Kulttuuri ja kasvatus romaniperheissä

Kunhankysyasaa

Miten voi olla että romaneilla on tällä palstalla oikeus haukkua muita ihmisryhmiä, nimitellä ja lokeroida rasistisesti esim ihonvärin mukaan ja tähän ei kukaan puutu? Toisinpäin asiat kyllä selvitetään, vaikka poliisien kanssa.

Ja tuosta kulttuurista. Tämä ei siis ole rasismia/syrjintää. Romaneilla kun on ylpeyden aihe olla tekemättä töitä ja pumpata yhteiskunnalta niin paljon vasteetonta rahaa, kuin mahdollista. Mistä tuo ylpeyden ja paremmuuden tunne valkonaamoja/valkolaisia/ym kohtaan oikein kumpuaa? Itse hoitajana päivittäin kuskaan rajoitteista ihmistä autolla ja todella usein invapaikat on vienyt täysin terve romaniheimo, ilman lupaa tietenkin ja usein vielä ylpeänä parveillaan auton ympärillä tupakat suussa. Tälläiset teot eivät hävetä teitä, päinvastoin ylpeys kumpuaa ja olo tuntuu varmasti mahtavan älykkäältä, kun ei tarvitse kävellä niin paljon kuin tyhmän valkolaisen. Ette joko tajua, tai välitä että sen paikan oikeasti tarvitsee joku liikuntarajoitteinen? Mikä kulttuurillisesti mättää romanikasvatuksessa, että lopputulos on tälläinen? Narsismiin taipuvuus taitaa olla todella korkea romanikulttuurissa?

Sitten miksi romaneille maksetaan työmarkkinatukea ja kaikki sosiaalietuudet korkeimman mahdollisen mukaan? Yhdelläkään työpaikalla, tai armeijassa näkenyt romania. Rikollisuus-aste on moninkertainen kantasuomalaiseen nähden. En kutsu teitä kantasuomalaisiksi, koska ette itsekkään halua siihen termiin sisältyä. Olette mielestänne jotain yli-ihmisiä, mutta liian sokea totuudelle. Totuus on että teitä ei kukaan muu ihmisryhmänä arvosta, tai halua lähelleen. Teillä on taloyhtiöissä kiinteistön arvoa laskeva vaikutus. Tottakai on yksittäisiä hienoja ihmisiä myös romaneissa, mutta ylipäätään olette huonon maineen itsellenne aiheuttaneet. Tämä ei ole rasismia, vaan totuudesta puhumista. Yksi romaniperhe imee yhteiskunnalta kymmenkertaisia määriä suomalaisperhettä kohden. Jos teillä romaneilla olisi täällä oma valtio, ette pystyisi elättämään itseänne, ainakaan hyvinvointivaltion standardeilla. Teidän hyvinvointi lepää lähes kokonaan halveksumanne valkolaisten työnteossa ja solidaarisuudessa. Onko se ylpeyden aihe, ettei pysyy itsestään ja perheestään vastaamaan?

Kun romanit saa katteetonta työmarkkinatukea ja eriteltyä sosiaalietuutta, esim omia mekkojanne ette pysty hankkimaan, vaan yhteiskunnan pitää maksaa se 500 euron riepu, niin olisi oikeudenmukaisuutta järjestää teille, ehkä jo nuoresta pitäen kursseja ja kasvatusta miten hyvinvointiyhteiskunnassa eletään harmoniassa ja muita kunnioittaen.

Koittakaa sisäistää, ette ole kenenkään ylä tai alapuolella, ette ketään tärkeämpi, ette fiksumpia, kovimpia ettekä ahkerampia.

Tämä ei ole rasismia, vaan keskustelua romanikulttuurista ja sen sopeutumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan ja se rajoihin ja Velvollisuuksiin.

2

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiMullaMuuta

      Öykkärit on öykkäreitä.

    • faktojentarkistus

      anteeksi vaan, mutta nyt sinulla on pari väärää faktaa 1. valtaosa romaneista ei nauti millään tavoin valtion varojen "pumppaamisesta" vaan käyvät töissä. 2. Kukaan normaali ihminen (romani tai ei) ei ole rasisti tai syrji ketään ihonvärin tai ominaisuuksien perusteella. Huomioikaa, että nämä joihin täällä palstalla olette törmänneet eivät aina ole kovin normaaleja, edes suurin osa kantasuomalaisista, jota täällä on ainakaan monien kommenttien perusteella mitä olen nähnyt yhtä typeriä kommentteja on teilläkin. 3. On tietenkin romaneita, jotka toimivat kertomallasi typerällä tavalla. samoin kuin kantaväestössäkin on henkilöitä, jotka toimivat typerästi /voimme myös todeta, että suurin osa vakavista rikoksista on juurikin kantaväestön suorittamia) ja 4. En tiedä millaisia ihmisiä sinun paikkakunnallasi oikein asuu, mutta minun kotipaikkakunnallani kaikki täällä asuvat romanit käyvät töissä. Ja voi antaa esimerkkejäkin itse olen 17-vuotias romani ja käyn lukiota 2. vuotta, äitini on ongelma ja päihde nuorten ohjaaja, tätini on kokki, mummoni on suurtalouksien siivooja, setäni on taksi kuski ja suorittanut armeijan alikersantin koulutuksen, tätini on hoitaja, ystäväni (saman ikäinen romani poika) lähtee ensikuussa armeijaan vapaaehtoisena, serkkuni on töissä nuorisokodissa, äitini serkku on vanhusten hoitaja, isotätini on lääkäri jne... kaikki ollaan opiskeltu ja käyty töissä ja ihan täysiverisiä romaneita ollaan. Tietenkään en väitä, että jokaisessa ihmisryhmässä ei olisi huonojakin ihmisisä. Mutta on helppo sanoa mielipiteensä isosta ryhmästä, kun perustaa argumenttinsa johonkin skeemaan ja pariin kyseistä ryhmää edustavaan yksilöön. Tosin totuus on se, että jokaisella on skeemoja jotta maailmaa olisi helpompi ymmärtää ja ihminen pyrkii näkemään vain ne osat jotka vahvistavat hänen jo olemassa olevia skeemojaan. Ettekä näin huomaa tätä osaa kulttuuristamme joka noudata käytöksessä vanhaa kaavaa eli nöyryyttä ja kunnioitusta. Sitten on tämä uusi kaava joka ei millään tavoin liity oikeasti kulttuurimme vaan on tullut nuorison keskuuteen huumeiden mukana. Ja huumeitten käyttö nuorilla on valtion laajuinen ongelma ei vain meidän kulttuurimme ongelma. Mutta on itse asiassa meidän kulttuurissamme noloa olla ylimielinen, rötösteliä, päihde addikti tai muuten käyttäytyä ilkeästi/ rumasti. Ja pyydän, että tähän ei laiteta asiattomia kommentteja. Jos joku laittaa tähän asiattomia kommentteja kertoo se vain hänen älykkyyden puutteestaan, sillä kukaan täysi järkinen aikuinen ei keskustele asiattomasti 17-vuotiaan tytön kanssa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe