CRD/CH periytyvyys

collienterveys

Eli pitkäkarvaisen collien pentuesta kyselisin. Molemmilla vanhemmilla oli terveet silmät, emä myös geneettisesti crd vapaa ja uroksesta en tiedä mutta silmäsairausta ei hänellä kennelliiton mukaan ole. Mutta kaikilla pennuilla on crd/ch. Miten kaikilla voi olla? Paljon asiasta olen lukenut mutta kiinnostaisi koska emälle tehdäön toinen pentue toisen uroksen kanssa niin mietin että kannattaisiko ottaa pentua jos emällä tullut crd pentuja. Vaikka se ei vaikuta koiran näköön mutta olen erityisen tarkka koiran terveydestä. Eli miten se periytyy?

3

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiljaa.vitun.puudeli

      Googlaat tai kysyt kennelliitosta tai eläinlekurilta. Vain joku idiootti koirafanaatikko kysyy asiaa joltain juoruämmäpalstalta

    • vähän_geeneistä

      Jos emä on geenitestatusti CEA-terve, silloin pennuilla ei voi olla CRD:tä edes vaikka pentueen isä olisi CRD:n osalta sairas. Pennut olisivat tällöin silmäterveitä, mutta CRD:n kantajia.

      Geenitestejä voi tilata monesta eri paikasta ulkomailtakin, osan antamat tulokset eivät ole luotettavia joten ehkä geenitestin tulos on virheellinen. Testaisin emän itse uudelleen luotettavammassa paikassa mikäli se on testannut geeniterveeksi mutta periyttänyt yhdenkin CRD:n.

      Jotta pentueeseen on syntynyt CRD-pentuja, myös isän on oltava vähintään kantaja, tai sen CRD on peittynyt.

      Pentuna ollut lievä CRD voi peittyä koiran aikuisikään mennessä, tästä syystä collieille tehdään virallinen silmätarkastus ensimmäisen kerran jo ennen luovutusta. Moni koira, joka on pentuna saanut lievän CRD-tuloksen, voi aikuisena saada virallisesta silmätarkastuksesta täysin silmäterveen koiran paperit. Joissain tapauksissa hyvin lievä CRD voi peittyä jo ennen pentuiän tarkastusta (tehdään yleensä n. 6vkoisille pennuille, jos luovutus 7vkoisena).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe