Millaisesta tulevaisuudesta haaveilit nuorena?

sanojentaika

Minulle kirjallisuus oli asia josta en lakannut haaveilemasta.
Pimeässä huoneessa, kuutamon valossa yritin lukea koulun lainakirjastosta lainaamiani kirjoja.
Näin mielikuvina itseni kirjojen henkilöinä, milloin satuun, milloin realismiin liittyvänä, aina elin roolini ajatuksissa ja liian usein aamu tuli ennen unen tuloa.

Opettajaa minusta ei tullut, mutta kirjallisuus on pysynyt liki, oikeastaan on osa minuuttani. Monta ammattitutkintoa on takana, mutta lapsuuden ja nuoruuden haave ovat enemmän kuin mitkään virat ja toimet ovat koskaan antaneet.

Tuliko sinusta suunnitelmiesi mukainen aikuinen?

51

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruis.leipä

      Jäin hetkeksi miettimään ja voinen vain todeta ilman yksityikohtaista erittelyjä , kyllä minusta tuli. Jos nuorena on kutsumus johonkin päämäärään, ohjautuu yleensä elämänsä aikana sitä kohti, muodossa tai toisessa. Jo ikä antaa mahdollisuuden nähdä ns. punainen lanka elämässään, nähdä missä vaiheessa elämä alkoi antaa palautetta ja tukea etsijäänsä.
      Täysien tähkäpäiden laulun voi hetkittäin kuulla sisimmässään.

    • dear.a

      Lapsen silmin katselin ympärillä olevaa yhteiskuntaa kotimökkini ikkunasta. Näkymä ei ollut laaja ja avara. Maalaistaloja peltoineen, riihineen ja latoineen, pieni kylä, pienine ihmisineen.
      Mummolan vintillä luin vanhoja sanomalehtiä. Näin uutisia Titanikin uppoamisesta ja luin Mannerheimin uroteoista. Suuret laivat ja laaja meri eivät lehdestä luettuina silmiini avautuneet. Jokikin oli minulle iso vesi. Kirkkovenettäkään ei meidän rannoillamme näkynyt. Oli joku keluvene, puun uittomiesten kulkupeli kossain kosken niskalla kevät kesällä.
      Lapsen aivot keräsivät tietolaariinsa uusia asioita lukemasta, kuulemasta ja näkemästä.
      Naapurin ylioppilastyttö matkusti Helsinkiin opiskelemaan. Toisen naapurin tyttö pääsi sairaanhoitajakouluun ja serkku meni kaivokselle louhimaan kiveä. Kasvoiko siinä mielikuvia omadta ammatista ja elämästä, kun kaikki oleva rajoittui pienen kotimökin ikkunasta avautuvaan maailmaan ja tähtitaivaaseen pakkas öinä.
      Oma elämän kuva, minustahan tulee tämän talon omistaja kun vanhemmat ovat vanhoja, eivätkä enää jaksa taloa hoitaa.

      Ei ollut muuta esikuvaa silloin.
      Nuoruus ja teini ikä, rakastumiseta, ihastumiset, pettymykset ja tuska aikuisuuteen kasvamisessa. Kaiken sen läpikäyneenä havaitsin ettei elämän tarvitse olla mitään ihmeellistä, riittää kun teen sen mikä on tarpeellista ja tunnen olevani yhtä itseni ja unelmieni kanssa.
      Ilman suuria ponnisteluja elämä etsi tien jota voin kulkea, antoi hyvää ja pahaa, mutta antoi elää täyttä elämää ilon ja surun tasapainossa.
      Nyt tiedän mitä on suuri laiva suuren meren syleilyssä. a
      Tiedän historian kertomana kansani taipaleesta itsenäisyyteen ja sen säilyttämiseksi tehdyistä uhrauksista. Olen tyytyväisenä laskeutunut takaisin etsijäksi, uusien kokemusten kautta monipuolistamaan omaa elämää joka toivottavadti vieläkin on avoin ovi moniin mahdollisuuksiin ja minulla on tilaa kasvattaa uusia unelmia.
      Minä tulin aikuiseksi ja vanhaksi, mutta koskaan en ole valmis.
      Jokainen aamu antaa uuden mahdollisuuden löytää se jokin jota aina olen etsinyt itsestäni.

      • dear.a

        Anteeksi lyöntivirheet joita pienessä näytössä en huomioinut ennen lähettämistä


    • flegmaatti

      Ei haaveita vaan tavoitteita.
      Lapsena yritin täyttää vanhempieni, varsinkin äitini odotuksia ja vaatimuksia. Huonolla menestyksellä.
      Varhaisnuorena aloin ajattelemaan tavoitteenani elämää lapsuuteni kodin ahdistavan ja riitaisen ilmapiirin ulkopuolella.
      Lähtiessäni lätkimään siitä pesästä tavoitteeni oli elättää itseni rehellisin keinpoin. Heti vapaaehtoisen intin jälkeen Ruotsiin.
      Kyllästyttyäni levottomaan poikamieselämään oli tavoitteenani tavallinen, rauhallinen elämä jonkun sopuisan naisihmisen kanssa.
      Kun ei ollut haaveita niin nämä vaatimattomat tavoitteet ovat olleet helppoja saavuttaa.

    • Minusta piti tulla ensin kirjailija ja sitten journalisti eli toimittaja,mutta minusta tuli esikoulunopettaja, englanninkielenopettaja, lääkäriaseman sihteeri/vastaanottoapulainen/toimiston hoitaja/ esikoululuokan opettaja ja sitten eläkeläinen.
      Sitten minusta tuli kirjailija :)
      Paljon on vettä virrannut siltojen ali Daljoessa matkallaan Norjan tuntureilta Itämereen ennen kuin sai rannalleen asukiksi jo ikääntymässä olevan suomalaispariskunnan, josta toinen puoli alkoi vanhoilla päivillään toteuttamaan nuoruuden haavettaan.
      ***
      Minäkin oli lukutoukka ja piiloudun milloin minnekin lainakirja käsieni välissä. Minua etsittiin, milloin puolukkaan, milloin heinäpellolle, milloin lehmiä hakemaan lypsettäviksi hakaan, mutta aina ei löydetty. Metsä oli piilopaikkani, olohuoneeni, lukukammioni jo paljon, paljon ennen kouluikää.
      Koulun alettua aloin haaveilemaan opettajan ammatista. Luulen että monet lapset tekevät niin. Oma turvattomuus ja määräämisvallan täydellinen puuttuminen saivat opettajan yön ja etenkin aseman näyttämään ihanteelliselta. Nutturaniska lestaatti karttakeppi kädessä joka harjoitti vallankäyttöä, joko hyvällä tai pahalla, kolmikymmenpäisen lapsikatraan yllä.
      Oppikoulussa minusta alettiin leipoa kirjailijaa. Sittemmin annoin piut paut kaikille aikuisten suunnitelmille ja itsenäistyin.

      Minusta siis tavallaan tuli ja ei tullut sitä mitä olin lapsena ja nuorena haaveillut. Lasten kanssa työskentely tuli ikään kuin kaupan päällisenä: jo mammanikin oli sanonut että joku ammatti pitää ihmisellä olla että pystyy itsensä elättämään.
      Elämä on tie jota kuljemme, se on prosessi, aina emme pysty itse vaikuttamaan siihen. Päämäärät muuttuvat ja unelmat vaihtuvat uusiin. Tärkeää on olla itselleen rehellinen.

      • silmiä.jo.kirvelee

        Hehheer, taas Paloma tehnyt aloituksen johon pääsee vastaamalla tuomaan kirjaansa esille. :))))
        Rajoittaisit vähän.


      • Sorry vaan, Paloma.
        Ei sinusta ole tainnut tulla kirjailijaa vieläkään.
        Tai en tiedä. Jos tuo netiltä lukemani on suoraa valmiista kirjastasi, niin ...
        Vai onko se vasta jonkunlainen hahmottelu siitä, mitä aioit kirjoittaa?

        Tyylistäsi puuttuu jotain tärkeää. Siitä puuttuu sellaista elävyyttä, että se veisi mukanaan ja saisi lukijan kiinnostumaan. Liian tasaista yksitoikkoista puolikuollutta kerrontaa. Tunnetta ja tunnelatauksia sekaan, tuoksujen kuvailuja, eikä vain, että se ja se tuoksui ja sitten tuo kaiken näkemäsi luetteleminen ilman, että siinä on mukana kuinka sinä sen aistit, kuinka sinä tunsit, kuinka sinä koit uuteen sinulle outoon paikkaan tulon, mitä päässäsi pyöri ... Jotain pikku yksityiskohtia, vaikka jotain järisyttävää, repäisevää ... tapahtumien luetteloinnin sekaan. Edes pikkuisen mielenkiintoisia keskustelun pätkiä ...

        Tai no en minä tiedä, jos sieltä saattaisi putkahtaa (kelasin kyllä aika pitkälle) sellaistakin, joka minut ulkopuolisena saisi kiinnostumaan. Nythän tuo on sellaista historiankirjatyylistä tapahtumien ja paikkojen luettelointia oikeastaan.

        Noh. Tämä nyt oli vain minun omakohtainen arvioni siitä mitä silmiini osui. Enkähän valmista kirjaa ole kokonaisuudessaan lukenut.
        Kehukaa te toiset sitä mieluummin ja paremmin.


      • Miksi Tellukka ryhdyit kirja-arvostelijaksi? Mihin unohdit oman kertomuksesi oliko haaveita nuorena mihin ryhtyisit?
        Kiinnostaisihan se enemmän uusi kun ryhmässämme olet.


      • ota.siitä
        sini.sirkku kirjoitti:

        Miksi Tellukka ryhdyit kirja-arvostelijaksi? Mihin unohdit oman kertomuksesi oliko haaveita nuorena mihin ryhtyisit?
        Kiinnostaisihan se enemmän uusi kun ryhmässämme olet.

        Tellukka
        1.12.2018 4:06
        Salapoliisi oli minun haaveammattini lapsena.
        No ei minusta kuitenkaan tullut muuta kuin pahuksenmoinen stalkkari ja sekin vain harrastuksena.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sorry vaan, Paloma.
        Ei sinusta ole tainnut tulla kirjailijaa vieläkään.
        Tai en tiedä. Jos tuo netiltä lukemani on suoraa valmiista kirjastasi, niin ...
        Vai onko se vasta jonkunlainen hahmottelu siitä, mitä aioit kirjoittaa?

        Tyylistäsi puuttuu jotain tärkeää. Siitä puuttuu sellaista elävyyttä, että se veisi mukanaan ja saisi lukijan kiinnostumaan. Liian tasaista yksitoikkoista puolikuollutta kerrontaa. Tunnetta ja tunnelatauksia sekaan, tuoksujen kuvailuja, eikä vain, että se ja se tuoksui ja sitten tuo kaiken näkemäsi luetteleminen ilman, että siinä on mukana kuinka sinä sen aistit, kuinka sinä tunsit, kuinka sinä koit uuteen sinulle outoon paikkaan tulon, mitä päässäsi pyöri ... Jotain pikku yksityiskohtia, vaikka jotain järisyttävää, repäisevää ... tapahtumien luetteloinnin sekaan. Edes pikkuisen mielenkiintoisia keskustelun pätkiä ...

        Tai no en minä tiedä, jos sieltä saattaisi putkahtaa (kelasin kyllä aika pitkälle) sellaistakin, joka minut ulkopuolisena saisi kiinnostumaan. Nythän tuo on sellaista historiankirjatyylistä tapahtumien ja paikkojen luettelointia oikeastaan.

        Noh. Tämä nyt oli vain minun omakohtainen arvioni siitä mitä silmiini osui. Enkähän valmista kirjaa ole kokonaisuudessaan lukenut.
        Kehukaa te toiset sitä mieluummin ja paremmin.

        kiitos kun vaivauduit ottamaan kantaa blogiini, jossa on todellakin kirjasta otteita, tosin ilman editointia ja oikolukua. No, se on sinun mielipiteesi ja en oikeastaan osannut odottaakaan sinulta että olisit kirjoittanut jotain positiivista, mutta kritiikkisi jää kuitenkin mieleeni ja tekee minusta ehkä paremman kirjailijan kun kirjoitan seuraavaa. Elikkä minun täytyisi ajatelle enemmän kenelle kirjoitan, laajemmalle yleisölle vai vaan kavereille ja suvulle. Nythän kirjaa ei ole edes tarkoitettu ns. suurelle yleisölle ja siitä puuttuu kaikki ne tekijät mitä nykyisin odotetaan myyntimenestykseltä, skandaalit, tunnettujen henkilöiden nimien mainitsiminen jne. koska kirjoitin kirjan ensisijaisesti entisten luokkatovereideni pyynnöstä ja pienelle yleisölle. Olen ollut positiivisesti yllättynyt että muutkin kuin tuttuni ja kolumbiankävijät ovat suhtautuneet varsin myönteisesti .
        Markkinoin sitä täälläkin, koska haluan saada takaisin sijoitukseni ja peittää omat kuluni. Omakustantajana minulla ei ole kustantamoiden tukea ja resursseja. Varsinaiseksi mainostamiseksi tätä ei voi sanoa, koska en ole maininnut edes kirjan nimeä missään.


      • silmiä.jo.kirvelee kirjoitti:

        Hehheer, taas Paloma tehnyt aloituksen johon pääsee vastaamalla tuomaan kirjaansa esille. :))))
        Rajoittaisit vähän.

        Ja taas, ei ollut tämäkään minun aloitukseni. Jos olisi ollut niin olisin tehnyt omalla nimimerkilläni. Ymmärrän kyllä jos joku on ajatellut että se lähti minun näppäimiltäni; nuo lauseet aloituksessa paljastavat minulle sukulaissielun. Kuin olisi lukenut kertomusta omasta lapsuudestani.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        kiitos kun vaivauduit ottamaan kantaa blogiini, jossa on todellakin kirjasta otteita, tosin ilman editointia ja oikolukua. No, se on sinun mielipiteesi ja en oikeastaan osannut odottaakaan sinulta että olisit kirjoittanut jotain positiivista, mutta kritiikkisi jää kuitenkin mieleeni ja tekee minusta ehkä paremman kirjailijan kun kirjoitan seuraavaa. Elikkä minun täytyisi ajatelle enemmän kenelle kirjoitan, laajemmalle yleisölle vai vaan kavereille ja suvulle. Nythän kirjaa ei ole edes tarkoitettu ns. suurelle yleisölle ja siitä puuttuu kaikki ne tekijät mitä nykyisin odotetaan myyntimenestykseltä, skandaalit, tunnettujen henkilöiden nimien mainitsiminen jne. koska kirjoitin kirjan ensisijaisesti entisten luokkatovereideni pyynnöstä ja pienelle yleisölle. Olen ollut positiivisesti yllättynyt että muutkin kuin tuttuni ja kolumbiankävijät ovat suhtautuneet varsin myönteisesti .
        Markkinoin sitä täälläkin, koska haluan saada takaisin sijoitukseni ja peittää omat kuluni. Omakustantajana minulla ei ole kustantamoiden tukea ja resursseja. Varsinaiseksi mainostamiseksi tätä ei voi sanoa, koska en ole maininnut edes kirjan nimeä missään.

        No ok.
        Blogimuotoinen kirja sitten.
        Mutta koska sitä kirjakaupoissakin myydään ja voi lainata kirjastostakin, niin ymmärsin väärin sen olleen tarkoitettu laajemmallekin yleisölle.


      • Tellukka kirjoitti:

        No ok.
        Blogimuotoinen kirja sitten.
        Mutta koska sitä kirjakaupoissakin myydään ja voi lainata kirjastostakin, niin ymmärsin väärin sen olleen tarkoitettu laajemmallekin yleisölle.

        Kyllä se on kaikelle yleisölle julkaistu, mutta koska olin kirjoittanut sen tietty lukijapiiri mielessäni, niin en voi odottaakaan sille mitään myyntimenestystä. Mutta kuitenkin, monet positiiviset arvostelut ovat olleet tulleet etupäässä lukijoilta jotka eivät edes tunne minua ja joilla ei ole henkilökohtaista kiinnostusta Kolumbiaan. Eräs kustantaja kirjoitti että vaikka kirjassa on todella paljon hyvää ajan ja paikan kuvausta jne...elämänkerrat menevät kaupaksi vain jos kirjailija on tunnettu henkilö. Tavisten elämä ei kansan suuria rivejä kiinnosta. Selviytymistarinoita naistenlehdet ovat pullollaan. Kirjani ei ole ole varsinaisesti sellainenkaan, koska en koskaan ollut missään varsinaisessa ahdingossa tai joutunut taistelemaan olemassaoloni puolesta.


    • e.lä.mä

      Haaveita on ollut jo ennen kansakoulua kuuntelin ruotsalaista radiokanavaa, tuli nyt mieleen jostain syystä, kansakoulun jälkeen töihin vähän kaikkea sitten 2 vuotta kaupanalan koulua 23 vuotiaana muutin Ruotsiin tulin tehtaalle 9aikaan 10 aikaan olin töissä. Viidessä paikassa olin töissä viimeisessä 19 vuotta ja sitä edellisessä 12 vuotta... Kaikki on mennyt hyvin tämä elämä, lapsilla ja lapsenlapsilla hyvin.

      Tietenkin onnellisessa Suomessa on lähes kaikilla hyvin.

    • helevetinutelias

      "Minusta piti tulla ensin kirjailija ja sitten journalisti eli toimittaja,mutta minusta tuli esikoulunopettaja, englanninkielenopettaja, lääkäriaseman sihteeri/vastaanottoapulainen/toimiston hoitaja/ esikoululuokan opettaja ja sitten eläkeläinen"

      Hieno ura kansankynttilänä, nyt ymmärrän miksi olet listan kadehdituin skribentti

      Minusta piti tulla lakaisinkoneen kuljettaja, sitten merirosvo sen jälkeen fiksu mutta lopulta tuli helvetin utelias

    • Mikä_milloinkin

      Minä halusin hakea teatterikouluun. Tilasin jopa esitteen, mutta en sitten pyrkinyt sinne kuitenkaan. En todennäköisesti olisi sinne päässyt. Olisi se pääsykoe varmaan ollut kiinnostava kokemus siitä huolimatta, näin ajattelen nyt jälkeenpäin.

    • Nuoruuden ja melkeinpä lapsuuden haaveet oli iskelmälaulaja, oli kilpailut mutta minulta puuttui rohkeus. Kyllä se harmitti mutta unohtui nopeasti. Opettaja suositteli taidealalle, olin hurjan hyvä piirtämään, olen vieläkin, se taito ei ole hävinnyt. Jos aloitan nyt....
      Kyllä olen hurjan tyytyväinen niihin tehtäviin mistä olen elantoni saanut, kaksi hyvää pitkäaikaista
      työpaikkaa. On ollut muitakin haaveita mutta arkipäivän realismi vei voiton.

    • e.lä.mä

      Kiitos teille 70 , olen aina rehellinen kirjoitin elämässäni alussa tarkoitin päästä ammattikouluun ei käynyt kunnalla oli vain määrätty paikka luku---- tässäkin tuli esille nuoleminen, en tiedä kuinka isäni sain sen esille--sanoi minulle. Tästä on aikaa täytän kohta 72 on kuitenkin hyvä muisti.

    • dear.a

      Kiitän vastaajia.
      Näinkin pienessä otoksessa näkee, että kaikilla on jokin kipinä ollut, kaikki haaveet eivät ole toteutuneet, mutta tärkeintähän onkin tyytyväisyys siihen mitä on saavuttanut.

      Monen opiskeluhaaveet ovat kariutuneet siihenkin, että meidän ikäisten nuoruudessa ei ollutmilmaista oppikoulua. Oli lukukausimaksu ja oli ostettava omat kirjat, niin oli vielä omien lapsenlapsienikin ikäluokalla, jos yksityiskoulussa opiskeli. Opettajaa ei minustakaan tullut, mutta tuli monitaitoinen ohjaaja ja työnsuorittaja muihin tehtäviin.

      Taiteet ja kirjallisuus, nehän kulkevat käsi kädessä, koska sanotaan kirjallisesti lahjakkaan tulevan toimeen kaikilla taiteellisilla aloilla.
      Voi, itseänikin harmittaa kun jätin teatteriharrastukseni joka oli mukavalla alulla näytelmien sivu osissa kyllä, mutta kiitosta sain eläytymisestä ja tekstiin sisäistymisestä. Se oli kai itse opittua, lapsuuden lukukokemuksiin pohjautuvaa eläytymistä. Olisiko aika riittänytkään kaiken muun ohessa, vähän nharmittaa, mutta olen saanut tehdä muuta mielenkiintoista joka lie korvannut jotain joka on jäänyt sivuun.
      Oliko tuossa erään viestin kirjoittajan ajatuksessa kateudenpoikanen kirjan julkaisseen Paloman viestin jälkeen? Minunkin kirjallista tuotantoani on julkaistu kirjoissa ja kirjoina, mutta mainostamisen jätän kustantajien huomaan. Aina ei ole viisasta olla esillä, mutta oli hyvä huomata etten ole yksin unelmieni toteutukseen asti selvinnyt, vaikka koulussa köyhyydestäni kiusattu. Kiusaajat eivät voittaneet, itsetuntoni ei murentunut olemattomaksi, vaikka edelleenkin varon kertomasta itsestäni liikaa.
      Ne kiitokset joita olen saanut, olen uskonut tulevan puhtaasti siitä mitä olen tehnyt ja ssanut aikaan, en siksi, että olisin niitä kysellyt ja rukoillut kiitoksia.

      Tavallinen työ, olkoon se tehtaassa, kaupassa, kotona, tai pellolla, on aivan yhtä arvokasta kuin kirjoittaminen tai esiintyvän taiteilijan esitykset. Mllä työn arvoa mitataankin, palkkasumma ei ole ainut mittari työn arvosta.

      Lakaisukoneen kuljettaja, siivooja ja autokuski, samalla viivalla muiden ammattien kanssa kun eläkeikä koittaa. Useimmiten se näkyy papereissa olevan eläkeläinen.

      • """Oliko tuossa erään viestin kirjoittajan ajatuksessa kateudenpoikanen kirjan julkaisseen Paloman viestin jälkeen?"""

        Jos minua tarkoitat, niin ei kateuden hiventäkään.
        Se, mitä halusin siinä sanoa oli se, että hän olisi voinut saada kirjastaan mielenkiintoisemman elävöittämällä sitä, ettei se olisi jäänyt noin kaksi ja puolisataa sivuiseksi blogiksi.
        Siinä on ihan hyvä runkoaines, mutta itse kirjoitustyyliltään siitä jää puuttumaan jotain.


    • provosoivaa

      minä sitä elin niiiin paskaa et ei kirjoihin eikä kansiin mahtus.mut tuu ja tee ees lentolehtinen.plataa siihenki myös tarviit.mut kaunista on katsoa ku kukat kukkii.

      • kukkaset.näkevä

        Aina on tilaa provoillekin.
        Kun ja jos elämäsi on ollut paskaa ja vaikeaa, sehän on ollut rikasta, tapahtumarikasta. kukaan toinen ei voi elämääsi kuvailla, eipä lentolehtisenkään vertaa, ellet anna tehtäväksi jollekin, oman tarinasi, kerrottuasi sen.

        Sinulla on kauneuden taju.
        On olemassa ihmisiä jooden silmä ei koskaan löydä pelto-orvokkia heinikosta.


    • Salapoliisi oli minun haaveammattini lapsena.
      No ei minusta kuitenkaan tullut muuta kuin pahuksenmoinen stalkkari ja sekin vain harrastuksena.

    • eiinssi

      Kaksi haaveammattia oli: kaupanmyyjä ja opettaja. Toinen tavallaan. Myöhemmin olen ajatellut, että olisin hakenut maanmittausinsinööriksi, jos olisin tiennyt moisesta ammatista. Hyvän elämän olen saanut.

    • Ketju toi nyt mieleeni hyvin varhaisen muiston, taisin olla toisella kymmenellä, kun sisareni kokeili kotonamme ammattikoulun reseptien mukaisia ruokia.

      Työssä käyviä vanhempianihan se helpotti ja ilahdutti, ja niinpä minä nuorempana opin siinä katselemalla. Myöhemmin valmistaessani ateriaa vanhemmilleni, siskon ollessa jo muualla, muistan ajatelleeni siinä, sievä esiliina ylläni, miten iloset kasvot oli isällä tullessaan keittiöön nuuhkimaan ruuan tuoksua ja istuessaan juttelemaan keittiön pöydän äärelle,

      Äidin muistan ottaneen tuon kuin itsestään selvänä, ohjaillen, toruenkin mutta harvoin kiittäen, vai enkö huomioinnut kuin isän?
      Saattaa tosiaan olla niin, samoin koin Ruotsin vanhemmista oli Yngve isähahmona tärkeämpi, kuin Anni kasvattajana ja taloustöissä vaativana opettajana. Ilmeisesti olen ollut isän tyttö lapsena.

      Näin pitkän orientoitumisen jälkeen,..... oli tuo valoisa onnen tunne isän kasvoilla, jäänyt pysyväksi muistoksi minulle. Miehen tarve ruuasta ja oman kodin ja perheen lämmöstä yleensä, jäi minullekin sen kodikkuuden luojana yhdeksi tärkeimmäksi tehtäväksi omilleni, ja jäihän siitä itsellenikin.

      • ymmärrettävää

        Olet kertonut isäsi kuolleen sodassa. Olet kertonut että tulit teinityttönä äidiksi ja eka miehesi oli paljon vanhempi. Samoin se viimeinen mies. Millaine oli toinen mies,, et ole kertonut. Isääkö olet etsinyt koko ikäsi ?


      • ymmärrettävää kirjoitti:

        Olet kertonut isäsi kuolleen sodassa. Olet kertonut että tulit teinityttönä äidiksi ja eka miehesi oli paljon vanhempi. Samoin se viimeinen mies. Millaine oli toinen mies,, et ole kertonut. Isääkö olet etsinyt koko ikäsi ?

        En muista juurikaan omaa isääni, sodan syttyessä olin vasta 4 v. Äitini avioitui uudelleen -45 jolloin sain uuden hyvän isän.
        Äitini menehdyttyä-94 eli isä leskenä vielä 10 v. ja oli lastenikin rakastama Mofa vuoteen 2006 asti.

        Hakea ei ole isää tarvinnut, hän oli se rakastettu ja humoristinen Kippari-isäni. ❤️


    • Pertikk

      Ei sen kummempia haaveita, käsillä tekemistä, kouluttauduin käsityöläiseksi ja sitten itsenäisenä ammatinharjoittajana, huonopuoli yrittäjänä huono eläkekertymä joka yleistä pienyrittäjillä, en valita kuten en valita muutenkaan itse aiheuttamia, Toteutin aika pitkälle mitä odotin, mitä muutkin eli ansaita elanto, asumisolot vaimo, lapset, yksioloa en haaveillut jota on saanut kokea muutaman vuoden.

    • flegmaatti

      Upeaa, että suurimmalla osalla vastaajsita on ollut haaveita!
      Itse ymmärrä mitä keikkea olenkaan menettänyt haaveettomattomuudessani.

      Koko lapsuus- ja nuoruusikäni kuulin usein, että olen hintelä hyntykkä. Olisi edes lukupäätä kun ei tuosta työmieheksi ole.
      Tosin oppikoulussakaan mikään ei riittänyt vanhemmilleni.
      Heti lukion jälkeen menin vapaaehtoisena inttiin ja sen jälkeen otin ritolat "rakkaasta" lapsuuteni kodista.
      Olin kiinnostunut tekniikasta joten, harhailuvuosien jälkeen polkuni vei kyseiselle alalle.
      Loppusilauksena sorruin vielä yhteen hölmöyteen.
      Kun vanhempani kuulivat minun saaneen opintolainaa 1000mk he ilmoittivat tarvitsevansa autolainansa lyhennyksen maksamiseen.
      Takaisin maksusta ei ollut puhettakaan ja siitä huolimatta minä nnoin sen vuoden lainarahani vanhemmilleni.

      Olen pirun ylpeä siitä, etten tunne vähäisintäkään kiitollisuutta nyt jo vuosia sitten edesmenneitä vanhempiani kohtaan. Isääni kohtaan kylläkin sääliä!

      • Nii.i

        Nähtävästi katkera 1000 markasta vieläkin kun mainitset.


      • itsekkyyttä
        Nii.i kirjoitti:

        Nähtävästi katkera 1000 markasta vieläkin kun mainitset.

        Nii.i
        Tuo oli ilkeästi sanottu! Melkoista nuoren hyödyntämistä on ollut ottaa AUTOlainaan nuoren opiskelulaina. Yhtä karmeaa kuin muinoin vanhempien kehuessa, antaa tulla lunta tupaan vaan, kyllähän lapset sen lakaisevat!

        Jos edes tajuat millä ratsastettiin...


      • Nii.i

        Minä en olisi vähiä opiskelu lainarahoja antanut vanhempien autoon, ja ihmettelen vanhempia jotka ilkeävät sitä vaatia.
        En halveksi flegmaattia.


      • voiraukkaa

        On siinäkin ylpeilyn aihe ! Sääliksi käy kyllä sinua , kun elät vihasi kyllästämänä .


      • flegmaatti
        Nii.i kirjoitti:

        Nähtävästi katkera 1000 markasta vieläkin kun mainitset.

        Tuo tonni ei itsessään merkitse mitään muitta kuvaa osaltaan vanhempieni suhtautumista minuun!
        Varsinkin äitini vihamielisyys ulottui menestyneisiin ja hyvätpaisiin lapsiimmekin. Varsinkin poikaamme.

        Taustalla on paljon muuta jota en voi unohtaa. Lyhyesti sanottuna minulle tehtiin selväksi, että ilman syntmääni olisivat vanhempani eronneet erittäin riitaisesta liitostaan. Suhtautuminen kaikissa asioissa olki sen mukaista.
        Kyllä. Ibhoan äitiäni ja säälin isääni!
        Ymmärrän hyvin asetelman epätavallisuuden jota vieraiden on mahdotonta ymmärtää.
        Olentodella ylpeä itsestäni, että lapsuuteni kodin vaikutus omaan elämääni oli, lapsuuden vaikutuksia ajatellen, päinvastainen

        Olimme aviossa ilman lapsia ensimmäiset kaksi vuotta varmistaakseni, ettei omien tenavieni tarvitse varttua yhtä riitaisessa kodissa kuin minä.

        Kaikella on kuitenkin hyvät puolensa. Aerobinen kunto kehittyi kun, vuodenaikaa katsomatta, harrastimme ajoittain hyvin vauhdikasta poistumista ovesta bsuoraan ulos, talvella umpihankeen, koska ei ollut aikaa kurvailla polulle ja pakeneissuunnassa asui TUL:n raskaan sarjan painimestari.
        Yms. vähemmän dramaattista mutta peruskuntoa kehittävää.
        Jatkuva , kokoaikainen henkinen tilsiminen karkaisi luonnetta.


      • voiraukkaa kirjoitti:

        On siinäkin ylpeilyn aihe ! Sääliksi käy kyllä sinua , kun elät vihasi kyllästämänä .

        Kiitoksia osanotosta! En tiedä vihasta mutta olen tyytyväinen siihen, etten ole hyvästä elämästäni kiitollinen muille kuin vaimolleni.
        Lapsuuden kodin olojen ja kokemusten jälkeen on ollut helppoa saavutta tasapainoinen ja jonkun käsitteistössä jopa onnellinen elämä!


    • tässä-sieluni-soitto-

      alotukseen :


      Ei tullut haaveitteni ihmistä,
      lapsena haaveilin tulevani oopperalaulajaksi, Anna Mutanen oli suuri idollini,
      maalla koti portailla pidin usein usein " kottaraisille " ihan oman konsertin,
      kiljuin kurkkuni täydeltä , lauloin muitaki koulussa oppimiani lauluja,
      opetttaja kehui aina lauluääntä
      sanoi ääni on laaja-alainen,
      sanoi siinä menee loistava ääni hukkaan jos tuota ei kouluteta,
      olin luokkani paras laulaja sain aina kympin laulusta ja musiikista,
      toinen taiteenlaji oli piirustus, taide ompe teki samoin aina pisti piirustukseni esille,
      piti esityksen kuinka mikäki kohta oli oikein tehty ja miksi, heh nyyyyyhhh,

      minusta tuli äitini muottiin rakennettu, väkisin väänetty ammattilainen työelämään,

      noooh, työelämä on eletty perhe maailmalle kasvatettu,
      nuoruuden rakkus sai kutsun luojanluo, koko elämänmitaisen avion päätteeksi,

      nyt yksin itken pettymyksiä lapuudestani, murheitani,
      vaikka ei tietenkään olisi oikeutta murheeseen,
      mutta itken silti usein yksikseni,
      -- vaikka kylläki elämä antoi myös unelman jota moni ihminen haaveilis isteleen,

      olen kai liian rakastettu, suojeltu, lellitty ihminen luojani taholta,
      kun minulle mikään ei riitä,,,,,,,

      • mietelmä-

        sieluni soitto,,,

        olisko kuitenki niin ettet itse koskaan kokenu olevasi riittävä esm. äidillesi tai läheisillesi,
        ehkä ettet rittäny koskaan läheisillesi,
        siitä ikuin suru ja itku,


      • ikuinen-turhake-
        mietelmä- kirjoitti:

        sieluni soitto,,,

        olisko kuitenki niin ettet itse koskaan kokenu olevasi riittävä esm. äidillesi tai läheisillesi,
        ehkä ettet rittäny koskaan läheisillesi,
        siitä ikuin suru ja itku,

        " mietelmä "


        EI vaan minä itse en riittäny koskaan itselleni,
        jokin meni pahasti pieleen lapsuudessani

        kuvittelen
        olisin ollu paljon enemmän
        kuin tähänastisessa elämässäni olen ollu,
        tunnen elämäni turhaksi,
        vaikka jälkikasvu onkin tohtoriainesta


      • sissoo
        ikuinen-turhake- kirjoitti:

        " mietelmä "


        EI vaan minä itse en riittäny koskaan itselleni,
        jokin meni pahasti pieleen lapsuudessani

        kuvittelen
        olisin ollu paljon enemmän
        kuin tähänastisessa elämässäni olen ollu,
        tunnen elämäni turhaksi,
        vaikka jälkikasvu onkin tohtoriainesta

        Paskan marjat!


    • sanojentaika

      Realistisia unelmia.
      Kukaan ei ole kirjoittanut pahasti pettyneensä omiin valintoihinsa.
      Moni on saavuttanut tavoitteensa ainakin osittain ja tuntuu kuin useimmat olisivat aivan tyytyväisiä siihen mitä ovat saavuttaneet.
      Ei ole ihmisen hyvä liikaa katua tekemiänsä valintoja.
      Ehkä elämä ei kaikkiin toiveisiin ole vastannut ja silloin helposti ajattelee ettei kaikki ole oikeudenmukaista. Toiset onnistuu, minä en, sen kaltaisia sanoja ihmiset käyttävät kun tuntuu ettei itsellä ole taitoja tuuri aina olleet kohdakkain. Pettymys puetaan epäonnistumisen sanoiksi.

      Vastaajien joukossa enemmistöllä asiat kohdallaan.
      Muistan joskus lukeneeni Tommy Tabermannin "manauksen" johonkin epäonneen kohdistettuna.
      Näin sen muistan lukeneeni;
      "Jos elämä kerran on gramofoni ja minä, neula,
      niin kuka helvetti on pannut pyörimään tämän typerän kivikiekon?"

      Ei elämä ole aina helppoa, mutta vastoinkäymiset voitettuaan tuntee olevansa voittaja.
      Kivikiekkokin pyörii.
      Mielestäni tuo Tabermannin vertaus helpon ja vaikean soinnin välillä on napakymppi.

      • matalaprofiili

        Tämä ei ole paikka, jossa kerrotaan mikä on mennyt pieleen, vaikka olisikin.


    • työmyyränainen

      En koskaan suunnitellut mitään enkä tiennyt mikä minusta tulee "isona"
      Tulipahan hullu työmyyrä,koulunkäynti ei kiinnostanut joskin peruskoulu ja keskikoulu tuli käytyä,sitten maailmalle tekemään töitä mitä siihen aikaan sai.
      Kun ei valikoinut vaan mielellään teki mitä pystyi,tehden paljon sellaista mihin muut ei pistäin näppejäkään.
      Kolmekkin työpaikkaa saattoi olla yhtäaikaa,ja siihen aikaan 70-luvulla jopa pyydettiin töihin.Sitten sain pitkäaikaisen työpaikan ts.olin 25 v samassa firmassa josta vielä vaihdoin alaa kun kuorma alkoi olla liian suuri.
      Jäin eläkkeelle 60v ja tässä sitä ollaan.
      Joitakin vikoja,elämää on tullut nähtyä laajemminkin matkustellen,vaihtaen asuinpaikkoja,myöskin paljon huolta ja asioitten hoitamista suvun tiimoilta.
      Mitään ei puutu,mitään en tarvitse esim maallista mammonaa.

    • Silminäkijä

      Koulussa vielä ollessani ammatinvalinnanopettaja erosi ja meni uudelleen naimisiin.Sai heti lapsia lähes 30 vuotta itseään nuoremman naisen kanssa.Siinä hetkessä tulevaisuuteni valaistui.Ottaa itseään nuorempi akka ja tehdä lapsia.Lapsilisät tuo mukavasti tuloa ja lisätulojen hankintakin on aika mieluista puuhaa.Sitten vaan vaihtaa naista,jos alkaa ikä tulemaan vastaan.Ja taas vaan peuhaamaan. Aina ei kuitenkaan käy kuin haaveillaan...:)

    • Nuorena ja lapsena on haaveita.
      Opettajan ammatista minäkin haaveilin kuten moni muukin.
      Sen verran olen opettajana ollut että olen opettanut kurssikeskuksella ompelua.
      Nuorena kuvittelin olevani enemmän teoria-ihminen, olin kova lukemaan, tähtiteide ja maailmankaikkeus kiinnostivat, luin aiheesta kaiken minkä käsiini sain.
      Vanhemmiten huomasin olevani käytännöllinenkin, suorittamani talouskoulu oli tarpeen kun olin kyläkoululla emäntänä.
      Monena olen ollut, ihan tyytyväinen elämääni, vaikka ei aina ollutkaan helppoa.

    • sanojentaika

      Unelmia ja haudattuja haaveita.

      Toiset tekevät, toiset makaavat ja leipää on kaikkien saatava.
      Kun tänään selailin kirjahylläni ja poistin ylimääräisiä muistiinpanolippuja ja lappuja kirjojen välistä, sattui käteeni eräs kooste ja siinä Kaarlo Kramsun Haudalla runo.
      "Hän kuollut ei, hän nukkuu vaan",
      niin lausui pappi puheessaan
      haudalla juhlallisna. Tuo kaunis't on, lie tottakin<,
      mut vainaan tunsn minäkin
      ja tiedän: onnellisna
      hän eläessään päällä maan
      ei elänyt, - mut nukkui vaan.

      Tähän on hyvä lopettaa ja vielä kerran kiitän monipuolisesta kerronnastanne.
      Kaikilla on ollut elämäntehtävä, saavutettu, tai ponnisteluilla ja oppimisella ansaittu,
      mutta kun itse on elämäänsä tyytyväinen ei se ammatti ja virkanimi ole kaikkein tärkeintä.

      Onnellisia elon päiviä me kaikki tarvitsemme.
      Kiitetään siitä mitä saimme, vaikka ei se aina helppoa olisi ollutkaan.

    • Tahtitaivastaika

      Ei tullut. Takanani on loistava tulevaisuus, joka selvisi toden teolla vasta sitten, kun oli jo myöhäistä.

    • Per-kel

      Koulupoikana maantietoa lukiessani kiinnosti tuo Ruotsin länsirannikko.- Sinne sitten intin jälkeen töihin niin tuli sekin sitten nähty ja koettu :)

    • lannentervehdys

      mina tassa odottelen,,mika minusta tulee isona..kun olin pikkupoika luettuani muutama jack london kirjan...niin paatin isona muuttaa kanataan,,ja sen myos tein..eika kaduta.....en tosin ole kultaa vuollut vaskoolilla,,,mutta kultaa olen saunareissuilla huuhtonut..
      mutta kai sita voi jo liki 7kymppisena heittaa haaveet joksikin tulosta..? best before paivamaara lienee menny jo yli..olla mollotellaan sita vaan..

    • Hallaahon.äänestäjä44

      "mielikki.mummo 2.12.2018 12:36
      Nuorena kuvittelin olevani enemmän teoria-ihminen, olin kova lukemaan, tähtiteide ja maailmankaikkeus kiinnostivat, luin aiheesta kaiken minkä käsiini sain"

      Hyv. Palkkioksi tästä aika harvinaisesta kiinnostuksesta kerron asian jota et ehkä tiedä. Tähtitiede, kosmologia, planeettatutkimus --- Suomessa --- ovat pelleilyä, niistä ei saa työpaikkaa, eli siis yksi tms valtion suojatyöpaikan yliopistosta, juna meni jo ajat sitten eli
      ballistisen ohjuksen (=avaruusraketti) keksimisten jälkeen tähtiede jne. on suurten maiden heiniä ja Suomen "tähtitieteilijät kosmologit ..." ovat toimittajien tekemiä "tiedemiehiä" joita maallikot eli toimittajat haastattelvat yleisön hämmästyttämiseksi

      Oikeita tähtitieteilijöitä siis kansainvälisiä tiedemiehiä Suomessa on tasan kaksi
      Veikko (Weikko) Heiskanen ja Yrjö Väisälä
      ja yllätys

      kumpikin on ammatiltaan maanmittari (geodeetikko hienommin sanottunta)

      • Kiitos tiedosta.
        Esko Valtaoja on paljon julkisuudessa. Joskus katselen hänen mielipiteitään You Tubesta.
        Hän taitaa olla sellainen julkkistähtitieteilijä, näistä mainitsemistasi en ole kuullutkaan.


    • Elämäni on kai sitten ollut riittävän hyvää, kun en ole koskaan haaveillut mistään tai sitten minut lannistettiin jo lapsensa niin että haaveet jäivät. Lapsena kyllä ilmoitin kysyttäessä että minusta tulee opettaja tai kirjailija. Olen saanut opettaa ja kirjoittaa, epäpätevänä, mutta mitään isompaa ambitiota minulla ei ole ollut niissäkään tehtävissä. Kunhan elätin itseni ja lapseni ja hankin lisätuloja joskus.
      Ai niin. Sosiaalityö kyllä kiinnosti, hainkin alaa opiskelemaan, mutta en päässyt korkeakouluun, koulutodistukseni oli liian huono..)) Sosiaalityötä olen saanut tehdä riittävästi keikkatyöläisenä eri kuvioissa, mutta en minä siitäkään ammatista "haaveillut", viihdyin kyllä, etenkin lasten kanssa.
      Eli mikään unelma ei ole koskaan saanut minua suuntautumaan tiettyyn tavoitteeseen. Yleinen kiinnostus eri asioita ja erilaisia ihmisiä kohtaan on ollut liikkeellepaneva voima. Se on sitten vienyt minne on vienyt. Ja jokainen reissu on ollut tarpeellinen ja vaivansa väärti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      345
      4088
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2307
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      129
      1650
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      97
      1431
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1403
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1267
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1238
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      54
      1110
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1074
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1006
    Aihe