Onko se näin, että tärkein on se että saa hyvän asennus porukan paketilleen kuin se minkä merkkinen se on?
Asennus porukoista kiinni?
5
198
Vastaukset
- HmmmBH
Riipuu mistä roikkuu. Jollakin talotehtaalla asennusporukan tekemiset ja tekemättä jättämiset ovat merkittävässä osassa, toisen tehtaan talotyömaalla kulkee "ammattimiehiä" mistä vain puhelimella nopeimmin ja halvalla saadaan. Suomessa toimivilta ulkomaistaustaisilta firmoilta ukkoja saa nopeasti. Eräällä talotehtaalla huonosti tekeminen lähtee jo elementtitehtaalta. Vastaavalle työnjohtajalle extraa laadunvalvonnasta maksamalla, pystytysporukoita syöttämällä ja juottamalla ei ole merkitystä, vaikka monet toisin kuvittelevat. Laatu on lopulta yhteensattumien summa.
- Ihimettelijä
Mikähän siinä on että rakennusalalla toimitaan noin, mutta jos vaikkapa Uudenkaupungin autotehtaalla meneteltäisiin noin, niin tehdasta ei olisi ollut enää vuosikymmeniin olemassa?
- HmmmBH
Taloelementtitehtaalla kaiken hutiloinnin saa piiloon, autotehtaalla ei. Joko osa istuu kunnolla paikoillaan tai sitten ei. Autotehtaalla on laaduntarkastajia, talotehtailla ei. Yhden valmistalon tilanneena en sanaut minkäänlaista laaduntarkastusdokumentaatiota. Tosin tilaamisesta on kulunut jo kymmenkunta vuotta, mutta omassa työssäni teollisuudessa, laaduntarkastuspaperit pitää olla. Tosin ei niistä ota selvbää Erkkikään ja papereita voi tekaista jos haluaa.
Autokorjaamoissa puolestaan on vilunkia vähintään samassa mittakaavassa kuin rakennusalalla. Öljynvaihto perusautoon voi maksaa 250 e kun asiakas ei älyä mistä maksaa. Merkkiliikkeissä varaosan hinta saattaa olla 1000 % verrattuna nettikauppaan. Sen päälle asennustyö 100 e/h ja vielä niin että asennustyön aika myydään kiinteänästi hinnoiteltuna. Kun työhön kuluu 20 min ja työ on myyty 1,5 h kestoisena, niin asiakas ei saa autoaan ulos ennen kuin 1,5 h kon kulunut.
Takuuhuolto taklotehtailla ei toimi. Talotehtaat varsin hyvin tiedostavat että valmistaloasiakkaista 90 %:lla on viimeiset rovot pelissä, hermot kireällä ja ei muuta keinoa painostaa kuin puhelin. Kaikki jälkihuolto on myyntikatteesta pois.
Yleisellä tasolla talonrakennusala on rehellisintä kun rakentajana on kivijalkarakennusliike, tai pitkään alalla toiminut kirvesmiesporukka. Teollisuudessa rakentaminen useammin onnistuu. - Sertifikaatos
HmmmBH kirjoitti:
Taloelementtitehtaalla kaiken hutiloinnin saa piiloon, autotehtaalla ei. Joko osa istuu kunnolla paikoillaan tai sitten ei. Autotehtaalla on laaduntarkastajia, talotehtailla ei. Yhden valmistalon tilanneena en sanaut minkäänlaista laaduntarkastusdokumentaatiota. Tosin tilaamisesta on kulunut jo kymmenkunta vuotta, mutta omassa työssäni teollisuudessa, laaduntarkastuspaperit pitää olla. Tosin ei niistä ota selvbää Erkkikään ja papereita voi tekaista jos haluaa.
Autokorjaamoissa puolestaan on vilunkia vähintään samassa mittakaavassa kuin rakennusalalla. Öljynvaihto perusautoon voi maksaa 250 e kun asiakas ei älyä mistä maksaa. Merkkiliikkeissä varaosan hinta saattaa olla 1000 % verrattuna nettikauppaan. Sen päälle asennustyö 100 e/h ja vielä niin että asennustyön aika myydään kiinteänästi hinnoiteltuna. Kun työhön kuluu 20 min ja työ on myyty 1,5 h kestoisena, niin asiakas ei saa autoaan ulos ennen kuin 1,5 h kon kulunut.
Takuuhuolto taklotehtailla ei toimi. Talotehtaat varsin hyvin tiedostavat että valmistaloasiakkaista 90 %:lla on viimeiset rovot pelissä, hermot kireällä ja ei muuta keinoa painostaa kuin puhelin. Kaikki jälkihuolto on myyntikatteesta pois.
Yleisellä tasolla talonrakennusala on rehellisintä kun rakentajana on kivijalkarakennusliike, tai pitkään alalla toiminut kirvesmiesporukka. Teollisuudessa rakentaminen useammin onnistuu.Auton korjaamisessa ei pysty suuria vedättää, kun asiakkaat tietää hinnat ja kilpailua on, eli loppu tulee jossain vaiheessa siinä leikissä!, toki voidaan vaihdattaa osia mitä ei tarvitse vaihtaa, mutta ei ne mitään kultakaivoksia ole..
Taas jos ajattelen elemementti tehdasta joka paukauttaa menee elementtejä niin luulisi tämän olevan linjatyötä jossa kädet tekee väkisin samanlaista;) - HmmmBH
Kesällä paikallinen merkkiliike tarjosi osaa 1000 % hintaan verrattuna saksalaiseen nettikaupan hintaan. IS:ssä oli viime viikolla juttu josa todettiine että tavallisten umpioiden vaihtaminen johonkin maastomallin mersuun maksaa liikkeessä 10-12.000 euroa. On siinä läskiä päällä niin että hyllyy. Vaikea kuvitella että umpion hinta olisi 10.000. Asentamiseen ei voi kulua päivää enempää, edes mersussa. Minua ja jokaista sukulaista ja tuttavaani on yritetty kusettaa/kusettettu autohuollossa. Normitapaus on se että soitetaan kun auto on pukilla ja kerrotaan että palat ja levyt on loppu, että laitetaanko samalla uusiksi.
Satutko tietämään mikälaisia ammattimiehiä ja naisia taloelementtitehtaalla on työssä? Monellako on työhön sopiva koulutus ja edes jotain kokemusta? Luepa talotehtaiden työpaikkailmoituksia. Vaatimuksia koulutukselle ja ammattiosaamiselle ei juuri ole, ehkä poislukien sähkötyöt. Entäs pystytysporukoilla? Siellä on vilun ja nälän opettamia tupakoimassa. Niin oli meidänkin talotyömaalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162356
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135828- 45821
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673