Paras arvostelupalvelu?

arvostelkaavaan

Mitä arvostelupalvelua suosittelet tai et suositele kokemustesi perusteella? Nuoren voiman liitto mainitaan useiten, mutta onko se oikeasti parempi kuin muut? Hinta vaikuttaa aika suolaiselta, varsinkin jos on pidempi romaani, ja sivuilla sanotaankin suoraan, että suositellaan lähettämään vain osa romaanista, mikä tuntuu vähän oudolta. Haluaisin kyllä palautetta koko setistä.

15

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjaöerjöga

      STk:n (Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry) palautepalvelu on hyvä, jos kirjoittaa spekulatiivista fiktiota, ja maksuton yhdistyksen jäsenille. En tiedä, ottavatko edes käsittelyyn muiden kuin jäsenten tekstejä, ja antavat palautetta vain novellimittaisista teksteistä (novellin raja palautepalvelussa lienee ns. Portti-novelli, eli maks. 40 liuskaa).

      Lienee mainitsemasi Nuoren voiman liitto yleisesti se parhaimpana pidetty. En pidä hintaa korkeana, jos vertaa alan kaupallisiin toimijoihin. Esim. Morren Maailma on kalliimpi, ja moni on kokenut, ettei saadun palautteen laatu vastaa hintaa.

      • kaupallinenonhalpa

        Aika moni "kaupallinen toimija" on kyllä halvempi. Tässä ketjussakin on mainittu jo joitain. Lisäksi esim. lukutoukka (www.lukutoukka.fi) arvioi max 200 sivun romaanikäsiksen 150 eurolla, ja vieläpä 1,5 rivinvälillä, kun NVL:llä 200 sivua maksaisi 210 euroa ei jäsenelle ja vaadittava rivinväli on 2 eli selkeästi vähemmän tekstiä...

        Aloittajan ja muiden pohdittavana lienee siis se, onko NVL niin paljon parempi, että laatu korvaa hinnan.


      • itsestäänselvää

        Kirjabloggaajasta ei ole arvostelijaksi ja kirjoituksenopettajaksi.


      • TiedostaKiitollinen
        itsestäänselvää kirjoitti:

        Kirjabloggaajasta ei ole arvostelijaksi ja kirjoituksenopettajaksi.

        Selittäisitkö tyhmälle, miten bloggaaminen mielestäsi poistaa ihmiseltä arvostelun tai opettamisen taidon? Minäkin pidän blogia. Mitähän minun taidoistani se on jo poistanut?


      • jgöalsjgl
        itsestäänselvää kirjoitti:

        Kirjabloggaajasta ei ole arvostelijaksi ja kirjoituksenopettajaksi.

        Ongelma ei ole siinä, että Maorren maailman yrittäjä on myös kirjabloggari tai että hän olisi taitamaton, vaan pikemminkin laskutuksen ja työmoraalin välisessä suhteessa.


      • itsestäänselvää
        TiedostaKiitollinen kirjoitti:

        Selittäisitkö tyhmälle, miten bloggaaminen mielestäsi poistaa ihmiseltä arvostelun tai opettamisen taidon? Minäkin pidän blogia. Mitähän minun taidoistani se on jo poistanut?

        Jos on todellisia kykyjä arvostelijaksi ja kirjoituksenopettajaksi, ei tarvitse ryhtyä kirjabloggaajaksi. Kirjabloggaajat ovat tunteellisia ja itsestään epävarmoja ihmisiä, jotka haluavat julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä.
        Kulttuuripiireissä heitä säälitään. He paljastavat blogikirjoituksissa kateutensa lahjakkaita henkilöitä kohtaan.


      • bloggaritkunniaan
        itsestäänselvää kirjoitti:

        Jos on todellisia kykyjä arvostelijaksi ja kirjoituksenopettajaksi, ei tarvitse ryhtyä kirjabloggaajaksi. Kirjabloggaajat ovat tunteellisia ja itsestään epävarmoja ihmisiä, jotka haluavat julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä.
        Kulttuuripiireissä heitä säälitään. He paljastavat blogikirjoituksissa kateutensa lahjakkaita henkilöitä kohtaan.

        Minä arvostan suuresti kirjabloggareita. Kun lehdissä vähenee kirja-arviot, niin blogien kautta saa hyviä lukuvinkkejä. En ymmä mihin perustuu käsitys, että bloggaajat olisi epävarmoja ihmisiä? Minusta he suhtautuu intohimoisesti kirjallisuuteen ja lukemiseen ja se on hieno asia.


      • ugufes

        Kenestä sitten on? Sekä lukutoukka että Morren maailma ovat ilmeisesti tehneet kustannustoimittajan hommia, ja kustannustoimittajan näkökulmaa minä ainakin eniten kaipaisin. Monissa arvostelupalveluissa arvostelijat vaikuttavat olevan kirjailijoita ja heihin suhtaudun epäillen. Osaavatko he todella tukea tekstin lähettäneen kirjoitajan ääntä vai tyrkyttävätkö vain omaansa?


      • Neeely
        ugufes kirjoitti:

        Kenestä sitten on? Sekä lukutoukka että Morren maailma ovat ilmeisesti tehneet kustannustoimittajan hommia, ja kustannustoimittajan näkökulmaa minä ainakin eniten kaipaisin. Monissa arvostelupalveluissa arvostelijat vaikuttavat olevan kirjailijoita ja heihin suhtaudun epäillen. Osaavatko he todella tukea tekstin lähettäneen kirjoitajan ääntä vai tyrkyttävätkö vain omaansa?

        Kaikenlaisia hommia voi tehdä, mutta kirjablogin pitäminen ei tee asiantuntijaa tai osaajaa millekään alalle.


      • Jgölkk

        Ei teekään (paitsi ehkä kirjablogialalle), mutta ei kai sen pitäminen estäkään olemasta osaaja ja asiantuntija?


    • J--K

      Nuoren voiman liiton hinta jäsenille oli 80€/50sivua. Ei se liikaa ole, ja jos siitä laskee tuntipalkan kaikkien kulujen jälkeen, niin ei arvioitsijalle paljon käteen jää parin tunnin työstä.

      Lähetin ensimmäisen luvun, eli sen 50 sivua ja se oli ilmeisesti kerran luettu läpi ja siitä kirjoitettu 2,5 liuskaa arviota. En ollut kovin tyytyväinen, kehuja on kiva saada, mutta kovin syvälle ei oltu päästy parissa tunnissa ja arviossa oli järjettömän paljon lyöntivirheitä, mikä osoitti varmaan sen, että sitä ei oltu kirjoitettu kovin huolellisesti.

    • kritiikillinen

      Kriittisen korkeakoulun arvostelupalvelu on halvempi, jos kokonaista kirjaa olet lähettämässä. Sain sieltä melko yksityiskohtaista ja selkeää palautetta, mutta muista arvostelupalveluista ei ole kokemusta niin että osaisin verrata laatua.

    • Lähetä

      Olen kokenut NVL:n arvostelupalvelun hyvänä, välillä on tullut kriittisempää ja välillä kehuvampaa palautetta, mutta aina palaute on avannut silmiä sen oman tekstin suhteen. Mikä nyt on pääasia.
      Suomen Maakuntakirjailijoiden ry:n arvostelupalvelu on halpa! http://www.smkk.fi/arvostelupalvelu (ja palaute oli kehuva, ymmärtäähän sen kun arvostelija ei tosta paljoa tienaa, niin miksi sen suurempia paneutua tekstiin) Tosta on jo jokunen vuosi kun sinne tekstin lähetin.
      Kriittisen korkeakoulun arvostelupalvelu on kanssa hyvä. Suosittelen NVL:n tai Kriittisen arvostelupalvelua. Ja saatteessa kannattaa kertoa tekstin taustaa ja tavoitetta, sitten saa täsmäpalautetta.

    • arvostelkaavaan

      Kiitos vastauksista! Onko kenellekään kokemusta Keski-Suomen kirjailijatalon palautteista? Katsoin, että täyspitkälle romaanille se olisi halvempi kuin Nuoren voiman liitto.

    • ElluP

      Itse lähetin NVL:n palveluun 50 sivun näytteen käsiksestäni ja sain moitteet, että niin lyhyeen pätkään on vaikea ottaa kantaa :D Arvostelija ei myöskään ymmärtänyt käsistäni yhtään, eikä ottanut kantaa niihin asioihin, joihin toivoin saavani kritiikkiä. Eli paljon riippuu siitä, onko arvostelija yhtään samalla aaltopituudella, muuten palaute jää aika laihaksi. Toki sain hyvää palautetta kielen käytöstä jne, mutta se ei kyllä auttanut viemään tarinaa eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe