Ajattelin opiskella tradenomiksi! Mistäköhän AMK:sta saisi arvostetuimmat tradenomin paperit, laajimmat opinnot ja parhaimmat valmiudet oman yrityksen perustamiseen? Paikkakunnalla ei nyt niin suurta merkitystä ole, kunhan on Oulun alapuolella ettei tarvitse käyttää päivän palkkaa vanhempien tapaamiseen kerran kuussa.
Olen harkinnut Seinäjoen yksikköä tai siitä erillistä Kauhavan Yrittäjyyden yksikköä http://www.seamk.fi/yrittajyys/pkyritystoiminta.htm
Onko kellään kokemuksia noista kahdesta? Varsinkin Kauhavan yksikkö kiinnostaa!
Paras AMK?
18
7663
Vastaukset
- kellonsoittaja
Eiköhän Helia ole paras.
- Dolly
Ei Piramkissakaan mitään vikaa ole!
- pauliina
Dolly kirjoitti:
Ei Piramkissakaan mitään vikaa ole!
Seinäjoella ei kai niin kovin kummonen maine ole, tietysti toi yrittäjyyden yksikkö on vähän oma juttunsa.
Helia on kaiketi se paras juu (tiedä sitten miten mitattuna) mutta ainakin minä pidän Tamperetta (Tamk), Jyväskylää ja Kuopiota samalla viivalla.
- cati81
Tosiaan eiköhän Helia ole ainakin tunnetuin, sinna ajattelin itsekin hakeutua nyt kevään yhteyshaussa. Helian lisäksi hyviä on myös ainakin evtek ja tampereen amk.
- Räkä
Jos ammatinharjoittajaksi haluat niin miksi et käy yrittäjäkurssia? Turha tuhlata aikaa tradeopintoihin, ammattitaito kärsii, talous menee rempalleen, ym. Ammattikorkeasta valmistuvat "yrittäjät" ovat enemmän bullshitbingon uranuurtajia kuin todellisia yrittäjiä.
- Mirkka
Heips sinä kiinnostunut!
Olen Kauhavan Yrkkärillä 4. eli viimestä vuotta. Kokemuksia tullut paljon ja kaduttanut ei ole yhtään, kun valitsin pienen pienen kylän (no okei onhan tää kaupunki ;) ) aikoinaan. Itse olen Jyväskylästä kotoisin. Meillä koulutus painottuu juuri oman yrityksen perustamiseen ja kansainvälisyyteen. Opintoihin kuuluu ulkomaanvaihto lukukausi kolmantena vuonna ja työharjoittelu. Senkin voi tehdä ulkomailla. Yksikössämme on usein seminaareja/luentoja yrityksen perustamisesta sekä sukupolven vaihdoksesta.
Pienessä yksikössä on aivan mahtava meininki kun tuntee melkein kaikki opiskelijat. On aivan itsestä kiinni kuinka hauskaa voi olla. Itse olen nauttinut täysin rinnoin :) Tekemisen mahdollisuudet on suuret. Itse en ole ollut koskaan "kouluaktiivi", ja nyt olen ollut oppilaskunnanhallituksessa, ilman varsinaista matikkapäätä hoidin excursion rahaston ja olen ollut tutorina, nyttemmin "seniorina" ja ulkomaanvaihto-opiskelijoidemme kanssa aktiivisesti tekemisissä.
Nyt tää kuulostaa huonolta mainokselta jo :)
Ota ihmeessä yhteyttä, jos yhtään kiinnostaa enemmän ja haluat tietää jotain tiettyä.
Kokemuksen syvällä rinta äänellä Yamk on paras.
Terv. Mirkka Kauhavalta
[email protected]
(en kyllä tiiä kannattaako maili osotetta chattiin laittaa, mutta jospa siitä ei pahhaa seuraa.....) - LuigiS
...jos tosiaan painotuksesi on nimenomaan tuolla yrittäjyys puolella, niin silloin tuo Kauhava lienee oikea ratkaisu. Helia ja Mercuriahan eivät ole mitenkään yrittäjyyteen erikoistuneita kouluja, vaikkakin yleisesti maan arvostetuimpia.
- Janne K.
On hauska huomata miten Helsingin Liiketalouden Ammattikorkeakoulu - Helia, on saanut kannatusta tällä foorumilla. Aina esiintyy sama vanha fraasi "Helia on Suomen arvostetuin AMK työmarkkinoilla".
Ihmettelen vain mistä tämä johtuu? Helia ITSE mainostaa itseään juuri tuolla sloganilla. Jos katsotaan koko Suomen tradenomi-opiskelijoiden viime vuoden virallisia kesätyön palkkataulukoita, niin siellä ei ainakaan Helian opiskelijat ole ykkösenä. Mediaanilla (joka on ainoa järkevä laskutapa keskipalkoissa) laskettuna parasta palkkaa tulee saamaan, jos opiskelee Haaga-Instituutissa tai Laureassa. Niukkana kakkosena tulevat EVTEK ja Helia. Kehnointa palkkaa saadaan mm. Keski-Pohjanmaan, Kymeenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakouluissa.
Missä työnantajan arvostus sitten näkyy jos ei kerran maksettavassa palkassa?! Palkka on arvostuksen paras indikaattori. Tarkoitukseni ei todellakaan ole mollata Heliaa (vanha opiskelija), mutta ärsyttävää on kyseisen koulun kehuminen ilman järkeviä argumentteja. Helia ei siis ole parempi kuin muut.
Kyseiset palkkataulukot voi jokainen käydä lukemassa osoitteessa:
http://www.tradenomiliitto.fi- IronMan
Ei niin ettäkö se täysin merkityksetönkään mittari olisi, mutta ei todellakaan kovin relevantti sellainen! Ensinnäkin nuo kesäduuniliksat nyt ovat aika vaatimattomia kaikilla.
Relevantti mittari on esim. se, että jos verrataan palkkoja vaikkapa kolmen vuoden päästä valmistumisesta tai vaikka ensimmäisen valmistumisen jälkeisen duunin liksoja. - ...
Tuohon muuten varmaankin vaikutta se, minne päin maata noista eri oppilaitoksista valmistuvat työllistyvät. Ei ole ihme, jos palkkatilaston kärjessä on pääkaupunkiseudulla sijaitsevia kouluja.
Sitten tuohon arvostusasiaan, jota ihmekin kummastelin. Mihinkähän tämä käsitys arvostuksesta käytännössä perustuu? On mielenkiintoista huomata, että tällaista arvostus -keskustelua käydään tälläkin palstalla, koska vastaava aihe on eräs kestosuosikki yo-keskusteluissa.
Siitä muuten olen eri mieltä, että palkka olisi paras arvostuksen mittari. On olemassa eims. monenlaisia etuisuuksia, jotka eivät näy millään tavalla suoraan palkassa. Ja yleensä se, miten yksilö tuntee suhteessa muuhun työyhteisöön ja vice versa, ajaa ainakin itselläni reilusti ohi maksetun palkan. - Janne K.
IronMan kirjoitti:
Ei niin ettäkö se täysin merkityksetönkään mittari olisi, mutta ei todellakaan kovin relevantti sellainen! Ensinnäkin nuo kesäduuniliksat nyt ovat aika vaatimattomia kaikilla.
Relevantti mittari on esim. se, että jos verrataan palkkoja vaikkapa kolmen vuoden päästä valmistumisesta tai vaikka ensimmäisen valmistumisen jälkeisen duunin liksoja."verrataan palkkoja vaikkapa kolmen vuoden päästä valmistumisesta tai vaikka ensimmäisen valmistumisen jälkeisen duunin liksoja"
Voitaisiin verrata toki. Asiahan ei tilastollisesti mihinkään muutu. Otin esimerkin opiskeluaikojen palkoista vain siksi, että siitä oli tutkimus ihan hiljattain juuri tehty. Et kai tosissaan kuvittele, että nimenomaan meillä Helian tradenomeilla palkka nousee kummallisesti parin vuoden työssäolon jälkeen. Ja siis nousisi poikkeuksellisesti verrattuna muiden koulujen tradenomeihin.
Kyllä useamman vuoden työskentelyn jälkeen ei kukaan edes vaivaudu kysymään mistä koulusta olet tradenomin tutkintosi saanut. Menestykseen vaikuttaa silloin enää omat ansiot.
Koulun nimellä on merkitystä työnantajalle korkeintaan siinä vaiheessa kun vielä opiskelee, tai on juuri sieltä valmistunut. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin silloinkin vaikutus on hyvin minimaalista - sanoi joku siitä sitten mitä tahansa.
Terveisin: Helian tradenomi -2001 - krendel
Itse pidän työllistymistä omaa koulutusta vastaavaan ammattiin parhaana mittarina. Mitä suurempi prosentti vastavalmistuneista pääsee juuri sille alalle minne kouluttautui, eikä kassalle myyjäksi, on minun mielestäni paras mittari.
Palkka on mielestäni aika huono mittari, koska Helsingissä on pakko maksaa parempaa palkkaa asumisen hinnan takia. Siten käteen jäävä osuus pari sataa isommasta palkasta voi todellisuudessa ollakin pienempi kuin työskennellessä pienellä paikkakunnalla. - IronMan
Janne K. kirjoitti:
"verrataan palkkoja vaikkapa kolmen vuoden päästä valmistumisesta tai vaikka ensimmäisen valmistumisen jälkeisen duunin liksoja"
Voitaisiin verrata toki. Asiahan ei tilastollisesti mihinkään muutu. Otin esimerkin opiskeluaikojen palkoista vain siksi, että siitä oli tutkimus ihan hiljattain juuri tehty. Et kai tosissaan kuvittele, että nimenomaan meillä Helian tradenomeilla palkka nousee kummallisesti parin vuoden työssäolon jälkeen. Ja siis nousisi poikkeuksellisesti verrattuna muiden koulujen tradenomeihin.
Kyllä useamman vuoden työskentelyn jälkeen ei kukaan edes vaivaudu kysymään mistä koulusta olet tradenomin tutkintosi saanut. Menestykseen vaikuttaa silloin enää omat ansiot.
Koulun nimellä on merkitystä työnantajalle korkeintaan siinä vaiheessa kun vielä opiskelee, tai on juuri sieltä valmistunut. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin silloinkin vaikutus on hyvin minimaalista - sanoi joku siitä sitten mitä tahansa.
Terveisin: Helian tradenomi -2001Et nyt tainnut oikein ymmärtää mitä kirjoitin, vaikka kirjoitusta siteerasitkin: En tietenkään kuvittele Helian tradenomeille mitään palkkahyppäystä parin duunivuoden jälkeen, mistä moista sait päähäsi??? Tarkoitin juuri sitä mitä kirjoitinkin. Relevantein mittari palkan suhteen on mitata ensimmäisen valmistumisen jälkeisen duunin TAI, siis TAI, vaikkapa palkkoja kolmen vuoden päästä valmistumisesta. Minkään "tilastollisten muuttumisien" kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, kuten omituisesti kirjoitat. Palkat ovat euromääräisesti XXX euroa, tilastollisuutta ei tähän pidä sotkea. Ne ovat nimittäin TILASTOJA, jotka sitten näyttävät mitä näyttävät. En edes tiedä mikä esim. Helian tradenomien liksa on esim. kolmen vuoden jälkeen valmistumisesta vs. muut koulut, sanon vain, että liksat tuollaisen ajan jälkeen ovat hyviä mittareita.
Siitä olemme täysin samaa mieltä, ettei koululla sinänsä ole juuri mitään merkitystä, vain suoritetulla tutkinnolla. Kysymys onkin nyt tilastoista------> Helian tai vaikkapa Mercurian tradenomeilla on takuulla parempi keskiliksa esim. kolmen työssäolon jälkeen kuin vaikkapa jostain maalaiskylän amk:sta valmistuneilla tradenomeilla. Osa selitystä on tietysti pk-seudun liksataso, josta ensin mainittujen koulujen valmistuneet pääsevät "nauttimaan", mutta tämä on vain osa selitystä.
- PiiUzka
Terve sinä kiinnostunut ihminen!
Kyllä kannattaa lähteä yrkkärille´, elikkäs Kauhavalle opiskelemaan. Täältä saa valmiudet oman yrityksen perustamiseen ja koulussa on sellainen yritystallikin missä tuetaan alkavaa yrittäjää :)
Yhteishenki täällä on loistava ja olen viihtynyt hyvin täällä nämä kohta kaksi vuotta, vaikka minun ei tänne alunperin pitänyt tullakaan (paikka siis vei mennessään). Ensi syksynä olen lähdössä Unkariin vaihtoon, joten paljon uutta ja jännittävää on luvassa...
Niin ja tämä on muutes ainoa paikka, josta valmistuu tuotantotalouden tradenomeja, kun ne on yleensä insinöörejä kun sitä opiskelee.
Lisätietoa löydät mm. www.seamk.fi/yamk ja kannattaa käydä myös Kauhavan sivuilla. Tämä on tällanen pieni suloinen maalaiskaupunki, jossa on kaikkea mitä tarvii.
Onhan SeAMK kokonaisuudessaan oikeen lepposa eteläpohjalaanen koulu, mutta yrkkäri on kuitenkin ykkönen ;)
Valitsin minkä tahansa paikan, menestystä opintoihisi!
-Piia- - piitu
Yrittäjyyden yksikkö on ehdottomasti paras vaihtoehto. Missään muualla ett pääse yhtä helposti vaihtoon. Valmistuessasi olet taatusti haluttua työvoimaa. Ja jo opiskeluaikana saat koululta apua oman yrityksen perustamiseen. Kauhavakin on koostaan huolimatta mahtava paikka. Ehdottomasti suosittelen hakemaan Kauhavalle yrkkärille. Et taatusti kadu. Täältä kesken lähteneet ovat katuneet päätöstään...
- krendel
Kuinka paljon siellä on opiskelijoita? Sata vai enemmän?
- MINÄ
TAMK on imago-tutkimuksen mukaan paras amk. Itse opiskelen tekniikka tamkissa enkä ole tyytyväinen opetuksen tasoon, mutta liiketalouden opetus tamkissa onkin täysin erilaista kuin tekniikan opetus. Tampere on muutenkin paikkakuntana miljoona kertaa parempi kuin mikään muu.
Mutta suosittelen kuitenkin yliopisto-opintoja. Vaikka ite oonkin tuleva amk-inssi.
-totuus- - Työhönottaja
Tarkista myös, onko amk-tutkinto tosiaan tarpeen. Me neli-viisikymppiset arvostamme kovasti Suomen liikemiesten kauppaopistoa www.slk.fi
Helian kunniaksi on sanottava, että se jatkaa arvostetun Helsingin sihteeriopiston työtä, mutta itse Porvoon yksiköstä valmistuneena en oikein tunne Pasilan yksikön toimintaa.
Lopuksi haluan vielä sanoa, että turvallisinta on hakeutua oppilaitoksiin, jotka ovat toimineet kauan. Todennäköisimmin niillä on käytettävissään ammattitaitoiset ja kokeneet opettajat yksikön perinteisiltä opetusaloilta. Se on sitten eri asia, jos joku perinteikäs Teku on alkanut kouluttaa tradenomeja ja datanomeja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667