Mistä huomaa, että on vanha?

Pertsi

Siitä ehdottomasti, että joku keski-ikäinen tarjoaa istumapaikkaa junassa tai muissa liikennevälineissä. Antaisivat vaan rauhassa seistä. En enää itse tarjoa istumapaikkaa kenellekään oman ikäiselle, ellei henkilö näytä jotain merkkiä tai muuten vaan huoju. On se sen verran masentavaa. Siinä näkee, että ihmiset itse kokevat olevansa ystävällisiä. En perskutti ole mikään vanha. Suomalaisiltahan ei saa ystävällisyyttä muuten vaan ainakaan istumapaikkaa bussissa. Sen luovuttaminen osoittaa suurta uhraavaisuutta. Kauheaa.

58

820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei pidä juhlistaa synttäreitä väärässä paikassa.

      H.

      • Pertsi

        Ei ollut alkohoolilla osuutta asiaan. Ilmeisesti vaan joku sääli vanhenevaa ihmistä. Mikään muu syy ei saa suomalaista antamaan istuinpaikkaansa, paitsi ikä. Huoh.


      • HerrasmiehiäkinOn

        Herrasmies luovuttaa paikkansa naiselle.


    • Ei-vielä-eräpäivä

      Itte olen ilmeisesti turhankin nuorekas kun paremminkin saa seistä vaikka maailman tappiin kun 2-5 kymppiset "vanhukset" istuu tai jos istun, katseet liippaa siihen malliin, että voisin antaa paikan juurikin jollekin 5 kymppiselle vanhan näköiselle "mummolle" tai "papalle".
      Kyllä, jaksan seisoa vaikka Helsinki - Rovaniemi välin. Tarvittaessa. Kunhan välillä voi käydä kyykyssä tai nojata johonkin pieleen tai nuoreen mummoon.

      • rankkaa

        Oikeasti uskon, että jaksat seistä tuon Helsinki-Rovaniemen välin. Sen verran uhmakkuutta aistin kirjoituksessasi.

        Minä taisin olla nippanappa kolmikymppinen, kun miehet alkoivat paikkaansa bussissa antaa. Luulin kymmeniä vuosia, että he "antoivat tietä kauneudelle". Sitten aloin epäilemään etteivätkö vuodet näy minussa lainkaan. Muut olivat nähneet ne kaikki nuo vuodet.


      • Ajat

        Hah hah haa, ei suomalainen mies reagoi kauneuteen ainakaan luopumalla istuinpaikastaan. Se on viimenen asia mitä he tekevät, ovat mukavuudehaluisia. Vain ikä ja joku kotikasvatus saa heidät ponnahtamaan joskus pystyyn kun vanhus seistä nököttää. 80 v saa kyllä paikan, mutta harvemmin 60v.


      • rankkaa
        Ajat kirjoitti:

        Hah hah haa, ei suomalainen mies reagoi kauneuteen ainakaan luopumalla istuinpaikastaan. Se on viimenen asia mitä he tekevät, ovat mukavuudehaluisia. Vain ikä ja joku kotikasvatus saa heidät ponnahtamaan joskus pystyyn kun vanhus seistä nököttää. 80 v saa kyllä paikan, mutta harvemmin 60v.

        Ehkä minussa näkyi vähäjärkisyys? Sitähän tiettävästi on vähähkösti, koska en osannut järkeillä sitä ettei kauneus ollut paikan annon peruste. Tai sitten näytin kasikymppiseltä jo kolmikymppisenä.
        Kumpi on parempi vaihtoehto. Ei taida ikä riittää sen pohtimiseen.


      • Ei-vielä-eräpäivä

        Minulla on kyllä taipumuksia antaa paikka lyhyilläkin matkoilla, jos joku seisoo kauppakasseineen tai lapsen/lapsien kanssa. Persus ja jalat on myös kohteliaisuutta varten. Tai paremminkin toisen huomioon ottamista varten.


    • Suomalainenhan ei hevin istumapaikastaan luovu!

      Olin juuri jäämässä äitiyslomalle. Nousin bussiin sellaiselta välipysäkiltä, bussi oli ihan täynnä. Niinpä jäin seisomaan siihen auton etuosaan pitäen kiinni pystytolpasta. Auto nousi ylämäkeä ylös. Ajattelin: "Jos teillä on otsaa istua siinä, niin minulla on otsaa seistä tässä ison mahani kanssa." Olimme puolivälissä mäkeä, kun tunsin kosketuksen olkapäälläni. Mies, ehkä 35 v sanoi: "Rouva, olkaa hyvä, tuolla on paikka teille.", ja osoitti paikkaa bussin keskiveiheilla. Kiitin. Herrasmies.

      Täästä oppineena, jos näen vanhuksen, raskaana olevan, tai äidin pienen lapsensa kanssa, annan aina paikkani heille. Minä jaaksan kyllä seistä.

      • Jaks

        Niin, itsekin toteat, että kun näet vanhuksen, raskaana olevan tai äidin pienten lasten kanssa, annat heille paikan. Kun en ole raskaana eikä ole pieniä lapsia jos saa paikaan niin se jojtuu siitä, että 60 v onnistuu näyttämään vanhukselta. Sitähän tuo alaoittaja juuri kauhisteli. Sitä että jos bussississa saa paikan niitä annetaan vanhuksille. Hänhän ei halauisi vielä kuulua ryhmään ”avuttomat vanhukset” .


      • Jaks kirjoitti:

        Niin, itsekin toteat, että kun näet vanhuksen, raskaana olevan tai äidin pienten lasten kanssa, annat heille paikan. Kun en ole raskaana eikä ole pieniä lapsia jos saa paikaan niin se jojtuu siitä, että 60 v onnistuu näyttämään vanhukselta. Sitähän tuo alaoittaja juuri kauhisteli. Sitä että jos bussississa saa paikan niitä annetaan vanhuksille. Hänhän ei halauisi vielä kuulua ryhmään ”avuttomat vanhukset” .

        Minulle ei ole kukaan viime aikoina paikkaa tarjonnut, paitsi puolisoni, jos on paikallisjunassa tai bussissa vain yksi tyhjä istumapaikka. :-))


      • Raske

        Ole tyytyväinen, vaikutat edelleen nuorelta. Nuorille ei paikkoja anneta. Vasta jos joku pomppaa ylös aivan itsestään, voi hälytyskellot soida ja voi miettiä näytänkö tosiaan niin vanhalta, että se aikaansaa sponttaanin istumapaikan tarjoamisen.


    • oscarsson

      Ei ainakaan Ouluun menevässä junassa nuoret eläkeläiset luopuneet istumapaikastaan.

      • etkö.tiedä

        Juniin myydään vain istumapaikkoja !


      • TodistetustiSivusta

        Sä et taida tietää, että voi ostaa myös pyörätuolipaikan ilman pyörätuolia ja sit saa seisoa.


      • Vr-ei-välitä
        etkö.tiedä kirjoitti:

        Juniin myydään vain istumapaikkoja !

        Väärä kommentti.
        Kuinkahan monta kertaa pääsiäis-festifaali-juhannus-joulu-jne junat ovat tupaten täynnä. Seisojia saman verran kuin istujia.


    • Sivistys-jää-jälkeen

      Olen huomannut sellaistakin, että nykyinen sotilaspoika ei hevin tarjoa paikkaansa, vaan istuu tyynesti sitä puhelintaan tai tablettia näpräten.

    • Bengalitikku

      Silloin huomaa, että ihminen on vanha, kun on liian itsekeskeinen ja kun sitä tarjoilee uupumatta toisille. Tarinaa itsestään loputtomasti.
      Haastatteluistakin sen huomaa.
      Maailma kutistuu. Mikään yhteinen, yleinen asia ei jaksa kiinnostaa.
      Tähän aikaan liittyvistä tapahtumista ei enää kehkeydy mielipiteitä.
      Keinutuolisyndrooma.

    • Jaa, en minä vaan ole semmosta huomannut. No ehkä ihan vähän.

      Mutta kun en kulje bussillakaan, kun kerran vuodessa korkeintaan. Mutta jos hengissä olen, kun se ratikan peijakas alkaa kulkemaan, sillä menen.
      On siitä ollut nyt jo niin paljon riesaa, ettei ikinä tiedä mistä lävestä parkkipaikalle pääsee, silloin kun sielläpäin poikkeilen.
      No toden sanoakseni, kyllä minä hetken mietin, että kuinkahan ikivanha minä oikeastaan olen, kun jo lapsenlapsenlapsi tekee tuloaan.

    • Siitä että aletaan teititellä :). Tuntuu vähän hassulta :D.

      • hämmästynyt

        Mitä?
        Mitä Te sillä oikein nyt tarkoitatte?


      • hämmästynyt kirjoitti:

        Mitä?
        Mitä Te sillä oikein nyt tarkoitatte?

        Ekkö älynny . Tarkoitin et siitä huomaan tulleeni vanhaksi kun minua aletaan teititellä😁


      • voisula

        Teitittely ei ole ikään sidottua, se on kohteliaisuutta. Mutta kuinka se alkaa ihmetyttää puhuteltua, paljastaa samalla kuinka harvoin sitä enää käytetään. Mutta aika hölmöltä tuntuisi vaikka hotelliin mennessä, kun heti kättelyssä henkilökunta sinuttelisi että hei ja moi ja sillai. Eihän meillä juuri enää osata päivääkään sanoa, kaikki alkaa olla tuota heitä ja varsinkin moita. Moi ja v_ttu, siinäpä pari keskeistä nykypuheen käytetyintä sanaa. Ai niin, paljon käytetään myös sanaa voiv_ttu!


      • voisula kirjoitti:

        Teitittely ei ole ikään sidottua, se on kohteliaisuutta. Mutta kuinka se alkaa ihmetyttää puhuteltua, paljastaa samalla kuinka harvoin sitä enää käytetään. Mutta aika hölmöltä tuntuisi vaikka hotelliin mennessä, kun heti kättelyssä henkilökunta sinuttelisi että hei ja moi ja sillai. Eihän meillä juuri enää osata päivääkään sanoa, kaikki alkaa olla tuota heitä ja varsinkin moita. Moi ja v_ttu, siinäpä pari keskeistä nykypuheen käytetyintä sanaa. Ai niin, paljon käytetään myös sanaa voiv_ttu!

        Minulle se on ikään sidottua. En koksaan teitittele omanikäisiäni tai nuorempia. Ja kyllä hotellin respassa esim ihan tätä päivää on että sinutellaan. Ja minusta se on ihan ok vaikka itse vanhoja ihmisiä teitittelenkin.


    • Harvoin tulee julkisissa liikuttua, en kyllä silloin odottele, että jonkun istujan pitäisi paikkansa luovuttaa, eli matkat ovat niin lyhyitä, että jaksan seisoa jos en istumaan mahdu.
      Tänään olisikin ollut hyvä reissata keskustaan bussilla, olisi päässyt ihan ilmatteeksi, jos olisi vain tonttulakki päässä matkustanut. Olisikin ollut hauska kokemus.

      Usein sen huomaa siitä, että lapset kasvavat, hujahtavat pituutta ihan silmissä. Yhtäkkiä se pieni tyttö kutsuukin jo lakkiaisiin. Oman ikäluokan tutut kun tulevat vastaan niin mahottomasti ovat jo vanhentuneet, eihän sitä itestään vanhenemista huomaa kun melkein joka päivä tai ainakin joka toinen päivä kurkkaa itseänsä peilistä.
      Kaikenlaisia kaavakkeita täyttäessä saa laskea, kuinkas vanha sitä nyt oikein onkaan. ihan tottako, näin vanha jo.

    • Amoka

      Joskus menin luokkajuhliin ja salissa oli joukko vanhuksia. Mietin että mikähän eläkeläisporukka täällä nyt juhlii. Täytyy olla joku väärinkäsitys. Hetken päästä hoksasin että omat luokkatoverithan ne siinä juhlii. Jotenkin luokkatoverit mieltää aina nuoriksi. Oli kummallinen kokemus huomata että kakki oli kovasti vanhentuneita. Ei siis ensin tunnistanut heistä yhtäkään.

      • Ajattelivat-sinust-samaa

        Unohdit kävellä peilin kautta kun menit "juhliin". Miksi sinä olisit oleva nuoremman näköinen?


    • flegmaatti

      Eipä ole tarjonnut keski-ikäinen eikä nuorempikaan! Suomessa.
      Enkä enää tarjoa minäkään apuani, helposti.
      Oven avaukseen vastataan mulkoilulla.
      Kaupan kassajonossa paikan tarjoamiseen samoin.
      Tarjoutuessani kantamaan yhden, samassa rapussa asuvan, lyyhäävän mummelin kassia kauppamatkan puolivälistä hänen ovelleen oli vastaus "EN ANNA"! Lähiviikkojen aikana tavatessamme olimme vaihtaneet sanan silloin tällöin.
      Jos ei Siperia, niin mummelit opettavat!

      Nuoret naiset ovat oppineet tuon täysin.

      • mimmimum-..mi

        Ai että....minä kyllä pidän miehistä jotka avaavat oven ja näyttää nyökkäyksellä tai käden liikkeellä kohteliaasti....(naiset ensin ...vaikka heikoille jäille) ....mutta aika vähän enää näkee kohteliaita miehiä naisia kohtaan ....onko se tasa-arvo periaate sitten mennyt perille ..
        Katselin yhtenä päivänä bussipysäkillä kun on aika pieni se penkki jossa voi istua....niin siinä istui yksi mies ja yhden naisen kolme kassia...tuli vanhempi nainen kepin kanssa kulkien ...katseli penkkiä ...mutta ei sanonut mitään...minä sitten aukaisin suuni ja kysyin tuletteko tänne istumaan kyllä varmasti tilaa löytyy...niin hän ujosti sanoi ettei jaksaisi seisoa ja niin löytyi tilaa...mutta ei aivan vapaehtoisesti.


      • Joskus olen saanut hauskaa mulkoilua, kun vasiten olen heittäytynyt ylikohteliaaksi,
        kun olen huomannut, että esim. puotin ovella on ruuhkaa. Kaikille olen ovea pitänyt ja olkaa hyvää ja hyvää päivän jatkoa toivotellut. Jotkut vastaavat erittäin ystävällisesti takaisin ja osa vain mulkaisee, että mikähän törttö se tuokin on.

        Nykyäänhän on tavarataloissa jo itsestään aukeavat ovet, sen kun vaan mennä posotetaan, vaikka kolme rinnakkain. Kerran kolme likkaa tuli rinta rinnan ovesta ulos ja me mummot odottelimme vuoroamme myhäillen, eihän meillä mihinkään kiire ollut. Olisin hyvin ymmärtänyt jos olisivat rupatelleet ja siten rintarinnaneloa tarvinneet, mutta kun jokainen räpläsi omaa kännykkäänsä.


      • Bengalitikku
        maissii kirjoitti:

        Joskus olen saanut hauskaa mulkoilua, kun vasiten olen heittäytynyt ylikohteliaaksi,
        kun olen huomannut, että esim. puotin ovella on ruuhkaa. Kaikille olen ovea pitänyt ja olkaa hyvää ja hyvää päivän jatkoa toivotellut. Jotkut vastaavat erittäin ystävällisesti takaisin ja osa vain mulkaisee, että mikähän törttö se tuokin on.

        Nykyäänhän on tavarataloissa jo itsestään aukeavat ovet, sen kun vaan mennä posotetaan, vaikka kolme rinnakkain. Kerran kolme likkaa tuli rinta rinnan ovesta ulos ja me mummot odottelimme vuoroamme myhäillen, eihän meillä mihinkään kiire ollut. Olisin hyvin ymmärtänyt jos olisivat rupatelleet ja siten rintarinnaneloa tarvinneet, mutta kun jokainen räpläsi omaa kännykkäänsä.

        Olen samoin joskus pitänyt ovea ja ojentanut käteni ja sanonut, että se on sitten 5 €...
        Olen otettu, kun teititellään.
        Eipä ole pahemmin istuinta tarjottu, mutta pysyn ilmeisesti vielä tolpillani.
        Näin vuodia sitten kuvia luokkakokouksesta, mihin en kerennyt ja kysyin, että ketä nuo papparaiset ja mummelit ovat?
        Kun menin eläkeläisryhmään, ajattelin, että karmean vanhoja....


      • flegmaatti
        Bengalitikku kirjoitti:

        Olen samoin joskus pitänyt ovea ja ojentanut käteni ja sanonut, että se on sitten 5 €...
        Olen otettu, kun teititellään.
        Eipä ole pahemmin istuinta tarjottu, mutta pysyn ilmeisesti vielä tolpillani.
        Näin vuodia sitten kuvia luokkakokouksesta, mihin en kerennyt ja kysyin, että ketä nuo papparaiset ja mummelit ovat?
        Kun menin eläkeläisryhmään, ajattelin, että karmean vanhoja....

        Eläkeläisenä vertaisryhmään.

        En ollut vielä seitsemääkymppiäkään kun menin vaimoni siivellä harmaahapsiklubin torstaikokoukseen koska siellä oli kiinnostava esitelmäaihe. Ikääntyneiden liikunta.
        Salissa oli arviolta 100 mummelia ja parikymmentä papparaista.
        Alustaja oli minulle tuttu, entinen kansallisen tason huippupainija ja saliyrittäjä.
        Minusta alustus ei osunut kohderyhmään enkä muutenkaan tuntenut joukkiota omakseni.

        Tein vielä toisenkin kokeilun mutta silloin poistuin salista edellistä kertaa nopeammin.

        En kudo enkä ompele. En tee sesonkikortteja enkä pelaa bridtgeä. En heittele petankkia enkä keilapalloa. Osallistuin yhdelle kulttuurimatkalle vaimoni sijaistajana hänen sairastuttuaan ja sekin oli viimeinen harmaahapsikeikka.
        Olen ilmeisesti liian vanha mukautuakseni uusiin ympyröihin.


    • Tuossa oman talon alaovella, olen pitänyt ovea auki, rollalla kulkijalle, yleensä kaikille, jotka ovat tulossa sisään tai menossa ulos ja myös minulle on pidetty ovea auki samalla tavalla.
      Aina sanon kiitos ja niin ovat muutkin sanoneet minulle.
      Kohteliaisuus ei minun mielestäni särje tasa-arvoa.

    • flegmaatti

      Keski-Euroopassa yleensä, ja varsinkin Puolassa meikäläistä epäkohteliaisuutta pidettäisiin moukkamaisena. Siellä nainen voi tuntea itsensä naiseksi.
      Olen itsekin niin vanhanaikainen, ettei vaimoni tarvitse kodin ulkopuolella aukoa ovia, ottaa palttoota päältään tai laittaa päälleen ilman avustusta, ei kantaa kauppakassia vaikka eipä tuo kanna sitä muutenkaan koska minä teen ruokaostokset.
      Ravintolan pöydässä ovat nousemis- ja istuutumisrituaalit syöpyneet tapoihini enkä rdes nouse rappuja naisen takana vaikka olisi napakampikin takamus kyseessä.

      • Olisit oikein miellyttävää illallisseuraa. Vaimosi on onnentyttö.
        Kaikkea hyvää teille.


    • Old61

      Jopa sai penkki paljon huomiota. Se on vanhuuden merkki, kun kaupassa kassaneiti teitittelee

    • Psykoterapeutitar

      Tuntuu vanhalta, kun suurin osa lapsuuden ja nuoruuden ihmisistä ovat jo menneet😢 Ei ole enää ketään kenen kanssa yhteistä lapsuutta tai nuoruutta muistella. Olen niinkuin se viimeinen!
      Aikoinaan meitä oli paljon, kun yhdessä kartsoja viiletettiin.

      • flegmaatti

        Päinvastainen kokemus.

        Myös minun vanhat, hyvät kaverini ovat kuolleet. Hätäisin jo 60-luvulla kännissä kalaverkkoihin.
        Yhtä lukuun ottamatta loput 80-luvun loppuun mennessä.

        Sosiaaliset kontaktini perustuvat pääosin harrastuspiiriini jossa on vain yksi minua vanhempi satunnainen kävijä ja minun lisäkseni yksi minua nuorempi, 67v eläkeläinen.
        Muu kummastakin sukupuolesta koostuva porukka, pääosin 20v > 50v, ei havahduta minua miettimään vanhuuttani, 75v. Pikemminkin päin vastoin. En ole havainnut merkkiäkään ikäsyrjinnästä.


      • Psykoterapeutitar

        Sehän on sitten hyvä, jos et ikäsyrjintää, aistien heikkenemisen myötä, huomaa. Sinulla ei ole mitään hätää!


      • flegmaatti
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Sehän on sitten hyvä, jos et ikäsyrjintää, aistien heikkenemisen myötä, huomaa. Sinulla ei ole mitään hätää!

        Siinä tapauksessa terveydenhuoltomme kokeineen ja tarkastuksineen on täysin luokatonta!


    • Vanhuuden huomaa siinä.
      Että ei enää osaa ottaa mukaan kuin kaikkea vanhaa.
      Eilen minä...toissa-päivänä...
      Kirjoittaa kaikesta siitä mitä on tehnyt, mitä on taakseen joutanut jättämään.
      Pitää huomata että lapsemmekin ovat alkaneet ajaa toisten ihmisten henkilö-autojen yhteis-käyttöä.
      Jos ei vapaa-ehtoisesti, niin pakko-veroilla.
      Henkilö-autoissa kun ovat pehmeämmät penkit.
      Ihan lämmitettävätkin.
      -
      Mutta.
      Tärkein mittari vanhuuteen on.
      Et enää osaa kirjoittaa mitään luovaa.
      Et osaa yhdistää kirjoitukseesi sointuvaa musiikkia.
      Olet kuin Koskelan Jussin muija.
      Höp...pöp..pöp...(Anja Pohjola)

      H.

      • Bengalitikku

        Sointumaton musiikki: selvä vanhuus!
        Hihhih. Mikä tuomio!
        Perustunee tiereelliseen tutkimukseen.
        Kröhöm. Tukehdun.
        Hihhihhih.


      • Eksi

        Sinulla runosuoni vielö pelaa. Luultavasti loppuun saakka. Se on hyvä. Sillä se tekee elämän arvokkaaksi.


    • Iätön

      Onneksi ei vielä mistään muusta kuin siitä, että omat jälkeläiset alkavat kolistella keski-ikää. Tai mikä ikä nykyisin on 30 - 40 välillä. Toinen aihe voisi olla se, ettei enää 'jaksa' siivota kerralla koko huushollia, vaan toinen puoli pitää putsata toisella kerralla.

    • vanha_täytyy_olla

      Noh, siitä, kun tulee näille palstoille.

    • Vanhatajat

      Olimme pari vuotta sitten Portugalissa lomareissulla, ja satuimme bussiin koululaisryhmän kanssa, ja saimme rauhassa seisoa muutaman kilometrin matkan , ilman yhdenkään noin antamatta meille paikkaansa. Se siitä huomaavaisuudesta ulkomaillakaan.

    • olenvanha

      Huomasin olevani vanha, kun pidin eläkeläiskortin kysymistä vidduiluna (tai virkaintoiluna). Jos pipo päässä meikittömänä menen uimahalliin, niin taatusti kaikki kuluneet vuoteni ovat näkyvillä.

    • Mistähuomaa

      Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tämän päivän 60-70 näyttää ikäisiään nuoremmilta. Joku 80 v kin voi olla huomattavan nuorekas. Ikä on korvien välissä ja omassa käytöksessä. Iän huomaa siitä, että alle 60v näyttää kaikki teini-ikäisiltä. Joku 50v kin voi olla kuin 20 vuotias. Omassa nuoruudessa päälle 50 v olivat jo usein liikkeellä keppien kanssa.
      Iän huomaa siitä, että ei ehdi mitään. Aika menee niin nopeasti. Kohta on taas kesä, onneksi ehtii vähän huilaamaan ennen sitä. Heh. Ja mielestäni siitä myös ettei ujostuta puhua kenelle vaan. Elämä on yksi iso puuhamaa.

      • Twelvepoints

        Tämä oli hieno ja hyvä kommentti.


    • kolmos_sivu

      No siitä kun tuttavien kuolinilmoituksia alkaa näkymään sanomalehdessä yhä useammin.

      • kuolonilmoitus

        Pappa luki aamukahvia juodessaan lehteä , nyt se on ketosen almakin kuollut . Mummo siihen et mihinköhän se kuoli .Pappa , ei ole pantu. Mummo mietteissään , se taitaa sitten olla hengenlähtö lähellä meikäläiselläkin.


      • ilon
        kuolonilmoitus kirjoitti:

        Pappa luki aamukahvia juodessaan lehteä , nyt se on ketosen almakin kuollut . Mummo siihen et mihinköhän se kuoli .Pappa , ei ole pantu. Mummo mietteissään , se taitaa sitten olla hengenlähtö lähellä meikäläiselläkin.

        Peukku peukku :))


    • netavat_netavat

      Istumapaikan tarjous on vain yksi kohteliaisuuden muoto jonka liian monet ovat joko unohtaneet tai eivät koskaan ole edes tajunneet. Sääli!

      Miksi (kaikenikäiset!!!) lämäyttävät oven takana tulevan kasvoille? Miksi sitä ovea ei voi pitää auki sen muutaman sekunnin?

      Miksi ei vastata tervehdykseen? Huomenta tai hei ei vaadi ylemääräisiä kalorian kulutuksia!

      Miksi ei voi edes hymyillä? Koetaanko se todellakin kasvolihasten väärinkäyttonä?!

      • flegmaatti

        Tervehtiminen tapana. Espanjassa sijaitseva talo jossa asuntomme on, käsittää 105 huoneustoa.
        Talossa on vakituisia asukkaita mutta myös käypäläisiä. Jotkut pitkällä vuokrasuhteella. Jotkut lyhyemmällä mutta käsittääkseni muulloin pitempiä paitsi sesonkikuukausina vain kuukaudenkin mittaisia.
        Likimain kaikki ovat espanjalaisia ja kaikki tervehtivät kaikkia kohdatessaan käytävässä tai ala-aulassa. Hyvin harvoin satun kohtaamaan tutun mutta aina moikataan.
        Jos joku ei vastaa tervehdykseen niin se ei ole hispaano vaan vaikkapa engelsmanni.
        Tuttavani, belgialainen sodan käynyt solttu ja norjalainen merikapteeni ovat poistuneet vahvuudesta luonnollista tietä.


    • hytinäx1

      Siitä kun lentsu iskee aina vaan rajummin ja toipuminen kestää kauemmin.

    • täysbreakdown

      Tuo on tuolla etelä-Euroopassa yleisempää. Siellä vanhuutta arvostetaan, täällä sinua pidetään vain raihnaisena...

    • mäoonmikäoon

      On tullut hitaammaksi,rauhallisemmaksi,jäykemmäksi,sairaammaksi ja ei millään meinaa uskoa että ikää on se mikä on.Pää ikäänkuin kulkee jäljessä,ajatukset ja kuvitelmat itsestään.

      Kun vilkaiset peiliin,huomaat kyllä tutun naaman mutta kummasti se on muuttunut.Tavat on samat,mihinkä niistä pääsee,joskin voin myöntää enempi harkitsevani mitä sanon.

      Kuitenkin olomuotoni seuraa samaa linjaa esim pukeutuminen,en osaa muuttua pakosta toisen näköiseksi,valintani on se mikä on,se on osa minua.
      Näillä mennään eteenpäin.

    • flegmaatti

      Itse en huomaakaan mutta vaimoni huomauttaa. Väittää, että olen edestä vanhemman näköinen kuin takaa päin katsottuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe