Mikähän niissä on kun nämä kiehtovat? Eikös tälläisiä ole ns. Perinteiset tuulettivat ja lämpöiset koneelliset tuulettuvat...
Itseäni hieman kiinnostaisi tietää kokemuksia että onko valintana hyvä!?
Rossin parhaat puolet?
15
135
Vastaukset
- yövuoro_asialla
Mikä kiehtoo rossilattiasta tekemään aloituksia?
- Päivävuoro
Mieliä on monta, mutta ite mietin vapaasti tuulettuvan toimivuutta pitkällä juoksulla, jos ajatellaan asiaa sillä että alapohjassa voi olla 70% kosteutta jossain vaiheesss??
- Osa-aikaeläkeläinen
Tässä tosi vanhassa talossani on monttu lattian alla. Talo kun on rinteessä, on monttuun tullut vettä keväisin ja syksyisinkin. Ei siitä mitään haittaa ole ollut. Kattorempan yhteydessä taloon laitettiin räystäskourut, ja sen jälkeen monttu on ollut kuiva kuin beduiinin sandaali.
- Talomie
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Tässä tosi vanhassa talossani on monttu lattian alla. Talo kun on rinteessä, on monttuun tullut vettä keväisin ja syksyisinkin. Ei siitä mitään haittaa ole ollut. Kattorempan yhteydessä taloon laitettiin räystäskourut, ja sen jälkeen monttu on ollut kuiva kuin beduiinin sandaali.
Mulla oli lahovaurioita Rintamamiestalon pohjassa, eli kosteus teki tehtävänsä, tosin alkujaan ei ollut salaojia !!
- Osa-aikaeläkeläinen
Mikähän on rakennusten ero. Tämän talon alle on vesi tullut ja mennyt ainakin 100 vuotta, mutta ei ole mitään lahovaurioita. Puiset tuuletuputketkin on tukittu syksyisin riippumatta siitä onko talon alla montussa vettä tai ei. Puurakenteisiin tosin on vedenpinnasta yli puoli metriä.
- raksaaja-sh
Isännöimässäni vm56 kohteessa on rossissa 70cm ilmatila ja sen alla 2m hiekkaa. Hometta on. Salaoja on aina ollu.
Tein tuuletusaukot 1999, aiemmin oli vain muutama hassu pikkureikä tuuletukseksi. Rossissa on omat riskinsä ja tuo yks perintö menee varmaan purkuun.
- Mercurymies
Tuossahan on ollut puhetta, että vanhassa talossa on ollut sitä lämmön karkailua alapohjaan, koska eristeet heikommat, mutta pitää ilmankosteuden kondiksessa täten, vaikka ei sekään ole ihan aina niin..
- Osa-aikaeläkeläinen
Ei tässä minun talossani mitään eristeitä lattiassa ole. Paksu lankkulattia alunperin. Myöhemmin tuli sen päälle lastulevy ja muovimatto. Minä laitoin pojan kanssa muovimaton päälle vinyylin. Eristeiden puute taitaa se taika olla. Kovanakin talvena lämpötila lattian alla pysyy plussalla.
- Mercurymies
Ei tässä minun talossani mitään eristeitä lattiassa ole. Paksu lankkulattia alunperin. Myöhemmin tuli sen päälle lastulevy ja muovimatto. Minä laitoin pojan kanssa muovimaton päälle vinyylin. Eristeiden puute taitaa se taika olla. Kovanakin talvena lämpötila lattian alla pysyy plussalla.
Eli lattiassa ei mitään eristettä ja sen alapuolella eristämätön rossi tila ?, lattiat on varmaan ollu kylmät ja energian kulutus korkea
- Osa-aikaeläkeläinen
No joo. Kylmältähän vinyyli tuntuu. Kahdella ilpillä, jonkin verran suoralla sähkölämmityksellä ja kahdessa kamarissa uuneilla lämmittämällä sähköä kuluu tänä vuonna vähän yli 10 000 kWh. Onhan siinä autonlämmityksiä ja muutakin käyttöä talon ulkopuolella mukana. Kuuma kesä kun oli, jäähdytettiin jatkuvasti. Se tosin ei paljon sähköä kuluta.
- Osa-aikaeläkeläinen
Katsoin juuri että nyt on kulunut 9860 kWh. Leutoa on luvassa, joten vähän menee 10 MWh:n yli.
- Mercurymies
Katsoin juuri että nyt on kulunut 9860 kWh. Leutoa on luvassa, joten vähän menee 10 MWh:n yli.
Joo, onhan tekniikka kehittynyt ilpeissä, itekkin jäähdyttelin kesällä tälläisellä, eikä mielestäni aivan järkyttävästi tule lisää kustannuksia sähkölaskuun
- Osa-aikaeläkeläinen
Kaupunkipirtissäni jäähdytän senkin takia että vanha Huurteen kylmiä pääsee helpommalla. Talohan on nykyään tyhjäkäynnillä, eli siellä vain käväistään. Aika monta kompuraa kylmiöön on vaihdettu. Kone kun on kylmiön katolla. Ei jäähdyttämen juuri sähkölaskussa näy, joten se on halvempaa kuin kylmlöremppa.
- fdas13
Ainakin itselleni laitan lämmitettävän alapohjan, koska talo suunnitellaan muutenkin pitkäikäiseksi ja helposti korjattavaksi.
Minusta on täyttä järjen köyhyyttä rakentaa taloja, jotka eivät palvele vähintään 300 vuotta tiiviytensä ja energiatehokkuutensa säilyttäen.. Lämmin alapohja mahdollistaa tuonkin.- Mercurymies
Meinaatko tehdä itse (pitkästä)talon vai meinaatko tämän tilaelementtitalon lämpöisen alapohjan..
Vanhassa talossa oli alapohjan rossitila joskus verrattavissa perunakellariin mm. Kylmempi kesällä kuin ulkoilma tälläin kosteusprosentti oli korkea, samoin talvella(pakkasella) meni huuruun rossin sisäsokelin(eristyksen puute sokkelissa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559