ongelmana autot!

tervuere

minulla on tervuere sillä on voimakas paimentamis vietti....on ruvennut "paimentamaan" autoja on tullut paha ongelma, ei voi pitää vapaana yms... Neuvoja?

8

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dogg

      Hoi! Mun groenendael on aina rähissyt polkupyöräilijöille, jotka ilmeisesti edustavat tavatonta epäjärjestystä ja eräs tervu juoksi koirapuistossa sähköjunien vierellä. En tiedä ratkaisua ongelmaan.
      t. pyöräallergiaa?

      • kieltolaki

        Etkö ole kuullut, että koiraa voi myös kieltää ja tarvittaessa rangaista. Häiriökäytös on karsittava koiralta pois. Muutoin voi tulla ongelmia ympäristön kanssa. Jos et itse osaa tai ymmärrä, niin vie koirasi ongelmakoirakouluun. Niissä koirasi koulutetaan parissa päivässä kuntoon maksua vastaan.


      • muuten
        kieltolaki kirjoitti:

        Etkö ole kuullut, että koiraa voi myös kieltää ja tarvittaessa rangaista. Häiriökäytös on karsittava koiralta pois. Muutoin voi tulla ongelmia ympäristön kanssa. Jos et itse osaa tai ymmärrä, niin vie koirasi ongelmakoirakouluun. Niissä koirasi koulutetaan parissa päivässä kuntoon maksua vastaan.

        kuullut, että kaikki koirat ei opi hetkessä, eikä ihan vähällä kiellolla? Ja etkö tiedä, että monet koiraterapeutit ovat sellaisia kukkahattutätejä, etteivät varmasti osaa kieltää vahvaa ja vietikästä koiraa tehokkaasti, pakotteista puhumattakaan. Olisit nyt vähän kannustavampi. Jos haluat kommentoida, kerro miten toisen pitää kieltää.
        Koiraa voi opettaa mm. kiinnittämään huomio jahdattavasta muualle, kieltää, käyttää muuta pakotetta, palkita ruhtinaallisesti oikeasta jne. Ja pakote ei tarkoita koiran hakkaamista tms. vaan on koirakohtaisesti harkittava asia, myös "EI" on tietynlainen pakote.


    • Toinen tervueren

      Meillä on kans ihan täsmälleen sama ongelma. Oon kysellyt neuvoja kyseiseen ongelmaan monilta kasvattajilta ja kouluttajilta, mutta yksikään neuvo ei kyllä ole auttanut.

      Ongelmaa oon tosin saanu lievitettyä sillä keinoin, että joka kerta kun koira lähtee liian kauaksi musta (about 30 metriä), niin oon itse mennyt piiloon. Meillä koiralle iskee paniikki, että mihin lauman johtaja (minä) olen hävinnyt ja sit alkaa kauhee ettiminen. Nyt tän seurauksena koira lähtee kyllä tilaisuuden tullen auton perään, mutta ei uskalla mennä kauas. Siis käy juoksemassa auton perässä ja palaa heti takas. Nykyään koira ei edes aina viitsi lähteä perään.

      Etenkin silloin kun kuulen itse auton tulon ennen koiraa (asutaan siis maalla ja autoja kulkee tosi vähän) ja keksin heti koiralle muuta tekemistä, kuten leikkimistä, niin ei se edes kiinnitä mitään huomiota autoon.

      Toki kannattaa kyllä sit myös kokeilla palkitsemista aina kun koira tulee kutsusta luokse. Etenkin jos löydät sellaisen makupalan joka voittaa jopa autojen jahtaamisen.

      Tsemiä yritykseen ja kerro jos löydät ratkaisun...

