Huomenta,
Venemestarin artikkelin perusteella hankin Raspberry Pin & asensin siihen Open Plotterin. Ilmaiseksi on mahdollista loytaa joitakin valmiita merikarttoja, jotka varmaan tavallaan ajavat asiansa. Kuitenkin lahes-ajantasaiset merikartat on loydettavissa WMTS-muodossa Trafin sivuilta (https://julkinen.liikennevirasto.fi/rasteripalvelu/service/wmts?request).
Onko kukaan onnistunut konvertoimaan noita kartta-aineistoja sellaiseen formaattiin, jota OpenPlotter ymmartaa (KAP/vast.)
Kaikki vinkin/kokemukset/tms. ovat tervetulleita. Myos kehoitukset kysella jostain toisesta keskusteluryhmasta ovat tervetulleita - kaikki apu kelpaa!
Open Plotter & Avoin Data
4
1222
Vastaukset 4
- ilmainenplotteri
Kaikkea ei vaan saa ilmaiseksi. BSB rasteri formaatti (.kap) on kaupallinen konversio ja lisenssinhaltijoita on vain kourallinen. Kartat joutunee ostamaan ihan oikealla rahalla.
Asia on myös itsellä työn alla purjehdukseen. Tuolta löysin hyvät ohjeet:
https://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album675
Ainakin tuo ohjeen Qgis tuntuu todella fiksulta softalta. Karttojen konvbertointi on sitten hieman haastavampaa.
Käsittääkseni tuo Liikenneviraston palvelua vastaava palvelu löytyy myös muista EU maista. Laittakaa linkkiä jos tiedätte eri maiden palveluosoitteita.Tiedoksi nimimerkille "ilmainenplotteri", että ainakin minä olen ollut maksamassa näitä Liikenneviraston karttoja veroillani. Tuskin ne siis ovat ilmaisia tuolle säikeen aloittajallekaan.
- ilmainenplotteri
Materiaali on toki ilmaista ladata, tai siis verorahoilla maksettua dataa, mutta kaupallinen käyttövalmis tuote, kuten BSB rasterikartta ei..
Vähän sama kuin että materiaalin saa ladata kuka vaan, mutta kun joku tekee siitä painokelpoisen paperikartan jossa on kaikki reunukset yms detaljit, on se kaupallinen tuote eikä enää verorahoilla maksettu ilmainen aineisto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu561284- 19907
- 68762
- 64748
- 47714
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69708Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131645Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.10612Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31595Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i11569Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45538Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �124521- 4512
- 75498
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24483- 36445
Pitäisikö seksille asettaa huvivero?
(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen113444- 16441
- 36437
Olet pelottava ilme vakavana
Sitä alkaa ajatella äkkiä kaikenlaista. Synkkiäkin juttuja. Kai tässä oma mielikuvitus kun laukkaa. 🤔😳26437