Kaihileikkaus ja plusnäkö

Plus

Tällä palstalla useimmilla on ollut miinusnäkö eli likinäkö ennen kaihileikkausta. Entä miten plusnäkö vaikuttaa kaihileikkauksen onnistumiseen? Mitkä ovat vaihtoehdot tekomykiön osalta, eli miten näkö voidaan muuttaa kirkastumisen lisäksi ja miten on onnistuttu?

6

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukulasit

      Minulla oli lähes kahden plusnäkö, eikä leikkauksessa ollut mitään ongelmia. Kun leikkauksen jälkeen joka tapauksessa tulee tarvitsemaan silmälaseja, valintana oli, käytänkö lähi- eli lukulaseja vai kaukolaseja. Itse valitsin lukulasit, jolloin valtaosan ajasta voin elää ilman laseja. Haittana on, että joka tapauksessa joudun koko ajan kuljettamaan lukulaseja mukanani.
      Operaatio kesti 15 minuttia silmää kohti. Monet teettävät sen eriaikaisesti, mutta minä valitsin, että se tehdään samalla kertaa kummallekin silmälle, ja se kesti n. puoli tuntia.
      Operaatiossa oma mykiö hajoitetaan ja kaavitaan ulos sivuun tehdyn viillon kautta. Uusi keinomykiö, joka on etukäteen valmistettu aiemman tutkimuksen perusteella, ujutetan samasta viillosta sisään. Jälkilääkitys kesti muistakseni vajaat kaksi viikkoa.
      Ennalta tehtävän tutkimuksen yhteydessä tulee päättää, milloin laseja tulee käyttämään.
      Itse määrittelin lasittoman optimietäisyydeksi TV:n katselun eli n. 4 metriä, jolloin esim. autolla ajossa on vielä erinomainen näkö. Ja toiseen suuntaan syöminen ilman laseja ainakin tutussa ympäristössä sujuu tyydyttävästi.
      Lukulasien kohdalla määrittelin optimietäisyydeksi tietokoneruudun etäisyyden, mikä osoittautui minun tapauksessani hyväksi kompromissiksi.

    • Plus

      Kiitos vastauksesta. Jotenkin samoin minäkin otaksuin yleisen kaihileikkausten selvitysten pohjalta voivan valita, kuitenkin epävarmuus iski, kun lähes kaikki kaihipotilaat ovat miinusnäköisiä.Tarkoittaako , plus 2 näkösi , etä olet käyttänyt yksitehoisia silmälaseja, joiden vahvuus on 2. Minä käytän moniteholinssejä joiden yhteinen taittovirheen korjaus on toisessa silmässä 6 ja toisessa vähän yli 5, mutta toisissa etenkin ulkona käytössä olleissa laseissa vahvuus on ollut molemmissa silmissä alle 5 . Eli käsittääkseni kauas katsellessani silmälasieni peruslinssien vahvuus on ollut keskimäärin 2,5 ja tähän lisää lukuosuuden tarve kummallekin simälle erikseen. Haluaisin myös ajaa autoa ja liikkua ulkona ilman laseja ja käyttää lukulaseja ja pääteyössä ja tv:n katselussa laseja. Tavoitteenani on leikata ensin toinen silmä. Hyvää joulua.

      • Lukulasit

        Minulla oli normaali ikänäkö eli tarvitsin laseja, kun mykiö oli jäykistynyt eikä toiminut normaalisti. Aluksi minulla oli kaksiteholasit, mutta myöhemmin ne muutettiin monitehoisiksi. Toisessa silmässä oli lievä taittoepäsymmetrisyys, mutta kirjurgi sanoi, että kun sitä ei ollut korjattu laseilla ja olin jo tottunut siihen, sitä ei kannata korjata keinomykiössäkään. Joten en ole mitään ongelmaa siinäkään huomannut.
        Sinä siis liikkuisit sisällä lasit päässä ja ulkona kaulalla tai jossakin helposti esille otettavissa. Se ei välttämättä ole pöllömpi ajatus, koska itselläni on silloin tällöin ollut tilanteita, missä laseja on joutunut kaivamaan päähän kesken kaiken. Kun pidän niitä kaulalla, se ei ole kuitenkaan ollut kovinkaan harmittava juttu.
        Harmittavaa on se, kun ne likaantuvat siihä helposti.


      • Anonyymi
        Lukulasit kirjoitti:

        Minulla oli normaali ikänäkö eli tarvitsin laseja, kun mykiö oli jäykistynyt eikä toiminut normaalisti. Aluksi minulla oli kaksiteholasit, mutta myöhemmin ne muutettiin monitehoisiksi. Toisessa silmässä oli lievä taittoepäsymmetrisyys, mutta kirjurgi sanoi, että kun sitä ei ollut korjattu laseilla ja olin jo tottunut siihen, sitä ei kannata korjata keinomykiössäkään. Joten en ole mitään ongelmaa siinäkään huomannut.
        Sinä siis liikkuisit sisällä lasit päässä ja ulkona kaulalla tai jossakin helposti esille otettavissa. Se ei välttämättä ole pöllömpi ajatus, koska itselläni on silloin tällöin ollut tilanteita, missä laseja on joutunut kaivamaan päähän kesken kaiken. Kun pidän niitä kaulalla, se ei ole kuitenkaan ollut kovinkaan harmittava juttu.
        Harmittavaa on se, kun ne likaantuvat siihä helposti.

        Hei kerron oman tapaukseni. Minulta leikattiin kaihi 73 vuotiaana julkisella puolella. Molemmissa silmissä oli yksityinen silmälääkäri todennut kaihin ja suositteli molempien leikkausta. Koska näin toisella silmällä mielestäni hyvin niin en antamut leikata kun vaan toisen silmän. En halunnut leikkauksen jälkeen lukulaseja ja olen tyytyväinen minulla on nyt kaukolasit ja lähelle näen hyvin vaikka kirjaa lukiessa.
        Toisen silmän menen leikkauttamaan sitten vasta kun se todella haittaa. Ei kannata leikkuuttaa molempia silmiä jos ei ole pakko.


    • Plus

      Kyllä, ihan aluksi ostin "maitokauppalasit" puolikkaat 0,5 ja ne roikkui kaulassa. Olisi varmaan ihan nuorekkaan tuntuista roikottaa taas laseja kaulalla. Millaiset vahvuudet kumpaankin silmään tarvitaan on vielä vähän epäselvä juttu. Plusnäön yleisyys tuntuu olevan vielä hämärän peitossa. Olisi kiva tutkia perinnöllisyyttäkin ko. liki- ja kaukonäön osalta. Silmien värien periytyvyys on ollut kauan tiedossa eli Mendelin opit resessiivisyydestä ja dominoivista geeneistä, mutta silmämunan kehitys liki- tai kaukotaitteiseksi ei ole ainakaan minun tiedossa vielä.

    • Plus

      Hei! Löysin USA:n tilastot, kaukonäköisiä on vain 5-10%, eli sellaisia, joiden silmämuna on jo syntyään liian lyhyt tai sarveiskalvon pinta aiheuttaa plusnäön. Ikänäköisiä, jotka tarvitsevat pluslasit huomattavasti enemmän. Jos likinäköisiä on (joidenkin tietojen mukaan) 50% joka luku on kasvussa ja saattaa olla jopa 80%, niin alkuaan normaalinäköisiä on vain 10-40%. Molemmat ovat perinnöllisiä ominaisuuksia, mutta etenkin likinäköisyyteen vaikuttaa myös ympäristötekijät ja ominaisuus saattaa vahvistua vielä aikuisikäisenäkin. Myös värinäön heikkous on periytyvä ominaisuus. Olenkin sitä ihmetellyt kun vertaistukea on melko vaikea löytää, etenkin kun ikänäkö vahvistuu ja kaihikin uhkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      250
      18375
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      81
      3100
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2151
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      265
      1387
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1262
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1073
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      949
    Aihe