Hirvestä läpi vahingoittamatta sitä

VälilläNäin

Onko teille koskaan käynyt niin kun kuulemma muutama harva vastaava tilanne on käynyt että ammutte hirveä mutta luoti menee kyllä periaatteessa napakympistä läpi silti vahingoittamatta eläintä vakavasti?
Itselleni näin kävi tänään. Olen kolmattakymmentä hirveä elämäni aikana kaatanut ja aina kun kyljestä on läpi huokaissut on eläin ollut alta sadan metrin nurin. Nyt kävi niin että ammuin mielestäni hyvän laukauksen mutta vasa jatkoi matkaa. Puolentoistakilometrin päässä kaveri pääsi ranka laukauksella kaatamaan vasan ja teurastettaessa selvisi että olin ampunut vasasta toisesta lavasta läpi ja laukaus oli lävistänyt hirven kyljet kylkiluiden välistä silti osumatta tärkisiin sisäelimiin. Keuhkot, sydän, mahat kaikki ehjät eli luoti löysi reitin siitä harvinaisesta tyhjästä välistä. Lapa osuma teki tietenkin kipeää ja hirvi oli haavoittunut mutta periaatteessa muuten eläin olisi voinut toipua myöhemmin täysin koko episodista.
Tämä ns tyhjä kohta on kuulemma "hyvällä" huonolla tuurilla toisinaan joillekin metsästäjille tapahtunut ja eläin ei ns hyvästä osumasta jää kuitenkaan. Nyt se osui omalle kohdalleni. Tuuri on vähän sama kuin saisi korpimetson kanalintujahdin ohessa. Kummankin olen nyt saanut. Mitä vielä:)

3

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikäkaatunut

Minulle käynyt vielä pahemmin, kymppiosuma, eikä löytynyt edes reikää nahasta!?

• KaluKipeä

Juuri tämän takia ammun aina päähän tai kaulaan.

• R.Roiha

Pää laukauksia ei suositella samoin kaulaan , pitää osua kaula rankaan muuten tulee haavakko . Sodan kylässä on pantu päähän ampujat kuriin , erotetaan porukasta , joka syksy löytyy metsistä kuolleita päähän ammuttuja Hirviä,olen itse pyytänyt Hirviä Koiralla yli 30 vuotta , ja Hirvi kun jää seisonta haukkun niin se hakeutuu poikkeuksetta mänty taimikkoon tai koivikkoon , ja monesti ei näy muuta kuin pää , se huokuttaa ampumaan päähän , tänä syksynä ensimmäinen Hirvi seisonta haukussa eikä näkynyt taaskaan kuin pää , en ampunut oottelin vaan kaikessa rauhassa , että kyllä se tulee vielä kunnolla näkyviin ,ja pyörhti viimein ja kylki minuun päin ammuin lapojen taakse lavoille ei saa ampua vaan lapojen taakse paras osuma Hirveen, menee keuhkoilta lapi eikä tule liha hävikkiä kylki luihin vaan meno ja tulo reikä ,melkein aina juoksee 40-50 metriä ja kaatuu , patruuna on 30-06 oryx bonded 11,7 lyijy pää , menee läpi aikusesta Hirvestä lapojen takke kun tirmasee. Tämmöstä juttua vaan näin pakkas päivänä , jos vaikka joku nuori Hirvi mies ottas opiksi mihin Hirvi pitää ampua ,niin ja päähän ampujilta vois tappo välineen ottaa pois vuodeksi lisää oppimis halua mihin Hirvi pitää ampua , niin kuin tuossa joku aikasemmin kirjoitti . itse olen ampunut yli 40 hirviä ja yhden uros Karhun , kolme hirviä tälle syksylle ja pyynti jatkuu ensi syksynä ja koira pelaa , ylisitkeä vaan niin kuin kaikki peli koirat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      394
      4385
    2. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1681
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      135
      1474
    4. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      73
      1243
    5. Perjantaita!

Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      72
      1057
    6. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      15
      1046
    7. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      13
      989
    8. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      940
    9. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      925
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      911
    Aihe