Kirkollisvaalit

eekkeri

Ennen Esikoislestadiolaisia oli runsaasti ehdolla kirkollisvaaleissa. Nyt kun lueskelin ehdokas listoja, niin löysin pääosin ehdokkaita, jotka edustavat Esikoisia. Onko Esikoislestadiolaisten mielenkiinto kirkon asioihin romahtanut täysin, vai mistä moinen johtuu?

56

1476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitosjanäkemiin

Ei kiinnosta nähty on mikä on kirkon touhu ja mihin se on menossa. Kirkko muutenkin on niin Maallistunut.

• 23112018

Toimi hyvä ihminen. Älä pakene. Älä käännä selkää. Älä linnottudu omaan kuplaan, vain elävien kristityiden joukkoon. Taistele. Kanna soihtua. Kaiken keskellä toimi yhä lujemmin, enemmän. Älä kysele, mitä kirkko sinulle antaa. Anna sinä. Anna kaikkesi. Älä luovuta.

• eiköpä_näin_ole

Kirkko on kuollut. Jellivaarasta ainoa oikea Jumalansana tulee, tämän etsikkoajan äitiseurakunnasta. Siellä lapinmaalla syttyi viimeinen tuli, jota kannamme. Esikoislestadiolaiset omistavat avaimet ja niitä viisaasti käyttävät. Vanhoollisilta ja nykyisiltä Esikoilta ne puutuvat.
        Eriseuraan, kuolettavaan syntiin ovat molemmat porukat lähteneet tästä ainoasta oikeasta kristillisyydestä.

Pitäkää kiinni tästä elävästä kristillisyydestä, niin ovat saarnaajat saarnanneet niin kauan kuin muistan.

• KylläTosiOn

Aivan, yksi oikea oppi!

• 26112018
        eiköpä_näin_ole kirjoitti:

Kirkko on kuollut. Jellivaarasta ainoa oikea Jumalansana tulee, tämän etsikkoajan äitiseurakunnasta. Siellä lapinmaalla syttyi viimeinen tuli, jota kannamme. Esikoislestadiolaiset omistavat avaimet ja niitä viisaasti käyttävät. Vanhoollisilta ja nykyisiltä Esikoilta ne puutuvat.
        Eriseuraan, kuolettavaan syntiin ovat molemmat porukat lähteneet tästä ainoasta oikeasta kristillisyydestä.

Pitäkää kiinni tästä elävästä kristillisyydestä, niin ovat saarnaajat saarnanneet niin kauan kuin muistan.

Kirkkomme ei edelleenkään ole niin kuollut kuin keskuudessanne annetaan virheellisesti ymmärtää. Koko totuus ei ollenkaan ole median kohinat. Lestadiolaisuus on syntynyt Ruotsin lapissa. Sillä ei ole mitään tekemistä Jellivaaran kanssa, ei ainoan oikean kristillisyyden...ei taivaan valtakunnan avainten omistamisen...ei tuomitsemisen. Kovin viisaasti et ainakaan sanoja käyttänyt. Teidän seuroissanne puhalsivat niin erikoiset tuulet, että ne todella tuntuivat aivan eri seuroilta kuin mihin olimme kasvaneet. Aivan outoja korostuksia... aivan outoja käytäntöjä...armotonta huoneesta lakaisemista...rakkaudettomuutta. Ei tuntunut lämpimältä Isän kodilta. Ei ollut sijaa majatalossa kaikille. Jos kaiken lakaisemisen ja jyvien erottelemisen jälkeen, joku rukoushuoneissa voi tuntea iloa ja rauhaa, tuntuu ihmeelliseltä.

• Yksimeis

Rauhansiteessä kuitenkin sanotaan että olemme Ev.lut. kirkon sisällä toimiva heeätysliike, meillä tavalla me toomimme?

• toionpahajoo

Voi nyt pistit pahan, nyt pistit pahan. Mitenhän tämä selviäisi.

• Kaikki te olette kuitenkin evankeelisia, eli uusi testamentti on se se perusta.

Jos heprealainen raamattu ( VT) on testamentti, kuten onkin kansalleen, niin uusi testamentti on väärennös, koska se on pyrkinyt kumoamaan alkuperäisen testamentin ja sitä ei voi tehdä kuin testamentin laatija. Ei ulkopuoliset.

Laillisesti, uusi testamentti on siis petos, eli rikollista toimintaa. Jopa väärennetun testamentin hallussapito on rikollista. Lain mukaan näin.

• "fari.g"
        -
        Niin kyllä, VT. selittää Uuden testamentin koko
        VT :n ajan , mutta ei se rikos ole !
        -

• Kristuksenmurhaajille

Vanhatestamentti oli Uudentestamentin varjokuva eli testamentti joka ei ollut vielä voimassa. Testamenttihan astuu voimaan vasta sen tekijän kuoltua.

Herran Jeesuksen Kristuksen kuolemassa siis Vanhatestamentti vasta astui voimaan ja voimaan astuttuaan sitä kutsutaan Uudeksitestamentiksi. Uusitestamentti on se mikä on todellista ja johon vanhanliitonkin pyhät turvasivat. Tosin vanhanliiton pyhät turvasivat Uuteentestamenttiin sen varjokuvan eli Vanhantestamentin välityksellä. Vanhatestamentti oli voimaan astumaton Uusitestamentti tai oikeastaan sen varjokuva.

Niin kuin pyhäkköteltta ja Jerusalemin temppeli olivat sen TODELLISEN kolmannessa taivaassa ja toisessa taivaassa sijaitsevan Temppelin varjokuvia, niin oli Vanhatestamenttikin Uudentestamentin varjokuva. Niin kuin pukkien ja kauristen veri oli Jumalan Pojan Jeesuksen veren varjokuvia, niin oli Vanhatestamenttikin Uudentestamentin varjokuva. Niin oli Vanhaliittokin Uudenliiton varjokuva. Herran Jeesuksen veri oli sitä liiton verta, jota vuodattamalla Jumalan Liiton Testamentti astui voimaan eli Liiton varjokuva väistyi todellisen, jo-voimaanastuneen Liiton tieltä.

Hepr. 9:
        15 Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi, että hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki ensimmäisen liiton aikana tapahtuneista rikkomuksista ja että kutsutut niin saisivat heille luvatun iankaikkisen perinnön. [Room. 3:25,26; 1. Tim. 2:5]
        16 Liitto on myös testamentti, ja testamentin tekijän kuolema on aina voitava näyttää toteen. [Gal. 3:15]
        17 Testamenttihan astuu voimaan vasta sen tekijän kuoltua; tekijänsä eläessä sitä ei voida koskaan panna täytäntöön.
        18 Siksi ei ensimmäistäkään liittoa voitu vahvistaa ilman verta. [2. Moos. 24:7,8]
        19 Luettuaan kansalle lain käskyt Mooses otti sonnien ja pukkien verta sekä vettä, punaista villaa ja iisopinvarsia ja vihmoi lain kirjan ja koko kansan
        20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt."
        21 Samalla tavoin hän vihmoi verta teltan ja kaikkien jumalanpalveluksessa käytettävien esineiden päälle. [2. Moos. 29:21,36; 3. Moos. 8:15,19]
        22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta. [3. Moos. 17:11]
        23 Kun siis taivaan todellisuuden kuvat on näin puhdistettava, tulee itse todellisuus puhdistaa paremmin uhrein.
        24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.

• Kristuksenmurhaajille

Äsken käyttämääni terminologiaa hieman selitän:

–Toinen taivas = armotaivas eli Jumalan armovaltakunta täällä armomaitten päällä (tietoa siitä löydät sivustolta: rauhanyhdistys.fi)

–Kolmas taivas = kirkkauden taivas, jossa on Jumalan valtaistuin ja jossa Herra Jeesus Kristus – Jumalan ainoa Poika, meidän Herramme – istuu Jumalan – Isän – oikealla puolella, ja josta hän on tuleva kerran maan päälle tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Isä on antanut kaiken tuomiovallan Pojalleen.

Lisäksi lienee tarpeellista selittää:
        –Ensimmäinen taivas = ilmakehä ja koko universumi ja mahdollinen multiversumi, jossa Maa -planeettamme liikkuu radallaan.

• puurotJAvellit
        Kristuksenmurhaajille kirjoitti:

Vanhatestamentti oli Uudentestamentin varjokuva eli testamentti joka ei ollut vielä voimassa. Testamenttihan astuu voimaan vasta sen tekijän kuoltua.

Herran Jeesuksen Kristuksen kuolemassa siis Vanhatestamentti vasta astui voimaan ja voimaan astuttuaan sitä kutsutaan Uudeksitestamentiksi. Uusitestamentti on se mikä on todellista ja johon vanhanliitonkin pyhät turvasivat. Tosin vanhanliiton pyhät turvasivat Uuteentestamenttiin sen varjokuvan eli Vanhantestamentin välityksellä. Vanhatestamentti oli voimaan astumaton Uusitestamentti tai oikeastaan sen varjokuva.

Niin kuin pyhäkköteltta ja Jerusalemin temppeli olivat sen TODELLISEN kolmannessa taivaassa ja toisessa taivaassa sijaitsevan Temppelin varjokuvia, niin oli Vanhatestamenttikin Uudentestamentin varjokuva. Niin kuin pukkien ja kauristen veri oli Jumalan Pojan Jeesuksen veren varjokuvia, niin oli Vanhatestamenttikin Uudentestamentin varjokuva. Niin oli Vanhaliittokin Uudenliiton varjokuva. Herran Jeesuksen veri oli sitä liiton verta, jota vuodattamalla Jumalan Liiton Testamentti astui voimaan eli Liiton varjokuva väistyi todellisen, jo-voimaanastuneen Liiton tieltä.

Hepr. 9:
        15 Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi, että hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki ensimmäisen liiton aikana tapahtuneista rikkomuksista ja että kutsutut niin saisivat heille luvatun iankaikkisen perinnön. [Room. 3:25,26; 1. Tim. 2:5]
        16 Liitto on myös testamentti, ja testamentin tekijän kuolema on aina voitava näyttää toteen. [Gal. 3:15]
        17 Testamenttihan astuu voimaan vasta sen tekijän kuoltua; tekijänsä eläessä sitä ei voida koskaan panna täytäntöön.
        18 Siksi ei ensimmäistäkään liittoa voitu vahvistaa ilman verta. [2. Moos. 24:7,8]
        19 Luettuaan kansalle lain käskyt Mooses otti sonnien ja pukkien verta sekä vettä, punaista villaa ja iisopinvarsia ja vihmoi lain kirjan ja koko kansan
        21 Samalla tavoin hän vihmoi verta teltan ja kaikkien jumalanpalveluksessa käytettävien esineiden päälle. [2. Moos. 29:21,36; 3. Moos. 8:15,19]
        22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta. [3. Moos. 17:11]
        23 Kun siis taivaan todellisuuden kuvat on näin puhdistettava, tulee itse todellisuus puhdistaa paremmin uhrein.
        24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.

"Herran Jeesuksen Kristuksen kuolemassa siis Vanhatestamentti vasta astui voimaan ja voimaan astuttuaan sitä kutsutaan Uudeksitestamentiksi. Uusitestamentti on se mikä on todellista ja johon vanhanliitonkin pyhät turvasivat. Tosin vanhanliiton pyhät turvasivat Uuteentestamenttiin sen varjokuvan eli Vanhantestamentin välityksellä. Vanhatestamentti oli voimaan astumaton Uusitestamentti tai oikeastaan sen varjokuva."

Olet tainnut valvoa yön? On sellaista tajunnan virtaa että oksat pois.

• testamenteista
        Kristuksenmurhaajille kirjoitti:

Hepr. 9:

Onko Jumala kuollut? Ei kai nyt sentään. Kyllä Jeesus elää ja kaikki testamentit ovat edelleen voimassa.

• vl-vanhurskas

Herra Jeesus Kristus on Jumalan ainoa poika ja Jumala. Herra Jeesus Kristus on kuollut, mutta hän on myös noussut ylös kuolleista ja elää nyt ja elää ikuisesti.

• Jonkinsortinänkyrä

Olisiko siinä käynyt jotenkin näin:
      Aikaisempina vuosikymmeninä "elävätuntoiset kristityt"(esikoislestadiolaiset) ovat kaikkensa antaneena ja tehneenä aktiivisesti hakeutuneet erilaisiin kirkon virkoihin ja eri toimi-elimiin ja siten vaikuttaneet kirkon sisältäpäin kirkossa tapahtuvaan negatiiviseen muutokseen. Ovat myös yksilöinä ja herätysliikkeenä monin eri tavoin vaikuttaneet aktiivisesti kirkon sisällä.

Nyt kun on tultu siihen, että on saarnapaikalta julkisesti ilmoitettu kirkon olevan kuollut ja siellä olevan lähinnä hiiriä ja rottia, on tullut aika heittää "pyyhe kehään".

Mitäs sitä enää vaivaa näkemään, kun kaikki voitava on tehty?
      Nyt voi hyvillä mielin vaikka vähän arvostella kirkkoa?

• VaroVääriäProfeettoja

Herää unestasi sinä judaistien väärä profeetta, ja rukoile parannuksen armoa! Mooseksenuskolla ei pelastu.
      xxxxxxxxxxxxxxxxxx

***) Jer. 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;

Jer. 31:32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
      Jer. 31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      Jer. 31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
      xxxxxxxxxxx

2. Kor. 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Hepr. 8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,

Hepr. 8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Hepr. 9:15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

Hepr. 12:24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

• Jonkinsortinänkyrä

Hei kaweri. Jos tuima viestisi oli minulle tarkoitettu, niin varmaan huomasit kirjoitukseni olevan "lievästi" sarkastiseen tyyliin kirjoitettu. Ehkä et, mutta ei se mitään.

• rauhanyhdistyslainen

Minä olen ymmärtänyt, että hän tarkoitti sen viestin nimimerkille "fari.g", eikä sinulle.

fari.g lienee harhaoppinen juutalainen eli fariseus.

Kristinusko on ainoa oikeaoppinen juutalaisuuden muoto, kun puhutaan hengellisellä tasolla eikä etnisellä eli lihallisella.

Joh. 6:63
        Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.

Joh. 6:
        66 Siitä ajasta luopuivat monta hänen opetuslastansa hänestä ja menivät pois, eikä hänen kanssansa enempi vaeltaneet.
        67 Niin Jesus sanoi niille kahdelletoistakymmenelle: ettekö te myös tahdo mennä pois?
        68 Simon Pietari vastasi häntä: Herra, kenenkäs tykö me menemme? sinulla on ijankaikkisen elämän sanat,
        69 Ja me uskomme ja olemme ymmärtäneet, että sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika?
        70 Jesus vastasi heitä: enkö minä ole teitä kahtatoistakymmentä valinnut? ja yksi teistä on perkele.
        71 Mutta sen hän sanoi Juudaasta, Simonin pojasta Iskariotista; sillä hän oli hänen pettävä, ja oli yksi niistä kahdestatoistakymmenestä.

• Kristuksenmurhaajille

nimi Juudas merkitsee: "juutalainen"

• Kirkonjäsen

Olen ollut kirkon luottamusmiehenä 15v ja voin kertoa ,siellä ei ole mitääm sanansijaa elävän kristityn mieliåiteellä.
      Nauretaan kun olen puolustanut Jumalansanaa.
      Ei koskaan enään ehdolle.
      Maailmanhenki jyllää vaikka mitä tekisi.
      Raamattu todistaa ,et vääryys saa vallan.

• sielläpäättävättieten

Seuraava kirkolliskokous on 7-10.5.2019.

• YksisiläisetTekopyhät

Jos synnit näkee vain toisissa, silloin on jo paatunut.

• Kalle334

Itse olen ollut kirkon luottamustehtävissä lähes 20 vuotta, ja olen voinut vaikuttaa todella moneen hengelliseen asiaan maallisten lisäksi. Luulenpa, että nimim. kirkonjäsen on perustellut puheitaan muulla, kuin Raamatun sanalla tai muuten epäasiallisesti tyypilliseen lestadiolaiseen tapaan: "menet h:iin jos et tee parannusta". Noinkin voi toimia, mutta varmaan johtaa epätoivottuun tulokseen.
        Ps. Jatkan luottamustehtävissä seuraavankin nelivuotiskauden.

• ÄnkyrätOnÄnkyröitä
        Kalle334 kirjoitti:

Itse olen ollut kirkon luottamustehtävissä lähes 20 vuotta, ja olen voinut vaikuttaa todella moneen hengelliseen asiaan maallisten lisäksi. Luulenpa, että nimim. kirkonjäsen on perustellut puheitaan muulla, kuin Raamatun sanalla tai muuten epäasiallisesti tyypilliseen lestadiolaiseen tapaan: "menet h:iin jos et tee parannusta". Noinkin voi toimia, mutta varmaan johtaa epätoivottuun tulokseen.

Duoda joo. Lapinvanhimmat aikanaan edellyttivät, että Venäjälle ja Viroon viedään tällaista "vain me pelastumme" esikoislestadiolaisuutta. Esikoislestadiolaisuudessa koko opin rakenne keskittyy "TÄHÄN kristillisyyteen". Seurukset ovat jo kaikkien tiedossa, liike on kaikista muista kristityistä eristyksissä elävä liike, jolla ei ole minkäänlaista kykyä minkäänlaiseen yhteistyöhön muiden kristittyjen kanssa.

Vanhoillislestadiolaisilla oli esim. minun ev.lut. seurakunnassani ihan oma vaaliliittonsa. Ovat siis ihan samanlaisia itseensä kärertyneitä änkyröitä kun esikoislestadiolaistkin nykyisin, mutta pakkolisääntymisen johdosta joukko on isompi, joten he voivat toimia tällä tavalla omana ryhmänään kirkon sisällä.

Aikanaan vanhoillislesta pappi haki kirkkoherraksi seurakuntaamme. Vaalitilaisuudessa eräs esikoislestadiolainen kysyi häneltä, saako esikoislestadiolainen saarnata kirkossamme, jos sinut valitaan? "Ei päiväjumalanpalveluksissa" oli vastaus. Jos änkyrät pääsevät päättäviin asemiin seurakunnassa, he panevat heti toppia kaikille muille, yhteisen seurakunnan toiminnoissa.

• Kalle334
        Kalle334 kirjoitti:

Jäi sanomatta, että esikoislestadiolaisuus on minulla taaksejäänyttä elämää. En voinut siellä jatkaa siellä käyttöönotettujen uudistuksien ynnä opillisten muutoksien takia.

• EiOoHuomattu

Mikä opissa on muuttunut?

• Karvasjuurikasvoi
        EiOoHuomattu kirjoitti:

Meillä on sama kristillisyys edelleen täydessä voimassa
        Maailman rakkaus tuli jollekin ja lähtivät vieraalle maalle sikoja paimentamaan

• Aloittajaaaa11
        EiOoHuomattu kirjoitti:

Mm seurakuntaoppi on kuin vanhoillislestoilla. Pyhitysoppi nykyään kuin roomalaiskatolisilla.
        Vanhurskauttamisoppi ja pyhitysoppi sekoitettu.
        Opetetaan luottamusta seurakuntaan ym mutta luottamusta Kristukseen harvoin mainitaan.
        Riittääkö lista, vai jatketaanko vielä?

• Jonkinsortinänkyrä
        Karvasjuurikasvoi kirjoitti:

Olen kuullut useasti takavuosikymmeninä esikoislestadiolaisuudessa opetettavan, että esikoislestadiolaisuus ei ole itse asiassa mitään muuta kuin mitä puhtainta luterilaisuutta. Usein on seuroissa vedottu mm. oppi- isäämme Martti Lutheriin mitä moninaisimmissa asioissa.

Sitten kun taas vähän tutustuu Lutherin kirjoituksiin, niin melkoisen sokea pitää olla, jos ei mitään eroa huomaa Lutherin kirjoitusten ja Esikoislestadiolaisuuden opetuksen suhteen. Eroa löytyy melkoisen paljon jopa hyvinkin oleellisissa kohdin. Ainahan voi tietenkin väittää, että oppi on sama ja mitään eroa ei opetuksessa ole, mutta väittäisin, että kyllä siinä tapauksessa on Lutherin kirjalliseen tuotantoon tutustuminen jäänyt jopa kokonaan väliin.

• NäinSiinäKävi
        Jonkinsortinänkyrä kirjoitti:

Olen kuullut useasti takavuosikymmeninä esikoislestadiolaisuudessa opetettavan, että esikoislestadiolaisuus ei ole itse asiassa mitään muuta kuin mitä puhtainta luterilaisuutta. Usein on seuroissa vedottu mm. oppi- isäämme Martti Lutheriin mitä moninaisimmissa asioissa.

Sitten kun taas vähän tutustuu Lutherin kirjoituksiin, niin melkoisen sokea pitää olla, jos ei mitään eroa huomaa Lutherin kirjoitusten ja Esikoislestadiolaisuuden opetuksen suhteen. Eroa löytyy melkoisen paljon jopa hyvinkin oleellisissa kohdin. Ainahan voi tietenkin väittää, että oppi on sama ja mitään eroa ei opetuksessa ole, mutta väittäisin, että kyllä siinä tapauksessa on Lutherin kirjalliseen tuotantoon tutustuminen jäänyt jopa kokonaan väliin.

Joo, ei esikoislestadiolaisuus ole lähelläkään luterilaista tunnustusta. Suuntaa yritettiin kääntää luterilaiseen tunnustukseen päin, mutta Ruotsissa vaihtunut johto suomalaisten lakihenkisten tuella torppasi oikeaan suuntaan lähteneen kehityksen.

Nythän tässä ei ole ongelmaa, liike johtoryhmineen etenee kohti aina vain laillisempaa yhdistystä.
        Me evankeliset esikoislestadiolaiset jätimme tämän itseriittoiseen eristykseen uppoavan laivan.

• enautuas
        Kalle334 kirjoitti:

Jäi sanomatta, että esikoislestadiolaisuus on minulla taaksejäänyttä elämää. En voinut siellä jatkaa siellä käyttöönotettujen uudistuksien ynnä opillisten muutoksien takia.

Oikein valitsit. miksi Jumala ei anna kaikille voimaa päästä siitä ikeestä? Tutkimattomat ovat hänen tiensä.

• heheheh

Tuollainen maailmanrakkaus - puhe kyllä kertoo omasta maailmanrakkaudstasi, jota asalaa toteutat?
        Onko se niin?
        Syntielämän ihannnointia, kuten saarnaaja >Sepolla esimerkiksi saarnojen perusteella on olemassa enemmän kuin monellakaan seurakunnan jäsenellä, jos lähes samanikäisiä vertaillaan.

• EiOoHuomattu

Mitä syntielämää tarkoitat?

• Kalle334

Selkein esimerkki vääristyneestä seurakunta/vanhurskauttamisopista on muutaman suureksi kasvaneen puun puheet "TÄMÄN seurakunnan ulkopuolella ovat vain hiiret ja rotat."
        Jos tällaisen puheen sydämessään hyväksyy, on vakavasti tutkittava omaa autuuden perustaansa.
        Ettei vaan jotain muuta olisi tullut Kristuksen sijaan.
        Tuollainen opetus on täysin vastoin sitä, mitä mm Luther on seurakunnasta opettanut.

• VihaOnSaatanasta
        Kalle334 kirjoitti:

Selkein esimerkki vääristyneestä seurakunta/vanhurskauttamisopista on muutaman suureksi kasvaneen puun puheet "TÄMÄN seurakunnan ulkopuolella ovat vain hiiret ja rotat."
        Jos tällaisen puheen sydämessään hyväksyy, on vakavasti tutkittava omaa autuuden perustaansa.
        Ettei vaan jotain muuta olisi tullut Kristuksen sijaan.
        Tuollainen opetus on täysin vastoin sitä, mitä mm Luther on seurakunnasta opettanut.

Niin, tällainen henkilö on kasvanut ja kehittynyt hengellisen vihan ja halveksunnan ympäristössä pitkään.

Arvot ja asenteet tulevat näin osaksi itseä. Kun näitä ei ymmärrä synniksi, ne asenteet ja arvot saavat kasvaa ja kehttyä rauhassa ihmisen mielessä.

Olen kuullut toisilta henkilöiltä, että siinä firmassa röyhkeimmät puhujat, saarnaavat esikoisille myllynkivestä.

Sääli vaan, millaista henkistä ja hengellistä väkivaltaa tuollaisen vihamielisen ihmisen elämä ja hänen ympärillään elävät ihmiset joutuvat kärsimään tuollaisten ihmisten henkisistä ja hengellisistä vammoista.

Viha ja halveksunta jota kateereilta kylvetään, tarttuvat ymmärtämättömiin nuoriin, ja erityisesti lapsiin, jotka joutuvat tuollaisen propagandan uhreina seuroissa istumaan ja oppivat vihaamaan ja halveksimaan uskovian lähimmäisiään ja sukulaisiaan.

• TäytyyIhmetellä

Nyt on jo parempi, ettei tuohon vastaa mitään!

• ÄläSuostuIhmisenOrjaksi
        TäytyyIhmetellä kirjoitti:

Parempi on ettei vastaa, ellei ole riittävästi käynyt elämänkoulua ja tullut tässä koulussa tietoiseksi ihmisen konsteista hallita ja vallita toista ihmistä. Jos Kristuksen ei anneta seurakunnassa YKSIN hallita jokaista sen jäsentä samalla mitalla, vaan ryhmässä aletaan sairaalla tavalla korottaa joitakin ryhmän jäseniä, niin se on varma tuhon tie. Turha pyristellä tutkainta vastaan.

• koulutettu

Aamenta päälle 14:58 kirjoitettuun tekstiin

• malakiias
        TäytyyIhmetellä kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Miksi on parempi olla vastaamatta tai ehkä tarkoitatkin kommentoimatta.
        Eihän "VihaOn Saatanasta" -nimimerkin kirjoituksessa mitään kysytty?

Olihan se harvinaisen selkeäsanainen kirjoitus kuten Kalle334:nkin kirjoitus. Kertovat näkemyksensä Esikoislestadiolaiset ry:n piirissä vallitsevan "vain me" -kristillisyyden haittapuolista. Havaitsemastaan halveksunnasta kaikkia muita kuin oman "elävän seurakunnan" uskollisia jäseniä kohtaan.

Kalle334 kyllä ilman kysymysmerkkiä pohtii: " Ettei vaan jotain muuta olisi tullut Kristuksen sijaan." Siihen voisit vastata kertomalla näkemyksesi asiasta.

Kaikkea mahdollista hyvää sinulle ja seurakunnallesi toivon vaikka se pahalta nyt näyttää tai oikeammin kuulostaa saarnoissa..

• Eekkeri

Kiitos asiallisista vastauksista.

• eipäkestä

Elekee, elekee.. ei tarvii kiitellä.

• BeliarinJulmaaJoukkoa
        eipäkestä kirjoitti:

Elekee, elekee.. ei tarvii kiitellä.

Kyllä näiden esikoisalestadiolaisten kiihkohenkien vihanpidolle ja päättömille valheille pitää totuus rinnalle asettaa.

• Kristusyksin

Lahdessa esikoislestadiolaiset ry ei laittanut omia ehdokkaita vaaleihin. Se on tietenkin luonnollista, ovathan he rikkoneet kirkkoyhteyden ja ryhtyneet vapaakirkoksi toimittamalla itse maallikkovoimin sakramentteja ja pitämällä omaa kirjaa kastetuista jne.

• RuskipojanElkeet

Juuri näin! Jo vuonna 2014 vuosikokouksessa Lahdessa tämä tehtiin selväksi meille. Purtanen ja Karhu kävivät piispojen juttusilla. Heille kerrotiin piispojen toimesta kuinka käy, jos separatisteiksi ryhdytte kirkon sisällä. Tästä huolimatta yhdistys alkoi järjestellä omia sakramantteja vaikka me jäsenet vaadimme asiasta laillista äänestystä, yhdistyslain nojalla. Hesassa alkoi lapsellinen molotus
      "hengellisen hallituksen" vallasta toimia yhdistyslakien vastaisesti.

Suomen yhdistyslaissa ei ole hengellistä hallitusta, eikä kristinuskossa tunneta sellaista hallitusmuotoa lainkaan. Lakihenkiset puhujat lähtivät kiertämään liikkeen paikallisyhdistyksissä takaovien kautta, lykäten väkivalloin ehtoolliset rukoushuoneille ilman paikallisyhdistysten yhteistä päätöstä.

Teko on jo törkeä maallisessakin mielessä, maamme lakeja ei noudatettu ja tehtiin näin vahinkoa liikkeen jäsenistölle.

Hengellisesti tuollainen muutaman yksinvaltaisen ukon juonimisen seurakunnan seläntakana, ei pitäisi olla missään tapauksessa mahdollista. Liike siis menetti kasvonsa ihmisten Jumalan EDESSÄ ja katumattomuus tuossa asiassa sinetöi väärinteot.

• SekopäitäNämäEsikoisetRY

Ruski pojan elkeet kirjoitti Katkeran häviäjän tilityksen Suotakoon se hänelle Miksi pitää aina kääntää totuutta Nyt
      SAMAA SANOMAA ViEVÄT PIISPOILLE ESIKOISET RY
      Lahdessa tämä tehtiin selväksi meille. Purtanen ja Karhu kävivät
      Tätä samaa asiaa kertomassa kuolleenuskon. piispoille MITEN SE NYT ON OIKEIN?
      Naispappeuden vastustajille lisää elintilaa kirkossa
      Kotimaa
      Kysymys naispappeuden vastustajien eli niin kutsutun perinteisen virkakannan edustajien asemasta ja elintilasta kirkossa on saanut 28 kirkolliskokousedustajaa ja kuusi pappia lähettämään kirjeen piispoille. Siinä todetaan, että naisten pappeutta vastustava seurakuntaväki on jäänyt pysyväksi osaksi kirkkoa.
      Kirjeen allekirjoittajat kiinnittävät huomiota kahteen ongelmalliseksi koettuun kohtaan: tilojen antamiseen naisten pappeutta vastustavien pappien ja seurakuntalaisten käyttöön sekä pappisvihkimyksiin. Toiveena on, että tiloja saataisiin käyttöön ja naisten pappeutta vastustavia miehiä voitaisiin jatkossa vihkiä papeiksi.
      Kirjeen allekirjoittajat painottavat, että he eivät esitä muutosta seurakuntien oman toiminnan järjestelyihin sinänsä eivätkä he halua, että nämä toimintamahdollisuudet muodostaisivat uhan miesten ja naisten tasa-arvoisen pappeuden toteutumiselle kirkossa.
      Lue koko kirje:
      Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispoille
      Me, tämän kirjeen allekirjoittajat, tahdomme vedota teihin, kirkkomme piispat, että jaksaisitte ponnistella yhä määrätietoisemmin sen eteen, että ns. perinteiseen virkakäsitykseen sitoutuneilla kirkon jäsenillä säilyisivät riittävät toiminnan mahdollisuudet kirkossamme.
      Emme esitä mitään muutosta seurakuntien oman toiminnan järjestelyihin sinänsä, emmekä halua, että nämä toimintamahdollisuudet muodostaisivat uhan miesten ja naisten tasa-arvoisen pappeuden toteutumiselle kirkossamme. Missään tapauksessa emme halua aloittaa jo käytyä virkakysymyskeskustelua tässä yhteydessä uudelleen. Sen sijaan haluamme kannustaa keskustelemaan keinoista, joilla voidaan vahvistaa kirkon ykseyttä ja vastata kasvavaan tilojen ja pappien puutteeseen niissä jumalanpalvelusyhteisöissä, jotka teologisista ja omantunnon syistä eivät voi joustaa virkakäsityksestään. Rehellinen tosiasioiden tarkastelu osoittaa, että ongelmavyyhti ei ole väliaikainen, eikä pelkkä ajan kuluminen sitä hoida vaan pahentaa. Mikäli ns. perinteiseen virkakäsitykseen sitoutuneille papeille ja seurakuntalaisille ei taata teologisen ajattelunvapauden lisäksi aitoa toimintatilaa kirkossamme, sekä teologiset äärinäkemykset että niiden mukana kirkkokansa hajaantuvat yhä kauemmas toisistaan.
      On tärkeä huomata, että meistä allekirjoittajista kukaan ei väistä pappia hänen sukupuolensa takia missään tilanteessa. Näin tämän kirjeen tekemiseen ei ole osallistunut sellaisia henkilöitä, joita asia oletettavasti suoraan koskee. Tätä voitaneen pitää ennen muuta seurakuntalaisten huolenilmauksena tilanteesta, johon kirkossamme on jouduttu. Harkitulla korjausliikkeellä voimme välttää ikävät ja kirkkomme ykseyttä koettelevat seuraukset, joihin muuten olemme vaarassa ajautua.
      Kirjeen taustaa
      Tässä yhteydessä on tarpeetonta kerrata laajemmin virkakäsityksen muutosprosessia ja siihen liittyviä päätöksiä, ponsia ja tahdonilmauksia. Riittää, että tunnistamme kehittyneet lieveilmiöt, joita ei ehkä kyetty aikanaan riittävästi ennakoimaan.
      Vuosikymmenien mittaan on toistettu toivetta pastoraalisuuden, ykseyden ja luottamuksellisen keskusteluyhteyden ylläpitämisestä, mutta käytännössä tätä ei ole kyetty realisoimaan konkreettisiksi toimiksi riittävissä määrin. Piispainkokouksen selonteko erilaisten virkanäkemysten aiheuttamien työyhteisöongelmien hoitamiseksi vuonna 2006 muokkasi seurakuntaelämäämme varsin voimakkaasti. Sen jälkeen papisto on nopealla vauhdilla tyhjentynyt vanhalla virkakannalla olevista. Samalla kirkon sisä- ja ulkopuolelle on tilanteen pakottamana syntynyt maan laajuinen verkosto jumalanpalvelusyhteisöjä, johon tämä papisto on pitkälti siirtynyt. Tällaisia yhteisöjä on hiukan laskutavasta riippuen tällä hetkellä noin 40, ja niiden toimintaan osallistuu viikoittain pari tuhatta ihmistä. Väkimäärän jatkuva kasvu ja huomattava nuorten osuus kertovat sekä tarpeesta että jatkuvuudesta. On siis tosiasioiden vastaista pitää ongelmaa sen kummemmin marginaalisena kuin ajan myötä pois hiipuvanakaan. Näyttää selvältä, että naisten pappeutta vastustava seurakuntaväki on jäänyt pysyväksi osaksi kirkkoamme. Se on oma aktiivinen vähemmistönsä, joka haluaa silti pysyä kirkon yhteydessä, mikäli se heistä riippuu. Osattiinko tällaista kehityssuuntaa riittävästi ennakoida vuonna 2006? Kyettiinkö silloin näkemään riskit uusien hallitsemattomien seurakuntarakenteiden syntyyn kirkon sisä- ja ulkopuolelle? Kirkon omat päätökset ovat vahvasti osallisia niiden olemassaoloon.
      Tässä yhteydessä on monin paikoin törmätty asiaan liittyviin seurannaisvaikutuksiin, joista tässä aloitteessa pureudutaan niistä kahteen merkittävimpään

• 832832

Ja pilleriä taas poskeen niin ohimosuoni lakkaa tykyttämästä :)

• RuskiPojanElkeet

Rikos on siis rikoksen uhriksi joutuneen vika? Näinhän se jumalattomilla menee.
      Näinhän Venäjälläkin toimitaan, kun maata toiselta valtiolta ryöstetään.

ON aivan selvää että Esikoislestadiolaiset ry muuttui lain vastaisesti herätysliikkeestä itsenäiseksi kirkoksi. Yhteisesti hankitun omaisuuden ryöstö esikoislestadiolaisia perinteitä jatkavilta oli saatanallinen teko. Se ei selittelyillä muuksi muutu. Paljon ei toki pyydettykään, vain niiden paikallisyhdistysten rukouhuoneet, joissa esikoiset oli selkeästi enemmistänä. Pori ja Hämeenlinna.

• ÄlkääKristitytEksykö

Iloisia ja onnellisia esikoiset ovat, siitä ei ole kysymys. Onhan vapaus Jeesuksessa Kristuksessa ja yhteys muyihinkin kristittyihin ihan toisenlaista, kun jatkuva ihmisoppien ja jäsenistön sellän takana kähmivien porukoiden orjuus.

Ihmetellään vaan liikettä, joka toimii raa'emmin kun maailman jumalattomat, ja samaan aikaan väittää olevansa erehtymätön ja ainut oikea Kristuksen seurakunta maan päällä.

Onhan siinä ihmettelemistä, jos liikkeen jäsenistö ei huomaa liikkeen statuksen muuttuneen totaalisti. - Liike jossa aina vannorttiin ettei mikään muutu.

Ettekö te liikkeen vastuunkantajat edes ymmärrä hävetä Jumalan sanan vastaista toimintaanne.

• eksyksissäolevat

On toki niitä myös, jotka kulkee kahden yhdistyksen väliä viemässä viestejä oman korvasyyhynsä mukaan paikasta toiseen, ollen esikoisissa esikoisia ja es.lestoissa heidän kannallaan. Nämä on niitä, jotka eivät ole vielä omalle kohdalleen saaneet rauhaa, mutta rikkaruohoa osaavat kylvää.Ikävää toimintaa kaikenkaikkiaan.Herra varjelkoon tälläisestä työstä.

• ÄlkääKristitytEksykö

Luuletko että uskovat valehtelevat? Esikoislestadiolaiset koittavat valehdella, peittääkseen jälkensä.
      Nämähän on kaikki kirjattu ylös jo Helsingissä.

• sinävalehtelet

Nostit sitten ihmisen Raamattua ylemmäksi.

• hehhehjoo

Löyty sitten tyyppi joka ei ikinä ole valehdellut edes.

• TutustuRauhassa

En ole Esikoiset ry:ssä kuullut puhuttavan pahaa esikoislestadiolaisista.

• TeutanToimi

Minä olen kuullut ja lukenut paljonkin sitähän pahaa ja valheen puhumista on tämä palsta täynnä Teutan ja Esikoiset RYn toimesta

• jonkunketjunlukeneena

Minusta ainakin vaikuttaa että, Esikoislestadiolaisia edes kiinnosta palstan jutut. Muutaman kommentin ehkä ovat laittaneet, hankala saada selvää minkä uskonnon kanssa aina milloinkin esikoiset ry painii uskontietämyksissään.

• TutustuRauhassa

Piruhan se on, joka Kristusta vastustaa. Ei näihin laisuuksiin kannata kiinnittää huomiota.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3085
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2153
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1739
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1597
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1137
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe