomien palvelukustanteita ja pelkän takakansitekstin perusteella tilannut 30€ ( postikulut) maksavan kirjan?

      En ota kantaa HD-kustannuksen diiliin, mutta pyytäisin tarjouksen paikalliselta digipainolta ja vertaisin siihen, ellei sitten kustannusdiiliin kuulu aitoja kustantamon "palveluja", kuten
      -edellä mainittu kustannustoimittaminen / oikoluku
      -laadukas taitto, kansikuvat (ei mitään halpoja kuvapankkikuvia)
      -kirjan markkinointi
      -kirjan toiminttaminen kirjakauppoihin ja kirjastoihin jne.

      ISBN-numeron hankkiminen on ilmoitusasia (netissä max 10min). Kirjan markkinoinniksi ei riitä, että se on jossain kämäisessä nettikaupassa, koska kukaan ei oikeasti lähde sieltä etsimään kirjaa, josta ei ole koskaan kuullut. Kirjavälityksen katalogiin pääseminen periaatteessa hyvä diili, mutta se ei vielä tarkoita, että kirjaa löytyisi oikeasti kirjakaupoista (koska niissäkin tiedetään, ettei kukaan osta kirjaa, josta kukaan ei ole kuullut, joten eivät ne tuhlaa varastotilaa palvelukustanteille).

      Jos vielä tämän jälkeen koet saavasi rahoillesi vastinetta, niin mikäpä siinä, mutta en lähtisi montaa tonnia (?) maksamaan pelkästään siitä ilosta, että "oikea kustantaja" kutsuu minua "kirjailijaksi".

    • kokemustaon

      En viitsi yksityiskohtaisesti tähän kirjoittaa, ettei minua tunnisteta, mutta en tekisi Kustannus HD:n kanssa yhteistyötä, vaikka kyseessä olisi ihan oikea kustannussopimus...

      • Anonyymi

        Hei,
        olet mustamaalaaja näillä sivuilla, purat henkilökohtaisia pettymyksiäsi mustamaalaamalla muita. Häpeäisit, jos osaat!!


    • aaadeeHD

      Samaa mieltä kuin edellinen. Välttäkää. Käsikirjoituksen lähettämisen jälkeen niskaan tulee painostusta, mitä ei odottaisi. Rahaa pitäisi samantien syytää kyseiselle puljulle, olipa käsis miten keskeneräinen tahansa. HD:n omistajalla on muutenkin käytöstavoissa hiomista. :(

      • Hdngm

        Sama kokemus painostuksesta! Oli melkoinen yllättys, ettei kaunis kiitos ei mennyt läpi vaan vastineeksi tuli haukkuja...


      • Anonyymi
        Hdngm kirjoitti:

        Sama kokemus painostuksesta! Oli melkoinen yllättys, ettei kaunis kiitos ei mennyt läpi vaan vastineeksi tuli haukkuja...

        onko kustannus- HD oikeustoimi kelpoisten ihmisten hallinnassa


    • Anonyymi

      Olipa helpottavaa lukea näitä parin vuoden takaisia kommentteja. a) omakustanteista b) erityisesti juuri HD-kustantamosta.

      Todellakin, tuli tunne että kustantaja tulkitsee jokaisen käsikirjoittajan olevan 'vainjulkaisua vaille' millä väylällä tahansa, millä keskustelulla tahansa. Kun ei kiitos, kirjoittaa vain haluavansa auttaa, ja tulkitsee kirjoittajan kaikki kommentit loukkauksena hänelle, joka sentään on kirjoittanut yli 30 kirjaa. Uskomattoman yksioikoinen ja täydellisen käsittämättömästi loukkaantuva herkkähipiä. Ystävällisyyskin tulkitaan, kun ei tule diiliä, loukkauksena. En suosittele.

    • Anonyymi

      Hei,
      minulla on päinvastainen kokemus Kustannus HD:n palveluista. Kustantaja ohjasi minua saamaan valmiiksi esikoisromaanini. Hän oli tarkka ja kannustava. Romaanini sai positiivista huomiota. Sain rahani takaisin myytyäni kirjat verkostoilleni.
      Liian usein kirjoittaja yliarvioi omat kykynsä kuten minäkin ensin arvioin. Oli tehtävä vielä paljon työtä, jotta kirja julkaistiin. Minuun otettiin yhteyttä, ei tarvinnut odottaa vuotta yhteydenottoa suurilta kustantamoilta, jotka kuittaavat parilla lauseella etteivät ota kustannusohjelmaansa. Miltä se kirjoittajasta tuntuukaan? Minäkin lähetin useaan paikkaan käsikirjoitukseni, kukaan ei vaivautunut soittamaan eikä parannusehdotuksia esittämään. Kiitos Kustannus HD:n kustantajalle, että sain mahdollisuuden kehittyä kirjoittajana.

    • Anonyymi

      Joltain eri kustantajalta, saatu vastaava, maksa niin kustannetaan -tyyppinen puhelinsoitto, kiitos ja ei kiitos.

      • Anonyymi

        Vielä ajatuksia julkaisemisesta.. Harrastuspohjalta kirjoittajana on lähes mahdotonta saada julkaisua sijoittamatta kirjaan. Minä en saanut yhtään hyväksyntää isoilta kustantamoilta, kässärini oli matkalla lähes vuoden kierroksella, eikä puhettakaan, että olisin saanut edes pientä parannusehdotusta. Kierrätin vuosia käsikirjoituksiani. Siksi olin valmis ostamaan kirjani, rahat sain takaisin myymällä kirjani. On tärkeää olla oman kirjansa ääni ja aktiivinen, kirjoittajat eivät yleensä mielellään tartu tähän tilaisuuteen. Kävin lukuisissa kirjastoissa, lukupiireissä lukemassa kirjaani ja oppilaitoksissakin myin kirjaani. Yhdessä helsinkiläisessä kirjastossa kirjani oli 10 viikkoa bestsellerinä. Sekin ilahdutti. Myös ympäri suomea kirjastoissa lainaus tilanne oli seurattavissa netissä. Se tuntui mukavalta. Sanasto maksaa lainatuista kirjoista edelleen.
        Paha juttu on se, että kirjamyynti on joka tavalla hankaloitunut. Äänikirjat ovat tulleet tilalle, joista vielä vähemmän kirjoittaja saa itselleen. Kun kovakantinen kirja myy aina vaan huonommin, mistä silloin voi maksaa tekijän palkkioita, jota kirjoittaja kysyy. Kirjastot tilaavat hiukan, 35% alennuksella kustantamoilta. Kustantajalle kertyy varastoon kirjoja, joita ei edes kirjoittaja itse huoli. Kirjakauppojen sisään ostajat eivät ota juuri kuin ammattikirjailijoiden teoksia, lopulta nekin myydään alennuksella, kuten olette huomanneet marketeissa.
        Haluan tsempata teitä, jotka haluatte kirjanne ulos tomeraan vastuunottoon oman kirjan hyväksi, myyntityöltä ei juuri voi välttyä.
        Kustantamojen parjaamisen ja murehtimisen sijaan kannattaa keskittää voimat kirjalliseen työhön, verkostojen luomiseen ja jalkatyöhön. Sijoittavathan ihmiset paljoon muuhunkin!! Kirjaan sijoitus on hyvä sijoitus. Miksi et sijoittaisi omaan kirjaan? Esikoiskirja antaa paljon iloa ja voimaa jatkaa kirjoittamista. Viimeksi joku kysyikin, koska tulee jatkoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe