Raideleveys

Kysyväeirautatieltäeksy

Raideleveydellä tarkoitetaan kiskojen sisäreunojen etäisyyttä toisistaan. Suomessa ja Venäjällä on eri raideleveys. Kuitenkin pystytään ajamaan samoilla junilla kummassakin maassa. Onko Suomen junissa siis tarkoituksella liikaa klappia?

21

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toleranssit.on.isompia

      Ero on 4 milliä. Sillä on vain teoreettinen merkitys.

    • kavennettu

      Suomessa on edelleen käytössä tsaarinaikainen 5:n jalan [1] raideleveys. Venäjän liittyessä sosialistisiin neuvostotasavaltoihin myös siellä päätettiin suorittaa kansan uudelleenkoulutus "pari piirua vasemmalle" -hengessä. Se toteutettiin kulkemalla läpi jokainen rataosuus edestakaisin ja siirtämällä samalla oikeanpuolimmaista kiskoa 2 millimetriä [2] vasemmalle.

      [1] jalka on matka, jonka valo kulkee tyhjiössä 1⁄983 571 056 sekunnissa.
      [2] millimetri on matka, jonka valo kulkee tyhjiössä 1/299 792 458 000 sekunnissa.

      • Viipurinkurkku

        Neuvostoaikana mittaukset tehtiin vasaranvarrella tai jollain muulla suuren toleranssin sallivalla tarkkuusmitalla, joten käytännössä millit on mitä on.


      • le.sick
        Viipurinkurkku kirjoitti:

        Neuvostoaikana mittaukset tehtiin vasaranvarrella tai jollain muulla suuren toleranssin sallivalla tarkkuusmitalla, joten käytännössä millit on mitä on.

        Sirpin terä on muutaman millin paksu. Sitä lienee hyödynnetty kavennusprojektissa.


      • oliko.Kirgiisia

        Professori on huumorimiehiä. Lisäksi tuntuu omistavan tarkan kellon.
        Kun Venäjä liittyi Sosialistisiin neuvostotasavaltoihin niin mitkä tasavallat siinä oli sitä ennen.


      • Kysyväeirautatieltäeksy
        oliko.Kirgiisia kirjoitti:

        Professori on huumorimiehiä. Lisäksi tuntuu omistavan tarkan kellon.
        Kun Venäjä liittyi Sosialistisiin neuvostotasavaltoihin niin mitkä tasavallat siinä oli sitä ennen.

        Kun sitten aikanaan yksi jos toinen neuvostotasavalta ilmoitti haluavansa erota Neuvostoliitosta, jonkinlaisa huumoria oli uutisotsikossa: "Venäjä haluaa erota Neuvostoliitosta". Se oli kuitenkin totta.


    • Kysyväeirautatieltäeksy

      Kysyin asiaa lähinnä siksi, että 55-vuotiaaksi asti luulin, että Suomessa on Venäjän vallan peruna sama radeleveys kuin Venäjällä, mutta sitten annoin kertoa itselleni, että Neuvostoliitto halusi englantilaisista mitoista eroon ja kallisti kiskojaan niin, että raideleveydestä saatiin 4 mm pois. Ymmärtääkseni Suomi on nykyisin ainoa maa, jossa raideleveys on tasan viisi jalkaa eli 1524 mm.

    • milliville

      Neuvostoliiton muutos ei tietenkään tarkoittanut olemassa olevia ratoja vaan uusien mitta on sen 4 mm pienempi. Muutoksessa ei ollut kysymys mistään muusta kuin että millit poistettiin luvusta.

      • russiangauge

      • Kysyväeirautatieltäeksy

        Wiki-setä sanoo:

        1950-luvulla tehty muutos toteutettiin kallistamalla kiskoja sisäänpäin aiempaa enemmän, millä saavutettiin vaadittu raideleveyden neljän millimetrin kaventuminen.


      • 30v.projekti
        Kysyväeirautatieltäeksy kirjoitti:

        Wiki-setä sanoo:

        1950-luvulla tehty muutos toteutettiin kallistamalla kiskoja sisäänpäin aiempaa enemmän, millä saavutettiin vaadittu raideleveyden neljän millimetrin kaventuminen.

        Kavennusprojektin suunnittelu aloitettiin vasta 1960-luvulla. Virallinen selitys oli toleranssien pienentäminen suurempia nopeuksia varten.

        Virossa on NL:n jälkeiset radat rakennettu myös 5:n jalan raideleveydellä. Tuleva Rail Baltic -yhteys toteutetaan tosin standardilla raideleveydellä.


    • baa.baa.babylon

      Mutta miten saatiin venäläiset vaunut kulkeutumaan Berliiniin ja sieltä edelleen johonkin Italiaan? Näin tapahtuu televisiosarjassa Babylon Berlin.

      • exchange

      • Junnailija

        TV-sarjojen tekijät eivät ole edes kuulleet mistään raideleveydestä saatikka ymmärtäisivät siitä yhtään mitään. Joten telkkarisarjoissa ja elokuvissa kaikki toimii ilman naksetta.


    • Kysyväeirautatieltäeksy

      Luin juuri, että Allegro-junien raideleveys on kompromissi 1 522 milliä. Siis Suomen 1524 ja Venäjän 1520 välistä. Venäläisessä radassa täytyy siis olla klappia, etteivät Allegro-junat levitä raiteita;-)

      • TolstoinLeksa

        Mites on Tolstoin kanssa? Mikä on sen raideleveys ja missä vaihretaan telit? Venäläinen kyyti on hyvää ja sitä riittää ku on massii, juu.


      • jos.osaat.lukea
        TolstoinLeksa kirjoitti:

        Mites on Tolstoin kanssa? Mikä on sen raideleveys ja missä vaihretaan telit? Venäläinen kyyti on hyvää ja sitä riittää ku on massii, juu.

        Älä kirjoittele tänne näin kovassa kännissä. Myöhemmin jos luet niin nolottaa.


    • periksi.ei.anneta

      Eiköhän raideleveys Venäjällä vaihtele kalenterivuoden mittaan muutaman millin jo pelkästään lämpölaajenemisen vuoksi. Siperiassa kun lämpötilaero on helposti sen 100 astetta.

      • väärä.suunta

        Kaikessa on toleranssit. Kumpikin kisko on kiinnitetty samaan ratapölkkyyn. Lämpölaajeneminen tuntuu pituussuunnassa, poikittain rautaa on vain vajaa 20 senttiä eikä kiskot ole toisissaan kiinni.


      • Propsivaunu

        Betonisen ratapölkyn lämpölaajeneminen on jokseenkin sama kuin teräksellä eli 12 miljoonasosaa astetta kohti. Sadan asteen ero tekee 1200 miljoonasosaa eli raideleveys muuttuu viiden jalan matkalla 1,8 mm.

        Poikittaissuuntainen muutos on siis niin pientä, ettei siitä ole haittaa. Pituussuunnassa lämpölaajeneminen sen sijaan rajoittaa kiskonpituutta. Joko kiskojen väliin on jätettävä tilaa tai laajenemisvoima on kumottava kiinnittämällä kiskot kunnolla pölkkyihin ja pölkyt radan sepelikerrokseen.


      • kääntyykö.etupyörät
        Propsivaunu kirjoitti:

        Betonisen ratapölkyn lämpölaajeneminen on jokseenkin sama kuin teräksellä eli 12 miljoonasosaa astetta kohti. Sadan asteen ero tekee 1200 miljoonasosaa eli raideleveys muuttuu viiden jalan matkalla 1,8 mm.

        Poikittaissuuntainen muutos on siis niin pientä, ettei siitä ole haittaa. Pituussuunnassa lämpölaajeneminen sen sijaan rajoittaa kiskonpituutta. Joko kiskojen väliin on jätettävä tilaa tai laajenemisvoima on kumottava kiinnittämällä kiskot kunnolla pölkkyihin ja pölkyt radan sepelikerrokseen.

        Matkustusmukavuus ainakin kärsii mutkittelevalla radalla. https://www.stablwall.com/wp-content/uploads/2016/05/thermal-expansion.jpg


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      198
      11773
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5549
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2857
    4. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      15
      2484
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2455
    6. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      34
      2023
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      47
      1949
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1911
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1727
    10. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      34
      1670
    Aihe