Cpap-maskiin kuolaaminen

Kuolahuuli

Sain viime kesänä cpap-laitteen, enkä sen jälkeen ole suostunut yhtään yötä nukkumaan ilman cpap-laitetta. Unen laatu on prantunut huomattavasti ja uni on ihmeellisen virkistävää. Luulin, että näillä kilometreillä (48-v) olisi ihan tavallista, ettei koko päivää jaksa touhuta ilman nokkaunia, mutta niin vain nykyisin pysyn virkeänä aamusta myöhäisiltaan. Olo on kuin parikymppisellä!

Mutta minua häiritsee se, että unen aikana kuolaan maskin täyteen kuolaa, ja herään aika ajoin kuivaamaan maksin kuolasta. Kokokasvomaski käytössä, ja ilmavirrassa viilenevä kuolalammikko herättää, kun läikkyy naamalla kylkeä kääntäessä.

Toisaaltahan voimakas kuolaaminen on merkki hyvin syvästä unesta. Pääsen nykyään hyvin syvään uneen, koska sykemittarinikin näyttää unenaikaisia hyvin matalia sykkeitä. Kiusallista ja häiritsevääkin kuolaaminen kuitenkin on.

Olen miettinyt, että auttaisiko jonkinlainen kommandopipo tai hammaslääkärissä käytettävät kuolaa imevät sideharsot? Olisiko kenelläkään toimivaa ratkaisu kuolaamisongelmaan? En uskalla enää iltaisin pestä hampaitakaan, koska hammastahnaan on lisätty syljen eritystä kiihdyttäviä aineita.

Vinkkejä otetaan vastaan, kuinka 1. kuolaaminen ja syljeneritys vähenisi tai 2. kuolan voisi eliminoida jollakin pumpuliharsoratkaisulla.

7

2194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kk22hh

      Oletko kokeillut nenämaskin kanssa?

      • Kuolahuuli

        Toinen sieraimeni on tukossa, sitä on korvalääkärit yrittäneet saada auki radiotaajuusablaatiohoidolla, mutta tukkoinen tunne on edelleen vaan. Siksi kokokasvomaski. Mutta muuten hyvä idea, en ole nimittäin edes ajatellut nenämaskin mahdollisuutta, mutta voisin kyllä kokeilla, kuinka ilma virtaisi sen kautta. Saattaa olla, että ylipaineella ilma kulkisi hyvin, eikä nenän tukkoisuus olisi ongelma.


      • kk22hh

        Kannattanee sovitella sopivaa nenämaskia unihoitajan avustuksella ja myös sen pitäisi saada "lainaksi" maksutta.


    • nenämaski

      Minulla on vain nenän peittävä maski. Ei näin partaiselle miehelle muu sopisikaan. Suuhun kertyy yön aikana limaa, mutta ei niin paljoa että se olisi haitannut.

      • nenämaski

        Minullakin toinen sierain tukkeutuu helposti. Nasolin pitäisi nenän auki koko yön, mutta sitä ei saa käyttää jatkuvasti. Siksi minulla on resepti Nasonex-nimiselle nenäsuihkeelle. Myös A-Vita plus nenäsuihke auttaa jonkin verran.


    • Kuolahuuli

      Hyviä ohjeita, kiitos kaikille kommentoineille. Hyvistä kommenteista syntyy usein lisäkysymyksiä. Tässä muutamia, jos joku osaisi vastata:

      Miten nenämaskiin tottuu? Herääkö joskus yöllä siihen, että suu onkin auki ja ilma virtaa nenästä suoraan suuhun kautta ulos?

      Miksi kaikille ei sovi nenämaski? Minulle ehdotettiin suoraan pelkkää kokokasvomaskia, koska toinne sierain on jatkuvasti tukossa, mutta onko muita syitä, miksi joillekin suositellaan kokokasvomaskia?

      Kumpi on yleensä ensisijainen vaihtoehto, nenämaski vai kokokasvomaski?

      • kk22hh

        Viisi vuotta nenämaski, jota heti tarjottiin, käytössä ja kyllä siihen tottui. Hyvin harvoin, ehkä muutama kerta vuodessa, on käynyt, että herää yöllä suu auki ja suu kuivana. Olen kokeillut myös kokomaskia, mutta jostain syystä se tuntuu tökkivän ulospäin hengitettäessä. Ehkä pienen kurkun rakenne ja kasvon muodot vaikuttavat sopivuuteen?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe