Yli 40-vuotiaana lääkikseen?

Salmiakki123

Tästä on keskusteluja täälläkin ollut, mutta ajattelin aloittaa tuoreen ketjun tästä.
Eli olen jo päälle nelikymppinen ja vuosia on mielessä ollut lääkis. Olen pääsykokeisiin itsekseni opiskellut, mutta ruuhkavuosien elämäntilanne ei ole vaan yksinkertaisesti sallinut täysipainoista valmistautumista. Nyt tilanne on toinen ja kiinnostus edelleen kova.

Onko täällä ketään paikalla, jotka olisitte aloittaneet lääkärinopinnot vasta vanhempana? Tiedän, että kommentteja saattaa tulla siitä, että ”jättäkää opiskelupaikat nuoremmille”, mutta en näe asiaa ihan mustavalkoisesti noin. Itse pystyisin työskentelemään vielä noin 20 vuotta lääkärin ammatissa, mikä sekin on pitkä aika. Erikoistumaan en välttämättä lähtisi: yleislääkärin työ riittäisi tai sitten joku suppea erikoisala.
Olen sairaanhoitaja pohjalta ja lisäksi sosiaalitieteiden kandi. Vankka käytännön kokemus vaativasta erikoissairaanhoidosta takaa sen, että tarkalleen kyllä tiedän mitä lääkärin työ on. Eli mitään haihattelua tämä ei ole.
Kokemuksia, kommentteja? Kiitos!

5

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olleello

      Tässä yksi kokemus. Lähdin päälle kolmekymppisenä lääkikseen ulkomaille enkä päivääkään ole katunut. Vielä on muutama vuosi valmistumiseen. Meidänkin vuosikurssilla opiskelee useampia kolme- ja nelikymppisiä eli et mitenkään ole ainoa, joka suunnittelee uutta alaa vähän myöhemmällä iällä. Opinnot vievät paljon aikaa ja vaativat kylmäpäisyyttä, mutta jo ala kiinnostaa, vaativa koulu ei ole ongelma :) Eli lähde ihmeessä hakemaan lääkikseen!

    • Lääkisläinen

      Porukkaan varmasti sopii vähän vanhempikin. Meidänkin kurssilla oli kolmekymppisiä useampi ja muistaakseni yksi nelikymppinen opintojen alussa. Potilaiden kanssa pieni ikälisä voi jopa olla plussaa. Ei ainakaan tarvitse mitään siloposkikommentteja kuunnella mummoilta... :)

      Se tietty kannattaa miettiä, että sisäänpääsyyn voi joutua panostamaan pari vuotta. Tämän jälkeen sitten 6 vuotta opintoja (jotka ovat kohtuu rankkoja, etenkin jos on perhettä tms.). Jos erikoistua haluaa, niin se on sitten vielä 5-6 vuotta lisää. Ns. suppeat erikoisalathan tulevat erikoislääkäritutkinnon päälle ja niitä ei voi suoraan lukea. Lääkäriliiton erityispätevyyksiä yms. vastaavia kurssituksia tietty pystyy osaa suorittamaan ihan LL-pohjalta (en ole näihin kovin syvällisesti perehtynyt itsekään).

      Tosin työelämäänhän mennään jo perustutkinnon loppupuolella osittain ja EL-tutkinto on jo käytännössä töiden tekoa. Että sinänsä jos työelämävuosia laskee, niin tulee helposti vähän liian negatiivinen kuva tutkintojen pituuksia miettiessä. Ja moni lääkärihän jatkaa vielä eläkkeelläkin hommia osa-aikaisesti.

    • Mulla oli valmennuskurssilla muutamakin kurssikaveri, jotka olivat vähän vanhempia alanvaihtajia. Never stop dreaming!

    • Anonyymi

      Itse olin 31-vuotias kun aloitin lääkiksen, ja etukäteen pidin itseäni hyvin vanhana, mutta hyvin pian ymmärsin, etten ollutkaan liian vanha.

      Lääkiksessä nimittäin ura alkaa heti opintojen alkuvaiheessa. Ensinnäkin tutkimustyön voi alottaa vaikka heti. Kahden vuoden opintojen jälkeen voi toimia amanuenssina, jolloin saa jo palkkaa. Neljän vuoden opintojen jälkeen saa työskennellä jo osastonlääkärinä.


      Ei muuta kuin paperit vetämään. Jos tavalliset pääsykokeet selvität ja pääset opiskelemaan, niin siitä vaan! Älä kuitenkaan poissulje erikoistumistakaan, erikoistumisaikakin on sitä ihan oikeaa lääkärityötä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe