Tiibetinspanieli

*KoiRaHuLLu*

Onko kellään tietoa millainen Tiibetinspanielit ovat yleensä yksin kotonaan? Kun esim. lapset ovat koulussa johonkin kahteen ja vanhemmat 4 niin miten nämä veikeät koirat tekisivät? Tai siis lyhyesti.. Haukkuvatko Tiibetinspanielit jäätyään yksin 4-6tunniksi...? Haluaisin tietää koska olemme hankkimassa koiraa ja haluaisin tiibetinspanielin, mutta se riippuu ihan siitä että otammeko ku jos se haukkuu hirveästi yxin jäädessään nii sit me ei hankita tipsuu...:( Mut toivottavasti ees joku osaa auttaa:)

Tw. *HaLuu TiPSuN*

16

5016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauva2

      Minulla oli lapsuudessani tiibetinspanieli, joka ei haukkunut kotona yksin ollessaan. Mutta haukkuminen on tietenkin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa myös kasvatus. Eli kun saatte pennun, teidän tulee totuttaa se yksinoloon vähitellen, muutoin koiralle saattaa tulla eroahdistusta, joka voi ilmetä esim. haukkumisena tai kodin tuhoamisena.

      Olethan lukenut koirakirjoja riittävästi ennen kuin saatte koiran? Vaika tipsu on pieni koira, se täytyy myös opettaa ja kasvattaa yhteiskuntakelpoiseksi. Hyvä kirja on esim. Tuire Kaimion Pennun kasvatus.

    • henni8

      tipsu.Asuimme pari vuotta kerrostalossa ja naapuri sanoi ettei koira hauku ollenkaan kun on yksin kotona, meillä se on yleensä 4-5 tuntia yksin. Nyt kun muutettiin omakotitaloon niin eipä haittaa vaikka haukkuuki.. suosittelen ottamaan kyseisen rodun, aivan ihana on meilläkin toi koira..

    • *KoiRaHuLLu*

      Kiitustaah näist vassuist:) Mut yx juttu... Me ei oteta pentuu.. ehk joku semmonen 1-vuotias ku ei meist ois kouluttaa sitä.. Tai ois mut mulla ois sillo iha liikaa vastuuta.... Mut kyl oon lukenu kirjoja ja tää EI oo viel ees varmaa otetaanx me tipsuu tai edes koiraa... Mut me ollaan aateltu ottaa tipsu taik joku muu sekarotunen:D
      Mut KIITOS iha Sigana näist vassuist

      • hauva2

        Iäkkäämmät koirat voivat olla toisaalta hieman haasteellisempia koulutettavia kuin pennut. Tämä siksi, että vanhemmalla koiralla saattaa olla vaikea tausta eli aiemmassa perheessä se on saatettu kasvattaa "väärin". Usein näkee koirien myynti-ilmoituksissa koiran poisannon syynä pitovaikeudet. Silloin koiralla voi olla ennestään jo vaikka eroahdistus. Ei myöskään kannata välttämättä luottaa allergian takia myytäviin, sillä todellinen syy saattaa kuitenkin olla käyttäytymisongelmat (ei tietenkään koske kaikkia tällaisia tapauksia). Usein käyttäytymisongelmaisen koiran kanssa elämiseen vaaditaan aiempaa koirakokemusta, sillä onhan hyvä varmistaa ettei koira joudu "kiertoon" jos sen ongelmia ei osata uudessa perheessäkään hallita. Suosittelisin pentua, mutta jos kuitenkin haluatte aikuisen, kannattaa soitella kasvattajille ja kysellä olisiko heidän tiedosssa teille sopivaa valmiiksi hyvä käytöksistä koiraa. Muutenkin ennen koiran ostoa on syytä keskustella monen rodun kasvattajan kanssa, oppiakseen tuntemaan valitsemaansa rotu mahdollisimman hyvin.

        Sekarotuisen koiran hankinnassa pitää varmistaa ettei koiran omistaja ole pentutehtailija. Lisäksi, kun koiralle ei ole rekisteröintipapereita, et voi olla varma koiran vanhempien terveydestä. Monissa roduissa on tehtävä pentujen vanhemmille tietty määrä terveystutkimuksia ennen kuin pennut saadaan rekisteröityä. Tämä takaa sen, ettei rodulla esiinny tiettyjä perinnöllisiä sairauksia. Näin ollen, rekisteröintipaperit eivät ole vain näyttelyissä käymistä varten, vaan antavat tietyn varmuuden koiran kasvattajien vastuudesta käyttää vain terveitä koiria jalostuksessa. Lisäksi paperit estävät koiran liiallisen pennuttamisen, esim. koiraa ei saa pennuttaa joka juoksusta, sellaisia pentuja ei rekisteröidä.

        En tiedä ikääsi, mutta kovin nuori ei voi ottaa koiraa täysin vastuullensa. Vanhempien on siis hyväksyttävä koira ja haluttava hoitaa sitä myös itse. Sinulle saattaa myöhemmin teini-iässä tulla ihan muunlaisia kiinnostuksen kohteita. Harkitse siis tarkkaan koiran ostamista!


      • Anonyymi

        Älä ota koiraa jos et pysty sitä kouluttamaan tipsut elävät 15-20 vuotta siinä on pitkä vastuun otto.Jos olet vähänkään epävarma suosittelen että ei


    • Outi

      Meidän tipsumme Tassu, kohta 3 v. , on kotona yksin viitisen tuntia päivässä. Ei ongelmia, menee ihan suosiolla siihen huoneesen johon sen aina jätämme kun lähdemme ulos. Ei muuta kuin sanon taikasanan " Tassu, tule nukkumaan! " niin se juosta kipittää tyytyväisenä huoneeseen johon tietää jäävänsä yksin. Jätän sille vesikupin ja puruluun ja pistän oven sen perässä kiinni, ja sinne se jää sohvalle makoilemaan ja häntäänsä heiluttamaan. Se selvästi tykkää olla välillä itsekseen.

      Tassu ei yksin ollessaan hauku eikä pure mitään rikki. Riemu on suuri kun palaamme kotiin, mutta ikinä ei kuulu vikinää, ulinaa tai haukuntaa rappukäytävään kotiin palatessa.

      Suosittelen tiibetinspanielia! On eloisa, iloinen, hyväntuulinen, leikkisä ja hellä mutta aika itsenäinen, eli viihtyy itsekseenkin eikä ole koko ajan jaloissa pyrösimässä ja huomiota kerjäämässä. Siis ei liian miellyttämishaluinen eikä loputtoman huomionkipeä. Ainakaan tämä meidän kullanmuru. Ihana ihana koira, en vaihtaisi!!!!

      • anneli

        Minulla on 2 tipsua ja asumme kerrostalossa.Meidän rapussa on sattumoisin yht.8 koiraa. Tipsut ei hauku muuten kuin jos joku aloittaa rapussa haukkumisen niin silloin ne kyllä vastaa siihen.Todella mahtava rotu suosittelen.Eka tipsu tuli meille n. 1 vuosi sitten 3kk pentuna.Toinen tuli 7 kk vanhana.Mitä vanhempi pentu sitä pitempään menee sopeutuminen uuteen ympäristöön.Nämä meidän pojat varsinkin uusi on vielä sopeutumis vaiheessa .Hän on ollut n.3 kk vasta .En odottanutkaan että kaikki asiat opitaan yhtä nopeasti kuin ekalla pojalla.


    • wildcat86

      meidän tipsu pistettiin jo pentuna päiväunille... eli se oppi nukkuun klo 10-14 päivällä. nyt vauvalla ikää 2vuotta ja menee edelleen joka päivä itse nukkumaan klo 10 mennessä :) eli ei hauku päivällä ollessaan yksin

    • tipsufani

      Meiän tipsu on ainakin hiljaa sillon kun me ollaan poissa, ja tipsuthan on mun tietääkseen aika hiljasii koirii, ainaski mitä oon kuullu...Hihii...

    • Tipsumamma

      Meillä yksi kolmesta on haukkuva tipsu. Tosin meillä haukutaan vain lyhyt sarja, kun ihmiset poistuu tai rapusta kuuluu ääntä. Täytyyhän sitä laumaa vahtia ja puolustaa... Muffausta tulee joskus jopa ihmisten kotona ollessa. Naapureiden puheista päätellen haukkuminen ei ole jatkuvaa, onneksi.

    • Tipsu<3

      Itsekin olen ajatellut tota tipsua perheeseemme :) Se on aivan ihana rotu mutta en tiedä koska se olisi päivässä korkeintaa 6 tuntii yksin nii.....:) Hyvia avstausia kyllä on...

      • Anonyymi

        Tipsut niinkuin kaikki koirat pitää opettaa yksinoloon haukkumatta.Koira joka haukkuu yksinollessaan sillä on eroahdistus .Koira opetetaan olemaan yksin ensin lyhyitä aikoja sitten pidempiä.Itse jäin alaovelle kerrostalo asunnossa kuuntelemaan mite yksinolo alkaa sujumaan kuuluiko haukkumista.Jos kuului menin asuntooni ja toruin sanallisesti koiraa.Tein tämän muutaman kerran ja homma meni oikein hyvin .Tipsuni oppi samoin mittelspiz mikä on pystykorva rotu kova haukkumaan.Molemmat osaavat olla hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tipsut niinkuin kaikki koirat pitää opettaa yksinoloon haukkumatta.Koira joka haukkuu yksinollessaan sillä on eroahdistus .Koira opetetaan olemaan yksin ensin lyhyitä aikoja sitten pidempiä.Itse jäin alaovelle kerrostalo asunnossa kuuntelemaan mite yksinolo alkaa sujumaan kuuluiko haukkumista.Jos kuului menin asuntooni ja toruin sanallisesti koiraa.Tein tämän muutaman kerran ja homma meni oikein hyvin .Tipsuni oppi samoin mittelspiz mikä on pystykorva rotu kova haukkumaan.Molemmat osaavat olla hiljaa.

        Koira haukkuu myös kun se kuulee ääniä asunnon ulkopuolelta.
        On hyvä jättää radio hiljaiselle, kunkoira jää yksin, eivät ulkoa tulevat äänet häiritse niin helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tipsut niinkuin kaikki koirat pitää opettaa yksinoloon haukkumatta.Koira joka haukkuu yksinollessaan sillä on eroahdistus .Koira opetetaan olemaan yksin ensin lyhyitä aikoja sitten pidempiä.Itse jäin alaovelle kerrostalo asunnossa kuuntelemaan mite yksinolo alkaa sujumaan kuuluiko haukkumista.Jos kuului menin asuntooni ja toruin sanallisesti koiraa.Tein tämän muutaman kerran ja homma meni oikein hyvin .Tipsuni oppi samoin mittelspiz mikä on pystykorva rotu kova haukkumaan.Molemmat osaavat olla hiljaa.

        Minä opetin heti pennusta asti, että jää päivittäin yksin muutamiksi tunneiksi. Ja jätettiin turvallista tekemistä, ja aikaa sitten pidennettiin. Tietysti aikuistuessa riittävä lenkitys, leikitys , koulutus ja virikkeellistäminen rodun mukaan.


    • Anonyymi

      Hei!
      Minä olen hankkimassa Tiibetinspanielia, mutta mietin vain, että minkähän ikäisenä Tiibetinspanielin Turkkia kannattaa aloitttaa harjaamaan sekä pesemään sekä tarvitseeko tiibetinspanielit toppapukuja. Ovathan he pitkä karviaisia, mutta lämmittääkö se tarpeeksi talvi pakkasilla?😊

      • Anonyymi

        Turkkia kannattaa harjata ihan pennusta asti, ensin pehmeällä pentuharjalla ihan vähän aikaa kerrallaan, niin että pentu tottuu käsittelyyn. Kynsien leikkuu opetetaan myös pennusta pitäen, vaikka pari kynttä kerrallaan. Pestä ei turkkia tarvitse ellei se ole likainen. Suihkuun pentu on toki hyvä totuttaa. Toppapukua voi käyttää kovilla pakkasilla. Oma tipsu kestää hyvin alle 10 asteen pakkasen ilman pukuakin, kun ulkoillaan reippaasti, turkki ja pohjavilla lämmittää. On muutoinkin ihana ja eloisa talvikoira tuo, nauttii kiipeilystä kinoksille ja lumesta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe