Omaishoitaja ja hoitovastuu

Onko.näin

Miten voi olla mahdollista, että lääkärit sekä hoitajat soittavat omaishoidettavalle tämän verikokeiden, sairaala- sekä inttervallihoitojaksoista ym. Usein tämä omaishoidettava ei edes tiedosta tilannettaan, om muistisairas tai mielenterveyspotilas.
Onko todella niin, että omaishoitajalla ei ole oikeutta saada tietää hoidettavansa terveydentilasta eikä hoitosuunnitelmasta?
Miten meillä voi silloin olla hoitovastuu hoidettavasta, jos meillä ei ole oikeutta tietää hoidettavan terveydentilasta eikä hoitosuunnitelmasta.
Ihmetyttää myös se, että esim. muistisairaalta hoidettavalta kysytään, haluaako hän osastolle kuntoutukseen tai omaishoitajan vapaapäiviksi inttervallihoitoon. Onko omaishoidettavalla tosiaankin näin vahva itsemääräämisoikeus? Jos on, niin miksi meillä omaishoitajilla ei ole itsemääräämisoikeutta omasta elämästämme vaan meidät kahlehditaan omaishoidettavaan. On vain velvollisuuksia ja vastuuta toisesta ihmisestä ilman asiankukaista informaatiota.

3

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietokatkostäälläkin

      Tuota samaa ihmettelen minäkin
      Täällä tilanne ainakin sekava hoidettavan itsemääräämisoikeuden takia. Lääkärin määräämistä lääkkeistä osa on apteekissa, koska hoidettava ei tee minulle valtakirjaa, että saisin lääkkeet apteekista. Tämä tietona tk:ssa. Ennen joulua soittivat hoidettavalle hoitojaksosta, eikä hän tiedä mikä se on ja minne pitäisi mennä. Sähköpostilla kysyin soittaneelta henkilöltä asiasta. "Ilmoitamme hoitojaksosta kirjeitse pyhien jälkeen". Aika tyhjentävä vastaus henkilölle, joka lääkitsee ja kyyditsee, syöttää juottaa ja hoitaa asiat.
      Omaishoitajan olisi pakko saada informaatiota, että esimerkiksi pystyisi järjestämään hoidettavan muita asioita päällekkäisyyksiltä. Vai teenkö sen, että varatut lääkärinajat ym. jätän peruuttamatta. Annan maksujen erääntyä ja laitan kaiken hälläväliä -tyyliin. Ajatuksena, että omapa on asiansa....
      Entäpä jos oma lomani on sovittu kuukausia etukäteen ja hoidettavan suunnitellut aikataulut muuttuu?

      Toivon meille omaishoitajille oikeutta tiedon saantiin.

    • robotti.nro3456

      Onkohan mitään yhtä raskasta ja vaikeaa työtä kuin omaishoito, varsinkin kun hoidettava on huonossa kunnossa psyykkisesti /fyysisesti ?
      Omaishoitaja on 24/7 hommissa.
      Ammattihoitajat menevät töihin kahdeksaksi tunniksi ja heillä on lakisääteiset vapaat ja lomat,
      Yhteiskunta tekee väärin kun näännyttää omaisia, joilla on sisäinen velvollisuudentunne
      ja halu hoitaa omaistaan ja vaikeuttaa heidän hoitotyötään.
      Äkkiä nääntyy ja homma käy vaikeaksi juurikin mm. itsemäärämisvallan takia.
      Siihen vedotaan valikoivasti olen huomannut.
      Eihän pitäisi Ihmiselle, joka ei omaa parastaan enää ymmärrä eikä asioitaan muista, ilmoittaa häntä koskevia asioita tai miksei voi ilmoittaakin, mutta pitää myös ilmoittaa omaishoitajalle
      ja mielellään ensin omaishoitajalle.

      Moni omaishoitaja on jo itsekin eläkeläinen, parhaat voimansa menettänyt.
      Tuntuu, että viranomaisetkaan ei yhtään kykene asettautumaan omaishoitajan sijaan.
      Kaikki on niin byrokraattista ja sieltä menevät missä rima on alin eli miten itse pääsee vähimmällä.
      Eivät ajattele miten asiat ovat käytännössä omaishoitajan kannalta.

    • kotinsa.vanki.17vuotta

      En kehoittaisi ketään uhraamaan elämäänsä omaishoitoon.
      Minä uhrasin. Olen nyt raato.
      Hoidossa ihminen saa ammatillista hoitoa ja se on viisaampaa, voi käydä katsomassa vaikka joka päivä, se on parempi ratkaisu kuin melkein tappaa itsensä.
      Sitä tarkoittaa hyvää, mutta se kostautuu itselle.
      Ei se ensin tuntunut uhraukselta.
      Sitä halusi itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      893
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe