Otatteko 10 000 askelta päivässä?

vanha.akka.maalta

Liikutteko vähintään 15 minuuttia?
Onko tapananne venytellä aamulla, tai pitkään istumisen jälkeen?
Punnerruksista en edes kysy, mutta itse punnerran miesten tyylillä!
Nostelen puntteja ja niin, kyllä otan vähintään ne 10 000 askelta päivässä.

Keppijimppaa tässä juuri sellaisen 10 minuuttia harrastin.
Kivaa kun tuosta radiostakin tulee hyvää musiikkia, vaihtelevassa rytmissä, joten liikkeiden koreograafia voi muuttaa tahtiin soveltuvaksi.
Tuli minuutin tauko tämän viestin kirjoittamisen vuoksi, mutta vielä 10 minsaa ja osa liikunnasta on taas tehty.

31

640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pertikk

      Tunnin päästä alkaa hiihdon MC:Lillehammerissa naisten takaa-ajokilpailu 10 km samalla vois puoltuntia soutaa soutulaitteella.

      • Posliinia-kehiin

        MITÄ ajetaanko naiset takaa?Ja oikein kilpailu.Sitten tulee karvattomia naisia.


    • aamun.avaus

      Keppijumppaa kahden kimpassa aamusella täälläkin harrastettu.

      • kukamitäkin

        Ettäkö kepin kanssa kahden!
        En minä keppiä harrasta, en edes , hyi, elävä parempi.


      • korjaan
        kukamitäkin kirjoitti:

        Ettäkö kepin kanssa kahden!
        En minä keppiä harrasta, en edes , hyi, elävä parempi.

        Tahallas ymmärät väärin. Kovinkin eläväinen osa kehoa se —— ei keppi sovi tosiaan sitä ihanuutta kuvaamaan laitetaan vaikka h eteen.


    • mummo.pulassa

      Tuo 10.000 askelta päivässä kuuluu mielestäni nuoremmille. Eihän vanhus joka päivä jaksa semmoisia määriä tallustella, vaikka kelikin olisi hyvä.
      Mulla on käytössä kylläkin askelmittari, ihan itselleni huviksi ja hyödyksi. Olen siihen asettanut päiväaskelien minimirajaksi 5000 askelta, miltei joka päivä se ylittyy, usein huitelee siellä kymppitonnin askelissa.
      Venytyksiä teen aamuisin herättyäni, helpompi on nousta pedistä kun ensteksi vähän verryttelee, jalat vaativat sitä että alkavat hyvin toimimaan.
      Kunhan taas nuo liukkaat kelit alkavat on parempi jättää pitkät kävelylenkit, vaikka kuinka apuna olisi piikit kengänpohjissa. Vara ei venettä kaada.😄
      Tyytyväinen olen kun näillä "eväillä" olen päässyt näin pitkälle, toivottavasti saan pitkään nauttia ilman suurempia avun tarpeita.

    • Viisitoista minuuttia on kovin vähän liikunnan kannalta. Johan kodinhoito ja jokapäiväiset askareetkin vievät 1-2 tuntia päivästä. Kauppaostoksille lähtö ja siellä vaeltelu lisäävät 3 kertaa viikossa vielä tuota määrää.
      Tosin nyt kipeytynyttä jalkaa lepuuttaessa, on ollut hyvä olla pari päivää sisätiloissa, ja hyvältä nilkka jo tuntuukin.

      • liikkuvat.jalat

        Tuo 15 minuuttia tarkoittanee ulkoilua, eli yhtäjaksoista liikuntaa.
        Kotiaskareissa askellus on ihan erilainen kuin ulkoillessa.

        8 tunnin työpäivä seisomatyössä vaatisi työn loputtua vähintään tuon 15 kävelyä, ihan hengästymisen asteella, sanoi minulle liikunnanohjaaja aikoinaa.
        Pohjesärkyä ei öisin ollutkaan kun kävin vajaan tunnin lenkillä joka ilta.
        Kiitos noiden hyvien ohjaajien jalkani toimivat hyvin, joskin selkävaiva aikoinaan aiheutti sen, että pitkälle en voi hypätä.


    • Per-kel

      Reippahasti käyvät askeleet reilut puoli tuntia lenkillä joka päivä satoi tai paistoi , siinä ohessa tulee sorsatkin syötettyä :D

    • flegmaatti

      Vain kuutena päivänä viikossa.
      Askeleet jäävät taatusti hurjan paljon alle tuon 10000:n.
      Mitä sisältyy punttitreeneihisi?
      En tiedä, mutta arvaan sinun tarkoittavan miesten punnerrruksilla etunojia päkiöillä. Harvempi nainen punnertelee niitä.
      Entä mätipuolen treenit?

      Itse en tee etunojia enkä sitä iänikuista penkkiä vaan pysty- ja vauhtipunnerruksia, ranskista ja kolmen tyypin ojentajataljaa.
      Kotitreeninä etunojat puoltavatpaikkaansa kuten myös leuanvedot.

      Keppijumppa on erinomaista liikkuvuuden säilyttämisen kannalta.

      Absoluuttiset vastuskilot, juoksukilometrit tai toistomäärät eivät ratkaise vaan se miten oma elinistö kuormittuu. Lenkkeilyssä se miten kauan ja millä syketasolla viilettää ottaen huomioon kuormitustason suhteen omaan maksimiin.

      • kysymysss

        Mitä tarkoitat mätipuolen treeneillä ?


      • liikkuvat.nivelet

        Mitähän se mätipuoli?

        Takamusta kyykyillä, se sata kyykkyä päivässä haaste teki tosi hyvää!
        Tavaksi jäivät kyykyt!

        Myös suorin jaloin kämmenet lattiaan, siis seisoen. Sitä liikettä eräs yheksänkymppinen mies sanoi tekevänsä sata päivässä, kyllä minäkin muutamankynnenen teen, jaottelen kyllä päivän mittaan, ettei laske kaikki veri päähän vanhalla.


      • kysymysss kirjoitti:

        Mitä tarkoitat mätipuolen treeneillä ?

        Vatsaa!


    • flegmaatti

      No vetelen esinahkaa edestakaisin vartin verran.

      • opettelemalla.paremmaksi

        Yleisiin ohjeisiin ei noita ole merkittykään.
        Teetkö sitäkin punttisalilla kavereiden kanssa? vai yksinkö treenaat nahan kestävyyttä?
        Milloin alat kantamaan pöytää?


      • Löytyihän tännekin yksi aivopuoli, luonnevikainen idiootti!


    • jotakin.sanoakseen

      Ostin halpahallista askelmittarin. Hinta ehkä parinkympin seutuvilla. En osaa sitä saada pyyntiin. Talvi tuli meille kun aamulla oli uutta lunta 5 senttiä.
      Ok-talolaisena se piti kolata pois. Lumi oli kuivaa, mutta kyllä homma työstä kävi. Hyötyliikuntaa kuitenkin. Asun niin lähellä kauppaa, että pyörällä ajan sen matkan. Tänään meidän katuosuutta ei oltu vielä aurattu, ehkä 200 metriä. Työntää piti munamankeli. Enin osa tiestä kaupalle oli kuitenkin aurattu ja ajokelpoista.

    • Carmin aktiivimittari ranteessa, mittaa sykkeet, unet, askeleet.... ja 6000 askelta suosittelee tällähaavaa, laskee matkojen mukaa aina uuden suosituksen. 10000 saisi kävellä pitkinpäivää, ei se ole minun tavoitteeni ollut. Pidemmällä porukkalenkillä käyn kerran viikossa, 1tunnin lenkki on pisin mitä teen. Olen melkopaljon liikekannalla ja vastapainoksi taas lepopäiviä. Nyt olen kyllästynyt taas kuntosaliin ja kiinnostunut kestävyysliikunnasta vaihteeksi, pitää vaihtaa, minä kyllästyn samaan jauhamiseen. Uimahallissa kyllästyin ees taas uimiseen jne. Onneksi on vaihtomahdollisuus aina.
      Nyt kiinnostaa taas uiminen, kaikki tarvikkeet on jo kassissa 💦

      • Minun aktiivirannike näyttää tulokset älykännykästä, asennettu sinne. Ranneke vain mittailee sykkeitä ja askeleita ym.


      • Useassa yhteydessä painotetaan lihasvoiman tärkeyttä. Johtunee siitä, että sen puolen harrastus lienee harvinaisempaa? Olen myös nähnyt lukuisia miehiä jotka kuvittelevat lihaskuntoilevansa mutta totuus on paljon vaatimattomampi. Parempi olisi käyttää nekin tunnit aerobiseen liikuntaan ja mieluiten, mahdollisuuksien mukaan,ulkona!

        Näkemäni mammojen ja papparaisten ohjatut liikuntaryhmät ovat monipuolisen kunnon ja liikkuvuuden kannalta hyviä. Mm. salimme mummoliigan kehon hallinta ja tasapaino kehittyivät parin vuoden aikana huimasti! Mutta, itsestähän niissäkin kaikki riippuu.

        Olen hiljalleen lisännyt aerobisen osuutta va vastaavasti vähentänyt varsinkin suurten lihasryhmien perus- ja maksimivoimatreenejä. Aerobinen on vaan niin hiivatin pitkäveteistä, että haluan tulkita kuittaavani sen osittain seuraamalla puntti- ja salitreenien aikaista syketasoa. Todistelen itselleni, että muun ohella riittää yksi ainoa aerobinen viikossa.

        Mikä tahansa apulaite, ranneke, mittari, mikä vaan puoltaa paikkaansa osoituksena käyttäjänsä kiinnostuksesta ja sitoutumisesta. Minulla se on vuosittainen kehon koostumusanalyysi ja lisänä normaalit labrakokeet.


      • se.10tuhatta.rikki
        flegu kirjoitti:

        Useassa yhteydessä painotetaan lihasvoiman tärkeyttä. Johtunee siitä, että sen puolen harrastus lienee harvinaisempaa? Olen myös nähnyt lukuisia miehiä jotka kuvittelevat lihaskuntoilevansa mutta totuus on paljon vaatimattomampi. Parempi olisi käyttää nekin tunnit aerobiseen liikuntaan ja mieluiten, mahdollisuuksien mukaan,ulkona!

        Näkemäni mammojen ja papparaisten ohjatut liikuntaryhmät ovat monipuolisen kunnon ja liikkuvuuden kannalta hyviä. Mm. salimme mummoliigan kehon hallinta ja tasapaino kehittyivät parin vuoden aikana huimasti! Mutta, itsestähän niissäkin kaikki riippuu.

        Olen hiljalleen lisännyt aerobisen osuutta va vastaavasti vähentänyt varsinkin suurten lihasryhmien perus- ja maksimivoimatreenejä. Aerobinen on vaan niin hiivatin pitkäveteistä, että haluan tulkita kuittaavani sen osittain seuraamalla puntti- ja salitreenien aikaista syketasoa. Todistelen itselleni, että muun ohella riittää yksi ainoa aerobinen viikossa.

        Mikä tahansa apulaite, ranneke, mittari, mikä vaan puoltaa paikkaansa osoituksena käyttäjänsä kiinnostuksesta ja sitoutumisesta. Minulla se on vuosittainen kehon koostumusanalyysi ja lisänä normaalit labrakokeet.

        Jos edes oman kehon painoa käytettäisiin hyväksi lihastreeneissä.
        Siihenhän punnerrukset, roikkumiset, kyykyt, naruhyppelyt, kyykkykävely, rappujen nousu, tms. perustuu. Vatsa ja pallea hoituvat parhaiten selinmakuu-hartianosto-polven koukistus jms. liikkeillä ihan omaa painoa ja lihaksia oikein käyttäen.
        Parasta punnerrusta sitä vähemmän harrastavalle on ns. vinopunnerrus , ottaen käsillä tukea vaikka tiskipöydästä. Yksi tapa pohjelihaksille, ota tukea vaikka tuolin selkänojasta, mikäli tasapainosi ei ole hyvä. Nouse mollemmilla jaloillasi seisomaan varpaillasi, kantapää irti lattiasta, jännitä pakaratkin ja tunnekuinka pohkeet ikäänkuin venyvät lisää pituutta.
        Toistoja niin paljon kuin lihaksissa riittää tehoja. Kyllä tekee kutaa myös reisille ja salaa niille pakaroillekin lisää lihastyötä.
        On paljon helppoja liikkeitä, ellei ole esim. käsipainoja, omaa kehoa voi käyttää liikevastuksena. Ohjeita on netissä pilvin pimein, kun viitsii hakea.
        Parempi oiken suoritettuna, mutta harvemmin apuvälineittä tapahtuva liikunta keholle on vahinkoa tuottanut, ellet katolta tipu.


