Erot saumausaineiden välillä?

J_W

Uusia kylppärikaakeleita metsästäessä tuli tutustuttua myös saumausaineisiin. Kuvittelin että eri valmistajien aineilla ei ole juurikaan väliä, mutta sitten törmäsin Ardexin saumausaineeseen (Ardex FS?) joka ilmeisesti on koostumukseltaan erilainen. Tietojen ja myyjän mukaan ne eivät päästä vettä lävitseen ja puhdistus on kuulemma paljon helpompaa kun lika ei tartu saumoihin yhtä helposti.

Nyt tiedustelisinkin että onko näillä aineilla oikeasti eroa ja kannattaako valita tällainen enemmän "ammatilaisten" aine kuin Kiilto ym. merkkiset? Hinta ainakin on suurempi.

Vesieristeet ainakin tulevat olemaan Ardexin.

8

4047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattilainen

Jos et ole ammattilainen ÄLÄ käytä ardexia ellet saa jotain ammattilaista avuksesi. Tuon saumalaastin kanssa on jopa ammattilaiset kusessa. Saumalaastina parempaa ei löydy, mutta tarttuvuus ja kuivumisnopeus on sitä luokkaa, että tuntimiehille saatikka amatööreille sitä ei voi suositella. Jos kuitenkin päädyt laittamaan ardexin itse ,tee mahdollisimman pieni satsi kerralla ja pese puhtaaksi välittömästi saumauksen jälkeen. Onnea matkaan :o)

• kädentaitaja

Ardex FS on todella korkealaatuinen tuote, mutta ammattilaiset eivät todellakaan ole sen kanssa kusessa. Eikä juuri muutkaan. Mapeilta löytyy sellainen nopea malli, jossa on parempi olla neljä kättä käytössä.

Saumalaasteissa on todellakin eroja. Ei Ardexin FS mikään vesitiivis ole, mutta se vetää vettä ja näin ollen myös likaa puoleensa selvästi hitaammin kuin edullisemmat "joka pojan tuotteet".

• J_W
        kädentaitaja kirjoitti:

Ardex FS on todella korkealaatuinen tuote, mutta ammattilaiset eivät todellakaan ole sen kanssa kusessa. Eikä juuri muutkaan. Mapeilta löytyy sellainen nopea malli, jossa on parempi olla neljä kättä käytössä.

Saumalaasteissa on todellakin eroja. Ei Ardexin FS mikään vesitiivis ole, mutta se vetää vettä ja näin ollen myös likaa puoleensa selvästi hitaammin kuin edullisemmat "joka pojan tuotteet".

En ole itse tekemässä laatoitusta vaan sen hoitaa urakoitisija. Tämä asia vain putkahti esiin tulevia laattoja ja saumoja valitessa, että olisiko syytä kiinnittää huomiota myös näiden aineiden valintaan? Onko siis Ardex kalliimman hintansa arvoinen?

Saumaus ym. aineiden valmistajia ja merkkejä löytyy varmaan muitakin mutta jotenkin olen nyt saanut päähäni että juuri tuo Ardex olisi "se" huippumerkki joita ammattilaiset käyttävät ja arvostavat. Toki muitakin merkkejä käytetään (usein kai myös hintakysymys) mutta meneekö tuo arvailuni ihan metsään?

• b.mies
        J_W kirjoitti:

En ole itse tekemässä laatoitusta vaan sen hoitaa urakoitisija. Tämä asia vain putkahti esiin tulevia laattoja ja saumoja valitessa, että olisiko syytä kiinnittää huomiota myös näiden aineiden valintaan? Onko siis Ardex kalliimman hintansa arvoinen?

Saumaus ym. aineiden valmistajia ja merkkejä löytyy varmaan muitakin mutta jotenkin olen nyt saanut päähäni että juuri tuo Ardex olisi "se" huippumerkki joita ammattilaiset käyttävät ja arvostavat. Toki muitakin merkkejä käytetään (usein kai myös hintakysymys) mutta meneekö tuo arvailuni ihan metsään?

aquella myös ihan hyvä ja ollut markkinoilla pitkään joten ei mikään "uutuustuote". monen ammattilaisen arvostama. mielestäni ainakin lattiassa hintansa arvoinen.

• Ammattilainen
        kädentaitaja kirjoitti:

Et olisi ensimmäinen ukko kenen jäljiltä ardexia siivotaan. Ja ensimmäiselle kysyjälle Ardex on hintansa arvoinen, mutta tarkista urakoitsijalta onko kokemusta tuosta tuotteesta. Vihjeenä voisin sanoa ,että lämpötilalla voi vaikuttaa kuivumisnopeuteen.

• ikuista ?

Oletko tekemässä ikuista kylppäriä, kun noin tarkkaan pitää saumausaineen merkkiä pohtia ?
      Pitkään markkinoilla ollut 'luotettava' merkki on normaalioloissa ihan riittävä, pitääkö sitä kylppäriin välttämättä katsella uima-altaisiin tarkoitettuja saumausaineita.
      Kylppäri rempataan kuitenkin muista syistä uudelleen ennen saumojen käyttöiän loppumista.

• J_W

Eikai mikään ikuista ole, mutta jos tuo Ardexin tuote oikeasti on kestävämpi ja esim. puhdistettavuudeltaan parempi niin miksipä ei sitä kannattaisi käyttää?

Muutenkaan en oikein osaa nähdä asioita noin pessimistisesti, vaan haluan uskoa että kun jotain kerran tekee niin tekee sitten samalla kunnolla jotta ei tarvitse heti tehdä uusiksi.

Nyt näyttää itse asiassa olevan niin, että meidän urakoitsijamme muutenkin käyttää pelkkiä Ardexin tuotteita kosteissa tiloissa, joten siinä mielessä ehkä mietin näitä eri valmistajien välisiä eroja turhaan. Tosin Ardexiltakin löytynee saumausainetta joka ei ole vettä ja likaa hylkivää.

• tosi_vanha

Meillä remontoitiin taloyhtiössä 25 vuotta takaperin kaikki kylpyhuoneet.

Muutonissa tehtiin alle 10 v uusi remontti asunnon omistajan omaan laskuun.

Aivan naapurissa on tehty homeongelmien vuoksi kaksi kertaa.

Minä vaadin samanlaisen laastin kuin uima-altaissa on ja kosteuseristykseksi pien.
        Vieläkin tehdään pikieristyksiä, mutta nyt se tuntuu kalliilta.
        Meillä on 128 kylpyhuoneen ykköshuone, "rikkaammat" ovat jo käyneet katsomassa mallia ja tehneet samanlaisen.

Tein ikuisen ja olen matkustellut maailmalla remonttirahoilla.
        On myös turvallista myydä kun on vain yksi kunnon kerros. Muutomat ovat joutuneet uusimaan kun kahden kosteuseristekerroksen väliin on mennyt kosteutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1918
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1350
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1020
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      801
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      703
    Aihe