Vaihdevuodetko kaiken loppu?

Kerrankinkuumapimu

Menkat loppui melkein heti, kun täytin 50v. En kaipaa sitä sideruljanssia enkä vatsakipua, mutta tulihan siinä jonkinlainen haikeus, että tässäkö tämä nyt oli..

Kuumat aallot ovat rasittavia ja mielialan vaihtelut. Enemmän kuitenkin itseäni häiritsee se, että jotenkin fiilikset ovat sellaisia ettei mitään ole enää edessä. Olen nyt 54v ja hyvin voisi olla vielä vaikka mitä edessä. Miksi ihmisen mieli kuitenkin ajattelee, että se oli nyt sitten tässä?? Onko muille käynyt näin?

Vilkas mielikuvitus keksi jopa sen, että jos tämä onkin jokin " etiäinen" ja sitä kuolla kupsahtaa. En koe olevani masentunut, joten voisiko tämä olla vain elämänmuutoksen kipuilua? Hirvittää kauheasti nämä ajatukset.

9

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samakuumapimu

Lisään sen, että ennen vaihdevuosia mieli oli kuin nuorella tytöllä, vaan ei enää. Nyt tuntuu, että on ikivanha, kun kaikki paikat kremppaa. Lenkilläkäynti ei enää tuo sitä tunnetta että kunto nousee ja mieli virkistyy. Tulen lenkiltä kuin zombi ja istun tympeänä sohvalle lepuuttamaan kipeitä ja väsyneitä jalkoja. Siinä kun hetken istuu, niin kävelemään lähtö on kuin 80v mummolla selkä kumarassa ja liki nilkuttaen. Ei ihme, ettei tunne vielä elävänsä :(

• Waiwainen

Ihan samanlaiset tuntemukset minullakin! Hyvä kun jaksaa työssä käydä. Vapaa-ajalla pyrin liikkumaan mahdollisimman paljon, mutta kuitenkin omien tuntemusten mukaan niin ettei liikunnasta kuitenkaan tulisi mitään stressin aiheuttajaa. Liikunnan olen huomannut ainoaksi keinoksi lievittää vaihdevuosioireita edes vähän (en voi käyttää hormonikorvaushoitoa). Ystäväni, jotka käyttävät hormoneja, ovat paljon energisempiä kuin minä ja nuorekkaampia. Minulla tuo katkonainen yöuni on ehkä pahin vaihtarivaiva, eikä nuo kuumien aaltojen/vilun tunteen vaihtelutkaan mukavia ole, mieliala vaihtelee ja tosiaan niveliä kolottaa niin että välillä köpöttelen kuin mummo.

• Kerrankinkuumapimu
        Waiwainen kirjoitti:

Ihan samanlaiset tuntemukset minullakin! Hyvä kun jaksaa työssä käydä. Vapaa-ajalla pyrin liikkumaan mahdollisimman paljon, mutta kuitenkin omien tuntemusten mukaan niin ettei liikunnasta kuitenkaan tulisi mitään stressin aiheuttajaa. Liikunnan olen huomannut ainoaksi keinoksi lievittää vaihdevuosioireita edes vähän (en voi käyttää hormonikorvaushoitoa). Ystäväni, jotka käyttävät hormoneja, ovat paljon energisempiä kuin minä ja nuorekkaampia. Minulla tuo katkonainen yöuni on ehkä pahin vaihtarivaiva, eikä nuo kuumien aaltojen/vilun tunteen vaihtelutkaan mukavia ole, mieliala vaihtelee ja tosiaan niveliä kolottaa niin että välillä köpöttelen kuin mummo.

Minulla ei ole uniongelmia ollut, jos ei lasketa sitä, että minusta on tullut herkkäuninen. Tarvi kuin kissan liikkua, niin takuulla herään vaikka pehmoiset tassut ei ääntä pidä.

Tuohon hormoonijuttuun en lähde, kun on tutkittu, että on tuota rintasyöpäalttiutta.

Tuo hellehumahdus on pienin murhe vaihtareissa..ainakin vielä. Kyllä tuo mielialan vaihtelu on pahinta :( Ilo muuttuu hetkessä mustaksi pilveksi ja toisinpäin musta pilvi muuttuu ilon tanssiksi.
        On se järkkyä olla nainen. Vauvanvaipoista siteisiin ja pikkuhousunsuojiin. Ne jossain vaiheessa Tenoihin kunnes taas palaa vaippoihin. Noiden aikana mieli ilotulitusta tai synkkää pimeyttä.

Ollaan me pimut kuitenkin aika sitkeitä tapauksia.

• Näinkerrotaan

"Ennen vaidevuosia nainen omistautuu miehelleen ja lapsilleen,sen jälkeen nainen omistautuu
      itselleen,löytääkseen tien Jumalan luo,mistä hän on lähtöisin"

• Kerrankinkuumapimu

Kuulosti kaikessa kauneudessaan karmealta.

• Tsemiä

Hyvää tässä sananparressa on tuo kohta itselle omistautumisesta. Kannattaa ajatella (vihdoin) omaa itseä ja omaa terevyttä ja jaksamista. Tsemppiä kaikille!

• Kerrankinkuumapimu
        Tsemiä kirjoitti:

Hyvää tässä sananparressa on tuo kohta itselle omistautumisesta. Kannattaa ajatella (vihdoin) omaa itseä ja omaa terevyttä ja jaksamista. Tsemppiä kaikille!

Tietysti itselle on enempi aikaa, mutta näin äitinä aikuiset lapset ovat aina sydämmessä.

• Mummo69v

Vaihdevuodet, milloin ne olivatkaan? En huomannut.

• Kerrankinkuumapimu

Onnenlikka olet!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7514
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3183
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2446
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      7
      2080
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      33
      2012
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1938
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1663
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      53
      1595
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18