      • flegmaatti
        se.10tuhatta.rikki kirjoitti:

        Jos edes oman kehon painoa käytettäisiin hyväksi lihastreeneissä.
        Siihenhän punnerrukset, roikkumiset, kyykyt, naruhyppelyt, kyykkykävely, rappujen nousu, tms. perustuu. Vatsa ja pallea hoituvat parhaiten selinmakuu-hartianosto-polven koukistus jms. liikkeillä ihan omaa painoa ja lihaksia oikein käyttäen.
        Parasta punnerrusta sitä vähemmän harrastavalle on ns. vinopunnerrus , ottaen käsillä tukea vaikka tiskipöydästä. Yksi tapa pohjelihaksille, ota tukea vaikka tuolin selkänojasta, mikäli tasapainosi ei ole hyvä. Nouse mollemmilla jaloillasi seisomaan varpaillasi, kantapää irti lattiasta, jännitä pakaratkin ja tunnekuinka pohkeet ikäänkuin venyvät lisää pituutta.
        Toistoja niin paljon kuin lihaksissa riittää tehoja. Kyllä tekee kutaa myös reisille ja salaa niille pakaroillekin lisää lihastyötä.
        On paljon helppoja liikkeitä, ellei ole esim. käsipainoja, omaa kehoa voi käyttää liikevastuksena. Ohjeita on netissä pilvin pimein, kun viitsii hakea.
        Parempi oiken suoritettuna, mutta harvemmin apuvälineittä tapahtuva liikunta keholle on vahinkoa tuottanut, ellet katolta tipu.

        Netin kuntopiirien valikoimasta voi ottaa ja soveltaa itselleen sattuvan ja ryhtyä tekemään SÄÄNNÖLLISESTI!

        Varsinkaan, jos ei ole aktiivista liikuntataustaa, niin harvemmalta löytyy niin paljon motivatioita ja itsekuria, että se tulee toteutetuksi.
        Kaksi 70v tuttavaani, toinen oli SM tason painija ja toinen aktiivinen olumpianostaja, tekevät jokainen aamu noin 20 minuutin kuntopiirin. Entinen nostelija ylläpitää kuntoaan toimimalla olumpianostajien valmentajana jolloin tuntuma säilyy siinä sivussa.
        Heput ovat riivatun hyvässä kunnossa osittain senkin vuoksi, etteivät laskeneet itseään repsahtamaan missään välissä.


      • se.10tuhatta.rikki

        tuohon aiempaan varvasteluun liittyen sattuikin nettilehteä lukiessani juuri samasta asiasta, hiukan eri tavalla tehtynä vain, tuo pohjelihasten kuntoa mittaava ja kehittävä liike.

        Tästä linkistä sen havaitsee ja oppii. Pohjelihastesti.
        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005919800.html


    • pian.tästä

      Kiva kun joku on kiinnostunut ihan tavallisesta arkiliikunnasta, kävelystä.
      Joka aamu näen ikkunastani vanhan pariskunnan lähtevän aamulenkille, vaikka molemmilla näyttää olevan liikkumisvaivoja, polvi/lonkkavikoja. En ole rohjennut mennä seuraksi, kun ovat ilmeisesti muuttaneet tänne hiljattain.
      Päivällä onkin jo kävelijöitä ja polkupyöräilijöitäkin ihan väisettäväksi asti.
      Koiria, niitä täällä riittää ja koiranulkoiluttajathan ovat kävelevää kansaa. Nyt juuri menee yksi iso koira ja remmin päässä kulkevalla miehellä on otsalamppu, mutta koiralla ei heijastimia.

      Jos menette ulkoilemaan pimeässä tai hämärässä, muistatteko heijastimen?
      Minulla niitä on kiinnitettyinä jakiseen päällystakkin, ettei unohdu liikkeelle lähteissä ja siinähän nio roikkuvat päiväaikaankin.

      Joo, otan ainakin ne 10 000 askellusta.

    • flegmaatti

      Lienen yllytyshullu kun meni tarkastettavaksi. Alle 2000 askelta päivittäin.
      Yritän korvata määrän laadulla. Vedin eilen kapean pyramidin vapaan tangon hack kyykkyä 160 kiloon. Pelivaraa jäi ainakin kympin verran. Puuttuu vaan muuntokerroin hackista kävelyaskeliin.
      Askelmäärän riittävyydessä lienee merkitystä askelpituudella, kävelyalustalla, korkeuseroilla yms.?

      • kävellen.kuntoa

        Jokaisella ihmisellä on oma askelpituutensa, lukumäärällä se lasketaan ja jos halutaan mitata matkaa askelmäärän mukaan, silloin mitataan oma askelpituus.
        Onhan olemassa mittareita jotka mittaavat matkan ja laskevat askeleet.
        Kävelyyn käytettyä aikaa / verrattuna askelten määrään ja matkan pituuteen voi itsekin kellosta katsoen käyttää oman kuntonsa kohoamisen mittarina.

        Samaan matkaan meni tänään 120 minuuttia, kun kolme viikoa sitten hädin tuskin alle 200 minuutin selvisimme. Siitä se on hyvä verrata kehitystä, vaikka sääkin toki vaikuttaa ja paksut päälysvaatteet pakkasella.


      • flegmaatti
        kävellen.kuntoa kirjoitti:

        Jokaisella ihmisellä on oma askelpituutensa, lukumäärällä se lasketaan ja jos halutaan mitata matkaa askelmäärän mukaan, silloin mitataan oma askelpituus.
        Onhan olemassa mittareita jotka mittaavat matkan ja laskevat askeleet.
        Kävelyyn käytettyä aikaa / verrattuna askelten määrään ja matkan pituuteen voi itsekin kellosta katsoen käyttää oman kuntonsa kohoamisen mittarina.

        Samaan matkaan meni tänään 120 minuuttia, kun kolme viikoa sitten hädin tuskin alle 200 minuutin selvisimme. Siitä se on hyvä verrata kehitystä, vaikka sääkin toki vaikuttaa ja paksut päälysvaatteet pakkasella.

        Matkasta ja askelluvusta viis!
        Käytetty aika ja sen aikainen syketaso suhteessa omaan maksimisykkeeseen ratkaisee harjoitusvaikutuksen!
        Yksinkertainen arvioperuste. Lievä hengästyminen koko ajan edustaa alarajaa.


      • liikkuvat.nivelet
        flegmaatti kirjoitti:

        Matkasta ja askelluvusta viis!
        Käytetty aika ja sen aikainen syketaso suhteessa omaan maksimisykkeeseen ratkaisee harjoitusvaikutuksen!
        Yksinkertainen arvioperuste. Lievä hengästyminen koko ajan edustaa alarajaa.

        Jos sinä lähdet lenkille ja heti portailta alas astuessasi aloitat liikunnan sykkeen ylärajoilla, et sinä pitkälle kävele kun jo pitää etsiä sitä alarajaa!

        Parempi lämmittää lihakset ja hengityselimet ennen huipputasoja.
        Kun meillä oli punttisali kerllarissa, aloitimme aina pienillä painoilla, paljon toistoja, ja sieltä alarajalta, ei sieltä mihin pystyi kun kunto oli huipussaan.

        Ota vaikka kymmenen kierrosta, mutta älä vedä itseäsi piippuun.

        Siitähän se kuntomittari mittaus syntyy, kun eilen meni samaan matkaan muutaman minuutin kauenmmin kuin taas tänään ja huomenna olen tätäkin päivää nopeampi.

        Hyviä kuntoiluhetkiä, puntit ovat tuossa jalkojen vieressä. Ne kun taas nostan.


      • flegmaatti
        liikkuvat.nivelet kirjoitti:

        Jos sinä lähdet lenkille ja heti portailta alas astuessasi aloitat liikunnan sykkeen ylärajoilla, et sinä pitkälle kävele kun jo pitää etsiä sitä alarajaa!

        Parempi lämmittää lihakset ja hengityselimet ennen huipputasoja.
        Kun meillä oli punttisali kerllarissa, aloitimme aina pienillä painoilla, paljon toistoja, ja sieltä alarajalta, ei sieltä mihin pystyi kun kunto oli huipussaan.

        Ota vaikka kymmenen kierrosta, mutta älä vedä itseäsi piippuun.

        Siitähän se kuntomittari mittaus syntyy, kun eilen meni samaan matkaan muutaman minuutin kauenmmin kuin taas tänään ja huomenna olen tätäkin päivää nopeampi.

        Hyviä kuntoiluhetkiä, puntit ovat tuossa jalkojen vieressä. Ne kun taas nostan.

        Kiitoksia opastuksesta! Enpä olisi arvannutkaan.


    • Mikä_milloinkin

      Kävelen lähes päivittäin joko yksin tai kaksin. Mitään askelmittaria en huoli, sellaisen ja hyvälaatuisen olisi saanut ilmaiseksi viimeisimmän työpaikkani liikuntapäivästä. Minä en halua, että mikään laite kontrolloi minua. Lisäksi teen lihaskuntoliikkeitä etupäässä kotona.

      Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tärkeämmäksi näen liikkumisen, vaikka en ole mitenkään liikunnallinen ihminen. Kun pysyn kohtalaisessa kunnossa, niin voin siirtää eteenpäin aikaa, jolloin jonkin sortin hoitohenkilökunta kontrolloi tekemisiäni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      345
      4088
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2307
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      129
      1650
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      97
      1431
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1403
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1267
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1238
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      54
      1110
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1074
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1006
    Aihe