Ilmastointi ei lämmitä autoa sisältä

outohuomio

Kaksi vuotta vanha autoni ei näytä enää tänä talvena lämpenevän pitkänkään ajon aikana sisältä kuin täysillä puhalluttamalla koko ajon ajan. Lisäksi vie polttoainetta yli litran tavallista enemmän. Onko jossain vikaa?

15

2508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivovuoto

      Ilmastoinnin ei ole tarkoituskaan lämmittää autoa.

      • RMB54

        Näin juuri.
        Ilmastointilaitteen tarkoitus on kuivattaa ja tarvittaessa jäähdyttää sisätilaa. Lämmityslaite hoitaa lämmityksen.
        Lämmityksen hoitavat termostaatti ja lämmönsäätöläpät, säätämällä ne oikeaan asentoon.
        Vika siis voi olla liian aikaisin aukeava termostaatti tai raitisilmakanavan läppä ei sulkeudu.


    • Toffeeta

      Kansiremonttia vailla oleva Viva deluxe? Takuu aikakin jo sulkeutunut kuin ryppyreikä!

    • eijatkuvastitalvella

      Kylmänä voi tovin käyttää koska sillä lähtee nopeasti huuru laseista sisäpuolelta sen jälkeen pitäisi sammuttaa ilmastointi ja pyrkiä lämmittämään lämmityslaitteella itsellään vain.

    • ilmaster

      Ilmastointi lämmittää auton sisätilan nopeasti kun laitat sen päälle
      ilmastointi ei puhalla mitään kylmää eikä mistään,kesällä se imee auton lämpimän sisäilman pois,ei puhalla kylmää.
      Auton lämpö tulee veden lämmöstä alussa vastus lämmittää puhallettavaa ilmaa ilmastoinnin kautta.

      • enkkelikenkkeli

        Hakeudu horinoinesi kiireen vilkkaan tohtorin pakeille.


      • Taida3
        enkkelikenkkeli kirjoitti:

        Hakeudu horinoinesi kiireen vilkkaan tohtorin pakeille.

        Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.

        Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.


        terv:Ilmaster


      • SultaUnohtuiTuo
        Taida3 kirjoitti:

        Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.

        Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.


        terv:Ilmaster

        "Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi "

        No kerroppa einstein sitten se, että miksi tuo kylmäaine suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein uuteen huollon yhteydessä, jos se vanhakin on kerran käyttökelpoista?


      • Autotohtori
        Taida3 kirjoitti:

        Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.

        Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.


        terv:Ilmaster

        "Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta."

        Tarvittava lämpö siirtyy siitä ilmasta, jonka puhallus on ohjattu höyrystimelle (ulkoilma tai sisäilmakierrätys).


      • E_mc2
        SultaUnohtuiTuo kirjoitti:

        "Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi "

        No kerroppa einstein sitten se, että miksi tuo kylmäaine suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein uuteen huollon yhteydessä, jos se vanhakin on kerran käyttökelpoista?

        Jotta tomppeleilta saadaan rahat pois.


      • SultaUnohtuiTuo
        E_mc2 kirjoitti:

        Jotta tomppeleilta saadaan rahat pois.

        No kerroppa sitten vielä, että miksi esim. minun uuden auton ilmastointilaitteen kylmäainetta ei tarvitse enää vaihtaa.

        Itse tiedän kyllä vastauksen, mutta on hauska nähdä, kuinka "fiksu" sinä olet.


      • E_mc2
        SultaUnohtuiTuo kirjoitti:

        No kerroppa sitten vielä, että miksi esim. minun uuden auton ilmastointilaitteen kylmäainetta ei tarvitse enää vaihtaa.

        Itse tiedän kyllä vastauksen, mutta on hauska nähdä, kuinka "fiksu" sinä olet.

        Minäpä tiedän jo kuinka "fiksu" sinä olet.


    • QwertyQ

      Alkuperäiselle kirjoittajalle:

      Mikähän malli kyseessä?
      Nouseeko lämpömittari normaalisti ajon aikana?

      Jos moottorin termostaatti on sökö niin moottori ei lämpene normaalisti jolloin polttoaineen kulutus kasvaa ja matkustamo lämpenee heikosti.

    • Hemitu

      Höpöhöpö, ilmastointi ei käynnisty alle 7 plusasteen.

    • Anonyymi

      Muistakaa laittaa lämpö myös päälle, jos on manuaalinen, ei vain ilmastointi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8305
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4756
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3582
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1847
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1717
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      363
      1602
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1263
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      280
      1162
    Aihe