Ilmastointi ei lämmitä autoa sisältä

outohuomio

Kaksi vuotta vanha autoni ei näytä enää tänä talvena lämpenevän pitkänkään ajon aikana sisältä kuin täysillä puhalluttamalla koko ajon ajan. Lisäksi vie polttoainetta yli litran tavallista enemmän. Onko jossain vikaa?

15

3166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivovuoto

      Ilmastoinnin ei ole tarkoituskaan lämmittää autoa.

      • RMB54

        Näin juuri.
        Ilmastointilaitteen tarkoitus on kuivattaa ja tarvittaessa jäähdyttää sisätilaa. Lämmityslaite hoitaa lämmityksen.
        Lämmityksen hoitavat termostaatti ja lämmönsäätöläpät, säätämällä ne oikeaan asentoon.
        Vika siis voi olla liian aikaisin aukeava termostaatti tai raitisilmakanavan läppä ei sulkeudu.


    • Toffeeta

      Kansiremonttia vailla oleva Viva deluxe? Takuu aikakin jo sulkeutunut kuin ryppyreikä!

    • eijatkuvastitalvella

      Kylmänä voi tovin käyttää koska sillä lähtee nopeasti huuru laseista sisäpuolelta sen jälkeen pitäisi sammuttaa ilmastointi ja pyrkiä lämmittämään lämmityslaitteella itsellään vain.

    • ilmaster

      Ilmastointi lämmittää auton sisätilan nopeasti kun laitat sen päälle
      ilmastointi ei puhalla mitään kylmää eikä mistään,kesällä se imee auton lämpimän sisäilman pois,ei puhalla kylmää.
      Auton lämpö tulee veden lämmöstä alussa vastus lämmittää puhallettavaa ilmaa ilmastoinnin kautta.

      • enkkelikenkkeli

        Hakeudu horinoinesi kiireen vilkkaan tohtorin pakeille.


      • Taida3
        enkkelikenkkeli kirjoitti:

        Hakeudu horinoinesi kiireen vilkkaan tohtorin pakeille.

        Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.

        Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.


        terv:Ilmaster


      • SultaUnohtuiTuo
        Taida3 kirjoitti:

        Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.

        Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.


        terv:Ilmaster

        "Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi "

        No kerroppa einstein sitten se, että miksi tuo kylmäaine suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein uuteen huollon yhteydessä, jos se vanhakin on kerran käyttökelpoista?


      • Autotohtori
        Taida3 kirjoitti:

        Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.

        Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.


        terv:Ilmaster

        "Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta."

        Tarvittava lämpö siirtyy siitä ilmasta, jonka puhallus on ohjattu höyrystimelle (ulkoilma tai sisäilmakierrätys).


      • E_mc2
        SultaUnohtuiTuo kirjoitti:

        "Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi "

        No kerroppa einstein sitten se, että miksi tuo kylmäaine suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein uuteen huollon yhteydessä, jos se vanhakin on kerran käyttökelpoista?

        Jotta tomppeleilta saadaan rahat pois.


      • SultaUnohtuiTuo
        E_mc2 kirjoitti:

        Jotta tomppeleilta saadaan rahat pois.

        No kerroppa sitten vielä, että miksi esim. minun uuden auton ilmastointilaitteen kylmäainetta ei tarvitse enää vaihtaa.

        Itse tiedän kyllä vastauksen, mutta on hauska nähdä, kuinka "fiksu" sinä olet.


      • E_mc2
        SultaUnohtuiTuo kirjoitti:

        No kerroppa sitten vielä, että miksi esim. minun uuden auton ilmastointilaitteen kylmäainetta ei tarvitse enää vaihtaa.

        Itse tiedän kyllä vastauksen, mutta on hauska nähdä, kuinka "fiksu" sinä olet.

        Minäpä tiedän jo kuinka "fiksu" sinä olet.


    • QwertyQ

      Alkuperäiselle kirjoittajalle:

      Mikähän malli kyseessä?
      Nouseeko lämpömittari normaalisti ajon aikana?

      Jos moottorin termostaatti on sökö niin moottori ei lämpene normaalisti jolloin polttoaineen kulutus kasvaa ja matkustamo lämpenee heikosti.

    • Hemitu

      Höpöhöpö, ilmastointi ei käynnisty alle 7 plusasteen.

    • Anonyymi

      Muistakaa laittaa lämpö myös päälle, jos on manuaalinen, ei vain ilmastointi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      199
      7024
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2076
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1708
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1400
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1268
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      55
      1150
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1084
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1026
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      256
      981
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      959
    Aihe