    • bptn

      Mulla on tällä hetkellä 4 belgiä, 1 gronttu ja 3 tervua. Viimesin niistä (nyt 15kk) on aivan hulluna mihin tahansa saaliiseen. Hirvet, moottorikelkat, hiihtäjät ja erityisesti autot saa kyytiä. Luulin että jätkä on niin arka ettei uskalle edetä kovin kauas muusta laumasta, mutta olin TOSI väärässä! Jahtaaminen alko viime kevättalvella jäällä. Moottorikelkkojen perässä juostiin useita kilometrejä, ei haitannu vaikka minä muut jäätiin vaikka saaren taakse. Vaihdettiin ulkoilupaikkaa ja siellä se sitten keksi n.kilometrin päässä olevan sillan ja siellä menevät rekat!! Jätkä lähti viipottaan jo kun kuuli rekan lähestyvän ja juoksi sillalle ja eikun perään. Mä en voinu kun sulkee silmäni ja toivoo että henki lähtee heti. Ei todellakaan auttanu iloinen kutsu saatikka vihanen karjunta, se ei edes huomannu kun lähdettiin muitten kans juokseen pois. Ainoo millä sain sen takas oli kun pääsin autolle ja pistin sen käyntiin. Se oli niin korkeessa vietissä että se ei todella nähny eikä kuullu mitään!
      Aikani sit mietin enkä keksiny muuta kun että kaulaan ketjupanta ja perään kevyt pyykkinaru(30m) Seuraavalla kerralla jätkä lähti ryntään ja minä nappasin narusta, sain aikamoiset mustelmat reisiin(naru oli tietysti jalkojen ympärillä) ja koira heitti ison voltin. No riekkuminen loppu sillä erää. Vaikutus ei tosin kestäny kauaa...
      Tottista ja jälkee esineitä olaan reenattu koko pieni ikä ja kentällä ei ole mitään jahtaus haluja, luoksetulot sujuu hyvin samaten paikalla olo vaikka vieressä otetaan luoksetulo. Oisko kellään mitään nerokkaita ajatuksia millä tän sais pois ennenkun koiralta lähtee henki ja minä maksan mersun puskuria??

      • Taumii

        muuta kuin tuon jo kokeilemasi ja se iänkaikkinen kehuminen päälle, jos se jotenkin edes reagoi kieltämiseen!!
        Ihana määrä maailman jaloimpia eläväisiä sinulla :) !!


    • milz

      Minulla on kuusivuotias malinoisnarttu, jolta olen vasta näinnä aikoina ssanut kitkettyä autojen/pyörien/mopojen jahtaamisen. Kun mikään muu ei enään auttanut piti siirtyä kovempaan käteen: terävä hihnan näpäytys kuonolle kun auton ohittaessa meinaa koira syöksyä perään. Ja kiitos heti kun koira asettuu. Nykyään koirani enää vain hermostuu auton ohittaessa, muttei syöksyile enää. Hihna pysyy löysällä. Pitää vaan muistaa aina kiittää kun koira muistaa tehdä oikein.
      Huom. en kuitenkaan kehota sinua käymään käsiksi koiraasi, vaan keksimään keinon, mitä viitsit käyttää julkisellakin paikalla; nimittäin se mikä on kiellettyä ON KIELLETTYÄ, eikä siitä lipsuta vaikka presidentti tulisi vastaan ja näkisi mitä koirallesi teet.
      Onnea jatkoon. Vasta nyt kun koirani lähestyy 7 vuotaa alan näkemään jotain tulosta kasvatuksessani, pentuna koirani oli lievästi kuvattuna hirviö, 2-vuotiaana jotain mitä ei voi sanoin kuvata ja murrosikä kesti kolme vuotta! Mutta kyllä tämä nykyinen sopusointu korvaakin kaiken "menetetyn".

      • Touho-serkku

        Puolivuotias käyttölinjaiseni on myös osoittanut jahtauksen merkkejä. Etenkin varikset saivat sen villiksi. Sillä on myös erittäin ikävä taipumus lähteä tekemään omia lenkkejä esim. jonkun hajun perässä. Korvat katosivat siinä aina tyystin. Muissa tilanteissa se tulee hyvin luo eikä omi leluja tms. Niinpä meillä ei kuljeta vapaana kuin syvällä metsän siimeksessä. Muualla on AINA pyykkinaru perässä (ja toinen pää meikäläisen kädessä), kunnes opitaan tavoille. Kutsun myös pentua usein lenkin lomassa luokseni ja lähden juoksemaan lujaa karkuun. Nami tai pallo palkaksi, kun saa kiinni. Hiukan on kuulo sen myötä parantunut :-).

        Auton jahtaamiseen ja yltiöpäiseen vetämiseen auttoi perskarvoista nyppäisy (kaikki lievemmät keinot oli jo kokeiltu). Aluksi nyppäisy auttoi vain hetkeksi, mutta kerran satuin nyhtäisemään riittävän arasta paikasta. Riiviö ulahti ja jahtaaminen loppui siihen. Sen jälkeen on auttanut kielto ja kehuminen palkka päälle.

        Toivottavasti löydät oikeat keinot omalle koirallesi. Kyseessä on niin epätoivottu käyttäytyminen, että sen kitkemiseen kannattaa käyttää paljon aikaa ja energiaa. Mitä useammin koira onnistuu lähtemään livohkaan, sitä vaikeampi tapaa on kitkeä pois. Kytke siis koirasi, on helpompi puuttua asiaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe