Emo maatiainen, isästä ei tietoa. Kissa noin 15-kuukautinen poikakissa. Kasvaa koko ajan, muttei lihava, kova symään kuitenkin.Paino noin 5 kg. Ei sisaruksia. Vankkarakenteinen mutta erittäin ketterä, Häntä pitkä (tosin ohut), korvat todella todella suuret ja niissä karvaa, sekä ilvesmäiset tupsut. Kiipeilee mielellään, makailee hyllyjen päällä. Järjestää. Varsinkin, jos joutuu vähäksi aikaa jäämään yksin. Tulee lähelle ja kiintyy omistajiinsa. Leikkisä, vahva metsästysvaisto. Ei sovi vapaana ulkoilevaksi kissaksi alunperinkään, joutuisi varmasti vaikeuksiin välittömästi, koska on erittäin utelias.. Älykäs, mutta paljon omaa tahtoa.Hellyydenkipeä. Ei koskaan mitään sisäsiisteysongelmia. Tulee toimeen lasten kanssa. Muista eläimistä ei kuitenkaan pidä(ei ehkä sovi maine cooniin, ehkä ei sekään, ettei nuku sylissä, antaa silitellä kevyesti, ei muuten liikaa esim.nostella. Matolääkkeet annettu suuhun ilman naarmuja kuitenkin, vaikka vastustaa, ei pidä, (harva pitää). Todella utelias, pää joka paikassa. Suuret tassut. Turkki lyhyt mutta muhkea, mahan alla eniten karvaa. Karvaa lähtee, sitä on joka paikassa. Silmät vähän vinot, kuitenkin jotenkin pöllömäiset. Pää koko ajan pyöreämpi, leuka selvärti erottuva. Noutaa joskus, kantelee sukkia ja hansikkaita. Järjestää, koko ajan tapahtuu. Pitkästyy, helposti, tarvitsee seuraa. Tulee siis lähelle, nyt istuu hiirimaton päällä. Onko kellään vinkkejä tallaisen isojen kissojen hoitoon? Siitä tulee valtva!
Eläinlääkärikin epäili, että siinä voi olla jotain rotukissaa. Maine Coon tuntui parhaiten sopivan, koska ei tuo täydeltä maatiaiseltakaan vaikuta.
Onko tuo edes mahdollista?
Voiko maatiasessa olla Maine Coonia?
22
443
Vastaukset
- hyvinmahdollista
Tottakai voi, isä mahdollisesti ollut maine coon tai sitten isän emo/äiti tai jossakin siellä suvussa kuitenkin.
- Mainecoonista
Emo oli siis löytökissa, mutta kai se on mahdollista. Voiko olla, että vaikka suoraan isä ei olisi maine coon, niin pentu saa maine coonin koon, suurimman osan muista piirteistä ja luonteen? Miten pitkälle tällainen voi periytyä? Voiko kissan rotua selvittää? Mielenkiinto olisi kyllä todella suuri.
- NRLFÖ
Jos emo on löytökissa, niin oliko se jo löydettäessä tiineenä vai oliko joku totaalisen vastuuntunnoton mäntti mennyt astuttamaan löytökissan?
Sinun on aivan turha spekuloida maine coon -taustalla. Jollei kissalla ole papereita todistamassa perimää, niin se on maatiainen ja sillä hyvä. Täysin maatiainen voi näyttää rotukissalta olematta sitä kuitenkaan ollenkaan. Ulkonäön ja koon perusteella et siis voi päätellä yhtään mitään. Sellaista geenitestiäkään ei ole, jolla rotuja saisi geeneistä tarkistettua, joten paperiton kissa on maatiainen eikä muuksi muutu.
Jos jompikumpi vanhemmista on maine coon, niin pentu on laskennallisesti 50% maine coon. Jos taas yksi isovanhemmista on maine coon, niin pentu on laskennallisesti 25% maine coon ja yhden isoisovanhemmista ollessa maine coon pentukin olisi sitä laskennallisesti 12,5%. Eli kyllä geeniperimä voi periytyä osittain vaikka kuinka pitkältä, joskin sukupolvi sukupolvelta selvästi niukemmin. Ota kuitenkin huomioon, että myös maatiaisissa on isokokoisia kissoja tupsukorvilla puhumattakaan liudasta muitakin rotukissoja, joten sinuna laittaisin vähän jäitä pöksyihin tuon maine coon -intoilun kanssa. Jos rotutausta on sinulle noin tärkeää, niin hanki paperillinen maine coon. Sitten voit ihan perustellusti hifistellä. - Mainecoonista
NRLFÖ kirjoitti:
Jos emo on löytökissa, niin oliko se jo löydettäessä tiineenä vai oliko joku totaalisen vastuuntunnoton mäntti mennyt astuttamaan löytökissan?
Sinun on aivan turha spekuloida maine coon -taustalla. Jollei kissalla ole papereita todistamassa perimää, niin se on maatiainen ja sillä hyvä. Täysin maatiainen voi näyttää rotukissalta olematta sitä kuitenkaan ollenkaan. Ulkonäön ja koon perusteella et siis voi päätellä yhtään mitään. Sellaista geenitestiäkään ei ole, jolla rotuja saisi geeneistä tarkistettua, joten paperiton kissa on maatiainen eikä muuksi muutu.
Jos jompikumpi vanhemmista on maine coon, niin pentu on laskennallisesti 50% maine coon. Jos taas yksi isovanhemmista on maine coon, niin pentu on laskennallisesti 25% maine coon ja yhden isoisovanhemmista ollessa maine coon pentukin olisi sitä laskennallisesti 12,5%. Eli kyllä geeniperimä voi periytyä osittain vaikka kuinka pitkältä, joskin sukupolvi sukupolvelta selvästi niukemmin. Ota kuitenkin huomioon, että myös maatiaisissa on isokokoisia kissoja tupsukorvilla puhumattakaan liudasta muitakin rotukissoja, joten sinuna laittaisin vähän jäitä pöksyihin tuon maine coon -intoilun kanssa. Jos rotutausta on sinulle noin tärkeää, niin hanki paperillinen maine coon. Sitten voit ihan perustellusti hifistellä.Mitään hifistele, oma on aina se rakkain ja ihanin ja paras, oli se minkä rotuinen tahansa.Taisit ottaa nyt itseesi. Maatiasita etsittiin, ja maatiainen se on. En ole missään vaiheessa väittänyt, että se varsinaisesti olisi edes maine coon. Otin vain tietoa isoista roduista ja säikähdin, kun on niin iso kissa. Ja emo oli ollut jo löydettäessä tiineenä, siksi ei tiedetä. Itsellesi rotu taitaa olla tärkeämpi kuin minulle, kun otit noin paljon kierroksia.
- NRLFÖ
Mainecoonista kirjoitti:
Mitään hifistele, oma on aina se rakkain ja ihanin ja paras, oli se minkä rotuinen tahansa.Taisit ottaa nyt itseesi. Maatiasita etsittiin, ja maatiainen se on. En ole missään vaiheessa väittänyt, että se varsinaisesti olisi edes maine coon. Otin vain tietoa isoista roduista ja säikähdin, kun on niin iso kissa. Ja emo oli ollut jo löydettäessä tiineenä, siksi ei tiedetä. Itsellesi rotu taitaa olla tärkeämpi kuin minulle, kun otit noin paljon kierroksia.
Missä sinä näet minun ottaneen kierroksia? Kumman räjähdysherkkä tilanne sinulle, jos mutina alkaa heti, kun asiasta mainitsee.
Minulla on ihan rehti maatiainen, joten siinä meni typerä teoriasi minun pakkomielteestäni rotuihin. Sinullehan se näyttäisi kumman tärkeää olevan, kun on maatiaiseen leivottava koon ja ulkonäön perusteella rotuperimää. Että ole hyvä vain vastauksesta! - Mainecoonista
NRLFÖ kirjoitti:
Missä sinä näet minun ottaneen kierroksia? Kumman räjähdysherkkä tilanne sinulle, jos mutina alkaa heti, kun asiasta mainitsee.
Minulla on ihan rehti maatiainen, joten siinä meni typerä teoriasi minun pakkomielteestäni rotuihin. Sinullehan se näyttäisi kumman tärkeää olevan, kun on maatiaiseen leivottava koon ja ulkonäön perusteella rotuperimää. Että ole hyvä vain vastauksesta!No kiitos vastauksesta. Rakastan kissaani, oli sitten minkä rotuinen thansa. Voi hyvänen aika! Sait itsesi vaikuttamaan maine coon-fanilta, minä en sellaista edes lähtisi etsimään. että jos jotenkin siinä sitä on, niin se on sitten silkka sattuma.
- NRLFÖ
Mainecoonista kirjoitti:
No kiitos vastauksesta. Rakastan kissaani, oli sitten minkä rotuinen thansa. Voi hyvänen aika! Sait itsesi vaikuttamaan maine coon-fanilta, minä en sellaista edes lähtisi etsimään. että jos jotenkin siinä sitä on, niin se on sitten silkka sattuma.
Kukaan ei ole mitään muuta väittänytkään, joten rakasta ihmeessä ja rauhoitu. Minä en ole saanut itseäni vaikuttamaan yhtään miltään, enkä ikävä kyllä voi vaikuttaa siihen, mitä sinä milloinkin keksit alkaa arvailemaan ja hatusta heittämään. Olet ihan itse tuonut koko maine coonin rotuna keskusteluun ja halunnut ihan väen vängällä tietää, miten mahdollista sellaisen perimä kissassasi on. Niinpä vastauksetkin ovat sen mukaisia. Onko tätä ihan mahdotonta ymmärtää itse?
- Mainecoonista
Rauhoitu itse. Minä yritin olla vain hauska, mutta se ei tainnut ihan onnistua, koska tästä tuli tällainen show. Itse olen nauranut asialle, on minulle ihan sama vaikka se ehkä onkin puhdas maatiainen. Heitin vain kysymyksen: onko mahdollista edes. Siinä on jotain hämärää, siksi epäilin vain maine coonia, kun otin selvää isoista roduista vähän paremmin. Mutta ei välttämättä maine coonia... Olin vain kiinnostunut, samalla lailla, kuin ihminen esim. omista sukujuuristaan.
- NRLFÖ
Mainecoonista kirjoitti:
Rauhoitu itse. Minä yritin olla vain hauska, mutta se ei tainnut ihan onnistua, koska tästä tuli tällainen show. Itse olen nauranut asialle, on minulle ihan sama vaikka se ehkä onkin puhdas maatiainen. Heitin vain kysymyksen: onko mahdollista edes. Siinä on jotain hämärää, siksi epäilin vain maine coonia, kun otin selvää isoista roduista vähän paremmin. Mutta ei välttämättä maine coonia... Olin vain kiinnostunut, samalla lailla, kuin ihminen esim. omista sukujuuristaan.
Ja minä kerroin, miten mahdollista se on. Ja siitähän riemu repesi, ja se olinkin yhtäkkiä minä, jolla on pakkomielle rotupuhtauteen. Olet sinä kumma otus.
- Mainecoonista
Ehkä olenkin, mutta eikö tämä kuitenkin ole kissafoorumi?
- kumminvaanvoi
Voihan se emäkin olla pentueesta,jossa muut perineet enemmän mainea,ja nyt pennuille sen mainen siirtänyt.
Selvittäminen mahdotonta,ja mitäpä tuo auttaisikaan.Ei kannata vapaaksi päästää,kissanaiset sen ottaa itselleen.Tietysti erikoinen ulkonäkö kiinnostaa varastamaan,tai vaan ottamaan mukaansa.Joten ole tarkkana,älä altista sellaselle.Et enää näe kissaa, jos joku sen mukanaan vie. - coonipoika96
Maatiainen on aina maatiainen jos siihen on sekoittunut jtn muuta niin silloin se on on kotikissa :)
- miettijäva
Entä koirissa.
Onko seropi sitten kotikoira?
Monet väittää pitävänsä rotukoiria ns.ihan kotikoirina.
- Mainecoonista
Joo siis tarkennus, en tietenkään luule, että se nyt olisi ollenkaan puhdas maine coon ainakaan. Voi olla jotain muutakin. Kyselin vinkkejä nimenomaan isojen kissojen hoitoon, en tarkoittanut nimenomaan maine coonia. On vaan niin erikoinen näky tuo että... Pisti miettimään jo aiemmin. Siis pieni oikaisu niille, joiden mielestä puhtaat rotukissat ovat muka niitä parhaita.
Ei siitä itään puhdasta maine coonia tule eikä pidäkään tulla. Monet asiat vain saisivat selityksen. Että älkää nyt triggeröitykö siellä.- NRLFÖ
Sinä siinä "triggeröidyit". Minä en näe kenenkään väittäneen, että vain rotukissat kelpaavat, joten pistäpäs tämänkin keksintösi tiimoilta jäitä pöksyihin. Mihinkään perustumaton spekulointi taitaa olla sinulle ominaista vähän joka asiassa?
Sillä ei ole mitään väliä, onko kyseessä rotukissa, maatiainen vai jotain siltä väliltä. Spekuloida ei kuitenkaan pidä, varsinkaan koon ja ulkonäön perusteella. Jollei muuta ole ehdottomasti syytä perustellusti olettaa, niin kissa on maatiainen ja sillä hyvä. Tästä minä sinulle mainitsin ja siitäkös vinkuvonku alkoi. Huh huh. - Mainecoonista
NRLFÖ kirjoitti:
Sinä siinä "triggeröidyit". Minä en näe kenenkään väittäneen, että vain rotukissat kelpaavat, joten pistäpäs tämänkin keksintösi tiimoilta jäitä pöksyihin. Mihinkään perustumaton spekulointi taitaa olla sinulle ominaista vähän joka asiassa?
Sillä ei ole mitään väliä, onko kyseessä rotukissa, maatiainen vai jotain siltä väliltä. Spekuloida ei kuitenkaan pidä, varsinkaan koon ja ulkonäön perusteella. Jollei muuta ole ehdottomasti syytä perustellusti olettaa, niin kissa on maatiainen ja sillä hyvä. Tästä minä sinulle mainitsin ja siitäkös vinkuvonku alkoi. Huh huh.Satuin vain tulemaan tälle palstalle ja otin kantaa, kun kerran paikalle satuin. Olet oikeassa siinä, että ehkä turha spekuloida jollain tietyllä rodulla, ehkä olisin siinä voinut laittaa vähän toisin.
- NRLFÖ
Mainecoonista kirjoitti:
Satuin vain tulemaan tälle palstalle ja otin kantaa, kun kerran paikalle satuin. Olet oikeassa siinä, että ehkä turha spekuloida jollain tietyllä rodulla, ehkä olisin siinä voinut laittaa vähän toisin.
Ehkä olisit, joo. Tai ainakaan ei tarvitsisi vetäistä tuollaisia pultteja, kun joku painottaa kissan olevan ihan maatiainen, jollei keksintö maine coonista ole muuta kuin tuulesta temmattu. Perustit koko keskustelun tämän maine coon -spekuloinnin ympärille, joten vastauksetkin pyörivät sen ympärillä, vaikka sinä senkin kätevästi väänsit juuri toisin päin ja väität vain vastaajien pakkomieltyneen maine cooneihin.
- Mainecoonista
Heitin asian puoliksi vitsinä, ja ehkä joskus selvitänkin älyttömiä asioita, mutta edelleen, tämä on kissafoorumi, . ..huh, minä en enää jaksa.
Anteeksi, jos ymmärsin sinut väärin, tämä ei ehkä ole paras mahdollinen paikka tällaiselle keskustelulle. En tarkoituksella kääntänyt vastaustasi, ymmärsin sen väärin. Eli sorry. - pikkukissa
Meillä on tyttö kissa saman ikäinen , kuin aloittajan. Paljon myös samaa luonnetta ja korvissa tupsut, vatsanalus tuuheakarvainen. Ja tämän emo on scottish straight ja isä maatiainen. Onko aloittajan kissa musta?
- Mainecoonista
Mustaa ja valkoista,lähinnä valkoista, emo musta melkein kokonaan. Tupsut ei ei megesuuret, mutta erottuvat selkeästi, , enkä ole maatiaisilla vielä sellaisia itse nähnyt.
Ajattelin vain, että jos on esim. jotain perusssairauksia joihin tulisi varautua, tai asioita, joita ottaa huomioon, kun kissa tästä vielä kasvaa ja vanhenee. Siksi asia vähän huolettaa, mutta kallista ja melkein mahdoton käytännössä selvittää.
- pikkukissa
No ei ole sitten samasta pentueesta. Meilläkin korvien tupsut pienet, mutta selvästi erottuvat. Meidän molemmat vanhemmat ovat väriltään tiikerijuovaiset harmaat, mutta samassa pentueessa oli myös täysin mustat urokset.
- MCaloittaja
Ainoa pentu, mahdotonta. Mistä lie geeninsä saanut, mutta tämän keskustelun jälkeen todella jo toivon, että se on joka suhteessa täysin maatiainen. En halua enää kuulla sanaa ´maine coon´.;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu842109Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4161975Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101380Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä751347- 671283
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071015Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun81972Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266967Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut254958- 131878