Työnantaja aiheutti karenssin

Exavustaja

Eli tilanne on se, että päätin aloittaa Henkilökohtaisen avustajan työt. Avustettava vaikutti tervepäiseltä ja mukavalta. Päätin ottaa työn vastaan ja olin erittäin onnellinen, olihan tämä kokopäiväinen ja säännöllinen työ.
Aloittaessani sain tietää, että edeltäjäni oli ehtinyt työskennellä vain reilun kuukauden ajan, kunnes sai lähdöt.

Hyvä vaikutelmani avustettavasta alkoi murenemaan muutaman viikon kuluttua, tiuskimista ja huonotuulisuutta alkoi olla lähes päivittäin. Sain kuulla eräänä päivänä tiuskaisun ivalliseen äänensävyyn "sinähän teet just niinkun minä sanon". Ja näin toiminkin koko työsuhteeni ajan, pyrin tekemään asiat niin hyvin, ettei mistään voisi huonoa palautetta tulla. Tuo ilkeästi sanottu lause sai aikaan sen, että halusin aina kysyä ja varmistaa mitä päivän aikana tekisin, en halunnut tehdä mitään omin päin koska minunhan haluttiin toimivan juuri niinkuin hän sanoo.

Muutama kuukausi vierähti ja huonotuulisuutta/tiuskimista oli jatkuvasti. En koskaan sanonut mitään vastaan vaan hammasta purren nielin kaiken ja yritin edelleen olla hyvä työntekijä.
Koeaikaani alkoi olla jäljellä muutama viikko, avustettavan käytös alkoi olla todella outoa. Avustettava ei puhunut juuri mitään kahteen viimeiseen viikkoon, ajattelin sen johtuvan etenevästä sairaudesta.
Itse yritin joka päivä, kahdeksan tunnin ajan olla vain se hyvä työntekijä. Vaikka sisälläni oli hirveä ahdistus tilanteesta, ja iso ihmetys avustettavan käytöksestä. Nuo viimeiset viikot oli painajaismaisia!
En saanut mitään ohjeistusta siitä, mitä tekisin työpäiväni ajan.
Kysyin tietenkin aina että pesisinkö tänään pyykkiä, tai imuroisinko kun roskaa oli kertynyt lattioille. En koskaan saanut palautetta siitä, että tekisin jotain väärin.

Selailin eräänä päivänä työvoimatoimiston avoimia työpaikkoja, huomasin että minun tilalleni ollaan jo etsimässä uutta työntekijää... kysyin tietenkin asiasta, ja sain vastauksen "katson mitä voin tilallesi saada".
Tästä muutamia päiviä eteenpäin sain kuulla aamuhoitojen aikana, ettei minun tarvitse tulla töihin seuraavana päivänä koska tilalleni oltiin jo löydetty toinen työntekijä.
Työsuhdepurun syyksi sain kysyessäni sen, että kyselin liikaa työtehtävistä ja että minun olisi pitänyt olla oma-aloitteisempi!

Tässä vaiheessa alkoi v#tuttamaan jo niin paljon, että sanoin etten tee viimeistä työpäivääni loppuun vaan lähden samantien.
Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi.
Nyt viikkojen päästä tapahtuneesta sain työvoimatoimistosta päätöksen, etten ole oikeutettu työttömyysturvaan. Koska avustettava on ilmoittanut syyksi että työsuhdepurku oli minun vikani, en ollut kuunnellut ja noudattanut ohjeistusta työpaikalla, ja olin laiminlyönyt työtehtäviä!
Laitoin työvoimatoimistoon oman kantani asiasta, ei mitään hyötyä.
Sairas, elämästään katkera & surullinen ihminen sai kai jotain iloa elämäänsä tällä tempulla.
En voi tehdä mitään muuttaakseni tilannetta, työvoimatoimistolle työnantajan (avustettavan) sana on totuus.

En voi suositella kenellekkään avustajan työtä, sillä ei saa kuin oman elämänsä hetkeksi rikki ja solmuun.
Itse sain tästä työpaikasta kuukausien ajan henkistä painetta, ja huonoa kohtelua. Ja sen päälle vielä potkut ja työvoimatoimiston karenssin.

10

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjhkjhlkjhkl

Uskon, että tuo on hyvin yleistä tässä työssä. Kun vammaiselle annetaan hiukan 'valtaa', annetaan leikkiä työnantajaa, vaikka hän on hoidokkitasoa, hänellä menee oma tärkeytensä päähän. Hän tietää, että näinä aikoina on pitkä jono työttömiä hakemassa jopa tällaisiin vihoviimeisiin hommiin, joten hän käyttäytyy kuin kiukkuinen kakara karkkikaupassa, polkee jalkaa ja temppuilee. Minulle kävi aika samalla tavalla. Onneksi sosiaalijohtaja, oikeastaan se varsinainen työnantaja, hoiti asian omalla tavallaan. Oikeastaan hän toimi epärehellisesti ja lakia vastaan, mutta enpähän joutunut kokemaan karenssia ilman omaa syytäni. Ja sain palkan viimeiseltä kuultakin, jona hoidokki ei antanut tulla töihin.

Valita. Ei se nyt voi olla niin, että työtöntä rangaistaan kaikkien muiden tekemisistä joka asiassa.

• ryttruytru

Minun ei tarvinnut tehdä valitusta hoidokista, koska palkka-asiani hoidettiin epävirallisesti, mutta jos oikein muistan, tuollaisesta 'työnantajasta' voi valittaa työsuojelupiiriin. Heta-liitto ehkä osaa neuvoa, mitä muuta voi tehdä. He tosin taitavat olla enemmän hoidokkien puolella. Aluehallintovirasto? Jossakin vaiheessa hoidokin on siirryttävä laitokseen, jossa hänet hoidellaan muiden tuon tason hoidokkien ohessa, eikä hän voi näytellä jotain närkästynyttä kuningatarta.

Kannattaa itse ainakin viisastua näistä kokemuksista. Kannattaa tehdä vain määräaikaisia sopimuksia. Työsopimukseen kannattaa kirjata työtehtävät mahdollisimman tarkkaan ja myös se, vaatiiko hoidokki äärimmäistä tottelemistä vai oma-aloitteisuutta. Jos itse joskus joudumme anomaan henkilökohtaista apua vammaispalvelusta, muistetaan itse käyttäytyä paremmin. Se voi olla vaikeaa, jos avustajan kiusaaminen on vammaisen ainut huvi.

• Mutakuonotulos

Kuulostaa tutulta. Minun päivän pilasi tänään myös työkkäri. Pomo antoi koeajalla potkut täysin aiheetta. On kiinalainen. Selitin kaiken työkkäriin mutta he uskovat ennemmin tätä epärehellistä yrittäjää. Lisäksi palkka on saamatta. Vielä riittää ymmärrystä tämmöisille. Työkkärin touhu on täysin mielivaltaista. Minulla työsuhde kesti reilun kuukauden. Puhelin on täynnä pomon lähettämiä solvauksia ym ala-arvoista käytöstä. Saa nähdä mihin niitä seuraavaksi näyttää. Että saisi jotain oikeutta vai saako kiitokseksi vielä karenssin. Aika näyttää. Päätin etten ikinä lähde ulkolaiselle työnantajalle töihin.

• reyertyteu

Eikö olekin niin, että irtisanominen on riitautettava, muuten työttömyystoimisto ottaa työnantajan sanan todesta? Miten riitauttaminen tehdään, en nyt satu muistamaan.

• Lampaat

Riitauttakaa se sillälailla, että äänestätte kepua.

• you.just.failed.at.life

Olit selkärangaton. Avustettava toivoi sinusta vastusta, mutta olit lammas etkä osannut pitää puoliasi. Ei työntekijän tarvitse ottaa kaikkea paskaa vastaan! Toivottavasti tästä viisastuneena osaat jatkossa pitää puolesi ja sanoa toiselle, ettet ole mikään sätkynukke. Ihmiset arvostavat heitä, jotka tuntevat oman arvonsa.

• Susso

Voi sinua miten tietämätön voit olla tämän päivän työmarkkinoista. Vaikkakin eletään surkeassa Suomessa niin silti työntekijällä kun on oikeutensa. Sinä et varmasti ole tehnyt työpäivää vaan elät tukien varassa. Paljon on vielä opittavaa ennen kun astut yhteenkään työpaikkaan. Pomot ei arvosta kuin omaa etuaan niin se on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ja eiköhän tällekin avustettavalle kaupunki maksanut rahaa että pystyy palkkaaman avustajan jolle saa aukoa päätään mielin määrin. Voimme olla huolettomin mielin.. Ei siinä kukaan pysy kovin kauaa.

• Eikuulostaoikealta

Mites tämä näin. Ainakin ennen tollaset jutut meni tutkintaan ja sieltä tuli päätös. Kummalliselta kuulostaa, että heti pämähtää päätös.

• Muutmäärääasiasi

Siksi koska työvoimatoimisto on näissä töissään erittäin nopea. Kun ilmoitat aamupäivästä sinne tilanteen, niin jo on napsautettu kelalle päätös ettei oikeutta mihinkään rahoihin kunnes tämä työvoimatoimiston asiantuntija kaarti on käsitellyt irtisanomisen. Ja siihen loppui sitten tehokkuus. Voit huoletta odottaa sen 30vrk. Eli näin he ovat erittäin tehokkaita ainakin täällä Lapissa sotkemaan asiasi. Niin ja pitää muistaa että pomo voi puhua paskaa minkä kerkiää. Työvoimatoimistoon uppoaa ihan kaikki. Nauttivat kun saavat lykätä karenssin. Työntekijä ei ole minkään arvoinen.

• Mmm7ä99

Niin, mutta se asiantuntijakaarti tutkiikin sen asian sitten ja jos on toimittu oikein työpaikalla, saat rahat takautuvasti. Sossusta saat siksi aikaa rahaa, ja se perii ne myöhemmin sinulta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      172
      1984
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      82
      1450
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1384
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      10
      1127
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      39
      1036
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      973
    7. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      94
      824
    8. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      38
      815
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      805
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      755
    Aihe