Mystinen pistooli

outopyssy

Heti alkuun täytyy tuottaa pettymys, että kysymäni ase on luhistuneen mummolan raunioissa.
-60 luvulla mummolan lipaston laatikossa oli pieni pistooli. Isä sitä minulle esitteli ja sanoi sen olevan 7,65 suoralla hylsyllä. Sen erikoisuutena oli että aseen purkaminen aloitettiin tähtäimestä. Ei liene kovin yleistä, kun en ole netistäkään sopivaa kuvaa löytänyt. Mikähän ase oli ja kannattaako lähteä miinaharavan kanssa paikanpäälle?

6

<50

Vastaukset

• No se sun miinaharavas piippaa tuollaisissa raunioissantaukoamatta, koska jokapaikassa on ruuvia ja naulaa.

• Niinpä. Lienee siis turhaa. Aseen merkki jäi vain mietityttämään. En sellaista tähtäimestä purettavaa ole nähnyt missään.

• ...siis sen jälkeen. (ennen kuin joku viisastelija iskee)

• Ulkonäön perusteella olisi voinut olla vanha pieni FN-pistooli jossa palautusjousi on piipun yläpuolella. Etutähtäin nostettiin ylös ja tuo keskipiikki oli siinä kiinni pitkän jousen ympäröimänä.

• Laita kuukkeliin fn 1910 ja kuvahaku. Mulla oli joskus fn mikä purettiin veivaamalla n 2 cm pätkä piipunpäästä veke missä jyvä oli. Eikö kukaan vienyt lipastoa pyssyineen pois ennenkuin mökki romahti, kai mummo sentään vietiin?

• lahotalo kirjoitti:

Laita kuukkeliin fn 1910 ja kuvahaku. Mulla oli joskus fn mikä purettiin veivaamalla n 2 cm pätkä piipunpäästä veke missä jyvä oli. Eikö kukaan vienyt lipastoa pyssyineen pois ennenkuin mökki romahti, kai mummo sentään vietiin?

Niin. on tosiaan voinut joutua isän nuoremman veljen sukulaisten hoteisiin. Mummo ehdittiin viedä kunnalliskotiin pari vuotta ennen romahdusta 😉.
      Pistooli muistutti eniten tuota FN 1905 mallia, oli pieni ja tosiaan etutähtäin nousi jotenkin niksauttamalla ylös ja siitä reiästä jousi perässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.