Kaksi vuotta vanha autoni ei näytä enää tänä talvena lämpenevän pitkänkään ajon aikana sisältä kuin täysillä puhalluttamalla koko ajon ajan. Lisäksi vie polttoainetta yli litran tavallista enemmän. Onko jossain vikaa?
Ilmastointi ei lämmitä autoa sisältä
15
2751
Vastaukset
- aivovuoto
Ilmastoinnin ei ole tarkoituskaan lämmittää autoa.
- RMB54
Näin juuri.
Ilmastointilaitteen tarkoitus on kuivattaa ja tarvittaessa jäähdyttää sisätilaa. Lämmityslaite hoitaa lämmityksen.
Lämmityksen hoitavat termostaatti ja lämmönsäätöläpät, säätämällä ne oikeaan asentoon.
Vika siis voi olla liian aikaisin aukeava termostaatti tai raitisilmakanavan läppä ei sulkeudu.
- Toffeeta
Kansiremonttia vailla oleva Viva deluxe? Takuu aikakin jo sulkeutunut kuin ryppyreikä!
- eijatkuvastitalvella
Kylmänä voi tovin käyttää koska sillä lähtee nopeasti huuru laseista sisäpuolelta sen jälkeen pitäisi sammuttaa ilmastointi ja pyrkiä lämmittämään lämmityslaitteella itsellään vain.
- ilmaster
Ilmastointi lämmittää auton sisätilan nopeasti kun laitat sen päälle
ilmastointi ei puhalla mitään kylmää eikä mistään,kesällä se imee auton lämpimän sisäilman pois,ei puhalla kylmää.
Auton lämpö tulee veden lämmöstä alussa vastus lämmittää puhallettavaa ilmaa ilmastoinnin kautta.- enkkelikenkkeli
Hakeudu horinoinesi kiireen vilkkaan tohtorin pakeille.
- Taida3
enkkelikenkkeli kirjoitti:
Hakeudu horinoinesi kiireen vilkkaan tohtorin pakeille.
Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.
Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.
terv:Ilmaster - SultaUnohtuiTuo
Taida3 kirjoitti:
Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.
Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.
terv:Ilmaster"Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi "
No kerroppa einstein sitten se, että miksi tuo kylmäaine suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein uuteen huollon yhteydessä, jos se vanhakin on kerran käyttökelpoista? - Autotohtori
Taida3 kirjoitti:
Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona. Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu ex-venttiilille (paisuntaventtiili), joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 baarista n. 1 baariin. Paineen aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen, vesi kiehuu 100 °C:ssa, R134a -26 °C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö ulkoilmaan.
Ilmastointi siis ei tee kylmää vaan siirtää ylimääräisen lämmön auton sisätiloista ulkoilmaan. Kylmäaine sinällään ei käytännössä muuta ominaisuuksiaan vanhetessaan. Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi – mikäli kylmäaineeseen ei ole sekoittunut epäpuhtauksia, kuten öljyä, vettä tai vastaavaa.
terv:Ilmaster"Jotta kylmäaine pystyisi höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta."
Tarvittava lämpö siirtyy siitä ilmasta, jonka puhallus on ohjattu höyrystimelle (ulkoilma tai sisäilmakierrätys). - E_mc2
SultaUnohtuiTuo kirjoitti:
"Vanha kylmäaine on yhtä käyttökelpoista kuin uusi "
No kerroppa einstein sitten se, että miksi tuo kylmäaine suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein uuteen huollon yhteydessä, jos se vanhakin on kerran käyttökelpoista?Jotta tomppeleilta saadaan rahat pois.
- SultaUnohtuiTuo
E_mc2 kirjoitti:
Jotta tomppeleilta saadaan rahat pois.
No kerroppa sitten vielä, että miksi esim. minun uuden auton ilmastointilaitteen kylmäainetta ei tarvitse enää vaihtaa.
Itse tiedän kyllä vastauksen, mutta on hauska nähdä, kuinka "fiksu" sinä olet. - E_mc2
SultaUnohtuiTuo kirjoitti:
No kerroppa sitten vielä, että miksi esim. minun uuden auton ilmastointilaitteen kylmäainetta ei tarvitse enää vaihtaa.
Itse tiedän kyllä vastauksen, mutta on hauska nähdä, kuinka "fiksu" sinä olet.Minäpä tiedän jo kuinka "fiksu" sinä olet.
- QwertyQ
Alkuperäiselle kirjoittajalle:
Mikähän malli kyseessä?
Nouseeko lämpömittari normaalisti ajon aikana?
Jos moottorin termostaatti on sökö niin moottori ei lämpene normaalisti jolloin polttoaineen kulutus kasvaa ja matkustamo lämpenee heikosti. - Hemitu
Höpöhöpö, ilmastointi ei käynnisty alle 7 plusasteen.
- Anonyymi
Muistakaa laittaa lämpö myös päälle, jos on manuaalinen, ei vain ilmastointi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491115- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206929Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13845- 72835
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 39822