Tuli ajankohtaiseksi. Aikomuksena ajattaa jälkikasvua mini60-luokassa ekaa kautta, keneltä kannattais ostaa moottorit. Hinnoissa ei kait oleellista eroa? näin olen ymmärtänyt.
Entä jo nopeaksi todettu parivuotta ajettu käytetty. Onko tulossa jotain uusia päivityksiä moottoreihin?
Keneltä saa varmimmin osaavan huollon ja tietämyksen koneista, pikku opastuskaan luokkaan ei ole pahitteeksi.
mini60 mosat
65
4569
Vastaukset
- MiniBoy
Vuosimallia 2018 olevat IAME ja Tm olivat omien kokemusten perusteella hyviä koneita ja kilpailukysyisiä. ihan vaikka" Suomimoottoreina". Ulkomailta tuotettuna saattaa saada pikkasen paremman, mutta hieman enemmän joutuu maksamaan. Pitää olla vaan tarkkana, että tilaa ja saa moottorin, joka menee suomalaisessa katsastuksessa läpi. Vanhempia "kulkukoneita" en välttämättä itse ostais, ainakaan isolla rahalla, koska uudemmat on yleensä yhtä hyviä melkein suoraan paketista.
Moottoreita on myös mahdollista vuokrata, joka sekään ei välttämättä ole mikään huono ajatus. - fjisdghidvnisdnw
Ostat mistä ostat. katso googlesta kuka tuo maahan, kuka myy. Vuokrakoneella et tee yhtään mitään, jos vuokraat sen toukokuu - syyskuu niin maksaa enemmän kuin uuden osto. Taidat olla ekaa vuotta mukana lajissa. Ei se vauhti nouse koneella vaan ajamalla. Toki jos sulla on varmasti laittaa sellanen 10 000 ens kauteen niin ostat 2 uutta konetta ja sit rupeatte ajaa kisoja. Koneet maksaa noin 4700 - 5000€ per 2kpl. Sit sulle jää vielä vitonen kesän kulunkeihin, sillä sen sjm kauden just tuurilla ajaa, olettaen että sulla on jo auto valmiina. Jos ei ole sitä 10k taskussa nyt niin turhaan edes pohdit koneiden ostoa tms.
- omallaajava
se koneen vuokraus ei tosiaankaan tarkoita vuokraamista koko kaudeksi...vuokrakone- tarkoittaa koneen vuokraamista kisoihin, vkl:n ajaksi, muutama vkl/kausi...jokaisella on tietenkin reenikone itsellä, millä ajellaan kisojen välillä, ns.laatikkokone...vuokrakone on hyvä vaihtoehto, ellei itsellä ole tietoa ja taitoa ottaa koneista kaikki irti...vuokraat valmiin koneen ja palautat kisojen jälkeen...vuokraajan intressinä on antaa hyvä kone, jotta vuokraustoiminta jatkuu ja kehittyy...toki varmasti löytyy vuokralleantajia, jotka antavat vaikka koko paketin koko kesäksi käyttöön, kunhan hinnasta sovitaan...
- Ojsjdkdkenfkofoe
Aivan. Sitä tossa kokeilin sarkasmilla sanoa. Kone pitää ostaa ja sit vielä ehkä vuokrata. Vaatii edelleen sen melkein 10k rahaa alottajan kausi.
- kahvia_juoden_varikolla
Ei vaadi 10kEUR... onneksi on vaihtoehto ja jos vaan vaikka 9 muuta huoltajaa tulee järkiinsä, niin saadaan jo mukavasti porukkaa viivalle.
https://mpt-racing.mycashflow.fi/campaign/61/
joo, joo kuollut sarja, plää plää....
- FinnSwift
Eikös Iamen sarjassa minin moottorit tule järjestäjän puolesta ensi kesänä? Iamen edustaja huoltaa kaikki 45 konetta kisojen välissä ja arpajaisilla valitaan kulkukoneelle kuskit. Osta vanha LKE treenikoneeksi, á 250e.
- Ruttutukku
Ja tuosta puuhasta looginen urapolku johtaakin suoraan jokkikseen.... TSEMPPIÄ!
- 34567898
Ruttutukku kirjoitti:
Ja tuosta puuhasta looginen urapolku johtaakin suoraan jokkikseen.... TSEMPPIÄ!
Kaikki ei tähtää sinne äfykkösiin osa harrastaa ja asuu omassa talossa
- machac
Kyseisessä sarjassa ei ole keskitytty koneiden kulkueroihin vaan olennaiseen. 3v. ajamisen iloa.
- Utopiaa
Tuskin konsepti tulee toiminaan, ainakaan hinta ei tipu. Mistäs ne 45 kuskii? Oletko nyt ihan varma, ett Iamen edustaja Anttila tulee huoltamaan kaikki koneet kisojen välissä ja ilman korvausta.
- FinnSwift
Utopiaa kirjoitti:
Tuskin konsepti tulee toiminaan, ainakaan hinta ei tipu. Mistäs ne 45 kuskii? Oletko nyt ihan varma, ett Iamen edustaja Anttila tulee huoltamaan kaikki koneet kisojen välissä ja ilman korvausta.
Ei Anttila huollakkaan ilman korvausta. Moottoreillehan oli ihan järkevä vuokrahinta. Ja tuskin niitä oikeesti joka kisaan tarvii huoltaa.
- Utopiaa
FinnSwift kirjoitti:
Ei Anttila huollakkaan ilman korvausta. Moottoreillehan oli ihan järkevä vuokrahinta. Ja tuskin niitä oikeesti joka kisaan tarvii huoltaa.
Juurikin tuossa on se tämän ajatuksen heikkous. Tuskin niitä huolletaan jokaiseen kisaan, edes aukaistaan. Silmämääräinen ulkoapäin tarkastelu ei riitä. Missäs se Anttila tai Lainen on ilmoitellut nuo moottorien hinnat ja huollot.
- AcademyäRahastuksena
Ei niitä siinä välissä auota, voit arpajaisissa toivoa että edellinen käyttäjä ei ole vetänyt ruuveja kaasarista liian tiukalle ja pysyt sillä moottorilla muiden kyydissä vähintään. Jos taas on ruuvit vedetty liian tiukalle edellisen vuokraajan toimesta on kuskisi kusessa.
- MiniBoy
joo ei tarvii 10K€ kauteen. Ja yhdelläkin koneella pärjää vallan mainiosti, kun vaan pitää sen kunnossa ja osaa säätää seokset niin että ei joka viikonloppu leipase kiinni.
- Niiiiiiiiii
Tarviit. Auto 1500, kone 2300, 5 kisaa jokainen maksaa vähintään sen 500. 1500 2300 2500=6300€. Bensat,renkaat,öljyt, varaosat tarvikkeet,männät jne. Ni laitat sellasen 800-1000 kaudessa niihin.
Yks koke niin laske 150 huoltoihin vaikka 4 kertaa = 600
Ollaa sellasessa 8000€ eurossa. Ja siinä on vasta ihan mini pakolliset kulut. Laskes nyt ihan kaikki kulut ja mieti että riittääkö se 10k.
- Isinunelma
Jäitä hattuun niiden F1 unelmien kanssa. Monet ei aja edes sitä jokkista, kun kaikki on käytetty.
- Valohoitoa
Näyttäis jokunen käytetty mini60 kone olevan myynissä TM, Parilla ja LKE . LKE selvästi edullisin. Onko kulussa isoja eroja koneidet välillä. Noi huollot mietityttää nyt, missä huolto toimii. Vaikuttaa kyllä ostopäätökseen.
- MiniBoy
jos noista pitäis valita, niin Tm. Käytettynä vm. -18 kone tai sitten hommaa ihan uuden. Tm edustaa suomessa Myllyniemen Pekka ja noita koneitahan osaa täällä laitella aika moni "mosavelho".
- OlliHaapalainen
Maailmalla kaikki ajavat TM merkkisillä mosilla. Me ajoimme koko viime kauden (11 kilpailua ja reenit päälle) mini 60 luokkaa. Molempiin koneisiin vaihdettiin mäntä kerran. Eli ei niitä hirveästi tarvitse huoltaa.
Minun kautta saa tarvittaessa nopeita moottoreita. Numero löytyy tiedustelusta. - Minipini
Mitenhän nuo luokitukset näissä mini moottoreissa? Tuossa viikolla yhtä kauppiasta jututin näistä mini moottoreista. Meinas että olis cikki sääntö muuttunut maailmallakin näissä moottoreissa et ei enään sais ”virittää”. Näkyy vaan tuolla wsk kisoissa olevan aika paljon kyseisen luokan kalustoa olevan liikkeellä. Liikenis ksit sieltä jokunen tännekkin.
Eli uskaltaako sieltä päin hommata kisoista moottoria tänne suomenmaalle? - mosa
Aika heikon oksan varassa olet kiinni, mikäli sieltä ulkoa ostat moottorin. Miksi sinne pitäis viedä € . Pikku tiimien ja virivelhojen koneista saatat saada hirttosilmukan kaulaasi. Jonkinmoisen takuun saat, mikäli hankit koneesi suomen markkinoilta ja maahantuojilta.
- CIKsäännötNetissä
Ei ole saannut 2018 alusta alkaen mini60 mosia muokata. (esim italiassa meni suunilleen kaikki koneet romuksi) http://www.cikfia.com/regulations/technical.html
Kohta 6.2. "Modifications allowed: Helicoils."
Eli suomessa saa tuunata enemmän kun saa laitaa asteet mäntää työstämällä. - sikakosäkissä
Melkoista arpomista koko touhu. Ja itse ajamisen merkitys olematon.
- tiukkamitta
CIKsäännötNetissä kirjoitti:
Ei ole saannut 2018 alusta alkaen mini60 mosia muokata. (esim italiassa meni suunilleen kaikki koneet romuksi) http://www.cikfia.com/regulations/technical.html
Kohta 6.2. "Modifications allowed: Helicoils."
Eli suomessa saa tuunata enemmän kun saa laitaa asteet mäntää työstämällä.onhan noihin männänmuotoihin tulkit, millä mennään, eli ei voi työstää edelleenkään, pallo tulee ihan varmasti jalkaan, nyt ei enää mennä läpi, kui x30 sarjassa, sama tilanne bolttoaineissa,
- Männänhieronsopivaksi
tiukkamitta kirjoitti:
onhan noihin männänmuotoihin tulkit, millä mennään, eli ei voi työstää edelleenkään, pallo tulee ihan varmasti jalkaan, nyt ei enää mennä läpi, kui x30 sarjassa, sama tilanne bolttoaineissa,
Luokitustodistus ja tekniset säännöt sallivat männän helman työstämisen, ei siitä mitään palloa jalkaansa saa.
- MitenSeOlikaan
Suomen mini60 tekniset säännöt täältä: https://www.autourheilu.fi/lajit/karting/luokitustodistukset/
Kohta 4. Asteiden säätö
Kanavien astelukemien säätö ainoastaan sylinterin alatiivisteen
paksuudella sekä männän helman pituudella.
Männän helman työstäminen on sallittu imuasteiden säätämiseksi,
työstön tulee olla suora ja suorassa. Helman muotoileminen viistetyksi kielletty.
Kuulemma SJM:ssä tulee hylky heti jos löytyy muita työstöjä kuin mitä Kohdassa 2 sanotaan. - Minipini
MitenSeOlikaan kirjoitti:
Suomen mini60 tekniset säännöt täältä: https://www.autourheilu.fi/lajit/karting/luokitustodistukset/
Kohta 4. Asteiden säätö
Kanavien astelukemien säätö ainoastaan sylinterin alatiivisteen
paksuudella sekä männän helman pituudella.
Männän helman työstäminen on sallittu imuasteiden säätämiseksi,
työstön tulee olla suora ja suorassa. Helman muotoileminen viistetyksi kielletty.
Kuulemma SJM:ssä tulee hylky heti jos löytyy muita työstöjä kuin mitä Kohdassa 2 sanotaan.Kiitosta vastauksista. Koitetaan malttaa moottori hommata suomesta.
Mitenkäs tuo männänhelman työstäminen. Jos työstetään niin pitääkö työstää molemmat helmat saman mittaisiksi?
Mistä saa hommattua asteidenmittaukseen cik:kin mittatikun ja palotilan mittaus välineet? - Tödpwlwbrjfei488455b
Digipyretti palotilan mittauksiin, hinta noin 1000€. Asteidenmittaukseen et tarvi cikin mittatikkua.
- wrthg
Vakio tilavuus ruisku vaikka penttilältä. Noin 50€ . Astemitta jostain digitaali. (ainaskin karting kirppiksellä oli jollain) , mittaliuskan löytyy melkeinpa kaikilta kauppiailta tai sitten otat vaan 0.20 normi liuskan. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole.
- MiniBoy
CIKsäännötNetissä kirjoitti:
Ei ole saannut 2018 alusta alkaen mini60 mosia muokata. (esim italiassa meni suunilleen kaikki koneet romuksi) http://www.cikfia.com/regulations/technical.html
Kohta 6.2. "Modifications allowed: Helicoils."
Eli suomessa saa tuunata enemmän kun saa laitaa asteet mäntää työstämällä.ei ole joo saanu Italiassa koneita muokata ..Mutta kyllä ne työstetyillä koneilla siellä ajelee
- näinonnäppylät
Italian radat huomattavasti nopeimpia ja suoravoittoisia. Suomen radoilla tarvii olla vääntöö. Viilaa vaan mäntääsi helmoista, pistä asteet piukoille ihan tappiin, loppuu kulku. et tarvi mittauksiin mitään pyrettejä, apteekista saatava lääkeruisku riittää ihan taatusti. Tippa sinne tai tänne, ei merkitystä, kuhan liemet menee sisään.
- Anonyymi
Onko tietoa mitä tapahtuu 2020 jälkeen? Säännöissä maininta että luokitustodistukset voimassa 2020 asti, mitä sitten tapahtuu? Onko 2017-2019 koneet vielä käypiä vai joutuuko hankkiin pakosta uuden että voi ajaa muitakin kuin vain harraste päiviä?
Nytkin säännöt sallii KF6 koneilla ajon mutta ei niitä kai ole käytössä kuin harvoilla, samalla tavoin kuin R85.... - Anonyymi
mini60 mosilla ajetaan edelleen monimerkkiluokkana 2020 ja eteenpäin. Luokan osallistujamäärät lähti välittömästi nousuun, kun X- orkanisaatiosta päästiin eroon ja tilalle tuli AKK ja tasapuolisuus, selvät säännöt.Luokka tulee kasvamaan edelleen.
Raketti95 tulee hiipumaan ja loppuu jollain aikavälillä.
Uudet luokitukset saattavat tuoda takaisin uusia konemerkkejä pelikentälle ja vanhatkin palaa kuvioihin, tehtaat alkavat kiinnostua luokasta enenemässämäärin. - Anonyymi
Toivottavasti vaan nuo vilppimosat saadaan pois. Muuten porukka kyllästyy äkkiä ja vaihtaa luokkaa.
- Anonyymi
Avaappa pikkasen, vai provootko vain. Tuliko mosista hylkyjä, myös katsastusta voi arvostella ja tehdä protestin vilppimosista, jos ei tuota tulosta, voi aina tehdä vetoomuksen AKKlle.
- Anonyymi
Kolme hylkyä tuli. Työstetyt pytyt karsitaan siis aktiivisesti pois.
- Anonyymi
Aika iso hylkäysprosentti, tuskin on kymmentä konetta enempää avattu ja kolme hylkyä.
- Anonyymi
Toki ensin on varmaan helpointa ottaa ne epäilyttävimmät mosat tutkintaan.
Toivotaan että akk antaa lisää rankkua huoltajille. - Anonyymi
Se harmi noissa vaan on kun ne hylätyt pytyt on taas kohta jollain ajossa.
Ne pitäis saada jotenkin pois kierrosta tai merkata ulkoisesti ettei jotkut vahingossa osta viallisia koneita.
Käytettyjä ei oikein uskalla enää ostella noilta kilpakuskeilta.
Kuka nyt hyvän laillisen moottorin pois myy.- Anonyymi
Niimpä tossaa se totuus, kuka myis laillisen mosan.
- Anonyymi
Laittomaksi todetut pytyt pitäisi vedellä lekalla paskaksi ennen palkintojenjakoa, huoltajaiskä itse lekanvarteen ja pytty pölkylle yleisön edessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laittomaksi todetut pytyt pitäisi vedellä lekalla paskaksi ennen palkintojenjakoa, huoltajaiskä itse lekanvarteen ja pytty pölkylle yleisön edessä.
Nyt ei olla Pohjois-Koreassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ei olla Pohjois-Koreassa
Ei ollakaan, siksi lekaa annettaisiinkin vain sille laittomalle pytylle..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollakaan, siksi lekaa annettaisiinkin vain sille laittomalle pytylle..
Voihan laittomalla koneella ajaa reeniä yms
- Anonyymi
Katsastuksen vialliseksi havaitut sylinterit jos merkattaisiin selkeästi ulkoisesti jäähdytys ripaan selkeyttäisi asiaa.
- Anonyymi
Nyt vaan taitaa olla sellainen katsastaja joka hylkää laillisetkin sylinterit.
- Anonyymi
Miksei kukaan ole tehnyt vetoomusta jos kerta mielestään kone on sääntöjen mukainen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt vaan taitaa olla sellainen katsastaja joka hylkää laillisetkin sylinterit.
Kuka ne lailliseksi on todistanut? Juoruja ja toiveajattelua on, mutta AKK:n lajiryhmän julkaisuja on vähemmän tai siis ei ole. Säännöt on ja niiden mukaan mennään.
Ihme vouhotusta että "näin se tuli tehtaalta". Voi voi, tuli tehtaalta Suomessa laiton sylinteri, en osta tai jos meni rikki niin hankin uuden. Niin se on aina ollut muissakin luokissa jossa työstäminen on kielletty. Vituttaa se jos putoo tai tulee kolo tai naarmu mutta elämä on.
Mosavelhojenkaan ei kannata jälkikäteen julkaista ohjeita miten katsastuksen pitäisi opastaa ja olla kiva. Olisi etukäteen ollut yhteydessä katsastukseen kuten jotkut ovat tehneet ja hoitaneet asian mallikkaasti.
- Anonyymi
Ja kumma kun noi korjatut sylinterit kiertää aina samojen kilpailijoiden kautta.
Muutama sylinteri ei katsastukselle kelvannut ja suurin osa sylintereistä on ollut aivan kunnossa. - Anonyymi
Oliko suomessa viilattuja.
- Anonyymi
Tietääkö nyt joku mistä ne viilatut pytyt tulee?
Onko täällä joku sylinteri vikojen korjaaja vai täytyykö lähteä skoda miesten kotimaahan? - Anonyymi
Nyt akk ilmoitti että CIK säännöillä mennään 2020 eteenpäin. Kf6 kuoli mutta miten on tämän uuden säännön mini koneet? Huhut kertoo että olisi tulossa uusi kone kaikilta valmistajilta? Onko tietoa jossain?
- Anonyymi
Yep, näyttäs ainakin LKE R15 ja TM Mini2 uudet koneet. Ei löydy hirveesti dataa, TM luokkari löytyy TM sivuilta. Mitenkähän hyviä nuo uudet on vs tämän vuoden koneet?
- Anonyymi
Hevosmiesten tietotoimisto kertoo, että noin 0,5sek nopeempia mitä nykyiset koneet joten aika monella tuli koneista verkonpainoja ja onnea niille jotka osti koneensa tulevaa kesää varten jo viime syksynä.
- Anonyymi
Juuri näin. Ja hinnat on aivan tolkuttomat! Saman hintaisia melkein kuin OKJ koneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Ja hinnat on aivan tolkuttomat! Saman hintaisia melkein kuin OKJ koneet.
Paljon on hinta nyt? Eikös tänä vuonna ollut jossain 2400€?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon on hinta nyt? Eikös tänä vuonna ollut jossain 2400€?
Noin 300€ lisää tuohon...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin 300€ lisää tuohon...
Uusin TM mini 2 kone hinta näyttää olevan 2 525,40 € eli ei todellakaan 2700€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon on hinta nyt? Eikös tänä vuonna ollut jossain 2400€?
No ei tänä vuonna koneet maksaa noin 2 875,5
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusin TM mini 2 kone hinta näyttää olevan 2 525,40 € eli ei todellakaan 2700€.
Ei se on 2 800 suunnilleen
- Anonyymi
Meillä kone kävi pukilla normaalisti mutta kun yritettiin mennä ajaa ni kone sammu parin metrin päässä
- Anonyymi
Kovasti täällä koneita ollaan ostelemassa mutta osaako joku sanoa minkä luokituksen koneilla ensi kaudella ajetaan?
Siirtymät on päättynyt ja tähän olisi lajiryhmän pitänyt ottaa kantaa ensimmäisessä kokouksessaan, ja varmasti ottaakin kunhan saisivat sen vuoden ensimmäisen kokouksen pidettyä ennen kuin kausi päättyy...- Anonyymi
Samat kuin tänä vuonna, cik ei luokittanut uusia koneita 2022 vuodelle koronan vuoksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samat kuin tänä vuonna, cik ei luokittanut uusia koneita 2022 vuodelle koronan vuoksi
Eli myös vanhan luokituksen moottoreilla saa.
Mini60 luokassa on sallittua käyttää Mini60 2015-2020, Mini60 2015-2020
”VO-päivitys”, sekä Mini60 2020-2021 luokitustodistusten mukaisia
moottoreita.
Kaikkien ”VO” - luokitustodistuksessa esitettyjen komponenttien tulee olla
paikoillaan, mikäli moottori päivitetään ”VO” komponenteilla.
- Anonyymi
Mites nyt sitten, mini60 melkein ajettiin alas ihan omin voimin. 8 autoa Oulussa ajaa iame mestaruudesta......
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437868
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 684413
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363193Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2463088Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella462749Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262695- 372453
- 412036
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807