Asosopimus

jan123111

Onko kellään tietoa miten olisi järkevintä toimia kun haetaan avovaimon kanssa asumisoikeusasuntoa.?Numero on minun nimissä ja meillä on omat rahat ollut aina ja vain minä olen melkein jo saanut säästettyä aumisoikeusmaksun tilille.Nyt kuitenkin haettiin ATT asuntoa molempien nimissä.Voinko minä yksin tehdä sen sopimuksen jos asuntoa tarjotaan vaikka molemmat haettiin?.

14

2847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 867565545

      Luulisi onnistuvan. Jos sanot, että teillä meni lusikat jakoon?

    • huhhuhnäintaastänään

      Eikös siinä vain ole mukana muuttava henkilö, asoasunto voi olla vain toisen nimissä.
      Ainakin meillä luetuissa hakemuksissa on näin. Yhteiseksi asunto muuttuu vain yhteisellä numerolla haettaessa.

      • pidä.itsesi.miehenä

        Juuri näin. Asosopimus tulee yhden ns. vastuuhenkilön nimiin. Vaimo ja lapset on siinä vain hyyryläisinä, niin kauan kunnes isäntä antaa niille lähtökäskyn.
        Missään nimessä ei kannata edes harkita tekoa, jossa nainen saisi jonkunlaisen päätäntävallan muussa kuin verhojen värin valinnassa. Miehen pitää olla Mies, eikä mikään muniin puhalteleva hissukka.


    • höhhö

      minulla on vähän vastaava tilanne. haluaisin myydä avopuolisolleni puolet asosta, jotta saisin vähän rahaa. siis eikö tämä tosissaan onnistu? eli asunto on nyt minun nimissäni, enkö voi "myydä" siitä puolikasta avopuolisolleni?

    • höhhö

      ^^ onko kellään tietoa tästä puolikkaan osuuden myymisestä? Tai omaa kokemusta?

    • oirero

      Puolikkaan myymisestä avokille olisi parempi kysyä kaupungin asumisoikeusasunnoista vastaavalta virkamieheltä, mutta käsittääkseni pitäisi olla mahdollista myydä niin että tulee molempien nimiin, laissa lueteltu ne tahot, joille asumisoikeuden haltija voi luovuttaa suoraan ilman kunnan hyväksyntä.

    • Simppa_neuvojana

      Hei arvoisa nimimerkki "avoliitossa".
      Todellakin siis jos asia on kuten kerroitte olette aso-asunnon hakemiseen nähden tavallaan erillisiä ja tavallaan niin halutessanne yhdessä asuntoa hakemassa.

      Nyt kun hakemus on toisen nimissä tällä hetkellä, kannattaa myös huomioida muutokset ja jatkaa myös aso-asuntoa omissa eli yhden henkilön nimissä!

      Avovaimo joka on siis tuleva asuinkumppaninne voisi kaikesta yhteisestä onnestanne huolimatta hakea myös omaa erillistä aso- jonotusnumeroa.
      Se ei haittaa asumistanne yhdessä, sillä se numero olisi "pahan päivän varalle" ja kaiken ollessa ok ja hyvin saa myös jäädä sellaiseksi!

      Yhdessä asumisoikeus-asunnon saatuanne ja siihen sopimukseen nimenne laittaessa - ja herra osapuolen maksaessa aso-maksun on siten myös molemmilla tasaveroinen oikeus aso-maksuun palauttamisen muodossa, siis muutosten tullessa eteenne, tai asunnon vaihto, ehkä toisen muuttaminen asunnosta tai toisen kuoleman jälkeen - on siis huomioitava! ( Sekin elämässä on otettava huomioon aina).

      Avoparina toinen perii toisaalta vaan testamentin kautta puolisonsa ja kumppaninsa, avioliitossa jos avioehto - kumpikaan ei 'peri' toisen osapuolen omaisuuden osaakaan, vaan aina rintaperilliset ensin jne.

      Uskoisin kannattaa edetä kuten osapuolena jo aso-maksun säästänyt olisi myös ns. pääostaja asunnossanne .
      - Jos siis ei haluta jakaa sitä (toisen omistamaa) varallisuutta myöhemmässäkään vaiheessa kahdelle, jos tulee muutoksia kuten edellä totean.
      Itse asumiseenhan ja elämiseen ei 'omistaminen' vaikuta muuten kuin mahd. etujen hakemisen kautta (asumistuki tms.),
      Mutta riita- yms. tilanteisiin kannattaa varautua joka suhteessa - jolloin kumpikin joutuisi muutamaan asunnosta siis ns. yhteisomistuksessa ainakin.
      Siinä tapauksessa kun yksi on ns. pääomistaja - asuntoon satsaamaton osapuoli muuttaa ja asunnon haltija jää asumaan normaalisti.

      Mutta kuten sanottua, jos suhde muuttuu avioliiton omaiseksi jossain vaiheessa voi silloinkin tehdä avioehdon, jolloin kumpikin osapuoli omistaa omaa omaisuuttaan vaikka yhteiskäytössä muuten olisivatkin!
      Eikös näinkin kannata edetä, jos epävarmuutta asiassa on?

      Ok, onnea asunnon hakuun ja avosuhteeseenne kuitenkin!

      • oirero

        "Avoparina toinen perii toisaalta vaan testamentin kautta puolisonsa ja kumppaninsa, avioliitossa jos avioehto - kumpikaan ei 'peri' toisen osapuolen omaisuuden osaakaan, vaan aina rintaperilliset ensin jne."

        Olisiko kuitenkin parempi koettaa käyttää ihka oikeita termejä pseudonyymihipsukoiden sijasta.


      • oirero

        "Yhdessä asumisoikeus-asunnon saatuanne ja siihen sopimukseen nimenne laittaessa - ja herra osapuolen maksaessa aso-maksun on siten myös molemmilla tasaveroinen oikeus aso-maksuun palauttamisen muodossa,"

        Tämä ei tietenkään ole muuta kuin lässyttäjän näkemys asiasta. Laissa ilmaistu seuraavasti:

        "Kun asumisoikeus perustetaan, oikeuden saajan on maksettava talon omistajalle asumisoikeusmaksu. Lisäksi asumisoikeuden haltijan on maksettava käyttövastiketta siten kuin tässä laissa säädetään.

        Ehto, jonka mukaan asumisoikeuden edellytykseksi tai asumisoikeuden perusteella asetetaan asumisoikeuden haltijalle muu kuin tässä laissa tarkoitettu maksuvelvollisuus, on mitätön."


      • EtteiVaaNasuMummonMies
        oirero kirjoitti:

        "Yhdessä asumisoikeus-asunnon saatuanne ja siihen sopimukseen nimenne laittaessa - ja herra osapuolen maksaessa aso-maksun on siten myös molemmilla tasaveroinen oikeus aso-maksuun palauttamisen muodossa,"

        Tämä ei tietenkään ole muuta kuin lässyttäjän näkemys asiasta. Laissa ilmaistu seuraavasti:

        "Kun asumisoikeus perustetaan, oikeuden saajan on maksettava talon omistajalle asumisoikeusmaksu. Lisäksi asumisoikeuden haltijan on maksettava käyttövastiketta siten kuin tässä laissa säädetään.

        Ehto, jonka mukaan asumisoikeuden edellytykseksi tai asumisoikeuden perusteella asetetaan asumisoikeuden haltijalle muu kuin tässä laissa tarkoitettu maksuvelvollisuus, on mitätön."

        Voi mikä lässyttäjä selvästi kerrotussa asiassa, oikea hosu-pillkunviilaaja asialla!


      • oirero
        EtteiVaaNasuMummonMies kirjoitti:

        Voi mikä lässyttäjä selvästi kerrotussa asiassa, oikea hosu-pillkunviilaaja asialla!

        Selvästi kerrottu, mutta väärin, koska noin se ei mene, että vain toisen osapuolen maksaessa asomaksun, molemmilla olisi oikeus saada se takaisin, sillä niinkuin laissa todettu, oikeuden saajan tulee maksaa asumisoikeusmaksu ja silloin kun molemmat puolisot ovat hakijoina, molempien tulee maksaa osuutensa, ja jos toinen maksaa toisenkin osuuden, pitää kysyä, onko kyseessä velka vaiko lahja, ja jos oli lahja, saajan tulee maksaa lahjavero yli 5 t arvosta tai jos oli velka, pitää kysyä, oliko korollinen vaiko ei ja mikä oli takaisinmaksuaika.

        Ja yhtälailla puutaheinää avioliitossa ei-perimisestä.


      • oirero
        oirero kirjoitti:

        Selvästi kerrottu, mutta väärin, koska noin se ei mene, että vain toisen osapuolen maksaessa asomaksun, molemmilla olisi oikeus saada se takaisin, sillä niinkuin laissa todettu, oikeuden saajan tulee maksaa asumisoikeusmaksu ja silloin kun molemmat puolisot ovat hakijoina, molempien tulee maksaa osuutensa, ja jos toinen maksaa toisenkin osuuden, pitää kysyä, onko kyseessä velka vaiko lahja, ja jos oli lahja, saajan tulee maksaa lahjavero yli 5 t arvosta tai jos oli velka, pitää kysyä, oliko korollinen vaiko ei ja mikä oli takaisinmaksuaika.

        Ja yhtälailla puutaheinää avioliitossa ei-perimisestä.

        Kuin myös nämä seuraavat lässytykset potaskaa:

        "Itse asumiseenhan ja elämiseen ei 'omistaminen' vaikuta muuten kuin mahd. etujen hakemisen kautta (asumistuki tms.),
        Mutta riita- yms. tilanteisiin kannattaa varautua joka suhteessa - jolloin kumpikin joutuisi muutamaan asunnosta siis ns. yhteisomistuksessa ainakin.
        Siinä tapauksessa kun yksi on ns. pääomistaja - asuntoon satsaamaton osapuoli muuttaa ja asunnon haltija jää asumaan normaalisti."


    • Hammaspeikonkamu

      Voitte käsittääkseni tehdä sen vain sinun nimiisi, sillä sinunhan tuo järjestysnumerokin on. Kannattaa kuitenkin pohtia sitä, missä kantimissa suhde on jos ero on jo nyt vahvana mielessä. Pahoitteluni jos ylitulkitsen.

      • 868686

        Olen erittäin onnellisesti naimisissa, mutta meillä todellakin on avioehto. Kannustan miettimään asioita valmiiksi, vaikka eroa ei tulisi ikinä! Eli hyvää pohdintaa aloittajalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe