Mystinen pistooli

outopyssy

Heti alkuun täytyy tuottaa pettymys, että kysymäni ase on luhistuneen mummolan raunioissa.
-60 luvulla mummolan lipaston laatikossa oli pieni pistooli. Isä sitä minulle esitteli ja sanoi sen olevan 7,65 suoralla hylsyllä. Sen erikoisuutena oli että aseen purkaminen aloitettiin tähtäimestä. Ei liene kovin yleistä, kun en ole netistäkään sopivaa kuvaa löytänyt. Mikähän ase oli ja kannattaako lähteä miinaharavan kanssa paikanpäälle?

11

1555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikannatakaivaa

No se sun miinaharavas piippaa tuollaisissa raunioissantaukoamatta, koska jokapaikassa on ruuvia ja naulaa.

• outopyssy

Niinpä. Lienee siis turhaa. Aseen merkki jäi vain mietityttämään. En sellaista tähtäimestä purettavaa ole nähnyt missään.

• outopyssy

...siis sen jälkeen. (ennen kuin joku viisastelija iskee)

• outopyssy

Ulkonäön perusteella olisi voinut olla vanha pieni FN-pistooli jossa palautusjousi on piipun yläpuolella. Etutähtäin nostettiin ylös ja tuo keskipiikki oli siinä kiinni pitkän jousen ympäröimänä.

• lahotalo

Laita kuukkeliin fn 1910 ja kuvahaku. Mulla oli joskus fn mikä purettiin veivaamalla n 2 cm pätkä piipunpäästä veke missä jyvä oli. Eikö kukaan vienyt lipastoa pyssyineen pois ennenkuin mökki romahti, kai mummo sentään vietiin?

• oitopyssy
        lahotalo kirjoitti:

Laita kuukkeliin fn 1910 ja kuvahaku. Mulla oli joskus fn mikä purettiin veivaamalla n 2 cm pätkä piipunpäästä veke missä jyvä oli. Eikö kukaan vienyt lipastoa pyssyineen pois ennenkuin mökki romahti, kai mummo sentään vietiin?

Niin. on tosiaan voinut joutua isän nuoremman veljen sukulaisten hoteisiin. Mummo ehdittiin viedä kunnalliskotiin pari vuotta ennen romahdusta 😉.
        Pistooli muistutti eniten tuota FN 1905 mallia, oli pieni ja tosiaan etutähtäin nousi jotenkin niksauttamalla ylös ja siitä reiästä jousi perässä.

• Anonyymi

Mummolan kesät on aina mielessä

• Anonyymi

Minun ukki oli talvisodassa hyvin kylmissään

• Anonyymi

Leiffi maksaa pyssystä satasen. Vaihto vermon parkkipaikalla. Tunnistat leiffin suorista housuista ja yleisestä perseilystä. Vaaleat hiukset ja siniset silmät

• Anonyymi

Se on ollut walther model 3. Tehty 20-luvulla ja kaliiberi on 32acp.

• Anonyymi

CZ

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      73
      4966
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3369
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      21
      2669
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1727
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1332
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      220
      1129
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1005
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe