NYKII

kokmu

Mondeo nykii pintakaasulla ajaessa. Kylmänä nykii enemmän. Lämpimänä vähän,jos ollenkaan. Missä vois olla vika?

26

3913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulje ei..

      Mulla nykii ihan samanlailla, ja tuntuu et tehot ois lopussa kans. Oon ymmärtäny et vika vois olla EGR:ssä..sit ku vaan löytäis sen.. :)

      • mondi

        Rintapellisstä löytyy. piuha irti siitä kiiltävästä laatasta mihin menee 2 letkua. EGR on pois pelistä.


      • kokmu
        mondi kirjoitti:

        Rintapellisstä löytyy. piuha irti siitä kiiltävästä laatasta mihin menee 2 letkua. EGR on pois pelistä.

        Mikä tarkoitus on egr:llä jos sen voi ottaa pois käytöstä? Tuleeko muita ongelmia myöhemmin?


      • Monteo
        kokmu kirjoitti:

        Mikä tarkoitus on egr:llä jos sen voi ottaa pois käytöstä? Tuleeko muita ongelmia myöhemmin?

        Yhdessä tuli satunnaisia käynnistysongelmia "puolilämpimänä", samassa virtapiirissä on 2 muuta anturia, keskusyksikkö voi tulkita "viaksi" eikä anna pensaa. Parempi tapa tukkia alipaineletku ja molemmat päät ettei tule alipainevuotoa. Itse laitoin "sokean" letkuun, sillä nykytys loppui. Tuo EGR kyllä temppuilee yleensä lämpimänä, kylmänä voi syy olla "lisäilmasysteemissä" tai jossain anturissa!


    • vaihtaen

      tulpanjohdoista kannattaa aloittaa vaihda ne jos ei oo just vaihdettu. Mondeo syö tulpanjohtoja kuin hevonen heiniä. (30tkm?) Vanhoja viestejä löytyy esim "nykii" sanalla. Siellä lisää egr:stä. Ette oo ainoita joilla mondikka on nykinyt, pitempään jatkunut nykiminen alkaa kiristää klemmaria pään ympärillä.

      • Monteo

        Kyllä kunnon johdot kestää ainakin 100tkm, enemmästä ei kyllä mulla kokemusta!


    • löytyy myös
      • kokmu

        En huomannu mainita että Mondeo on uuskoppanen. Onko samat systeemit?


      • mondi
        kokmu kirjoitti:

        En huomannu mainita että Mondeo on uuskoppanen. Onko samat systeemit?

        Juu samat heebelit. Nykäse piuha irti vaan,ei aiheuta mitään komplikaatioita. ECU näkee sen vikana mutta sou???? EGR on pakokaasujen kierrätys tsydeemi ja aiheuttaa kyseistä nykimistä pintakaasulla. piuha irti vaan huoletta.


    • frd

      Se vika ei todellakaan ole EGR:stä johtuva. Jos ette viitsi edes etsiä oikeaa vikaa, niin viekää noi EGR nauvonne muualle.Kyseessä on F-anturin ja paineensäätimen viasta. Paineensäädin joko jumissa tai sitten sen kommunikaatio F-anturin kanssa on jostain syystä viallinen. Nuo vaihtamalla, ei ole mondeo -97 enää tähän päivään saakka nykinyt ollenkaan. Jos ford liike ei osaa tuota korjata, niin kannataa ottaa yhteyttää Tikkurilan Ford keskukseen (stockmann) ja varmistaa asia heiltä, jos ei usko riitä.

      Suosiolla kannattaa jättää se EGR rauhaan, koska se vika ei ole siellä. EGR miehillä suosittelisin toteamus tiedon lisäksi myös testaamaan se EGR. Toimivaa EGRrää on turha ottaa pois käytöstä, sillä se vika ei ole siinä. Nyt jos tuo vaikuttaa siihen, että nykiminen katoaa, niin itse vika ei ole korjattu.

      Samoin nykyajan autoissa. Ilmamassa mittarin hajottua, ei enää huomaa autossa, että se on pois pelistä. Ainoastaan tehojen hävikki ja vikamerkkivalo kertovat asiasta. Ei se vikamerkkivalon sammuttaminen sitä pimeetä ilmamassa mittaria korjaa. Kannattaa ihan oikeasti mitata ne laitteet sen jälkeen, kun olette päätyneet johonkin "tuo on se" vikaan.

      • p5rules

        Minkä hintaiset noi anturit/säätimet on?


      • vaihto
        p5rules kirjoitti:

        Minkä hintaiset noi anturit/säätimet on?

        mulla loppu nykiminen ku ilmamassa mittari vaihettiin..uus makso jonku rapiat 130€....


      • CRC
        vaihto kirjoitti:

        mulla loppu nykiminen ku ilmamassa mittari vaihettiin..uus makso jonku rapiat 130€....

        mulla loppu nykiminen ku putsasin ilmamassa mittarin .. makso jonku rapiat 0€...


      • frd
        CRC kirjoitti:

        mulla loppu nykiminen ku putsasin ilmamassa mittarin .. makso jonku rapiat 0€...

        Ajoneuvon pitäisi itsenäisesti puhdistaa tuo kuumalanka ajoittan ja polttaa ne epäpuhtaudet siitä.


      • CRC
        frd kirjoitti:

        Ajoneuvon pitäisi itsenäisesti puhdistaa tuo kuumalanka ajoittan ja polttaa ne epäpuhtaudet siitä.

        mutta jossainhan senkin raja tulee vastaan. Tarpeeksi monta kertaa kun kärvennetään niitä roskia langalta ja joka kerta kuitenkin jää hitunen sitä "nokea" jota loppujen lopuksi on sitten liikaa.
        No voihan se polttosysteemi olla jo kaput, mutta putsauksen jälkeen montsikka on pelannut hienosti jo kahdeksan kuukautta (n.10tkm) nyhtämättä.


      • kokmu
        CRC kirjoitti:

        mulla loppu nykiminen ku putsasin ilmamassa mittarin .. makso jonku rapiat 0€...

        Mistä tuo ilmamassamittari löytyy ja millä se puhdistetaan.


      • CRC
        kokmu kirjoitti:

        Mistä tuo ilmamassamittari löytyy ja millä se puhdistetaan.

        heti ilmaputsarin jälkeen ensimmäinen murikka jossa on leveä moninapaliitin. Muistaakseni kiinnitetty inhasti kahdella "suojamalli" storksi ruuvilla, eli tarvitsee reiällisen storksi meisselin. Tosin pientä kekseliäisyyttä käyttäen lähtee ruuvit auki muutenkin. Puhdistukseen käyttävät huollossa jarrulevyjen rasvanpoistoon tarkoitettua dödöä. Itsellä ei nyt sattunut juuri sitä olemaan mutta homman hoiti ihan hyvin CRC:n sähkölaitteiden pesu- ja kuivausdödö. Muista putsaus tehdä todella varo, varovasti sillä langat ovat todella ohuet.


      • CRC
        CRC kirjoitti:

        heti ilmaputsarin jälkeen ensimmäinen murikka jossa on leveä moninapaliitin. Muistaakseni kiinnitetty inhasti kahdella "suojamalli" storksi ruuvilla, eli tarvitsee reiällisen storksi meisselin. Tosin pientä kekseliäisyyttä käyttäen lähtee ruuvit auki muutenkin. Puhdistukseen käyttävät huollossa jarrulevyjen rasvanpoistoon tarkoitettua dödöä. Itsellä ei nyt sattunut juuri sitä olemaan mutta homman hoiti ihan hyvin CRC:n sähkölaitteiden pesu- ja kuivausdödö. Muista putsaus tehdä todella varo, varovasti sillä langat ovat todella ohuet.

        Luinpa tossa noita aikaisempia juttuja joista selvisi, että kyseessä onkin uusin korimalli.
        Joten enpä ole tietoinen missä siinä tarkalleen ottaen ilmamassa mittari sijaitsee ja minkä näköinen se nykyään on. Ohjeet jotka annoin oli vanhimpaan korimalliin sopivat.


      • p5rules

        kerroppa frd mitä noi maksoivat ja tekikö sulla auto myös sitä että kylmänä mäkilähdöissä kierrokset aaltoili jos yritti kykimellä pitää autoa mäessä


      • mondeo-98

        Eipä ne siellä tikkukylässä tienneet mitään em. komponenteista.


      • mike
        CRC kirjoitti:

        heti ilmaputsarin jälkeen ensimmäinen murikka jossa on leveä moninapaliitin. Muistaakseni kiinnitetty inhasti kahdella "suojamalli" storksi ruuvilla, eli tarvitsee reiällisen storksi meisselin. Tosin pientä kekseliäisyyttä käyttäen lähtee ruuvit auki muutenkin. Puhdistukseen käyttävät huollossa jarrulevyjen rasvanpoistoon tarkoitettua dödöä. Itsellä ei nyt sattunut juuri sitä olemaan mutta homman hoiti ihan hyvin CRC:n sähkölaitteiden pesu- ja kuivausdödö. Muista putsaus tehdä todella varo, varovasti sillä langat ovat todella ohuet.

        Minulla sama nykimisongelma, joskaan ei vielä paha mutta häiritsevä. Tietääkö kukaan missä tarkalleen ottaen tuo ilmamäärä anturi on näissä uudemmissa malleissa (2001->)?


    • loppui

      Mulla nykiminen loppui, kun resetoin boxin. Akkukaapelit irti puoleksi tunniksi.
      Tää korjaa siis tota tekoälyä, ei kuitenkaan viallisia laitteita...

    • Fordsonn

      Täällä loppu 2.0 Zetecin nykiminen siihen kun puhdisti ilmamassamittarin . Halleluja!

    • JNu

      Onko imusarja vaihdettu(2.0Ltr.) ja jos on niin toimiiko läpät, itellä oli alipainekalvo rikki ja ei liikuttanut akselia nyki kylmänä mut ei lämpimänä, helppo katsoa laita kone käyntiin
      ja kaasutat konehuoneesta yli 3000 kieroksen niin akselin pitäis liikkua, se akseli johon tulee muovivarsi harmaasta möykystä imusarjan oikealta puolelta

    • köf

      Mulla loppui nykiminen, kun vaihdoin motskun toiseen autoon...ei foordiin



      hihhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    • köf

      hyvin foordi pelannu kuin sveitsiläinen huippukello toista on eräät japsit valitettavasti myöskin klonskutkin!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe