Sähkö ja kaapeli

säköäilmassa

Jos on todettu kaapeli-TV yhteydessä vikaa niin onko mitenkään mahdollista että se vaikuttaisi jotenkin myös sähköpuolelle?

23

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköseurue

      Kaapelit kulkevat seinän sisällä yleensä pientä metallista putkea pitkin ja varsinkin vanhoissa kerrostaloissa usein myös sähköjohdot kulkevat samassa putkessa. Kaapelit ja sähköjohdot pitäisi tietysti olla suojattuja ja eristettyjä, mutta mikäli näin ei jostakin syystä ole esim. vanhat hapeettuneet johdot niin on hyvinkin mahdollista että läpilyövästä kaapelista heijastuu ongelmia myös sähköpuolella, mutta tähän tarvittaisiin siis yhdistelmä huonot eristeet sekä kulku samassa putkessa.

      • polikujytr

        Kyllä se on kuule niinpäin että siitä sähkökaapelista voi tulla vian takia häiriötä kaapeli tv:n puolelle, mutta ei toisinpäin, eli jos molemmissa häikkää niin syytä vois olla parempi lähteä etsimään sähkökaapelista.


    • säköäilmassa

      Hyvin paljon mahdollista että onkin huonot eristeet ja johdot kulkisivat samassa putkessa. Kyseessä yli kolmekymmentä vuotta vanha kerrostalo.
      Kaapelioperaattorin homma varmastikin selvittää asia?
      Onko asian tutkiminen ja korjaaminen miten helppoa?

      • Vertico

        Siis ovatko talon kaapelit ja sähköjohdot muka oikeesti yli 30 vuotta vanhoja? Eikö niitä olla uusittu esim sähköremontin yhteydessä?

        Asian selvittäminen kuuluu talonyhtiölle joka ottaa yhteyttä kaapelioperaattoriin.

        Se että miten helppoa asian korjaaminen on niin riippuu siitä kuinka suuren osan kaapelista joutuu uusimaan vai pitääkö uusia koko asuntoosi tuleva kaapeli.


      • öpol8ik7ujyh
        Vertico kirjoitti:

        Siis ovatko talon kaapelit ja sähköjohdot muka oikeesti yli 30 vuotta vanhoja? Eikö niitä olla uusittu esim sähköremontin yhteydessä?

        Asian selvittäminen kuuluu talonyhtiölle joka ottaa yhteyttä kaapelioperaattoriin.

        Se että miten helppoa asian korjaaminen on niin riippuu siitä kuinka suuren osan kaapelista joutuu uusimaan vai pitääkö uusia koko asuntoosi tuleva kaapeli.

        Eihän 30v vielä ole mitään.


      • Kaapelioperaattorin vastuulla on ainostaan se, että yhteys pelaa rakennuksen pääkeskukseen saakka, siitä eteenpäin se on taloyhtiön vastuulla. Monissa yhtiöissä taloyhtiön vastuu loppuu huoneiston pääkeskukseen, jolloin huoneiston sisäinen kaapelointi on osakkaan vastuulla.


      • ei_ikä_eikä_mikään
        Vertico kirjoitti:

        Siis ovatko talon kaapelit ja sähköjohdot muka oikeesti yli 30 vuotta vanhoja? Eikö niitä olla uusittu esim sähköremontin yhteydessä?

        Asian selvittäminen kuuluu talonyhtiölle joka ottaa yhteyttä kaapelioperaattoriin.

        Se että miten helppoa asian korjaaminen on niin riippuu siitä kuinka suuren osan kaapelista joutuu uusimaan vai pitääkö uusia koko asuntoosi tuleva kaapeli.

        "Siis ovatko talon kaapelit ja sähköjohdot muka oikeesti yli 30 vuotta vanhoja? Eikö niitä olla uusittu esim sähköremontin yhteydessä? "

        Ei 30 vuotta vanhoihin taloihin mitään sähköremontteja tehdä. Ei 80-luvulla asennetetut muovieristeiset johdot, eli samanalaiset mitkä nykyäänkin, miksikään ole menneet.


      • hohhhoijjakkaaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kaapelioperaattorin vastuulla on ainostaan se, että yhteys pelaa rakennuksen pääkeskukseen saakka, siitä eteenpäin se on taloyhtiön vastuulla. Monissa yhtiöissä taloyhtiön vastuu loppuu huoneiston pääkeskukseen, jolloin huoneiston sisäinen kaapelointi on osakkaan vastuulla.

        "Kaapelioperaattorin vastuulla on ainostaan se, että yhteys pelaa rakennuksen pääkeskukseen saakka, siitä eteenpäin se on taloyhtiön vastuulla. Monissa yhtiöissä taloyhtiön vastuu loppuu huoneiston pääkeskukseen, jolloin huoneiston sisäinen kaapelointi on osakkaan vastuulla."

        Valittaja_LKV taas elementissään, eli pihalla kuin lumiukko.

        Ensinnäkään kaapelioperaattorin liittymisjohto ei tule pääkeskukseen vaan talojakamoon.

        Toisekseen huoneisossa ei ole pääkeskusta, vaan ryhmäkeskus.

        Kolmanneksi huoneistoon tuleva antennijohto ei tule ryhmäkeskukseen, vaan huoneistokohtaiseen antenni/datajakamoon, tai haaroittimelta suoraan rasioille. Ketjuverkon tapauksessa suoraan rasialle ja siitä eteen päin seuraavalle rasialle jne.

        Neljänneksi kerrostalon kaikki sähkö- ja antenniasennukset, myös huoneistojen sisäiset, kuuluvat taloyhtiön vastuulle.

        Oikeastaan ainoa mikä Valittaja_LKV:llä tällä kertaa meni oikein, oli se, että kaapeliyhtiön vastuulla on, että signaali tulee taloon, ja siitä eteenpäin vastuu on taloyhtiöllä. Eli vastuuraja menee talovahvistimessa, joka on kaapeliyhtiön omaisuutta.


    • Ongelman-ydin

      Aloittajan ongelma viittaa vahvasti siihen että samassa putkessa kulkevat kaapelit/johdot aiheuttavat häiriöitä toisilleen. Joko sähköjohto lyö läpi heijastuen kaapeliin tai toisinpäin.

      • uskokaanyt

        Ei todellakaan toisinpäin.


      • piuhaa
        uskokaanyt kirjoitti:

        Ei todellakaan toisinpäin.

        Ehkä kaapelin häiriösuojaus on huono - vaurioitunut jostain tai sen maadoitus on pettänyt.

        Verkkoasennuksissahan ei piuhaa vedetä samaan kanavaan virtapiuhojen kanssa, jollei sitten ehdottomasti halua ongelmia.


      • pöolikujyt
        piuhaa kirjoitti:

        Ehkä kaapelin häiriösuojaus on huono - vaurioitunut jostain tai sen maadoitus on pettänyt.

        Verkkoasennuksissahan ei piuhaa vedetä samaan kanavaan virtapiuhojen kanssa, jollei sitten ehdottomasti halua ongelmia.

        Niin tässä tapauksessa kaapeli tv:n kaapeli on voinut vaurioitua ja/tai siihen voi tulla häiriöitä jostain -vaikka sitten (myöskin) vaurioituneesta sähkökaapelista, mutta sähkökaapeliin ei voi tulla häiriötä kaapeli tv:n kaapelista päin.
        Eli jos sähköissäkin on häiriöitä niin kyllä silloin vikaa on itse sähköverkossakin, josta sitten taas häiriöt kaapeli tv:ssä hyvinkin voivat johtua


    • drter

      Kerrostalossamme oli 55 v vanhat nousut ennen uusintaa. Osa huoneistokaapeloinnista on edelleen tätä ikää.

    • zxcdswe4

      Ei ne piuhat sielä seinän sisällä rikki mene, ne kestää vaikka 200 vuotta. Mutta jos molemmissa ongelmia sähköissä ja tv-kaapelissa, niin se johtuu sielä jakokaapeissa olevista kytkennöistä.

    • säköäilmassa

      Jos tv:stä on piuhat irti niin silloin ei ole sähköpuolellakaan mitään ongelmia, mutta jos piuhat ovat kiinni niin molemmissa esiintyy ongelmia. Eikö se silloin viittaa kuitenkin enemmän kaapelipuoleen?

      • älä_ruoki_trollia

        Eikö olisi selvempää kertoa kiertelemättä mitä ne häiriöt sähköpuolelle ovat? Taitaa olla trollaaja kuitenkin tämä aloittaja.


      • pöolikujyt
        älä_ruoki_trollia kirjoitti:

        Eikö olisi selvempää kertoa kiertelemättä mitä ne häiriöt sähköpuolelle ovat? Taitaa olla trollaaja kuitenkin tämä aloittaja.

        Niinpä, on hyvin outoa että ei kerrota mitä nämä mystiset "häiriö vaikutukset" tarkalleen ovat.


    • provoprovo

      Tämä kysymys menee selvästi Suoli24:n ufotietäjille !

    • Sähköseurue

      Aloittajalle sellainen vinkki että kannattaa ottaa viipymättä yhteyttä talonyhtiön puheenjohtajaan tai isännöitsijään ja alkaa todellakin selvittämään että mikä niissä kaapeleissa/johdoissa oikein mättää. He sitten päättävät tilataanko paikalle sähköasentaja vai kaapelioperaattorin asentaja. Aloittaja ei ole kertonut millaisia ne sähköpuolen häiriöt ovat. Ovatko ne mahdollisesti sähköpiikkejä jotka reagoivat herkimpiin laitteisiin? Rätiseekö muuntajat/pistokkeet? Lyökö pistokkeet kipinää? Esiintyykö valojen vilkkumista?

      • ei_hallituksen_asia

        Tällaisissa tapauksissa vika on 99 %:ssa, asukkaan päässä.


      • säköäilmassa

        Kyllä ovat juuri sähköpiikkejä joihin herkimmät laitteet reakoivat. Rätinää ei ole kuulunut mistään. Joistain pistokkeista kyllä lyö kipinää kun töpselin laittaa pistorasiaan. Ehkä normaalia useammin on lamppuja palanut.


      • sesiitä
        säköäilmassa kirjoitti:

        Kyllä ovat juuri sähköpiikkejä joihin herkimmät laitteet reakoivat. Rätinää ei ole kuulunut mistään. Joistain pistokkeista kyllä lyö kipinää kun töpselin laittaa pistorasiaan. Ehkä normaalia useammin on lamppuja palanut.

        Eli ihan normaalisti toimivat sähköt.


      • pöolikujyt
        säköäilmassa kirjoitti:

        Kyllä ovat juuri sähköpiikkejä joihin herkimmät laitteet reakoivat. Rätinää ei ole kuulunut mistään. Joistain pistokkeista kyllä lyö kipinää kun töpselin laittaa pistorasiaan. Ehkä normaalia useammin on lamppuja palanut.

        Kipinöinti on aivan normaalia joidenkin laitteiden kanssa, esim. tämän minun läppärin virtalälhteen töpselin kanssa joutuu olemaan tarkkana että osaa työntää sen juuri siniaallon oikealla hetkellä pistorasiaan, muuten poksahtaa aikalailla.

        Mutta sitten tarkemmin -mitä ovat nämä "herkimmät laitteet" ja miten ne sitten siis reagoivat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe