Kiinteät tikkaat asennettuna.

TikkaatSeinään

Edellinen asukas ei ollut asennuttanut tikkaita, niinpä talossa ei ole tikkaita. Kiinteät tikkaat pitäisi saada, jotta nuohooja pääsisi katolle. Aiemmin on kuulemma mennyt kannettavilla tikkailla, mutta ei mene enää.

Tikkaiden hinnat vaikuttavat suhteellisen edullisilta, ja mikäpäs niissä maksaisikaan. Mutta minua kiinnostaisi, kuinka asennuksen saisi parhaiten kilpailutettua, koska en halua maksaa firmoille turhasta.

Yksi lumiesteen korjausremontti on tullut koettua aiemmin, jossa minua viilattiin linssiin urakalla. Kiinteä asennushinta sovittiin, mutta huomasinkin, että asennus sujuikin hyvin nopeasti. Työ yritettiin tehdä sellaisena ajankohtana, jolloin minun tiedettiin olevan töissä, vaikka alunperin asennus sovittiin vapaapäivälleni. Minulla oli kuitenkin poika kotona, joka raportoi minulle tarkkaan, että asentaja oli tullut ja tehnyt pari tuntia töitä ja häipynyt heti sen jälkeen. Lasku oli 1000 euroa, josta työn osuus 940 euroa. Ihan erikseen vielä hehkuttivat isoon ääneen kotitalousvähennyksen suuruutta, jonka voisin saada. Jostain syystä ei ihan hirveästi innosta, jos firma heti alkaa mainostamaan kotitalousvähennyksiä, mitä se heille kuuluu, paljonko minä saan kotitalousvähennyksiä?!

Tikkaat pitäisi siis saada, muttailman ikäviä huijausyrityksiä. Tehdystä työstä olen valmis maksamaan, mutta en halua maksaa ylimääräistä vain siksi että olen oikeutettu kotitalousvähennykseen. Kokemuksia? Ehdotuksia?

15

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kat-kat

Tyhmää pannaan aina linssiin. Ota aina useammalta taholta tarjous. Osta tikkaat liikkeestä ja kysy parilta kolmelta liikkeeltä tai kirvesmieheltä tarjous niiden asentamisesta.

Kattotikkaiden asennuksessa on liikkeen varmistettava työturvallisuus ja se ei ole aivan halpa juttu. Pitää olla valjaat, putoamissuoja jne. Jos ne tikkaat pettävät sutarin alta niin kallis tulee jutusta sinulle.

Lumiesteet voi joku harakirimies asentaa tikapuilta mutta työturvallisuus ei sitä hyväksy ja liikkeen on tehtävä tarjous sen turvallisemman työtavan mukaan. Nyt saattaa tulla mies ja tehdä sen asennuksen tikapuita käyttäen nopeasti, jos hän putoaa ja loukkaantuu niin liikkeen työmääräyksen mukaan mennään oikeuteen.

Muista se, että tikapuilta ei saa tehdä mitään asennustöitö. Tikapuut ovat vain kulkemista varten työtasolle. Sinulle on aivan sama maksatko sen suuremman hinnan ja tuodaan asennukseen kallis nosturi vai tekeekö sen joku nopeasti tikapuilta ja saa itselleen sen nosturin kuljetuksesta ja vuokrasta säästyneen rahan.

Sinun ongelmasi on kateus.

• Osa-aikaeläkeläinen

Tikapuilta joku pikkufirma tikkaat asentaa. Eihän se ihan sallittua ole, mutta tuntuu oudolta että hommaa varten tehtäisiin telineet - nekin tikapuita käyttäen. Jos tarkkoja ollaan, nykyään ei kuka tahansa saa tehdä telineitä, ja telineet pitää pätevä tarkastaja tarkastaa ennen kuin niitä saa käyttää. Isommissa hommissa tuo tarkastus on uusittava viikon välein. Telineissä on kortti, josta tarkastuspuoli selviää.
        En ole nähnyt pikkufirmojen työmailla muita kuin tikapuita, ja joskus nostokorin.

• Osa-aikaeläkeläinen

Telineistä tuli mieleeni tapaus, kun läheisen vesivoimalan kattoa uusittiin pari vuotta sitten. Voimalan seinustalle oli pystytetty korkeat telineet. Pikitietä ohi ajaessani näin että niistä puuttuivat tasojen pystylankut, jotka estävät kamojen putoamisen. Telineitä ei siis olisi saanut hyväksyä. Otin asian puheeksi paikallisradion keskusteluikkunassa, ja arvelin että hommaa tekee virolainen porukka. Kyllä ne lankut jonkin ajan kuluttua telineisiin tulivat, vaikka en kirjoittanut miksi telineet ovat sääntöjen vastaiset.

• TikkaatSeinään

Millähän tavalla minun ongelmani on kateus? Tienaan yli kiloeuron päivässä omissa hommissani, eli varaa on, mutta en ala maksamaan turhasta. Tämä tonnin lumiestekorjausurakka oli itse asiassa koepallo suurempaan remonttiin, jota alunperin kutsuin tämän kolmen nuoren pojanklopin firman katsomaan. Eivät osanneet antaa sauna- ja kylppäriremontista minkäänlaista hinta-arviota, sellaista hymähtelyä, että 15-20 000, mutta varmaa ei osaa sanoa, jos tulee yllätyksiä vastaan. Oli sen verran epämääräistä hyminää, että päätin testata tätä firmaa antamalle heille koepalloksi tämän lumiesteurakan. Kerroin, että saunaremonttia emme nyt näillä näkymin tee, mutta kysyin heiltä hinta-arviota lumiesteen korjaukseen. Tokihan koko ajan ajattelin, että mikäli lumiesteurakka sujuu hyvin ja jää hyvä maku urakasta, niin sitten voidaan kokeilla saunaremppaakin näiden kavereiden kanssa. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin olipa hyvä, etten teettänyt saunaurakkaa näillä kavereilla. Nimittäin kun tonnin remppa sovittiin, ja sovittiin myös asennuspäivä, nämä veijarit ilmoittivat tekstiviestillä, ettei haluttu asennuspäivä sovikaan, koska oli jokin toinen isompi homma sile päivälle, eikä ihan heti sen jälkeenkään, koska oli lomaa jne, lakkasivat myös vastaamasta puhelimeen ja viesteihin. Poika oli ihan sattumalta kotona, kun lopulta asentaja vaivautui paikalle. Pojan mukaan oli paikalla pari tuntia. No lakien mukaanhan se meni, mutta jäi niin huono kuva, että teetin lopulta kylpyhuone- ja saunaremontin toisella firmalla, josta ei ole kuin pelkkää positiivista sanottavaa. Tämä toinen firma sai myös viinikellarin verhoilun ja hyllyjen rakentamisen urakakseen. En ole todellakaan kätevä tekemään käsilläni remontteja, siksi käytän aina ammattimiehiä, mutta näyttäisi siltä, että varsinkin nuoremmassa päässä uusia remonttifirmoja ei tunnu olevan ninkäänlaista moraalia laskituksen suhteen, linssiin yritetään viilata niin paljon kuin mahdollista. Itse teen henkistä työtä, en kehtaisi laskuttaa omilta asiakkailtani liikaa, vaan jatkuvat asiakassuhteet ja kanta-asiakkaiden piiri ovat minulle tärkeitä. On tämä vaan niin hullu maa, että jokaisen miehen pitäisi osata korjata oma autonsa ja rakentaa oma talonsa, vaikka olisivat asiantuntijoita ihan toisella alalla. Saunaremontti meni lopulta niin, että palkkasin toiminimellä työskentelevän laatoittajan tuntipalkalla, hän kävi tuntipalkalla rautakaupassakin, ja pintamateriaaleja lähdimme vaimon kanssa valitsemaan yhdessä tämän laattamiehen kanssa. Samassa yhteydessä tehtiin putkiremontti. Ainakin tällä laattamiehellä ja putkarilla oli työmoraali kohdallaan, vaikka tuntipalkalla tekivätkin. Hinnan koin edulliseksi. Kaipa paras tapa on taaskin palkata timpuri tuntipalkalla hakemaan tikkaat rautakaupasta ja asentamaan ne,sellaiseen lopputulokseen olen omien kokemusteni perusteella päätynyt. Itse en rakenna mitään, ei ole minun juttuni.

• Osa-aikaeläkeläinen

Tuollainen hinnoittelu on maan tapa. Minä keskituloisena pinnoitutin taloni varttikaton. Siitä tuli liukkaampi kuin mitä katto oli uutena. Lumiesteet se tarvitsi, mutta asbestin takia halukkaat asentajat olivat vähissä. Viimein löytyi firma, joka toi lumiesteet ja asensi ne. Pari tuntia siinä vaimoni mukaan meni, mukaan lukien autotallin katolle 30 vuotta sitten laittelemani 2x2-riman poisto ja reikien paikkaus. Hintaa tuli kahden miehen työlle 1200 € sekä siitä rimasta 300 €.
        Minulla oli silloin tämän talon remppa meneillään, joten pieni kulu tuo oli.
        Samana vuonna halusi vielä verottaja kotitalousvähennysten kuitit nähtäväkseen. Ajattelivat ehkä että onpa minua sahattu linssiin tuossa jutussa, mutta eihän se puoli heille kuulu.

Muuten, kiinitähän sinä kirjoittamisen ammattilaisena huomiota tekstisi luettavuuteen. Ilmaa väliin, niin on helpompaa lukea.

• Osa-aikaeläkeläinen

Tuosta asennuspäivästä vielä, mikä kiire niillä lumiesteillä oli. Minulla oli monta urakkaa, ja hyvää työtä niissä tehtiin. Minä kuitenkin joustin asennusajoissa, jotta pikkufirman hommat sujuivat. Kattoremppa tehtiin pienellä pakkasella, ja se oli ainoa jonka siirtyminen huonompaan ajankohtaan olisi ollut huono juttu.
        Työelämässä totuin siihen että sovitaan hommat niin että aikataulu passaa kaikille, ja jos jollakin homma tökki, soviteltiin hommat uudestaan. Eikä maailma kaatunut!

• TikkaatSeinään
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

Tuollainen hinnoittelu on maan tapa. Minä keskituloisena pinnoitutin taloni varttikaton. Siitä tuli liukkaampi kuin mitä katto oli uutena. Lumiesteet se tarvitsi, mutta asbestin takia halukkaat asentajat olivat vähissä. Viimein löytyi firma, joka toi lumiesteet ja asensi ne. Pari tuntia siinä vaimoni mukaan meni, mukaan lukien autotallin katolle 30 vuotta sitten laittelemani 2x2-riman poisto ja reikien paikkaus. Hintaa tuli kahden miehen työlle 1200 € sekä siitä rimasta 300 €.
        Minulla oli silloin tämän talon remppa meneillään, joten pieni kulu tuo oli.
        Samana vuonna halusi vielä verottaja kotitalousvähennysten kuitit nähtäväkseen. Ajattelivat ehkä että onpa minua sahattu linssiin tuossa jutussa, mutta eihän se puoli heille kuulu.

Muuten, kiinitähän sinä kirjoittamisen ammattilaisena huomiota tekstisi luettavuuteen. Ilmaa väliin, niin on helpompaa lukea.

Olet oikeassa, jostain syystä kappalejako ei toiminut tekstissäni, vaikka mielestäni kyllä kappalejaot tein. Raskasta lukea, sen myönnän ja pahoittelen.

"Maan tapa" on vain ahneen tekosyy linssiin viilaamiselle. Varsin lyhytnäköistä, nämä firmat eivät ilmeisesti halua vakiasiakkaita riesakseen, vaan tekevät aina vaan yhden puhalluksen kerrallaan, kunnes tilauksia ei enää tule. Maineestaan tarkkoja nämä helppoheikit eivät ole.

Aikataulu oli minulle tärkeä, koska halusin itse olla paikalla valvomassa töiden kulkua, koska kyseessä oli koepallo koskien saunaremonttia. Sitäpaitsi asennuspäivä sovittiin ja kättä lyötiin päälle, kunnes yhtäkkiä peruttiin. Ja kyllä minä talon omistajana katson oikeudekseni olla paikalla silloin kun taloon tulee ulkopuolisia remontoijia, mikäli minulla siihen vain on mahdollisuus.

Remonttifirma ihan selvästikään ei halunnut minun olevan paikalla lumiesteremontin aikana, enkä yhtään ihmettele, kun parin tunnin työstä veloitettiin 940 euroa.

• Osa-aikaeläkeläinen

Kyllä minäkin mieluusti olin paikalla kun tätä maaseututaloani rempattiin. Eipä silti, porukan vetäjä on siitä hyvä, että minulle riittävä taso oli sivuseikka. Lopputuloksen pitää olla sellainen että hänkin sen hyväksyy. Taloni kun vielä on, sanoisinko, näköalapaikalla.

• entäs.renkaanvaihto

Jos on vain seinätikkaiden asentaminen niin pitää olla melko kädetön joka ei saa sitä itse tehtyä. Varsinkin yksikerroksisessa talossa se on helppoa kuin heinänteko. Sellaisesta pikkuhommasta tuskin mikään firma antaa tarjousta. Pyydätkö itse tarjouksia auton moottoriöljyn vaihdosta?

Muuten olisit teettänyt sen lumiestehomman tuntitönä kun kerran oli omasta takaa valvoja paikalla.

• Osa-aikaeläkeläinen

Kyllä hommat kannattaa urakoida. Jos tekijät niin haluavat, laskutustyö tulee todella kalliiksi. Onhan täällä ollut juttuja kun asentajat ovat lähteneet hakemaan jotakin muualta, ja kello käy..

• Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

Kyllä hommat kannattaa urakoida. Jos tekijät niin haluavat, laskutustyö tulee todella kalliiksi. Onhan täällä ollut juttuja kun asentajat ovat lähteneet hakemaan jotakin muualta, ja kello käy..

Et siis tiedä miten urakkahinta muodostuu? Se on suurin töiden ja tarvikkeiden yhteenlaskettu kustannus kerrottuna kertoimella 1,5. Eli kallista mutta turvallista niin työn teettäjälle kuin tekijällekkin.

• Osa-aikaeläkeläinen

Kertoimia on erilaisia. Kun kyselin tarjouksia taloni kattoremppaan, oli hintaero halvimman ja kalleimman välillä 15 000 €. Siis n. 100 % kalliimpi oli kallein halvinta tarjousta. Otin tuon halvimman, kun on tuttu urakoitsijakin, ja komeaksi ovat kaikki lopputulosta sanoneet.

• Osa-aikaeläkeläinen

Tuo halvin firma teki sinä vuonna hyvän tuloksen. Kalleimman tarjouksen tekijöillä ajelee kaksi miestä turbovolvolla kauppoja hieronnassa. Muutakin ei varsinaista rahaa tuovaa väkeä firmassa lienee, ja se näkyy hinnassa.

• TikkaatSeinään

En vaihda auton renkaita itse. En vaihda öljyjä itse. En rakenna taloani itse. En korjaa autoani itse. Teen osaamaani työtä, josta saamillani rahoilla ostan tarvitsemani palvelut. Mutta käytän luotettaviksi havaittuja firmoja, joiden kanssa olen ennenkin asioinut: autonrenkaat ostan parista vakipaikasta hiukan vaihdellen, autohuollot tekee yksi ja sama korjaamoyrittäjä, jolla käyn aina. Putkimies on aina sama, kun tulee putkimiehen tarvetta. Sähkömies on aina sama.

Tikkaiden asennusfirmat myyvät tikkaita katolle usean tuhannen euron hintaan avaimet käteen-periaatteella. Niinpä on varsin typerää verrata muutaman kympin öljynvaihtoa useiden tuhansien arvoiseen tikasremonttiin. En kylläkään muista milloin olisin pelkän öljynvaihdon varannut huoltamoon, mersussa on ihan oma huolto-ohjelmansa, jossa vaihdellaan paljon muutakin kuin vain moottoriöljyt.

Kun kuitenkin omat kokemukseni näistä remonttifirmoista ovat sellaisia, että hinta ja työn vaativuus/ siihen kulunut aika eivät kohtaa. Tikkaat maksavat kaikkine jatko-osineen ja tarvikkeineen 100-500 euroa, niiden asennuksesta en aio maksaa 100-500 euroa / tunti, vaan kohtuuden mukaan, ehkä maksimissaan 35 euroa/tunti.

Kun joskus löydän luottotimpurin, käytän hänen palveluitaan aina jatkossakin. harmi, että saunaremontin tehnyt timpuri lopetti työt ja jäi eläkkeelle, muuten käyttäisin häntä.

• lounasfree

Minä kilpailutan partureita, ja sitten kuitenkin leikkaan itse kun on halvin ja ilmainen palvelu. Kone maksoi 29,90€ ja nyt on leikattu 4 vuoden ajan.
      Nimim: Ilmaisia lounaita on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe