En ollut koonnut palapeliä 15een vuoteen ehkä jotain 10-15-palan vauvapelejä lukuun ottamatta. Eilen koottiin 500-pienipalainen 4- ja 6-vuotiaiden kanssa. Aikaa kului kaikkiaan pari tuntia. Lapset välillä vähän aikaa hääräsivät jotain muuta, minä jämähdin pelin ääreen. 6-vuotias oli jo haka, mutta 4-vuotias sai vain muutamia paloja, yritys silti kova. Peli oli vaikea, mutta mielenkiintoinen, voitonriemuinen olo kun tuli valmista. Aivot jäivät käymistilaan niin että vielä illalla kotonakin oikein tunsin kun raksuttivat.
Dementian estoa
13
<50
Vastaukset
- Kaksi-palaa-söin
Minulla oli tekemistä ottaa kaapista palaleipää ja pistää paahtimeen.
Laiskuus laiskuus laiskuus. - Heikunkeikku
Mun "vartalolle" ei varmaankaan sopisi pyöritellä kourissa pienen pikkuruisia kipenö-palapelipaloja.
Se vaatii kärsivällisyyttä ja mahdottoman paljon innostusta. Mulla ei kärsivällisyyttä olisi niin paljon.
Niinku ei myöskään ohuella langalla virkkaaminenkaan. Ehei, ei mun heiniä.
Mutta monet kokoaa palapelejä ja hienoja niistä tulee ja varmasti saa aivotoimintaa ja tyytyväisyyden tunnetta.
Muistipeli on myös mainio dementian estämiseen. Niin ja ristikkojen ratkomiset.
Ihan tavallisilla pelikorteillakin saa aivonsa raksuttamaan, jos pelaa semmosta peliä, jossa pitää vastustajaa hämätä ja yrittää pelata juonikkaasti.
Oivallinen aivojumppa on myös älykkyystestit. "Mikä-tulee-edellisten-jatkeeksi"-tehtäviä.
Mensamaisia kimurantteja tehtäviä. Niistä minä tykkään.- bessie-----
Tarvitset kuitenkin työssäsi pianonsoiton opettajana kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Joudutko työssäsi pakottamaan itsesi olemaan kärsivällinen vai meneekö se niin, että siinä roolissa olet sitä luonnostaan?
- Heikunkeikku
bessie----- kirjoitti:
Tarvitset kuitenkin työssäsi pianonsoiton opettajana kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Joudutko työssäsi pakottamaan itsesi olemaan kärsivällinen vai meneekö se niin, että siinä roolissa olet sitä luonnostaan?
Oon kärsimätön vain niissä asioissa, joista en piittaa.
Sanotaan vaikkapa juuri tuommoset palapelit eivät ole kivoja.
Eikä käsityöt. Ompelukoneella kankaasta oon ennen naulonut sitä sun tätä, mutta se puolestaan on erilaista, kuin langasta ruveta väkertämään virkkuukoukulla jotakin.
Työssäni oon kärsivällinen. Sen verran mukavaa touhua, että ei tulisi kuuloonkaan mikään kärsimättömyys.
Kaikenkaikkiaan voi sanoa, että oon aina kärsivällinen. Koska en tee mitään semmosta mikä ei huvita, niin ei niihin sitten ala kimpaantumaankaan.
- olenonnellinen
Mulla pelaa pää kuin vanha Singerin ompelukone.
Juuri eilen kokosin yhden palapelin alle 10 tunnissa!
Ja kuitenkin laatikon kyljessä oli teksti: "3-4 v".- Heikunkeikku
"olenonnellinen"
Tässä, ole hyvä, nakkaan peukun pystysuunnassa sinulle.
Hauska vastaus.
On kyllä kauan kun olen palapeliä koonnut. Tuolla jossain kaapin pohjalla on 500- 1000- ja 1500palan pelit.
Nyt mulla on pähkinä purtavana, kun pojantytär laittoi mulle joulupakettiin kirjan,
Siinä on kysymyksiä, jotka alkaa lapsuudesta, kulkien läpi vuosien, valokuvan ja kertomusten sivuja. Sen nimi on: Isoäiti, kerro minulle.
Tyttö oli kirjoittanut mukaan kortin, että tämä on sellainen lahja, jonka hän nyt antaa, että hän haluaa sen sitten takaisin.
Siinä sitä onkin muistin pinnistämistä, kun sitä kirjoittelen.
Luin muuten jostain, että hyvää dementian estoa on sekin, kun tekee joka päivä yhden asian eri tavalla, kun tavallisesti. Vaikka ihan pienenkin.Selkäni takana on minulla kaksi Kitaraa.
Toinen on raaka ja sähköinen Lankku.
Toinen herkkä ja helläinen Akusti.
-
Musiikki on sointujen Pala-Peli.
Kielen kosketus mielen riimien ruokko ja elatus.
H.- ö-Öö
999
Joskus kakarana sain tuhannenpalan palapelin joulahjaksi. Sinnikäs tapaus, en oikein edes tehnyt sellaisia, mutta sain kasaan, aikaa meni hitosti. Niinno, yks pala kateissa. Löytyi joskus aikanaan pihalta, kai mennyt mattojen mukana. Jotenkin vaan jäi fiilis, palapelit ei ole mun juttu.
Kandeis tehdä jotain muuta, luovempaa, ei tollasta tavallaan mekaanista hommelia. Sanaristikot, kuin palapelitkin tavallaan mekaanista ajattelua vaativia. Opettele vaikka kiinankieltä, sellaisessa pitää käyttää aivojaan monipuolisemmin. Noh, mainittu jotain virkkaamista tms, nekin toimeliaampia aivoille, kuin palapelit.
Visailut jne, ne keskittyy lähinnä muistiin. Ihan ok, että dementikollakin muisti säilyy, mutta kun pitäis valjastaa uusia alueita aivoista tuhoutuvien tilalle....
Noh, kirjoitin tämän vähän siitä syystä, yks kaveri potee levyn kappaletautia, suunnalleen sama, kuin parkinson. Tympee katella, kun ennen hyvinkin terävä ja järkevä mies muuttuu hiljalleen tomaatiksi. ei se ikinä ole palapelejä koonnut, mutta muuten koittanut ajatella. Nyt vaan muutkaan keinot ei auta.
Tää ei ollut mitrnkään "avautuminen", että trollit mäkeen. Mutta pirret, hunkit ja muut demarit vois niinkuin mietti., jos net ei olleet teräviä nuorempanakaan, miten net vois olla sitä loispummeina?
=DW="teevee"
999?
-
Minulla on ohjelmisto nimeltä Encore.
Dementoin sen kanssa toisinaan.
Kehittelen skittalla jotain mielestäni lupaavaa.
Kirjoitan aikaan-saannokseeni nuotit Encoreen.
Rakentelen paperille palan "sävellykseeni" sopivaa sanoitusta.
Sitten ohjelmisto soittaa ja minä kuuntelen.
Ihan hyräillenkin toisinaan. :)
-
Tuolla-lailla tehtynä saatan kuvitella sen olevan pala-pelin katselua.
Kesken-eräistä tai valmista.
Näkyykö se sitten terävänä?
Sen päättävät nuo toiset.
H.
Joskus tulee mieleen, että olisi kiva koota joku useamman tuhannen palan palapeli ja liimata se tauluksi johonkin toisarvoiseen tilaan. Vaatisi vaan niin suuren joutilaan pöytätason ja sellaista ei ole.
Palapelin sijaan sudokuja ratkoin töissä, kun ei töitä ollut. Zeitin sivuilta, vain schwer ja sehr-schwer.
Tiedä sitten niiden vaikutuksesta muistiin, kun nytkin takkuilee. Kaupassa muistaa, että jotain piti ostaa niiden normitavaroiden lisäksi, mutta mitä.- Bengalitikku
Sudokuihin olen addiktoitunut.
Kryptot ovat kivoja, mutta jos on liian helppo, niin ärsyttää.
Palapelejä tein joskus takavuosina.
Voisi kuvitella, että jokin korttipeli, missä pitää taktikoida, jumppaisi aivoja.
Jos virkkaminenkin auttaa, niin sain iäisyysneulomukseni valmiiksi: neuletakki tuubi vihdoinkin, joten ehkäisty on.
Hyvät unet.
Musiikki, liikunta ja kielet.Semmonen tuntuma, että varsinkin naisilla olisi hyvä olla monenlaista seuraa. Ne jos jää omiin ympyröihinsä virkkaamaan, ja tekemäänomia askareitaan, niin dementoitumisriski kasvaa.
Miehet ei niin vanhaksi elä, että ehtivät dementoitumaan, ainakaan kovin moni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861849Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,181167Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.991145Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol80997Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot154879- 94874
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs54771Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51764Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv56719- 53694