Launtaina 22.12 on odotettu päivä jolloin on talvipäivänseisaus. Päivät alkavat pitenemään, vanha sanonta jouluaattona, nyt on päiväkin jo kukon askelta pidempi.
Mennyt syyskausi on ollut harvinaisen ikävä, loskaa, sadetta, aina vain pimeämpiä päiviä.
Negatiivisuuden sanoakseni TV:kin on ollut vain väylä mainosmoskan, sotia, tappeluita, ryöstöjä näitä uutisia on ollut riittämiin--tätä se on kun internet pelaa ja uutisista Suomen uutisiin voi poimia vain ne ikävimmät tapahtumat. Passiivisuuden aallossa kysynkin milloin voimme kuulla ja nähdä myönteisempää uutisointia?
Joulu tulla jollottaa luoksemme tuoden iloa-eloa päiviin-päivät pitenevät la Lapin kaamosaika saa tehdä tilaa valoisammalle ajanjaksolle. Kyllä sitä mielikin Ihan virkistyy yhtäaikaa valoisuuden mukana. MIeleeni tuli Erkki Melartinin toes Lapin joulu jonka Matti Lehtinen tulkitsee
https://www.youtube.com/watch?v=Gy1XLlOk-P0
Hyvää joulun odotusta, iloitaan ja riemuitaan pitenevistä päivistä, riisipuuro rusinasopan kanssa antaa joulun odotukseen oman lisänsä!
t. Loreena
Joulua odotellessa
18
93
Vastaukset
meillä päin sanottiin loppiaisena on päivä kukonaskelta pitempi. ei parissa päivässä vielä päivän pituus muutu,
- Kristiina..23
No mutta Loreena. Missäs periferiassa asutkaan, kun on ollut loskaa ja sadetta, koska täällä etelä-hämeessä on ollut vain kuivaa pakkaskeliä ja nytkin on lunta sopivasti, melkein liikaakin tuo 5-10 cm. No ei sentään, koska sain autoni tuolta "kinoksesta" sopivasti kaavittua esiin, kun viimeisille Jouluostoksille lähdin.
Kyllä minäkin odotan näitä päivien pidennyksiä, kuten Joululahjaa minulle, joka en muuta odotakkaan ja muistan, että jo tammikuun lopussa olo helpottuu, ainakin osin.
Tuosta ajasta muistan siis sen, kun mieheni tuli hakemaan minua sovitulta pysäkiltä ja silloin huomasin hänen autonsa ajoissa. Toki hän olisi pysähtynyt minut ottamaan mukaansa, koska mihinkäs se akan jättäisi?
Oma hohtonsa on kylläkin näissä talven pimeissä illoissakin ja etenkin minun muistoissani Joulun ajasta silloin lapsuudessa, kuten myös aikapitkälle aikuisuudesakin.
Jokainen tietenkin kokee tämän ajanjakson eri tavalla, mutta ei minun mielestäni se ainainen kesäkään ole jatkuvasti parempi, koska siellä on yö ja päivä kuitenkin vallalla ja onko se niin kiva, kun yö saapuukin aikaisemmin, kuin meillä kesällä?.
No, hiivatti! Tasko minä vitkastelin kirjoituksesani, kun nimmari häipyi ja minä en ala sitä leikkiä, että liitä ja kopioi, koska olen se Kristiina23 - Loreena
Kristiina..23 kirjoitti:
No mutta Loreena. Missäs periferiassa asutkaan, kun on ollut loskaa ja sadetta, koska täällä etelä-hämeessä on ollut vain kuivaa pakkaskeliä ja nytkin on lunta sopivasti, melkein liikaakin tuo 5-10 cm. No ei sentään, koska sain autoni tuolta "kinoksesta" sopivasti kaavittua esiin, kun viimeisille Jouluostoksille lähdin.
Kyllä minäkin odotan näitä päivien pidennyksiä, kuten Joululahjaa minulle, joka en muuta odotakkaan ja muistan, että jo tammikuun lopussa olo helpottuu, ainakin osin.
Tuosta ajasta muistan siis sen, kun mieheni tuli hakemaan minua sovitulta pysäkiltä ja silloin huomasin hänen autonsa ajoissa. Toki hän olisi pysähtynyt minut ottamaan mukaansa, koska mihinkäs se akan jättäisi?
Oma hohtonsa on kylläkin näissä talven pimeissä illoissakin ja etenkin minun muistoissani Joulun ajasta silloin lapsuudessa, kuten myös aikapitkälle aikuisuudesakin.
Jokainen tietenkin kokee tämän ajanjakson eri tavalla, mutta ei minun mielestäni se ainainen kesäkään ole jatkuvasti parempi, koska siellä on yö ja päivä kuitenkin vallalla ja onko se niin kiva, kun yö saapuukin aikaisemmin, kuin meillä kesällä?.
No, hiivatti! Tasko minä vitkastelin kirjoituksesani, kun nimmari häipyi ja minä en ala sitä leikkiä, että liitä ja kopioi, koska olen se Kristiina23Taitavat nuo naapurimaan tuulet pöllytä tänne Kaakon kulmille? Toisaalta hyvä eipä ole ollut lähivuosina kirkuvia pakkasilmojakaan. Perjantaina onkin sitten odotettu talvipäivänseisaus, sitten mennäänkin vauhdilla kohti kirkkaita kevätpäiviä.
Tulee ,mieleeni lapsuudessa oppimani joululaulu: "Joulu on juhla kuin mansikkamaito ja äidin vehnäpulla, silloin sitä kirkkoon ajellaan kulkusten helkyttäissä....".
Kauniita, aurinkoisia, kirkkaita, kuulaita joulun odotuspäiviä !
Koristellaan joulukuusemme kiiltävin kaunein koristein ja kynttilöin.
Aattoahan tässä odotellaan, ja loppupuuhia organisoidaan. Vielä on tänään aamupäivällä käytävä ostoksilla, ei klo 3 jälkeen liikenneruuhkan vuoksi enää parane.
Sunnuntaina voin omistautua kalavalmisteluun, säilyvs kun on otettava huomioon kalahyytelöissä. Jälkkärin teen kyllä jo lauantaina.
Tavallaan olen jo irtaantunut suuremmista valmisteluista, mutta nuorimmaiseni sair.hoit. vuorotyö, antaa aiheen osallistua.
Millään en välittäisi kauppoihin taas varustautua, mutta sen pidemmittä puheitta ,...kahvimuki tyhjäksi ja heippa!- mummo.pulassa
Täytyyhän minunkin tähän omat puumerkkini riipustaa. Joulumieli vielä etsii tuloaan, olin sairaalassa pienessä leikkauksessa, siitä tässä toivutaan pikkuhiljaa.
Onneksi olin kaukaaviisas, joulusiivot ja suurimmat hössötykset tein jo ennen sairaalaan menoa, kun päivämäärä oli tiedossa jo kauan aikaa sitten.
Siispä tässä on aikaa lueskella palstalaisten ajatuksia, ihmetellä maailman menoa, siivo säilyy omissa nurkissa, kun en paljoa pääse sekottamaan. Onneksi tuo jälkikasvu pistäytyy silloin tällöin mummoa katsomassa, etten ihan erakoidu ja dementoidu!
Joten hyvät joulun toivotukset teille kaikille ! Eteenpäin on elävän mieli!😊- Loreena
Alkoi illalla tuttu laulu lapsuuden kulta-ajoilta pyöriä mielessäni. Joten tässä linkki tuohon lauluun. jonka nyt laulelee Brita Koivunen.
https://www.youtube.com/watch?v=lAPVtcrbIAQ
Kysymys kuuluukin, kuinka moni muistaa laulun lapsuuden varhaisvuosilta, onko laulu tuttu? Kyllä 'tuo aika armas lapsuuden aiheutti allekirjoittaneen muistojen tulvan mieleeni.
Hyvää yötä kaikille kirjoittajille ja oman kullan kuvia, toivotteleepi Loreena - Loreena
Laulu jatkuu loppu riimit tulevat tässä:
"Mulla on päässäni samettilakki ja villakintaat käissä,
kun minä jouluna kirkkoon ajelen kulkusten helkyttäissä.
Joulu on juhla kun mansikkamaito ja äidin vehnäpulla.
siksipä silloin mä lauleskelen, hei tuutipa tuuti rulla".
- sini.sirkku-ek
Kiva kun mummo.pulassa on päässyt kotiin, onhan joulu kotona sentään mukavampi, varsinkin kun ei äkkinäinen meno ollut leikattavaksi. Siellä on nyt hyvä kotona toipua valmiissa :)
Piti lopettaa Terassi filmin katselu Teemalta, turhanpäiväisenä huutona ja ylilyöteinä parveilevia tuottajia ja käsikirjoittajia bileissään ruokailemassa,..ei italiaanojen papatusta kauaa kestä.
Muistui mieleen ital. miniäni, joka sai Mamma Rosaarian jouluksi apuun keittiöönsä. No riitahan siitä kehkeytyi osaajan ja akateemisen välillä, jolloi miehensä kävi ovella pyytäen naisilta hieman hiljaisuutta.
Nauraen miniäni kertoi heidän työskennelleen täyden hiljaisuuden vallatessa, ja lopulta todenneen sen olleenkin oikein miellyttävää 😉
Oppii nuorempikin jo katsomalla tai kysymälläkin tehtävät, jos vähänkin on keittiöhommia tehnyt ja aikoo oppia!
Ei ollut tuttu tuo Britan laulama soma laulu, ei tainut olla pieniä itselläni tuolloin, en kyllä radiostakaan ole huomannut.
Hyvää yöytä täältäkin ja toipumista mummolle.pulassa! - kynttilöidenvalosta
Eipä ole meikäläisen joulussa isompaa hässäkkää,yksin kun elelee.Just sen verran ruokaa että pärjää päivästä toiseen,ei kinkkua eikä rosollia sun muuta.No-lihaa kun en syö en osaa sitä kaivatakkaan.
Lohta laitan,pottuja keitän ja jonkun soosin.
Sisaren suku on aina yhdessä,ei mua koskaan ole pyydetty mukaan mihinkään heidän kekkereihin,joskus tuntuu pahalta mutta olen tottunut olemaan -ei kukaan.Liekö se että olen lopultakin kieltäytynyt kaikenlaisesta auttamisesta.
Sieltäpäin ei koskaan tule tukea eikä minkäänlaista apua,ainoastaan sisaren vanhempi tytär lapsineen pitää jkl yhteyttä.Asuvat kyllä kaukanakin.
Eipä tässä mitään hätää,olen oppinut tulemaan toimeen omillani viimeiset 10 v ja olen kovinkin omatoiminen kaikkinensa.
Toivottavasti mahdollisimman moni naapuri häipyy jonnekkin joulunviettoihin,saisi olla mahdollisimman rauhassa.
Parveketupakoitsijat ja kalusteiden kolistelijat...
Hyvää Joulua ja odotellaan jo alkavaa päivien pidentymisiä että pääsis mökille möyrimään!! "Niin hyvä lämmin hellä on mieli jokaisen" ,...laulan mielessäni tänä talvipäivän seisauksen aamuna. Lämminhän kotini on , ja aamutakkikin on vielä yllä-
Siirrynkin kohta tv-tuoliini katsomaan aamun-uutisvirtaa, ja siinä voi kupposen kuumaa vielä nauttia. Sitten alkaakin lohen graavaaminen taidolla, ettei liian suolaiseksi ehdi sunnuntaiksi. Graavi ei suolakalaa ole, mutta menee se jo totuttuun tapaan varmaan. Tuliaisiksi kun laittaa, on aina hieman jännempää :)
Tuo lohihyytelö kun on monimutkaisempi mäti ja kermaherkku, sitroona tillihöystöineen, mutta hauska kokeilu.
"Jo vanhakin nyt nuortuu, kuin lapsi leikkimään,
pimeitä talven öitä, näin ehkä valaistaan."
🕯🕯🕯On se merkillistä, ettei vastausta ei saa haluamaansa kohtaan. Loreenalle tässä vastaan kaikkien muiden jälkeen. Nyyh!
Loreena ei pitänyt väkivaltaisista uuutisiesteistä vaan kaipasi ”parempia”.
Turha toivomeille kaikille. Muistan aina tuon alkuperäisväestön ihan englannin kielellä. Good News are no news, eli hyvät uutiset eivät ole uutisia lainkaan.
Mukavaa huomata, että taas kirjoitamme tutut yhdessä. Minä tosin Palstaaarina kun Ruuneperi tuhottiin.Minulla on vähän erikoisempi joulunaika tässä, kun kävi niin murheellisesti, että poikani avioliitto prakasi kertakaikkiaan. Aina ei onnistu rauhallinen eroaminen, vaan vaikeuksien kasaantuminen saattaa aiheuttaa pikaisia toimia. Miniä halusi että poika lähtee ennen joulua, ja minnekäs sitä muualle kuin äitivanhan huusholliin, kimpsut mukana. Tässä ollaan.
Onneksi ei perheessä enää ole lapsia, ikää kun on tässä kaikilla.
Ei ole minulla mitään sitä vastaan, että poika asuu luonani jonkin aikaa. Mukavasti me tulemme toimeen. Mutta mutta . . .
Jouluyllätykset eivät lopu näillä korkeassakaan iässä!- myötätuntoa-sinulle
Makriina
Minulla taitaa tyttäreni avoliitto vedellä viimeisiä, koska kovin on ristiriitaista heidän touhunsa. Aikasemmin vävyni syytti kovasti tytärtäni, että miksi ei hae ja ole työssä, vaikka tyttäreni oli kovasti sairas selkänsä skolioosin vuoksi, joka vihdoinkin leikattiin Ortonissa, mutta sen jälkeen olikin polvet ongelana.
Kaikesta noista selvittyään tyttäreni on vihdoinkin saanut hyväpalkkaisen työn, jossa viihtyy, mutta nyt onkin ongelma, koska hän on myös nyt Jouluaaton töissä ja mukamas muutenkin liikaa, koska ei ehdi lasten pelireissuja tekemään, joten hyvä ei ole koskaan.
Tyttäreni mies, samoin kuin minun, on tavattoman mustasukkainen, joka purkautuu näin jopa aiheettomiin riitoihin, joista nyt tuskin selviävät ilman eroa.
Mutta sinä saat olla onellinen, että ainakin nyt lapsesi on kotona auttamassa sinua ja pian hänkin varmasti saa taas asiansa kuntoon, että muutaa omilleen. myötätuntoa-sinulle kirjoitti:
Makriina
Minulla taitaa tyttäreni avoliitto vedellä viimeisiä, koska kovin on ristiriitaista heidän touhunsa. Aikasemmin vävyni syytti kovasti tytärtäni, että miksi ei hae ja ole työssä, vaikka tyttäreni oli kovasti sairas selkänsä skolioosin vuoksi, joka vihdoinkin leikattiin Ortonissa, mutta sen jälkeen olikin polvet ongelana.
Kaikesta noista selvittyään tyttäreni on vihdoinkin saanut hyväpalkkaisen työn, jossa viihtyy, mutta nyt onkin ongelma, koska hän on myös nyt Jouluaaton töissä ja mukamas muutenkin liikaa, koska ei ehdi lasten pelireissuja tekemään, joten hyvä ei ole koskaan.
Tyttäreni mies, samoin kuin minun, on tavattoman mustasukkainen, joka purkautuu näin jopa aiheettomiin riitoihin, joista nyt tuskin selviävät ilman eroa.
Mutta sinä saat olla onellinen, että ainakin nyt lapsesi on kotona auttamassa sinua ja pian hänkin varmasti saa taas asiansa kuntoon, että muutaa omilleen.Olen aina ollut sitä mieltä, että on parempi hoitaa asiat loppuun, kun alkavat kangerrella. Pääsee sitten jatkamaan eteenpäin, tulee siinä sitten vastaan mikä tahansa.
Sen verran on elämä minua opettanut, että pysyttelen sivussa tästä konfliktista.
En usko, että mustasukkaisuus on ollut tässä tapauksessa päällimmäisenä. Se on varmasti raskasta kaikille kestää.- myötätuntoa-sinulle
Makriina2 kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että on parempi hoitaa asiat loppuun, kun alkavat kangerrella. Pääsee sitten jatkamaan eteenpäin, tulee siinä sitten vastaan mikä tahansa.
Sen verran on elämä minua opettanut, että pysyttelen sivussa tästä konfliktista.
En usko, että mustasukkaisuus on ollut tässä tapauksessa päällimmäisenä. Se on varmasti raskasta kaikille kestää.Samoin minä, siis yritän pysytellä hyvin erossa heidän ongelmistaan, vaikka tiedän noiden ongelmista, niin vävyni ei niitä koskaan ilmaise minulle, vaan ne on kuin matonalle laitettu minun silmistäni.
Nyt en halua enempää kertoilla noita tuntemuksiani, mitä kaikkea noidenkin elämästä olen joutunut kokemaan, koska jotenkin yritän kuitenkin rauhoittua tuohon Joulurauhan julistukssen nyt, mutta palataan asiaan.
Niin, emme mekään voi tuudittautua mihinkään staattiseen olotilaan ikäihmisinäkään, vaikka sitä seesteisenä puhutaankin. Osaltaan se sitä onkin mielenrauhan suhteen,...kuvailisin sitä kuin sisäinen uskon ja toivon rakkaudenkin puutarha, johon ei yllä maailman melu. Milloin tahansa saattaa sattuma tuoda yllättäviä muutoksiakin elämään, minkäs teet muuta kun sopeudut :)
Tuossa aamun Tastulan haastattelussa, oli harvinaisen selkeäjärkinen kirjailija/opettaja, Kinnunen, jonka moniin hyviin ajatuksiin saattoi yhtyä.
Emme me edes synny tasa-arvoisina. lähtökohdathan ratkaisee niin paljon elämässä, samoin mikä ketäkin kohtaa kasvuaikana.
Perheenjäsenten ja ystävien koossapito on minullekin äitinä ensisijaista onnea, kiva ketjuhan tämä! Toivotankin samalla Palstatutuille ja Makriinalle perheineen :
Hyvää Joulua ja lämmintä yhdessäoloa!Näin me tutut ja vähän muutkin olemme yhdessä toivottamassa joulua. Makriinan jouluun tuli valitettava ja yllättävä sivuvaikutus, josta hän järkevänä ihmisenä varmaan selviää nytkin.
Hyvää joulua niin tutuille kuin palstavierailijoillekin.ONNELLISTA JOULUA, HYVÄÄ MIELTÄ, KIRKKAITA PÄIVIÄ KAIKILLE PALSTALAISILLE
toivoo Makriina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412408Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse711690Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 631184
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171158TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872