mini60 mosat

Tuli ajankohtaiseksi. Aikomuksena ajattaa jälkikasvua mini60-luokassa ekaa kautta, keneltä kannattais ostaa moottorit. Hinnoissa ei kait oleellista eroa? näin olen ymmärtänyt.
Entä jo nopeaksi todettu parivuotta ajettu käytetty. Onko tulossa jotain uusia päivityksiä moottoreihin?
Keneltä saa varmimmin osaavan huollon ja tietämyksen koneista, pikku opastuskaan luokkaan ei ole pahitteeksi.
Ilmoita

Vuosimallia 2018 olevat IAME ja Tm olivat omien kokemusten perusteella hyviä koneita ja kilpailukysyisiä. ihan vaikka" Suomimoottoreina". Ulkomailta tuotettuna saattaa saada pikkasen paremman, mutta hieman enemmän joutuu maksamaan. Pitää olla vaan tarkkana, että tilaa ja saa moottorin, joka menee suomalaisessa katsastuksessa läpi. Vanhempia "kulkukoneita" en välttämättä itse ostais, ainakaan isolla rahalla, koska uudemmat on yleensä yhtä hyviä melkein suoraan paketista.
Moottoreita on myös mahdollista vuokrata, joka sekään ei välttämättä ole mikään huono ajatus.
Ilmoita
Ostat mistä ostat. katso googlesta kuka tuo maahan, kuka myy. Vuokrakoneella et tee yhtään mitään, jos vuokraat sen toukokuu - syyskuu niin maksaa enemmän kuin uuden osto. Taidat olla ekaa vuotta mukana lajissa. Ei se vauhti nouse koneella vaan ajamalla. Toki jos sulla on varmasti laittaa sellanen 10 000 ens kauteen niin ostat 2 uutta konetta ja sit rupeatte ajaa kisoja. Koneet maksaa noin 4700 - 5000€ per 2kpl. Sit sulle jää vielä vitonen kesän kulunkeihin, sillä sen sjm kauden just tuurilla ajaa, olettaen että sulla on jo auto valmiina. Jos ei ole sitä 10k taskussa nyt niin turhaan edes pohdit koneiden ostoa tms.
3 VASTAUSTA:
se koneen vuokraus ei tosiaankaan tarkoita vuokraamista koko kaudeksi...vuokrakone- tarkoittaa koneen vuokraamista kisoihin, vkl:n ajaksi, muutama vkl/kausi...jokaisella on tietenkin reenikone itsellä, millä ajellaan kisojen välillä, ns.laatikkokone...vuokrakone on hyvä vaihtoehto, ellei itsellä ole tietoa ja taitoa ottaa koneista kaikki irti...vuokraat valmiin koneen ja palautat kisojen jälkeen...vuokraajan intressinä on antaa hyvä kone, jotta vuokraustoiminta jatkuu ja kehittyy...toki varmasti löytyy vuokralleantajia, jotka antavat vaikka koko paketin koko kesäksi käyttöön, kunhan hinnasta sovitaan...
Aivan. Sitä tossa kokeilin sarkasmilla sanoa. Kone pitää ostaa ja sit vielä ehkä vuokrata. Vaatii edelleen sen melkein 10k rahaa alottajan kausi.
Ei vaadi 10kEUR... onneksi on vaihtoehto ja jos vaan vaikka 9 muuta huoltajaa tulee järkiinsä, niin saadaan jo mukavasti porukkaa viivalle.

https://mpt-racing.mycashflow.fi/campaign/61/

joo, joo kuollut sarja, plää plää....
+Lisää kommentti
Eikös Iamen sarjassa minin moottorit tule järjestäjän puolesta ensi kesänä? Iamen edustaja huoltaa kaikki 45 konetta kisojen välissä ja arpajaisilla valitaan kulkukoneelle kuskit. Osta vanha LKE treenikoneeksi, á 250e.
7 VASTAUSTA:
Ja tuosta puuhasta looginen urapolku johtaakin suoraan jokkikseen.... TSEMPPIÄ!
Ruttutukku kirjoitti:
Ja tuosta puuhasta looginen urapolku johtaakin suoraan jokkikseen.... TSEMPPIÄ!
Kaikki ei tähtää sinne äfykkösiin osa harrastaa ja asuu omassa talossa
Kyseisessä sarjassa ei ole keskitytty koneiden kulkueroihin vaan olennaiseen. 3v. ajamisen iloa.
Tuskin konsepti tulee toiminaan, ainakaan hinta ei tipu. Mistäs ne 45 kuskii? Oletko nyt ihan varma, ett Iamen edustaja Anttila tulee huoltamaan kaikki koneet kisojen välissä ja ilman korvausta.
Utopiaa kirjoitti:
Tuskin konsepti tulee toiminaan, ainakaan hinta ei tipu. Mistäs ne 45 kuskii? Oletko nyt ihan varma, ett Iamen edustaja Anttila tulee huoltamaan kaikki koneet kisojen välissä ja ilman korvausta.
Ei Anttila huollakkaan ilman korvausta. Moottoreillehan oli ihan järkevä vuokrahinta. Ja tuskin niitä oikeesti joka kisaan tarvii huoltaa.
FinnSwift kirjoitti:
Ei Anttila huollakkaan ilman korvausta. Moottoreillehan oli ihan järkevä vuokrahinta. Ja tuskin niitä oikeesti joka kisaan tarvii huoltaa.
Juurikin tuossa on se tämän ajatuksen heikkous. Tuskin niitä huolletaan jokaiseen kisaan, edes aukaistaan. Silmämääräinen ulkoapäin tarkastelu ei riitä. Missäs se Anttila tai Lainen on ilmoitellut nuo moottorien hinnat ja huollot.
Ei niitä siinä välissä auota, voit arpajaisissa toivoa että edellinen käyttäjä ei ole vetänyt ruuveja kaasarista liian tiukalle ja pysyt sillä moottorilla muiden kyydissä vähintään. Jos taas on ruuvit vedetty liian tiukalle edellisen vuokraajan toimesta on kuskisi kusessa.
+Lisää kommentti
joo ei tarvii 10K€ kauteen. Ja yhdelläkin koneella pärjää vallan mainiosti, kun vaan pitää sen kunnossa ja osaa säätää seokset niin että ei joka viikonloppu leipase kiinni.
1 VASTAUS:
Tarviit. Auto 1500, kone 2300, 5 kisaa jokainen maksaa vähintään sen 500. 1500+2300+2500=6300€. Bensat,renkaat,öljyt, varaosat + tarvikkeet,männät jne. Ni laitat sellasen 800-1000 kaudessa niihin.

Yks koke niin laske 150 huoltoihin vaikka 4 kertaa = 600

Ollaa sellasessa 8000€ eurossa. Ja siinä on vasta ihan mini pakolliset kulut. Laskes nyt ihan kaikki kulut ja mieti että riittääkö se 10k.
+Lisää kommentti
Jäitä hattuun niiden F1 unelmien kanssa. Monet ei aja edes sitä jokkista, kun kaikki on käytetty.
Ilmoita
Näyttäis jokunen käytetty mini60 kone olevan myynissä TM, Parilla ja LKE . LKE selvästi edullisin. Onko kulussa isoja eroja koneidet välillä. Noi huollot mietityttää nyt, missä huolto toimii. Vaikuttaa kyllä ostopäätökseen.
1 VASTAUS:
jos noista pitäis valita, niin Tm. Käytettynä vm. -18 kone tai sitten hommaa ihan uuden. Tm edustaa suomessa Myllyniemen Pekka ja noita koneitahan osaa täällä laitella aika moni "mosavelho".
+Lisää kommentti
Maailmalla kaikki ajavat TM merkkisillä mosilla. Me ajoimme koko viime kauden (11 kilpailua ja reenit päälle) mini 60 luokkaa. Molempiin koneisiin vaihdettiin mäntä kerran. Eli ei niitä hirveästi tarvitse huoltaa.
Minun kautta saa tarvittaessa nopeita moottoreita. Numero löytyy tiedustelusta.
Ilmoita
Mitenhän nuo luokitukset näissä mini moottoreissa? Tuossa viikolla yhtä kauppiasta jututin näistä mini moottoreista. Meinas että olis cikki sääntö muuttunut maailmallakin näissä moottoreissa et ei enään sais ”virittää”. Näkyy vaan tuolla wsk kisoissa olevan aika paljon kyseisen luokan kalustoa olevan liikkeellä. Liikenis ksit sieltä jokunen tännekkin.
Eli uskaltaako sieltä päin hommata kisoista moottoria tänne suomenmaalle?
Ilmoita
Aika heikon oksan varassa olet kiinni, mikäli sieltä ulkoa ostat moottorin. Miksi sinne pitäis viedä € . Pikku tiimien ja virivelhojen koneista saatat saada hirttosilmukan kaulaasi. Jonkinmoisen takuun saat, mikäli hankit koneesi suomen markkinoilta ja maahantuojilta.
9 VASTAUSTA:
Ei ole saannut 2018 alusta alkaen mini60 mosia muokata. (esim italiassa meni suunilleen kaikki koneet romuksi) http://www.cikfia.com/regulations/technical.html
Kohta 6.2. "Modifications allowed: Helicoils."
Eli suomessa saa tuunata enemmän kun saa laitaa asteet mäntää työstämällä.
Melkoista arpomista koko touhu. Ja itse ajamisen merkitys olematon.
CIKsäännötNetissä kirjoitti:
Ei ole saannut 2018 alusta alkaen mini60 mosia muokata. (esim italiassa meni suunilleen kaikki koneet romuksi) http://www.cikfia.com/regulations/technical.html
Kohta 6.2. "Modifications allowed: Helicoils."
Eli suomessa saa tuunata enemmän kun saa laitaa asteet mäntää työstämällä.
onhan noihin männänmuotoihin tulkit, millä mennään, eli ei voi työstää edelleenkään, pallo tulee ihan varmasti jalkaan, nyt ei enää mennä läpi, kui x30 sarjassa, sama tilanne bolttoaineissa,
tiukkamitta kirjoitti:
onhan noihin männänmuotoihin tulkit, millä mennään, eli ei voi työstää edelleenkään, pallo tulee ihan varmasti jalkaan, nyt ei enää mennä läpi, kui x30 sarjassa, sama tilanne bolttoaineissa,
Luokitustodistus ja tekniset säännöt sallivat männän helman työstämisen, ei siitä mitään palloa jalkaansa saa.
Suomen mini60 tekniset säännöt täältä: https://www.autourheilu.fi/lajit/karting/luokitustodistukset/
Kohta 4. Asteiden säätö
Kanavien astelukemien säätö ainoastaan sylinterin alatiivisteen
paksuudella sekä männän helman pituudella.
Männän helman työstäminen on sallittu imuasteiden säätämiseksi,
työstön tulee olla suora ja suorassa. Helman muotoileminen viistetyksi kielletty.
Kuulemma SJM:ssä tulee hylky heti jos löytyy muita työstöjä kuin mitä Kohdassa 2 sanotaan.
MitenSeOlikaan kirjoitti:
Suomen mini60 tekniset säännöt täältä: https://www.autourheilu.fi/lajit/karting/luokitustodistukset/
Kohta 4. Asteiden säätö
Kanavien astelukemien säätö ainoastaan sylinterin alatiivisteen
paksuudella sekä männän helman pituudella.
Männän helman työstäminen on sallittu imuasteiden säätämiseksi,
työstön tulee olla suora ja suorassa. Helman muotoileminen viistetyksi kielletty.
Kuulemma SJM:ssä tulee hylky heti jos löytyy muita työstöjä kuin mitä Kohdassa 2 sanotaan.
Kiitosta vastauksista. Koitetaan malttaa moottori hommata suomesta.
Mitenkäs tuo männänhelman työstäminen. Jos työstetään niin pitääkö työstää molemmat helmat saman mittaisiksi?
Mistä saa hommattua asteidenmittaukseen cik:kin mittatikun ja palotilan mittaus välineet?
Digipyretti palotilan mittauksiin, hinta noin 1000€. Asteidenmittaukseen et tarvi cikin mittatikkua.
Vakio tilavuus ruisku vaikka penttilältä. Noin 50€ . Astemitta jostain digitaali. (ainaskin karting kirppiksellä oli jollain) , mittaliuskan löytyy melkeinpa kaikilta kauppiailta tai sitten otat vaan 0.20 normi liuskan. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole.
CIKsäännötNetissä kirjoitti:
Ei ole saannut 2018 alusta alkaen mini60 mosia muokata. (esim italiassa meni suunilleen kaikki koneet romuksi) http://www.cikfia.com/regulations/technical.html
Kohta 6.2. "Modifications allowed: Helicoils."
Eli suomessa saa tuunata enemmän kun saa laitaa asteet mäntää työstämällä.
ei ole joo saanu Italiassa koneita muokata ..Mutta kyllä ne työstetyillä koneilla siellä ajelee
+Lisää kommentti
Italian radat huomattavasti nopeimpia ja suoravoittoisia. Suomen radoilla tarvii olla vääntöö. Viilaa vaan mäntääsi helmoista, pistä asteet piukoille ihan tappiin, loppuu kulku. et tarvi mittauksiin mitään pyrettejä, apteekista saatava lääkeruisku riittää ihan taatusti. Tippa sinne tai tänne, ei merkitystä, kuhan liemet menee sisään.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

mini60 mosat

Tuli ajankohtaiseksi. Aikomuksena ajattaa jälkikasvua mini60-luokassa ekaa kautta, keneltä kannattais ostaa moottorit. Hinnoissa ei kait oleellista eroa? näin olen ymmärtänyt.
Entä jo nopeaksi todettu parivuotta ajettu käytetty. Onko tulossa jotain uusia päivityksiä moottoreihin?
Keneltä saa varmimmin osaavan huollon ja tietämyksen koneista, pikku opastuskaan luokkaan ei ole pahitteeksi.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta