Faunatar ei myy gerbiileitä

Hankalaaon

Ostin kesällä Faunattaresta kirjan nimeltä Gerbiili -ohjeita onnellisen ja terveen lemmikin hoitoon. Sitä lukien olemme valmistautuneet syksyn ajan gerbiilin hankintaan ja ostaneet tarvikkeita valmiiksi. Nyt kun menimme tyttäreni kanssa ostamaan gerbiilejä, eivät suostu niitä myymään, koska terraario on liian pieni. Hankkimamme terraario on hiukan isompi, mitä Faunattaren omassa kirjassa suositeltiin (70x45 ja korkeus 50).

Tällainen asumus siis hankittiin:
https://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/hamsterin/hamsteri_100cm/225330
Koko on siis 75x45 ja siinä on kaksi tasoa. Samaan tapaan kuin ohjekirjassa.

Terraarion pitäisi kuitenkin olla kuulema 70x70 tai 90x50cm kooltaan. Ja oli muuten harvinaisen äkäinen myyjä.

Hyvä, että pitävät huolen eläinten hyvinvoinnista, mutta pitäisivät huolta myös ajantasaisista ohjekirjoista! Olisi ollut kiva, jos olisivat kertoneet kirjaa ostaessa, että siinä on vanhaa tietoa.

Ostetaan otukset sitten muualta, mutta mitä olette mieltä terraarion koosta? Mille eläimelle se sopisi parhaiten? Hamsterille? Onko vastuutonta laittaa siihen asumaan kaksi gerbiiliä?

8

1269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelenkasvattajia

      Minusta se on ihan passellin kokoinen kahdelle gerbiilille. Kannattaa etsiä joku luotettava kasvattaja ja ostaa faunattaren sijaan heiltä gerbiilit.

    • kaikkeakanssa

      Teinä tekisin valituksen tuollaisesta "palvelusta". Noin uskomatonta käytöstä ei kenenkään tarvitse eikä pidä sietää.

      Eläinsuojelulain mukaan ryhmässä pidettävillä gerbiileillä pitää olla tilaa vähintään 0,06m2 eläintä kohden, joten eläinsuojelulain mukaan tuohon menisi viisikin gerbiiliä. Gerbiiliyhdistys mainitsee sivuillaan vain eläinsuojelulain minimivaatimukset ja ympäripyöreästi näin: "Suositeltavaa on kuitenkin hankkia gerbiileille näitä mittoja suurempi asumus."

      Faunattaren myyjä ei voi keksiä omia mittoja ja vaatia mielivaltaisesti niitä noudattamaan. Edes gerbiiliyhdistys ei kerro tarkalleen, mikä on suositus, vaikka eläinsuojelulain minimimitat turhan niukiksi todetaankin. Tietenkin on aina parempi, mitä suuremman asumuksen hankkii, sillä gerbiilit ovat hyvin aktiivisia hörhöjä. Itse hankkisin varmaan samantien metrisen terraarion, mutta kyllä tuossa teidänkin hankkimassa menee kaksi gerbiiliä ihan hyvin. Eläinsuojelulain mukaan se on suorastaan runsaskokoinen!

      Minä muuten ihan ylipäätään on hyvinkin voimakkaasti eläinkauppaeläinten ostamista vastaan, mutta se onkin sitten toinen keskustelunaihe.

    • Aaapeee

      Kiitos vastauksista ❤️

      Heidän nettisivuillaan on gerbiilin hoito-ohjeessa: ”Pohjan pinta-alaltaan asumuksen tulisi olla kahdelle gerbiilille ainakin n. 90 x 50 cm, korkeutta n. 50 cm, tai enemmän. Tämä suositus eläinten pysyvälle pitopaikalle on annettu Eettisen Eläinkaupan Sertifikaattijärjestelmässä, lisätietoja: www.eesp.fi

      Eipä tullut sieltä luettua ohjeita. 😕 Nyt mielessä nakertaa, että asumus on liian pieni ja eläinten ottaminen epäeettistä. Blaah..

      Onko pääkaupunkiseudulla hyviä kasvattajia? Mistä kannattaisi kysellä?

      • Anonyymi

        Mitä tavaroita gerbiilit tarvitseva? En tiedä vielä koska olen 10 vuotias ja minulla on kani.


    • MidnightMelody

      Hei kuule meille kävi ihan samoin! Olin jo ehtinyt hankkia terraarion gerbiileille, joka oli huomattavasti gerbiiliyhdistyksen sivuilla mainittavia kokoja suurempi ja kun käytiin faunattaressa kattomassa gerbuja se myyjä selosti jotain ihan puuta heinää että häkki olisi liian pieni. Siis TÄH?! Muutenkin aika äkänen meilläkin. Suosittelisin kattoon joku muu eläinkauppa..

      • Anonyymi

        Voisihan sitä miettiä mutta asun Kangasalla niin missä niitä on?


    • Anonyymi

      Mikä olisi hyvä vaihto ehto?

    • Anonyymi

      Paljon myydään just niitä 75 cm pitkiä lasiterraarioita, meilläkin on niitä monta ja ne tasothan tekee lisää tilaa.
      Meillä myös paljon isompiakin terraariota käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2032
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1569
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      150
      1505
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      127
      1007
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      112
      988
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      818
    Aihe