Tämä aloitus meni plus 70 palstalle. Tarkoitin oli plus 60 palstalle.
Olen huomannut, että iän määritelmät ovat monilla ihmisillä hukassa.
Keräsin otteita ikäjakaumista eri lähteistä. Otteet valitsin omien ikään sisäistämieni kokemusten ja luetun tiedon mukaan.
Lapsuusikä alkaa syntymästä ja kestää noin 10-12 -vuotiaaksi.
Nuoruus, nuoren matka kohti aikuisuutta alkaa noin 13-vuotiaana ja päättyy aikuisuudessa.
Aikuisuus: Ihminen on henkisesti kypsä ottamaan vastuuta itsestään ja läheisistään.
Suomen lain mukaan nuori on täysi-ikäinen 18-vuotiaana. Psyykkisesti ihminen saavuttaa aikuisuuden noin 24-vuotiaana.
Aikuisuus päättyy vanhuuteen.
Vanhuuden alkamisikää on myös vaikea määritellä. Harvoin eläkkeelle siirtyvää ihmistä ajatellaan vanhana, koska hänellä saattaa olla paljon suunnitelmia ja toimintakykyä.
Keski-ikä ennen ja nyt.
Tutkimuksessa saatiin selvitettyä, että keski-ikä alkaa nyt 53-vuotiaana. Keski-iän merkkeinä pidettiin esimerkiksi sitä, että ihminen alkaa valita vaatteensa niiden mukavuuden, ei tyylikkyyden, mukaan ja sitä, että karvankasvu vaikkapa nenässä, korvissa ja kulmakarvoissa lisääntyy.
Keski-iästä kertoivat myös esimerkiksi kankeus, muistin pätkiminen, valituksen lisääntyminen ja se, ettei enää pysy uusimman teknologian, nuorempien puheenaiheiden tai tuoreimpien listahittien perässä. Vanhenemisen merkkeinä pidettiin myös rauhallisen illan valitsemista railakkaamman sijaan, pakkomielteistä puutarhanhoitoa tai lintujen ruokintaa sekä risteilyn varaamista.
Vanhuus näyttää olevan ennemmin mielentila kuin tietty ikä."
"Useat tekijät, esimerkiksi aktiivisempi elämäntyyli ja terveellisemmät elämäntavat, saavat aikaan sen, että ihmisten asenne vanhenemista kohtaan on muuttumassa. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista uskoi, ettei keski-ikää ole oikeastaan edes olemassa enää", sanoo Benenden Healthin viestintäjohtaja Paul Keenan Washington Postin mukaan.
Elämänkaaremme
78
<50
Vastaukset
- Bengalitikku
Aikoinaan luin jonkin sosiaalipolitiikan kirjan ja sen mukaan keski-ikä alkoi 23 vuotiaana. Itse taisin olla 24 v ja heti aloin tuntemaan itseni vanhaksi. No, kun laittoi kirjan kiinni, asia unohtui joiksikin vuosikymmeniksi.
Töissä, kun eläkeikä läheni, tulihan sitä väistämättä v a n h i m m a k s i.Minä olen 69-vuotias, eli 60
Kun minä olen 70-vuotias, olen minä 70
-
Asiaan ei auta peili eikä mielen heilahtelut.
-
Virallisten tilastojen mukaan miesten keski-ikä on 78 vuotta.
Puolikas on aina keskellä.
Tässä tapauksessa siis 39 vuotta.
Naisilla keski-ikä on hieman korkeanpi.
-
Aiaa ei auta vaikka olisi kuinkakin koulutettu näyttelijä.
H.- tulihansesieltä
hunksz kirjoitti:
Minä olen 69-vuotias, eli 60
-
-
-
H.Arvasin!!!!
Serkkuni on 34,5 vuotias ja hän on puolihullu. hunksz kirjoitti:
-
-
-
H.Sinulla on ikäkriisi. No, monilla on, minulla ei.
hunksz kirjoitti:
-
-
-
H.Faktat eivät ole Kriisi.
Ne ovat aikuisten ajatuksien aiheita.
Ajatuksista sitten jotkut ajautuvat ikänsä kriisiin.
Yrittävät kömpelöin ajatuksin luoda uutta näytelmää.
H.hunksz kirjoitti:
Faktat eivät ole Kriisi.
H....loppu-ikänsä
H.hunksz kirjoitti:
Faktat eivät ole Kriisi.
H.Joo, ymmärrän, kuten sinä teet, olen pannut ongelmasi merkille. Onneksi pääset pian vanhusten juttupiiriin. Ei silti monta muutakin siirtyy pian plus 70 palstalle, muista olla tiukka portsari, ei yli eikä ali-ikäisiä vieraita väärille palstoille.
Minkälaista touhua mahtaa olla pakkomielteinen puutarhanhoito, eihän puutarhaa voi eikä tarvitse hoitaa kuin muutamia kuukausia.
Mihin sen pakkomielteen muulloin suuntaa.
Lapioi lunta, jos sitä on, paikasta toiseen.
Luojan tms. kiitos minulla ei ole pakkomielteitä hoitaa yhtään mitään.
Puutarhanhoitokin jää joka kesä vähemmäksi."Anceli"
Et saa!
Yritä vaikka harrastaa sellaisia hentoja moni-latvaisia yrttejä.
Eihän niille tarvitse vuoleskella keppejäkään.
Ja niitä on halpaa kuivata talveksi komeroon.
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Et saa!
Yritä vaikka harrastaa sellaisia hentoja moni-latvaisia yrttejä.
Eihän niille tarvitse vuoleskella keppejäkään.
Ja niitä on halpaa kuivata talveksi komeroon.
H.Mitä helkkaria minun puutarhani ja yrttini sinulle kuuluvat, turha ohjeistaa.
Sinä voit harrastaa parvekkeellasi vaikka minkä kiehtovan yrtin kasvatusta, onpahan muutakin tekemistä kuin jne.Anceli kirjoitti:
Mitä helkkaria minun puutarhani ja yrttini sinulle kuuluvat, turha ohjeistaa.
Sinä voit harrastaa parvekkeellasi vaikka minkä kiehtovan yrtin kasvatusta, onpahan muutakin tekemistä kuin jne."Anceli"
Mutku jotkut paikat ovat kauniinpia kuin toiset.
Jotkut kädetkin ovat.
Minä olen mies, en minä osaa.
No ehkä isoja Tammeja ja Kuuseja.
Hali
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Mutku jotkut paikat ovat kauniinpia kuin toiset.
Jotkut kädetkin ovat.
Minä olen mies, en minä osaa.
No ehkä isoja Tammeja ja Kuuseja.
Hali
H.Just, eikös tämä kurja syrjäseutu, oliko se joku Jämpsän äijän kotipaikka, ole maailman kaunein paikka.
Suuntaapa siis sinne, Kuusen tai Tammen juureen makkoomaan, yrttipytty siihen viereen, sattuu vaikka tuoksu houkuttelemaan ties ja kuinka...
Tällaisiakin ajatuksia nousee iän myötä.
Kannattanee allekirjoittaa. Minä kannatin tätä.
Kansalaisaloite.fi/fi/kansalaisaloite/3375
Kannatatko sinä?- Turhakkeita
Kaikenmaailman kissan ristiäis kansalaisaloitteet eivät saa huomiota eduskunnassa, hyväkun joitakin tärkeimpiä käsitellään.
Suomi24 voi käsitellä ja hyväksyä.- mikämättää
Onko kysyjällä jonkinlainen ongelma, kun ei kykene sanallisesti kertomaan mistä alotteesta on kyse.
- oletukseni
Minä miellän keski-iäksi arvioidun eliniän oletuksen puolitettuna. Keskellä ikäkaarta.
Esim. jos naisten eliniän oletus on 83 v. on keski-ikä 41 1/2 v.
Tämä minun logiikkaa. Sain lapseni alle keski-ikäni.Se on laskennallinen keski-ikä.
Käsitän, että aloittaja jakaa elämän kolmeen jaksoon, lapsuus, keski-ikäisyys ja vanhuus.
Epäilen, että tässä iässä ei kukaan tunne itseään vanhukseksi. Joka tuntee, niin käsi ylös, mielellään vaki-nikillä :).
Turhaan näillä termeillä itseään vaivata, vanhuus tulee, jos tulee. Kun vaan ei tule liian aikaisin.k-kotton kirjoitti:
Se on laskennallinen keski-ikä.
Käsitän, että aloittaja jakaa elämän kolmeen jaksoon, lapsuus, keski-ikäisyys ja vanhuus.
Epäilen, että tässä iässä ei kukaan tunne itseään vanhukseksi. Joka tuntee, niin käsi ylös, mielellään vaki-nikillä :).
Turhaan näillä termeillä itseään vaivata, vanhuus tulee, jos tulee. Kun vaan ei tule liian aikaisin.Nostan käteni.
Minä olen vanhus.
Olen liian älykäs tällaiseen keskusteluun.
Tälle kommentoijalle sanoisin:
Kasvu, Romahdus, Kuolema.
On typerää leikkiä iällään.
Se kun ei lelu ole.
H.- Bengalitikku
k-kotton kirjoitti:
Turhaan näillä termeillä itseään vaivata, vanhuus tulee, jos tulee. Kun vaan ei tule liian aikaisin.Eikös ole niin, että jos jakaa ikänsä kahdella on kyseessä puoliaika eikä mikään ikä, mutta jos lasketaan 5,5 miljoonan iät yhteen ja jaetaan 5,5 miljoonalla ollaan keskellä keski-ikää. Miten paljon huolitaan keski-iän ympärille vuosia, riippuu venyttelijästä. Ikäloppuhan on aika lähellä The Endiä - ei välttämättä West Endissä. Tuota ikäloppuisuutta yritetään nyt vältellä.
- oletukseni
k-kotton kirjoitti:
Turhaan näillä termeillä itseään vaivata, vanhuus tulee, jos tulee. Kun vaan ei tule liian aikaisin.En nosta kättä, en tunne olevani vanhus. Ketteräkin vielä. Luulisin, että alan tuntea itseni vanhukseksi silloin, kun alan kävellä "köpöttäen".
Minun vakinikkini on ketjukohtainen. k-kotton kirjoitti:
Turhaan näillä termeillä itseään vaivata, vanhuus tulee, jos tulee. Kun vaan ei tule liian aikaisin.Kyllä keho ilmaisee hyvin, että nuoruus ja keski-iän toimeliaisuus on vaihtunut vanhuuteen. Vaikka ulkoisesti olen ikääni huomattavasti nuoremman näköinen se ei poissulje ikäni mukaista vanhuutta.
korpikirjailija kirjoitti:
Kyllä keho ilmaisee hyvin, että nuoruus ja keski-iän toimeliaisuus on vaihtunut vanhuuteen. Vaikka ulkoisesti olen ikääni huomattavasti nuoremman näköinen se ei poissulje ikäni mukaista vanhuutta.
Naiset tieten mummout norempana, eihän niillä ole ikäsarjojakaan niin kuin miehillä, on ikämiehet 45-65, vanhimmat taitaa olla ysikymppiset, eikä heitä vanhuksiksi kutsuta.
Tottakai se ikä tuo muutoksia, ja ajatuksen, että se jäljelläoleva elinaika on, mikä on, eikä sitä kannata hukata turhuuteen, ainakaan paljon. Mikä sitten on turhuutta, kaikkihan on turhuutta, jos kuitenkin itselle tärkeetä.
Jos minä tässä oikein viisaaksi heittäydyn, niin ihminen on silloin vanhus, jos se ei tunne itseään tärkeäksi edes itelleen :) .k-kotton kirjoitti:
Naiset tieten mummout norempana, eihän niillä ole ikäsarjojakaan niin kuin miehillä, on ikämiehet 45-65, vanhimmat taitaa olla ysikymppiset, eikä heitä vanhuksiksi kutsuta.
Tottakai se ikä tuo muutoksia, ja ajatuksen, että se jäljelläoleva elinaika on, mikä on, eikä sitä kannata hukata turhuuteen, ainakaan paljon. Mikä sitten on turhuutta, kaikkihan on turhuutta, jos kuitenkin itselle tärkeetä.
Jos minä tässä oikein viisaaksi heittäydyn, niin ihminen on silloin vanhus, jos se ei tunne itseään tärkeäksi edes itelleen :) .Puolisoni motto, niin kauan kuin jalat ja mieli kantaa, unelmat ovat toteutettavissamme. Hän suunnittelee jo Kaukoidän matkaa. Kukin tavallaan.
En juuri mieti ikääni, minkäänlaista kriisiä en ole juuri pannut merkille. Oli minulla ikäkriisi nelikymppisenä, ajattelin että kohta on elämä ohi, ainakin sellainen elämä josta voi nauttia.
Nyt ajattelen huvittuneena silloista itseäni, olen elänyt elämäni parhaat ajat paljon yli nelikymppisenä.
En voi vieläkään valittaa.
Silti tiedän että aikaa on kulunut, kyllä eletyt vuodet tuntuu tavalla tai toisella.
Käy sääliksi ihmisiä jotka yrittävät kynsin hampain pitää yllä nuoruuden illuusiota.
Joillekin iskee mahdoton kuntoiluvimma, on sellaisia jotka turvautuvat kirurgin apuun.
Moni mies tuupertuu lenkkipolulle kun kylmiltään alkaa kovan rääkin huomattuaan että peilikuva ei ole enää kolmekymppisen.
Liika meikkaaminenkin vanhentaa, vaikka tarkoitus on ihan päinvastainen.
Näkee että olen funtsinut näitä asioita, olisikohan sittenkin jonkinlaista ikäkriisiä :)Minusta tuli äiti 42-vuotiaana. Elin upeita vuosia aina lähes kuuskymppiseksi, kahden vilkkaan tenavan kanssa.
- lapsetnuorena
Minusta tuli äiti 42-vuotiaana. Elin upeita vuosia aina lähes kuuskymppiseksi, kahden vilkkaan tenavan kanssa.
Meidän lapset syntyi kun olin 26, 28 ja 31 v. Juuri oikea ikä saada lapset, kun itse on nuori ja riski lasten kromosomivaurioon pieni. Nuorena jaksaa öitäkin paremmin valvoa eikä ole ikäkuilua murrosiässä.
lapsetnuorena kirjoitti:
Meidän lapset syntyi kun olin 26, 28 ja 31 v. Juuri oikea ikä saada lapset, kun itse on nuori ja riski lasten kromosomivaurioon pieni. Nuorena jaksaa öitäkin paremmin valvoa eikä ole ikäkuilua murrosiässä.
No, eikös kaikki ole yksilökohtaista. En ole kärsinyt lasteni syntymän jälkeen univajeista, nukkuivat yöt rauhallisesti. Teini-ikäaikakin meni hyvin. Nykyisin tehdään lapset harkiten uraputkessa olevat eivät ala lisääntymään. Köyhät ja kouluttamattomat lisääntyvät. Lapsilisillä lapsensa elättäviäkin on.
- IhailenSinua
No, eikös kaikki ole yksilökohtaista. En ole kärsinyt lasteni syntymän jälkeen univajeista, nukkuivat yöt rauhallisesti. Teini-ikäaikakin meni hyvin. Nykyisin tehdään lapset harkiten uraputkessa olevat eivät ala lisääntymään. Köyhät ja kouluttamattomat lisääntyvät. Lapsilisillä lapsensa elättäviäkin on.
Me nuorena synnyttäneet tietysti ollaan sosiaalipummeja ja sinä oikea uraohjus , menestynyt joka tasolla . Vanhana saadut lapsesikn sait pysymään öisin hiljaa ja murkut vaivattomina,
- näinkin.päin
Nuo ajatuksesi ovat vain yksiviivaisia oman itsesi pönkittämiä ulosanteja.
Minä olen tehnyt lapsukaiseni parikymppisenä, mutta en ole köyhä enkä kouluttautumaton. Olen hyvin ehtinyt hoitamaan lapseni ja luonut siitä huolimatta menestyneen uran, jota nämä lapseni nyt jatkavat myöskin menestykkäästi. Itse saan nyt nauttia eläkeiästäni ja lasten-ja lastenlasteni iloista ja onnesta vielä hyväkuntoisena. Pystyn matkustelemaan heidän kanssaan, raha ei ole esteenä, enkä joudu elämään kenenkään siivellä. Että se siitä, minulla pyyhkii hyvin, olen onnellinen siitä, että sain lapseni nuorena! - normaali.elämä
näinkin.päin kirjoitti:
Minä olen tehnyt lapsukaiseni parikymppisenä, mutta en ole köyhä enkä kouluttautumaton. Olen hyvin ehtinyt hoitamaan lapseni ja luonut siitä huolimatta menestyneen uran, jota nämä lapseni nyt jatkavat myöskin menestykkäästi. Itse saan nyt nauttia eläkeiästäni ja lasten-ja lastenlasteni iloista ja onnesta vielä hyväkuntoisena. Pystyn matkustelemaan heidän kanssaan, raha ei ole esteenä, enkä joudu elämään kenenkään siivellä. Että se siitä, minulla pyyhkii hyvin, olen onnellinen siitä, että sain lapseni nuorena!Tuo onkin luonnollinen elämänjärjestys, lapset tehdään silloin kun heitä jaksaa parhaiten hoitaa , raskaudet onnistuvat ja lasten riskit pienimpiä. Suomessa on hyvä päivähoitosysteemi, uralle jää vielä paljon aikaa. Itse nautin siitä, että lapseni lähtivät opiskelemaan silloin kun olimme vielä alle viisikymppisiä, saimme ihanaa aikaa ihan kahdestaan, aivan uusia mahdollisuuksia seksiinkin milloin ja missä vaan huvitti. Toki lapsemme kävivät kotona usein ja heitä tuettiin opinnoissaan. Pääsimme isovanhemmiksi eka kertaa vähän päälle viisikymppisinä, omat lapset loivat kyllä uraa lasten ohessa. Äiti muutaman vuoden kotona lasten ollessa ihan pieniä, ja isyysvapaitakin ovat pitäneet. Kun on perhe, opiskelukin sujuu nopeaan eikä enää 29-vuotiaana roikuta jossain yliopistolla. Nyt on heillä omat perheasunnot, hyvin jää rahaa asuntolainan lisäksi jo kesälomamatkaankin.
Tuo korppiksen mainostama vajhdevuosiin osuva lasten murrosikä on koettelevaa, ja eikös hänen avioliittonsa kariutunutkin. Turha tulla kehumaan omaa mallia varsinkin kun samalla puhuu muista lapsilisillä elämisestä. Saithan sinäkin ne , ei vain nuoret vanhemmat. Syinä lasten nuorena hankkimatta jättämiseen voi olla, ettei saa puolisoa, ei pysty elättämään lapsia, on lapsivihamielinen, laiska , mukavuudenhaluinen yms.Toki kaikkien ei kannata geenejään jatkaa missään iässä, se on palvelus ihmiskunnalle. lapsetnuorena kirjoitti:
Minäpä panen paremmaksi :)
Tytär syntyi kun olin hätäisesti 17v, poika kun olin 20v. Sitten lopetinkin lasten tekemisen.
Mummikin minusta tuli 38-vuotiaana.
Niin nuorena suhtautuu asioihin luontevasti, tein mitä oli tehtävä, hoidin lapset hyvin vaikka varmaan tuli tehtyä paljon virheitä.
Rakkautta ei jälkikasvulta ole ikinä puuttunut, vielä nytkin menisin vaikka tuleen heidän puolestaan.
Mies oli kilpaurheilija, ei ikinä kotona, töiden jälkeen lenkkeili ja treenasi, kulki kilpailureissuilla. alkoholikin oli kuvassa mukana.
Kun lapset pääsivät omilleen ehdin vielä opiskella ja töitäkin oli ihan tarpeeksi. Ennen opiskelemaan lähtöä olin kaupan kassana.
Muutin synnyinseudulle asumaan, siellä olin kuusi vuotta, Tytär pyyteli tulemaan lähemmäksi joten tulin sitten takaisin kun työpaikka järjestyi.
En tunne jääneeni mitään paitsi, olen elänyt vaiherikkaan elämän. Surua ja murhetta on ollut mielestäni liikaakin.
Nyt olen hyvin onnellinen, en ehkä arvostaisi näin paljon nykyistä elämääni jos elämäni olisi ollut helpompi.- loikkanen
Sit on niitä eläkeläisiäkin, jotka eivät pysty maksamaan vuokraansa ilman yhteiskunnan apua eli jos viitsisit vähän miettiä mitä kirjoitat....
- sellaisiakin.on
loikkanen kirjoitti:
Sit on niitä eläkeläisiäkin, jotka eivät pysty maksamaan vuokraansa ilman yhteiskunnan apua eli jos viitsisit vähän miettiä mitä kirjoitat....
Ja eikös ole sellaisiakin, jotka asuu ilmaiseksi toisten omistamissa asunnoissa ja alkaa puhua meidän asunnoistamme. Onko se sosialisointia ?
IhailenSinua kirjoitti:
Me nuorena synnyttäneet tietysti ollaan sosiaalipummeja ja sinä oikea uraohjus , menestynyt joka tasolla . Vanhana saadut lapsesikn sait pysymään öisin hiljaa ja murkut vaivattomina,
Niinkö sinulla meni, no en valita valinnoistani.
näinkin.päin kirjoitti:
Minä olen tehnyt lapsukaiseni parikymppisenä, mutta en ole köyhä enkä kouluttautumaton. Olen hyvin ehtinyt hoitamaan lapseni ja luonut siitä huolimatta menestyneen uran, jota nämä lapseni nyt jatkavat myöskin menestykkäästi. Itse saan nyt nauttia eläkeiästäni ja lasten-ja lastenlasteni iloista ja onnesta vielä hyväkuntoisena. Pystyn matkustelemaan heidän kanssaan, raha ei ole esteenä, enkä joudu elämään kenenkään siivellä. Että se siitä, minulla pyyhkii hyvin, olen onnellinen siitä, että sain lapseni nuorena!Ei huono osaiset tänne kirjoittele, enkä kirjoittanut sinusta kun en edes tunne sinua.
normaali.elämä kirjoitti:
Tuo onkin luonnollinen elämänjärjestys, lapset tehdään silloin kun heitä jaksaa parhaiten hoitaa , raskaudet onnistuvat ja lasten riskit pienimpiä. Suomessa on hyvä päivähoitosysteemi, uralle jää vielä paljon aikaa. Itse nautin siitä, että lapseni lähtivät opiskelemaan silloin kun olimme vielä alle viisikymppisiä, saimme ihanaa aikaa ihan kahdestaan, aivan uusia mahdollisuuksia seksiinkin milloin ja missä vaan huvitti. Toki lapsemme kävivät kotona usein ja heitä tuettiin opinnoissaan. Pääsimme isovanhemmiksi eka kertaa vähän päälle viisikymppisinä, omat lapset loivat kyllä uraa lasten ohessa. Äiti muutaman vuoden kotona lasten ollessa ihan pieniä, ja isyysvapaitakin ovat pitäneet. Kun on perhe, opiskelukin sujuu nopeaan eikä enää 29-vuotiaana roikuta jossain yliopistolla. Nyt on heillä omat perheasunnot, hyvin jää rahaa asuntolainan lisäksi jo kesälomamatkaankin.
Tuo korppiksen mainostama vajhdevuosiin osuva lasten murrosikä on koettelevaa, ja eikös hänen avioliittonsa kariutunutkin. Turha tulla kehumaan omaa mallia varsinkin kun samalla puhuu muista lapsilisillä elämisestä. Saithan sinäkin ne , ei vain nuoret vanhemmat. Syinä lasten nuorena hankkimatta jättämiseen voi olla, ettei saa puolisoa, ei pysty elättämään lapsia, on lapsivihamielinen, laiska , mukavuudenhaluinen yms.Toki kaikkien ei kannata geenejään jatkaa missään iässä, se on palvelus ihmiskunnalle.Olet ennenkin kirjoittanut seksielämästäsi, miksi?
inä lasten nuorena hankkimatta jättämiseen voi olla, ettei saa puolisoa, ei pysty elättämään lapsia, on lapsivihamielinen, laiska , mukavuudenhaluinen yms.Toki kaikkien ei kannata geenejään jatkaa missään iässä, se on palvelus ihmiskunnalle.korpikirjailija kirjoitti:
Olet ennenkin kirjoittanut seksielämästäsi, miksi?
inä lasten nuorena hankkimatta jättämiseen voi olla, ettei saa puolisoa, ei pysty elättämään lapsia, on lapsivihamielinen, laiska , mukavuudenhaluinen yms.Toki kaikkien ei kannata geenejään jatkaa missään iässä, se on palvelus ihmiskunnalle.Ps. Kommenttisi koskee nimenomaan nuoria kouluttamattomia , ei sinua, ei minua eikä uraputkea luovia nuoria tänäpäivänä.
- leppoisa.liisa
Minusta tuli äiti 42-vuotiaana. Elin upeita vuosia aina lähes kuuskymppiseksi, kahden vilkkaan tenavan kanssa.
Oletko jo 77 vuotias? Tuolla 70 palstalla kirjoitit, että esikoisesi on 35 vuotias. Luulin sinua nuoremmaksi.
- näinkin.päin
Ei huono osaiset tänne kirjoittele, enkä kirjoittanut sinusta kun en edes tunne sinua.
En väittänytkään, että minusta kirjoitit. Saan siitä huolimatta kirjoittaa oman näkemykseni lapsensa nuorena saaneista, olin vain esimerkkinä.
Mistä muuten tiedät ettei huono-osaiset tänne kirjoittele? Kerrothan arviosi näistä huono-osaisista, minä en ainakaan osaa niitä täältä arvioida.... samanlaisia Jumalan lapsia olemme rikkaina tai köyhinä, hyvinä tai huonoina. näinkin.päin kirjoitti:
En väittänytkään, että minusta kirjoitit. Saan siitä huolimatta kirjoittaa oman näkemykseni lapsensa nuorena saaneista, olin vain esimerkkinä.
Mistä muuten tiedät ettei huono-osaiset tänne kirjoittele? Kerrothan arviosi näistä huono-osaisista, minä en ainakaan osaa niitä täältä arvioida.... samanlaisia Jumalan lapsia olemme rikkaina tai köyhinä, hyvinä tai huonoina.Kirjoitit"
Nuo ajatuksesi ovat vain yksiviivaisia oman itsesi pönkittämiä ulosanteja. Huom. Itseni pönkittämiseksi!"
Kirjoitukseni eivät pönkitä egoani, ei ole tarpeen, kirjoitan kokemuksistani.
En nainut nuorena, en tehnyt lapsia nuorena.
Opiskelin aikuisena, suoritin tutkintoni aikuisena.
Menin naimisiin aikuisena ja tein lapseni aikuisena.leppoisa.liisa kirjoitti:
Oletko jo 77 vuotias? Tuolla 70 palstalla kirjoitit, että esikoisesi on 35 vuotias. Luulin sinua nuoremmaksi.
Mistä noin päättelet?
- leppoisa.liisa
Mistä noin päättelet?
Siksi päättelin, kun vasta vähän aikaa sitten muutit seitsemänkymppisiin.🤗
leppoisa.liisa kirjoitti:
Siksi päättelin, kun vasta vähän aikaa sitten muutit seitsemänkymppisiin.🤗
Niin siis olenko sitten 77-vuotias?
- valheiden.verkkoko
Minkä ikäinen olet oikeasti ’korppis’? Pienellä laskutoimituksella saan iäksesi 77 vuotta! Vai etkö laske nuorempana syntynyttä (au?) esikoista äidiksi tulemisen arvoiseksi!
korpikirjailija 27.12.2018 15:10 ”Nuorimmaiseni pelaa ystäviensä kanssa lauta-ja roolipelejä. Nytkin löysi mökiltä vanhan lautapelin ja pakkasi laukkuunsa. No tuolla plus 60 palstalla, joku piti 29-vuotiasta kuopustani keski-ikäisenä. Ei nykyisen tulkinnan mukaan 40 kymppinen ole keski-ikäinen vaan aikuinen. Minun esikoinen on 35-vuotias aikuinen myös. Minä olen jo iältäni vanha, mutta ikäni on vain kaksi numeroa elämänkaaressani.” - valheiden.verkkoko
"korpikirjailija 27.12.2018 20:44
Minusta tuli äiti 42-vuotiaana. Elin upeita vuosia aina lähes kuuskymppiseksi, kahden vilkkaan tenavan kanssa. " valheiden.verkkoko kirjoitti:
"korpikirjailija 27.12.2018 20:44
Minusta tuli äiti 42-vuotiaana. Elin upeita vuosia aina lähes kuuskymppiseksi, kahden vilkkaan tenavan kanssa. "Opetelkaa laskemaan tai käyttäkää laskuria.
Helpotan pähkäilyjänne, olen syntynyt samana vuonna kun Pariisin rauhansopimus allekirjoitettiin ; )
Kasvoin turvallisessa kodissa. Isä oli raitis, ammattiautoilija, äiti kotiäiti, meillä oli maalaistalo kaupungissa ja kotiapulainen.- ynnääjä
korppis kirjoitti:
Opetelkaa laskemaan tai käyttäkää laskuria.
Helpotan pähkäilyjänne, olen syntynyt samana vuonna kun Pariisin rauhansopimus allekirjoitettiin ; )
Kasvoin turvallisessa kodissa. Isä oli raitis, ammattiautoilija, äiti kotiäiti, meillä oli maalaistalo kaupungissa ja kotiapulainen.Sinusta tuli äiti 42-vuotiaana, esikoinen on 35-vuotias.
42 35=77 - kuurupiiloa
ynnääjä kirjoitti:
Sinusta tuli äiti 42-vuotiaana, esikoinen on 35-vuotias.
42 35=77Niinpä, laskutoimitus on oikein, mutta onko esikoinen oma, tai vain miehen. Ajatusleikkiä tämäkin, kun oikeaan arvausleikkiin ryhdyttiin.
- Korppis11
ynnääjä kirjoitti:
Sinusta tuli äiti 42-vuotiaana, esikoinen on 35-vuotias.
42 35=77Minunsta tuli ensimmäisen kerran äiti 36-vuotiaana. ;D
- kylmätotuus
Aloituksesi aihe on tosi mielenkiintoinen ja sitä kannattaisi pohtia asiallisesti.
Ajattelen niin, että jokaisella ihmisellä on oma elämänkaarensa, eikä sen kehitysvaiheita voi suoraan verrata toisen henkilön kehitykseen, koska muuttujia on liian monta.
Ikäkaudet ja niihin sisältyvät yleistykset tai tutkimuksiin pohjautuvat tiedotkaan eivät ole mikään yksiselitteinen juttu.
Monissa tutkimuksissa on todettu, että olisi hyvä, jos ensisynnyttäjä olisi vähän yli 20-vuotias.
Niinhän se biologian kannalta olisikin, mutta keho ja mieli eivät kehity käsi kädessä. Aivan liian usein olen nähnyt nuoria äitejä, jotka eivät itsekään ole vielä aikuistuneet ja siitä johtuen ovat pulassa vauvojensa kanssa.
Kirjoitat, että vanhuus on mielentila.
Ajattelen samoin. Ei vanhuus ole suinkaan joku numero, joka tekee ihmisestä vanhuksen.
Keho ikääntyy ja rapistuu pikkuhiljaa, mutta voimme olla mieleltämme nuoria lähtöömme saakka, jos pysymme kiinni ajassa ja elämässä.
Ihmisten elämänkaaret ovat moninaisia ja tuskinpa kahta täysin verrannollista tapausta löytyykään ja hyvä niin.Kirjoitat asiaa.
Ihmettelin näitä kommentteja, joita olen saanut. Niiden mukaan nelikymppinen on vaihdevuosissa, ja vain nuorena synnytetyt lapset niitä oikeita, tervetulleita lapsia. 29-vuotias yliopistossa opiskeleva on vanha ja viiskymppisinä, on akateemiset loppututkinnot, perheet, velattomat omakotitalot jne.jne.jne.
No, aloituksen asiaahan ne eivät sinänsä koskeneet henkilökohtaista ilkeilyähän ne ilmaisevat.
Joskus sitä hölmönä lukee kuinka "kehua lotostan". Pois se minusta.
- oletukseni
"Vanhuus on mielentila" on pariin otteeseen ketjussa kirjoitettu. En ole samaa mieltä. Moni yli 90-vuotias on sanonut haastatteluissa, että ovat mieleltään nuoria.
Itse miellän tietynlaisen habituksen ja liikkumisen vanhukselle kuuluvaksi. Siksipä luulen, että askeltamiseni muututtua "köpöttelemiseksi" olen vanhus. Se ulkoinen mielikuvahan minulla on.
Yhdenkään iäkkään ihmisen tarkkaa ajatusmaailmaa en tunne enkä mielentilaa, joka osoittaisi, että on vanhus. On huumorintajuisia, on tosikkoja, on ajatuksissaan jämähtäneitä, on uteliaita jne. Samanlaisia on eri ikäisissä.
Luulen, että tulen olemaan mielikuvaltani vanhus, mutta ei aavistustakaan mitä mieleltäni. - yksinkertaista_
Seksihaluista on helppo vetää eri ikäkausirajat.
- Yksinkertaisuudenylistys
Elämässä on vaikka kuinka paljon muitakin aiheita eikä seksihaluja ole kaikilla nuoremmillakaan.
Aina sitä on ollut kaikenlaisia jaotteluita. Yhteen aikaan puhuttiin, lapsuus, nuoruus, keski-ikä vanhuus. Joskus taas 7-vuoden kehitysjaksoista ihmiselämässä.
Itse en ole mitään jaotteluita pitänyt merkittävänä.
Jokaisen polku on jokaisella ihan oma.
Kelle sopii mikäkin aika, minkäkin asian toteuttamiseen. Monet valinnatkin selvenevät vasta iän myötä. Myös olosuhteet sanelevat valintojamme.
Itse nautin elämästä sen kussakin vaiheessa, en haikaile mitään. Kokemukse ovat rikkauksia, olivat ne sitten hyviä tai huonoja. Monet aikanaan huonoiksi mielletyt tapahtumat selvenevät vasta aikojen päästä. Toisinaan voi ihan huokaista, että oli se hyvä, kun joku asia meni niinkuin meni, eikä niin, kun silloin olisi toivonut.
Eikä ihmisen kannattaisi verrata omaa polkuaan kenenkään toisen polkuun vaan siihen mitä oman elämän polulla on vuosien saatossa tapahtunut. Vertailla omia vuosiaan."Eikä ihmisen kannattaisi verrata omaa polkuaan kenenkään toisen polkuun vaan siihen mitä oman elämän polulla on vuosien saatossa tapahtunut. Vertailla omia vuosiaan."
Juuri näin.
- Aikuisena.kaaressa
Kohdallani eivät vuodet ole määritelleet kuin lapsuuden. Jo lapsena unelmoin että haluan perheen ja pari lasta. Jätin opiskelut oppikouluun ja koulupohjaiseen tutkintoon ja pykäsin sen perheen. Olin silloin joltain osin lapsi, toisaalta nuori, aikuinen en missään. Mutta vaisto kai opetti vanhempana olemisen, kun ihan niistä yhteiskuntakelpoisia ihmisiä tuli. Jälkeenpäin ajatellen tulin aikuiseksi vasta n. 30nä, halusin opiskella ja sitä tein työn ohessa yli 10 vuotta. Muutenkin tulin tasapainoisemmaksi ja arvokkaammin käyttäytyväksi. En ole huomannut sen jälkeen mitään keski-ikään siirtymistä, puhumattakaan vanhuuteen, hiljaisesti kaiketi edennyt. Koko ajan työni oli jatkuvaa muutosta ja uuden oppimista. Nyt eläkeiässä häärään monessa hommassa, yhdistyksissä ja kokouksissa riennän ja taas on uuden oppimista, lapsenlasten kanssa pysyy tuoreena. Näin tuntuu että touhuten elämän lopetan vanhaksi tulematta, jollei sitten iske vakavaa nopeasti tappava sairaus.
Kauniisti kerroi kehityshistoriaasi. Kaikilla meillä on uniikit historiamme. Toisille elämänkaaren tutkiminen on vertailua muiden elämänkaariin, monille ihan sitä omaa elettyä elämää.
- Eihyväliianpitkäkaari
Olen 53- nainen ja mielestäni keski- ikäni meni jo kymmenen vuotta sitten ja pidän itseäni yli puolet elämästä eläneenä jo. 18v olin ihan lapsi vielä, hulvaton ja aika järjetön kolmekymppiseen saakka. Johtui kai liian kovasta kurista ja läheisriippuvaisesta äidistäni. Piti toden teolla ponnistella että alkoi itsenäistymään ja kovaa taisteluhan se oli.
Joo, ei pidä verrata toisten polkuihin ja joihinkin keski- arvoihin vaan jokaisella on vähän erilainen ja omanlaisensa riippuen kuinka kovaa se elämä sitten on ollut eikä ihan kaikki mennyt kuin, miten sen nyt sanoisi vimpan päälle.
Mitä järkeä tuhlata aikaansa vertaamalla muihin ja rikkautta on elää niin kuin itsestä hyvältä tuntuu eikä kenenkään muun määrittelemänä ja perässä. Täytyy olla onnellinen sitten niiden valintojensa kanssa mitä on tullut tehtyä, mennyttä ei voi muuttaa. Lapsia kun en halunnut niin pyörittelin sen asian niin moneen kertaan etten sitten varmasti kadu enkä jää katkeraksi vaan saan onneni ihan muista harrastuksista. En ole edes eläintä tarvinnut kun en jaksa sellaista hoivaamista, murehtimista.
Vihaan sitä että on pakko tehdä jotain jos ei aina huvita niin valitsin sellaiset harrastukset joissa ei ole pakkotahtia. Vaihdevuosissa on nyt pakko levätä aika paljon sillä menopaussi on tullut ja tehokkuus aika alhainen. Tunnen vaivoineni olevani kuitenkin onnellinen ja hyväksyn ne, se että osaa kuunnella kroppaansa eikä ala ylisuorittamaan eikä mitään ikinuorta leikkimään muiden perässä jos joku samanikäinen tuntee olevansa vielä nuori niin en vertaa siihen vaan sillä voi olla nuoruus jäänyt elämättä jossain kohtaa lasten takia kahlehdittuna kotiin niin elää sitten vasta sitä myöhemmin.
Vapaus elää eläämäänsä omassa järjestyksessään on kunkin omassa päätöksessään. Itse en viihtynyt kotona nuorena ollenkaan ja tein kahtakin työtä niin että en käynyt muuta kuin nukkumassa kun muut väsäsivät vauvoja ja jäivät kotiin. Nyt olen niin väsynyt etten jaksaisi enään herätä viideltä aamulla ja uni on mennyt vaihdevuosien takia ihme pätkiksi. Oli pakko hakea estrogeenia ja poisti vilutus, hikipuuskat muttei väsymystä. Lamauttavaa ja vituttavaa ja ajattelin etten ikinä ala apuja hakemaan vaan kärsin vaivani mutta ei sitä tajunnut kuinka ne pahenivat vain. Seksi ei kiinnosta ja jos joku alkaa siitä puhumaankin niin yököttää. En halua että kukaan nukkuu vieressäni ja miehen sänky lähti eri huoneeseen. Hänen unirytminsä meni ihan sekaisin omista vaivoistani ja tarvitsen viileämmän huoneen.
Jos keski-ikä olisi 53 niin täytyisi elää yli 100-vuotiaaksi ja suvustani siihen ei kukaan ole yltänyt, muutama harva siihen 85v asti ja niinkään pitkä ikä ei sieltä loppupäästä ole mitään hääppöistä, ei siis mitään elämisen arvoista enään. Joko pää on irtisanonut ennen kroppaa tai päinvastoin. Kitumista ja ainoat jotka eivät kidu niin juopot jotka eivät jää tänne liian kauaksi aikaa loppupäästä kalliiksi hoidokeiksi. Jos juo itsensä hengiltä niin maksaa eniten veroja eikä kuluta siellä loppupäässä kun ei tarvitse kolmea hoitajaa vuorokaudessa vuosikausia kääntelemään ja vääntelemään itseään vuoteessa kun henki pihisee liian terveellisistä elintavoista liian pitkään. Terveellisesti elävät ovat tulleet kaikkein kalleimmiksi veronmaksajille ja sukulaisille raskaiksi.
On hienoa että ihminen saa elää valitsemallaan tavalla ja se on tyhmyyttä että se oma valitsema tie olisi ainoa oikea kun on montaa tietä haaroineen. Jos joku kuvittelee että on vain yksi tapa elää ja olla onnellinen niin se erehtyy pahasti. Eläminen toisia ihmisiä huijaamalla ja kusettamisella en hyväksy niin ettei ole rehelliset aikeet vaan hyöty ja kusetus. Valitettavasti elämä on mennyt yhä enemmän siihen suuntaan että otetaan sieltä mistä helpoiten saa hyötyjä niin että huijarit vaanii joka nurkan takana jos ihminen on yksinäinen ja kuvittelee vielä suurta rakkautta kun ulkonäkö on mennyttä niin että realiteetit pitäisi pitää mielessä ettei kukaan enään rakastu vanhaan rupsahtaneeseen ja näkee peilistä ettei ole ihan eilisen teereenpoikasen näköinen enään vaikka kroppa olisi treenattu niin ikäänsä ei kukaan pysty peittelemään sillä iho rupsahtaa ja veltostuu vaikka olisi mikä urheilija. Jos tuntee itsensä nuorekkaaksi niin ei kannata liikoja kuvitella vaan silloin vetää huijareita puoleensa entistäkin enemmän. Olen aikani kuluksi joskus piirrellyt elämänkaareni.
Vuosilla ja iällä ei ollut muuta merkitystä kuin akseli ja viiva vuosiksi merkittynä alalaidassa.
Oli siinä jo melkoinen matka vuosia...
Paljon tärkeämpi oli pystyakseli, se merkkasi miten korkealle minkäkin tapahtuman nostan siinä asteikossa, mitä se on merkinnyt. selviä pisteitä pystyin siihen merkitsemään.
Kaiken kaikkiaan aikamoista siksakkia elämänkaareni menee, on ollut huippuja ja on menty miinukselle monesti.
Tässä iässä on jo hyvää perspektiiviä katsella omaa elämänkaartaan,
varsinkin jos innostuu muistelmiaan kirjoittamaan, asteikko on hyvä,
pystyy sijoittamaan tapahtumat aika-akselille oikeaan järjestykseen.- RealistiN
Itse ajattelen ehkä eläväni ehkä 95 , ellei mitään yllättävää satu, sillä niin ovat vanhempanikin eläneet, eikä suvussamme ole rasitteena mitään perinnöllisiä sairauksia ja kaikki vanhemmat sisaruksenikin ovat perusterveitä ja hyväkuntoisia työeläkeläisiä.
Oman laskukaavani mukaan elin lapsuuteni ja nuoruuteni 0-35v, keski-ikäni 35-60v ja nyt 60 elän varhaisvanhuutta kulkien kohti vanhuutta, vauhti riippuu paljolti mielen ja kehon kunnosta, vanhus olen sitten, kun en enää itse pysty itsestäni huolehtimaan ilman ulkopuolista apua.
Olen hyvin realistinen sen suhteen minkä ikäiseltä näytän, en viitsi luulotella itselleni olevani ikäisiäni nuorempi, sillä aina löytyy nuoremman oloisia ja parempikuntoisia ikätovereita. Sukumme geenejä saan kiittää terveydestäni, ja yritän parhaani mukaan elää suht terveellisesti ja liikunnallisesti romuttamatta tahallisesti kuntoani. Parin päivän päästä luovutan lopullisesti yritykseni uudelle omistajalle ja ryhdyn vapaaherrattareksi, onneksi on jo niin paljon sovittuja juttuja, ettei ainakaan heti tule aika käymään pitkäksi.- Vanhus
Vanhuuden saavutat kun et enää pysty huolehtimaan itsestään. Oletko tosissasi?
- RealistiN
Vanhus kirjoitti:
Vanhuuden saavutat kun et enää pysty huolehtimaan itsestään. Oletko tosissasi?
Kirjoitin: "vanhus olen sitten, kun en enää itse pysty itsestäni huolehtimaan ilman ulkopuolista apua" (en kirjoittanut vanhuuden saavuttamisesta)
ja aivan tosissani olen, ikääntyessäni olen iäkäs ja vanhakin, mutta omasta mielestäni vanhus vasta kun tarvitsen iäkkyyteni vuoksi apua, enkä pärjää enää omillani. Kun en pärjää enää itsekseni, niin on varmaanin aika siirtyä johonkin vanhustentaloon tai-hoitolaitokseen. RealistiN kirjoitti:
Kirjoitin: "vanhus olen sitten, kun en enää itse pysty itsestäni huolehtimaan ilman ulkopuolista apua" (en kirjoittanut vanhuuden saavuttamisesta)
ja aivan tosissani olen, ikääntyessäni olen iäkäs ja vanhakin, mutta omasta mielestäni vanhus vasta kun tarvitsen iäkkyyteni vuoksi apua, enkä pärjää enää omillani. Kun en pärjää enää itsekseni, niin on varmaanin aika siirtyä johonkin vanhustentaloon tai-hoitolaitokseen.Ihmettelin myös vanhuskäsitettäsi. Vanhus voi asua itsenäisesti kuolemaansa asti. Tuntuisi oudolta kirjoittaa vanhuksesta ...... iäkäs henkilö/vanhus. Onko vanhuuden pelkoa väistää sanaa vanhus.
- vireäeiolevanhus
Ihmettelin myös vanhuskäsitettäsi. Vanhus voi asua itsenäisesti kuolemaansa asti. Tuntuisi oudolta kirjoittaa vanhuksesta ...... iäkäs henkilö/vanhus. Onko vanhuuden pelkoa väistää sanaa vanhus.
olen realistisen kanssa samaa mieltä ja niin näyttää olevan myös aika moni muukin
https://osj.fi/fi/Blogi/?id=17
https://fi.wiktionary.org/wiki/vanhus
https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/blogiarkisto/eero_voutilainen/vanhus_on_ruma_sana.8075.blog
https://www.aamulehti.fi/a/200485877 vireäeiolevanhus kirjoitti:
olen realistisen kanssa samaa mieltä ja niin näyttää olevan myös aika moni muukin
https://osj.fi/fi/Blogi/?id=17
https://fi.wiktionary.org/wiki/vanhus
https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/blogiarkisto/eero_voutilainen/vanhus_on_ruma_sana.8075.blog
https://www.aamulehti.fi/a/200485877En availe linkkejä. Minä pohdiskelin en ollut oikeastaan mitään mieltä, kysyin.
- sinähäntiedät
Ihmettelin myös vanhuskäsitettäsi. Vanhus voi asua itsenäisesti kuolemaansa asti. Tuntuisi oudolta kirjoittaa vanhuksesta ...... iäkäs henkilö/vanhus. Onko vanhuuden pelkoa väistää sanaa vanhus.
Onko se Petze vanhus ?
- papparainenvarmaan
sinähäntiedät kirjoitti:
Onko se Petze vanhus ?
taitaa olla, ainakin korppiksen mielestä
Minunkin päässäni tuo vanhus-sana on jonkin verran negatiivisesti lataununut. Eittämättä tulee mielikuva raihnaisuudesta.
Sinänsä se ei kenenkään tilaan vaikuta, mitä nimitystä käytämme.
Itse käytän mieluummin sanaa ikäihminen.
Kk mietti olisiko se vanhuuden pelkoa, ettei vanhus sanaa käytä. Minä ajattelisin, että se on sitä, ettei luo ilmaisullaan väärää mielikuvaa jostain henkilöstä.Poistaako nimitys ikä-ihminen väärää mielikuvaa?
Esim.
Mökissä asuu vanhus.
Mökissä asuu ikä-ihminen.- RealistiN
Vanhustentaloon ei huolita ihmistä joka pärjää vielä itsenäisesti hyvin kotonaan, joten siitä lie osaksi ainakin itselläni mielleyhtymä että vanhus on raihnanen vanha ihminen, ennenhän puhuttiin vaivaistaloista.
Ikäihminen on mielestäni hyvä nimitys ikääntyneille hyväkuntoisille ihmisille. En näe syytä miksi pelkäisin vanhuutta, mutta raihnasuutta en kohdalleni toivo, mieluummin nopea lähtö omilta jaloilta.
Vanhuksille puhutaan usein kuin lapsille, helpoin sanakääntein ja kovalla äänellä jotta puhuja kokee sanojensa menevän perille, se on mielestäni jotenkin alentavaa, jos kuulijalla ei ole vikaa kuulossa tai ymmärryksessä.
Tämähän on vain oma määritelmäni sanalle vanhus, saattaa hyvinkin olla jonkun toisen mielestä hukassa, mutta olkoon, eipä se minua haittaa. korppis kirjoitti:
Poistaako nimitys ikä-ihminen väärää mielikuvaa?
Esim.
Mökissä asuu vanhus.
Mökissä asuu ikä-ihminen.Mun mielessäni syntyvä kuva on erilainen ikä-ihmisestä, kuin vanhuksesta.
Mutta siitä kai kysymys onkin, miten kukin sanat mieltää ja kokee.- mikäonosuvin
korppis kirjoitti:
Poistaako nimitys ikä-ihminen väärää mielikuvaa?
Esim.
Mökissä asuu vanhus.
Mökissä asuu ikä-ihminen.tai esim
mieheni on vanhus
mieheni on iäkäs
mieheni on ikäihminen - 60jakuolemanväliltä
mikäonosuvin kirjoitti:
tai esim
mieheni on vanhus
mieheni on iäkäs
mieheni on ikäihminenhei haloota, tämähän on 60 palsta, eikös vasta yli kahdeksankymppinen ole vanhus??????????
Minä olen 69-vuotias, eli 60 vanhus.
Kun minä olen 70-vuotias, olen minä 70 vanhuksenpi.
-
-
-
Asiaa ei auta vaikka olisi kuinkakin koulutettu näyttelijä.
H.- Höpö-höpö-höpö
69-vuotias on kylläkin enempi -70. Kukaan tuskin näyttelee ikäaihetta, mutta eri ihmiset kokevat vuotensa eri lailla; toisia ne painavat ja joitakin toisia eivät lainkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256510Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604112Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503366Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902924Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2831916Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341606- 871436
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141413Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741399Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386