Ilmaston pelastamisesta

beobachter

Eilen julkistettiin ministeri Bernerin suunnitelma bensa- ja diesel henkilöautojen käytön kiellosta 2045 jälkeen ja että ne on siihen mennessä korvataa sähköautoilla ja raideliikenteellä. Onhan ministeri Berner oletettavasti varmistanut, että myös Kiinalla, Intialla, Venäjällä ja USA'lla samanlainen ohjelma jo valmiina, ettei Suomen tarvitse yksinään maailman ilmastoa pelastaa. . Edustaahan Suomen 2,8 miljoonaa henkilöautoa vain 0,28% maailman 940 milj auton henkilöautokannasta, eli paljoa ei maailman päästöt vähene, kun Suomi ainoana lopettaa autoilun. Berner ei raportissaan kertonut, millä kulkevat rekat ja bussit, tuleeko niihinkin akut ja sähkömoottorit. Entä traktorit ja muut työkoneet. Ja millä se Venäjä sen jälkeen tulee toimeen, kun sen tuottamaa öljyä ei enää kukaan osta. Yhden sähköhenkilöauton valmistus tuottaa 13,6 tonnia CO2 ilmaan, kun bensamoottorisen keskikokoisen henkilöauton päästö on 6,7 tonnia eli puole. Suurin päästäjä on litiumakkujen valmistus. Ja koska akkujen varauskyky latauskertojen kasvaessa heikkenee, akut pitää sähköautossa uusia ainakin kahdesti auton käyttöiän aikana. Jos kaikki liikkuminen tapahtuu sähköllä, sähköä tarvitaan paljon lisää. Sähköstä kaikkialla ja ennenmuuta Venäjällä, kiinassa, Saksassa etc ja myös Suomessa tuotetaan edelleen paljon hiillellä. Ihan ensin pitäisi kivihiilen poltto lopettaa. Ainoa päästötön sähkön tuotantotapa, joka toimii myös talvella tuulettomalla pakkassäällä ja yöaikaan, on ydinvoima. Kokonaan uusia ydinvoimaloita tarvitaan Suomeen 2045 mennessä ainakin kaksi 1500MW yksikköä lisää sen lisäksi, että Loviisa 1..2 ja OL 1..2 uusitaan sekä Fennovoima rakennetaan.

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polttomoottorille.yes

      Toivottavasti alkoholipolttoaineella saa ajaa polttomoottorilla jatkossakin - nestemäisen polttoaineen energiatiheys on moninkertainen litium-akkuihin verrattuna. Litium on rajallinen luonnonvara ja kaivannainen kun taas hiili kiertää maan pinnalla ikuisesti ja voidaan käyttää kasvustoa sitomaan hiiltä ilmakehästä (vrt. aasian kattopuutarhat).

      Etanoli ja metanoli on mahdollista tuottaa hiilineutraalisti.

      Kunhan saan BMW:ni muunnettua kulkemaan alkoholilla, niin tuskinpa bensaa kaipaan jatkossa kovin paljon.

    • nojust

      Kyllä on meilläkin näillä suunnitelmilla keltaliivit kadulla kohta kun aletaan maksuja korottamalla ja keksimällä rajoittamaan liikkumista suomen kaltaisessa maassa , köyhät kyykkyyn meiningillä ja rahamiehet saavat sitten saastuttaa kaikkien hengittämää ilmaa , ei ihme että alkaa kansa porista näitten jatkuvien älyttömyyksien takia , pitääkö joka asiassa koittaa olla tienraivaajana , se kun tulee maksamaan kaikkein eniten , jos tässä asiassa mentäisiin ihan muitten köyhimpien eu-maiden kanssa samoin eväin rauhallisesti edeten.

    • Marhaminta

      Niin, öljyvarat on imetty kuiviin. Jäävät lentokoneetkin sitten maahan.
      Eipä vaikuta kovin varmalta tuleva sähköntuottoon perustuva eläminen näin kylmässä maassa.
      Tukea hevostaloudelle, ehdotan.

      • beobachter

        Ei öljyvarat ole mihinkään ehtymässä. Öljyvarat ovat edelleen runsaat Venäjällä, Kaspian meren ympäristössä, Lähi-Idässä, Norjan merialueella etc. Öljyn tarjonta jatkuu runsaana kauan ja hinta halpenee, jos kulutus alkaa hieman pienentyä. Eikä valtaosassa maailman maita bensa/diesel henkilöautoilu juuri vähene tai vähenee hyvin hitaasti. Bernerin suunnitelma ei todellakaan kerro kovin suuresta realismista. Suurimpia CO2 päästäjiä ovat kivihiilen poltto sähkön ja lämmön tuottamiseksi isoissa maisa Kiina, Venäjä ja valitettavasti myös EU'ssa Saksa, Puola. Iso ja edelleen kasvava päästäjä on lentoliikenne, siinä varsinkin pitkien etäisyyksien turismiliikenne. Tehokas hiilinielujen lisää olisi laajamittainen metsien istutus so. joutomaan kaikkialla maailmassa puustoa kasvamaan. Ja meillä metsätalousmaa Suomessa sellainen metsien käyttö- ja hakkuutapa, että metsien hiilinielu säilyy maksimaalisena. Oikein, suomalaistyyppisen (kuten STUK) valvonnassa rakennettu ydinvoima on päästötön. Tuulivoiman ongelma on sähkön vaikea varastoitavuus, so. ison sähköntarpeen tuulettomina pakkaspäivinä tuulimyllyt seisovat ja tuulisina lämpiminä päivinä sähkön tarve on pienempi.


    • Demaritrolli

      Liikenteen ilmastotyöryhmä ehdottaa lausunnossaan, että Suomessa siirrytään vasemmanpuoleiseen liikenteeseen vuoteen 2030 mennessä. Työryhmä on todennut, että vasemmanpuoleinen liikenne aiheuttaa vain 20% maailman liikenteen kokonaissaasteista, ja on näin paljon oikeanpuoleista liikennettä puhtaampaa. Muutos toteutettaisiin asteittain, niin että yksityinen liikenne siirtyisi vasemmanpuoleiseksi vuoden 2027 loppuun mennessä, ja raskaskin liikenne viimeistään vuonna 2030.

      • beobachter

        Äänestämättä koskaan demareita enempää kuin persujakaanon on pakko tunnustaa, demaritrollin lisäys ilmastotyöryhmän lausuntoon on aika hyvä. Ja juuri tuo asteittain vasemmanpuoliseen liikenteeseen siirtymien pudottaa päästöjämme tehokkaasti. Ja täsmennettynä vielä, että ne, jotka muutenkin ovat enemmän vasemmalle kallellaan puhumattakaan viher- ja äärivasemmistosta, siirtyisivän ensimmäiseksi vasemmanpuoleiseen liikneteeseen ja oikeisto ja raskas liikenne toistaiseksi jatkaisivat oikeanpuoleissa.


      • KerrankinHyväVink

        Tää on huippu sarkasmia ja autoilun ongelmathan poistuisi näin!


      • COfuel
        beobachter kirjoitti:

        Äänestämättä koskaan demareita enempää kuin persujakaanon on pakko tunnustaa, demaritrollin lisäys ilmastotyöryhmän lausuntoon on aika hyvä. Ja juuri tuo asteittain vasemmanpuoliseen liikenteeseen siirtymien pudottaa päästöjämme tehokkaasti. Ja täsmennettynä vielä, että ne, jotka muutenkin ovat enemmän vasemmalle kallellaan puhumattakaan viher- ja äärivasemmistosta, siirtyisivän ensimmäiseksi vasemmanpuoleiseen liikneteeseen ja oikeisto ja raskas liikenne toistaiseksi jatkaisivat oikeanpuoleissa.

        Häkäpönttö kuski, kepun pomojen malliin?


    • Kfkkf83

      Sähköautoilussa on muutama muukin pikkuriikkinen ongelma. Ihan ensimmäisenä tulee mieleen lataus. Nestemäistä polttoainetta käyttävän auton tankkaus käy suhteellisen nopeasti. Tankin täyttää muutamassa minuutissa. Sähköauton akun täyteen lataukseen menee moninkertainen aika. Pahimmillaan puhutaan tunneista. Tämä aiheuttaa sen että latausverkoston täytyy olla aivan mieletön. Latureitahan voidaan toki laittaa vaikka joka kadun kulmaan mutta sähkö niihin ei valitettavasti nykytekniikalla siirry niihin langattomasti

    • Hämäläiset harjoittaa iliman pilluuta pieremällä. Kun hämäläiset lakkaa pieremästä Maalima pelastuu.

    • eroaverkostabe

      > Latureitahan voidaan toki laittaa vaikka joka kadun kulmaan mutta sähkö niihin ei valitettavasti
      > nykytekniikalla siirry niihin langattomasti

      Näköpiirissä tosin on jo aikakausi jolloin akut jäävät käytöstä asteittain pois ja siirrytään kapasitoreihin, joita voi ladata nopeammin kuin niitä autoilussa tarvitsee purkaa.

      Latausasemilla myöskin varataan kapasitoreja, joista saadaan suuri sähkömäärä siirrettyä pienessä ajassa toisiin kapasitoreihin tai akkuihin. Latausasema latailee itseään hitaammalla virralla kaikenaikaa.

      Nimenomaan kapasitoribisneksessä onkin vallan tavattomat kasvuodotukset, joita ei vielä täysin osata odottaa kun suuri yleisö on vasta päässyt alulle akkutietoisuudessa.

      • Kevväämmällä

        Näköpiirissä on aika, jolloin sähköä on saatavilla, vain jos sattuu tuulemaan tai olemaan täysi auringonpaiste. Siinä voi aika tulla pitkäksi latausta odotellessa.


      • eroaverkostabe

        Eipä muuten pidäkkään paikkaansa. Jo 15 vuotta sitten muistan TM:ssä tai jossain nähneeni jutun taskukokoisesta metanolikennosta. Desillä alkoholia läppäri toimi jonkin aikaa.

        Polttokennovaiheesta on päästy ohitse (ei enää vedyksi hajottamista) ja alkoholi muuntuu kennossa suoraan sähköksi - erittäin valmistusvaativan tekniikan ansiosta eli eräänlainen katalyytti tarvitaan.

        Kennojen kehitys oli hidasta mutta on kuulemma jälleen nopeutunut kun teknologinen kynnys on ylitetty.

        Ei siis ole vuorenvarmaa, että jouduttaisiin palaamaan pimeille keskiajoille.


      • Kfkkf83

        Höpöhöpö. "Kapasitori" (eng. Capacitor) eli kondensaattori pystyy kyllä purkamaan suuria jännitteitä ja vieläpä erittäin nopeasti. Energiaa se ei kuitenkaan pysty varastoimaan merkittävästi. Akkuun verrattuna saman varauskyvyn omaava kondensaattori on kooltaan akkuun verrattuna n. 10 -kertainen. Tuollaista ei siis ole näköpiirissä.


    • Demaritrolli

      Kondensaattoriongelman lisäksi tulee väistämättä eteen huoltoasemien latauspaikkaongelma. Nykyään bensapumpulla asian hoitaa parissa minuutissa, sähköauton lataus kestää nykyään, ja pitkälle tulevaisuudessakin luokkaa tunnin vähintään. Syntyy mittavia jonoja, ja vaikka latauspisteitä saataisiin riittävästi, ei pystytä siirtämään millään sellaista sähkötehoa, minkä kovin monen auton yhtäaikainen lataus vaatii. Tai pystytään, mutta keskijänniteverkkoa ei kannata joka huoltikselle rakentaa. Mitä nopeammaksi lataaminen kehittyy, sitä suurempaa lataustehoa vaaditaan huoltikselta, edessä on umpikuja.

    • eroaverkostabe

      > Akkuun verrattuna saman varauskyvyn omaava kondensaattori on kooltaan
      > akkuun verrattuna n. 10 -kertainen. Tuollaista ei siis ole näköpiirissä.

      Akuista siirrytään asteittain kapasitoriin. Aluksi osa akusta on kapasitoria. 10 vuotta voi muuttaa tilannetta jo aika tavalla.

      Rakennan muuten juuri kotikäyttöön kapasitoria, joka korvaa kotiakuston ainakin osittain. Hinta on kymmenkertainen perinteiseen akustoon verrattuna mutta niinpä pitäisi olla myös sähkövaraimen eliniän odotteen (miljoona latausta/purkausta).

      • Eroaverkostace

        Toivottavasti sinulla on iso tontti, sen verran menee tilaa. Ja rahaa saa olla kanssa rutkasti, kun alat kasata röykkiöitä superkondensaattoreita, jotka ovat tämän hetken parasta kaupallista teknologiaa. Elinikäodote kyllä on realistinen.


      • Kfkkf83

        Joo. Meidän pojatkin joskus aikoinaan puuhastelivat autotallissa kovasti. Kävin kysymässä mitä touhuavat. Helikopteria rakensivat...


    • eroaverkostabe

      > ei pystytä siirtämään millään sellaista sähkötehoa, minkä kovin monen auton yhtäaikainen lataus
      > vaatii.

      Kuinka monta autoa käy huoltiksella keskimäärin tunnin tai vuorokauden aikana? Sen verran huoltiksella on oltava akkukapasiteettia, jota ladataan jatkuvasti pienemmällä virralla. Akuiksi kelpaa ihan perinteiset lyijyakut.

      Huoltiksen akuista otetaan autoihin sähkö niin nopeasti kuin värkit sallii. Ja sehän on jo luokkaa kymmeniä kilovatteja per auto.

      Jaguarissa on 90 kwh akusto, jota saa ladata sadalla kilovatilla (TM:n mukaan). Yhdestä akusta saa kilovatin, joten täysteholataus edellyttäisi huoltiksella 100 akkua per jaguaar - on mahdollisuuksien rajoissa.

      • Eroaverkostace

        Siis yhden auton lataus edellyttää 100 huoltamoakkua, kyllä niitä helposti 20 autoa käy tunnissa, se on 2000 akkua. Näiden elinikä on hyvin rajallinen, lataus kestää kaaaauan, ei siis riitä tuo akkumäärä, pitää olla 10-kertainen määrä akkuja jotta ne voidaan ladata, 20000 akkua. Ja mitähän ne maksavat? Uusimistarve parin vuoden välein, jatkuva huoltotarve. Ympäristö kiittää. Jos ajatellaan että yksi akku on 20x30cm, menee pinta-alaa 1200 neliömetriä akuille, siis omakotitalon tontin verran.


      • eroaverkostabe

        Mikähän on vaihtoehto 20 auton pikalataukselle tunnissa?

        Ei taida tulla paria miljoonaa vattia mistään muualta kuin akuista tunnin ajan. Niiden lataamiseen riittää sitten parisataa kilovattia kymmenen tunnin ajan, jonka saa varmaan jo jostakin isommasta töpselistäkin.

        Tokihan tässä äkkiä havaitaan, että ne pikalataukset on aika eliittiä. Mikä on kai ollut kaikille selvääkin jo entuudestaan.

        Taitaa autoilut pikasähköllä mennä kymmenenteen osaan nesteautoiluun verrattuna.


      • Eroaverkostace
        eroaverkostabe kirjoitti:

        Mikähän on vaihtoehto 20 auton pikalataukselle tunnissa?

        Ei taida tulla paria miljoonaa vattia mistään muualta kuin akuista tunnin ajan. Niiden lataamiseen riittää sitten parisataa kilovattia kymmenen tunnin ajan, jonka saa varmaan jo jostakin isommasta töpselistäkin.

        Tokihan tässä äkkiä havaitaan, että ne pikalataukset on aika eliittiä. Mikä on kai ollut kaikille selvääkin jo entuudestaan.

        Taitaa autoilut pikasähköllä mennä kymmenenteen osaan nesteautoiluun verrattuna.

        Ei saa pariasataa kilowattia pienjännitepuolen topseleistä, keskijänniteverkosta kylläkin. Ja sitten niiden akkujen latauksen ajan olisi huoltsikka kiinni. Ei toimi.


      • eroaverkostabe

        > Ja sitten niiden akkujen latauksen ajan olisi huoltsikka kiinni. Ei toimi.

        Systeemihän tulee lopulta toimimaan siten, että auto tietää millä lähiseudun huoltsikoista kulloinkin on pikasähköä tarjolla - kuten sanottua, elitismi varmastikin voimistuu tämän asian myötä.

        Toiset saa pikasähköä milloin tahansa ja taas toiset lataavat lamppusähköllä yön ylitse - tämä on vääjäämätön tulema sähköautoiluun laajamittaisesti siirryttäessä.


    • ndmöpweoijmksjssjfsxmal

      Lulu pelastaa ilmaston, vai mitä persut?

      • Hehehehe

        Ei sun muija Lulun mukaan lähteny, se oli miespersu.


    • byyääähh

      Kyllä ennen oli asiat hyvin. Sitten alettiin laittaa jotain katalysaattoreja autoihin eikä enää laitettu lyijyä bensaan ja sen jälkeen kaikki on mennyt ihan päin persettä.

    • Jokainenmaksaa

      Latauspaikkaongelma ratkaistaan samalla tavalla kuin kerrostalojen kaapeliyhteydet: Yksinkertaisella enemmistöllä.

    • beobachter

      Media ei ole kertonut muiden maiden, etenkään isojen maiden vastaavista suunnitelmista lopettaa kokonaan bensa/diesel henkilöautoilu seuraavan 20...25 vuoden aikana. Mitä varten juuri autoilusta ja autolla liikkumisesta pitkien etäisyyksien Suomessa, jonka henkilöautokanta edustaa vaivaiset 0,28% maailman henkilautokannasta, ollaan tekemässä maailman ilmaston pahin vihollinen. Miksi ei suureen ääneen ja voimakkaammin puututa kivihiilen polttoon ja rajusti kasvaneeseen turismilentoliikenteeseen. Jos ne globaalisti vaikkapa puolitettaisiin ja samalla edsitettäisiin metsien istutusta kaikiille maailman joutomaille, hiilinielut aidosti lisääntyisivät. Ministeri Bernerin LVM'n suunnitelma liikkumisen vaikeuttamiseksi merkitsee maaseudun kuolemaa, elinkeinojen kuihtumista, työttömyyden lähtöä kasvuun, yhteiskunnan laaja-alaista köyhtymistä ja rapautumista. Suunnitelma on epärealistinen ja epäkelpo.

      • Kfkkf83

        Muiden maiden suunnitelmista ei ole kerrottu siksi että sellaisia ei jiurikaan ole. No joo, Kalifornian osavaltiolla on, mutta ei tule menemään läpi


      • leteensuonmummo

        Tämäkin höpöhöpösuunnitelma otetaan Tavastehusin hallinnossa käyttöön aivan täpöllä. Erityisesti vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirtymiseen kannattaisi seudulla panostaa.


    • äänestäkääMitäTahansa

      Varmaan unohtavat alkutoimintojen jälkeen, estää sähkönsiirto hinnoittelun. Alkuun veronmaksajat tukee(vaikka esitetään että hallitus) Sitten tulee mielenkiintoinen vaihe,nostetaan siirtomaksuja pilviin...kun kerran ei kilpailua,jee,meidän politiikot! Siis kansanedustajat-siis kansainvälisten yritysten edustajt.

      Äkkiä vesikaupoille,sieltä muutamia satoja miljardeja saadaan! Ennenkuin alkaa hinnan-nousu ja voittojen kotiutus.
      Uusipuolue pystyyn ja äkkiä,mikä pitäisi ainoana agendana-Suomen puolta,suomalaisten ihmisten puolta.
      Siinä voisi olla ratkaisu. Tavalliset ihmiset ehdokkaiksi. Vaalikamppanja somen kautta, ei tule kalliiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe