Poikani on huostaanotettu ja hänet on sijoitettu exäni vanhemmille. Hänellä on matkapuhelin jonka sijaisperhe on ostanut hänelle. Jouluna lainasin hänen matkapuhelintaan (omani tippui katuun ja särkyi käyttökelvottomaksi) ja latasin siihen Facebookin messengerin jonne siis kirjauduin omilla tunnuksillani. Kun hän sitten lähti takaisin sijaisperheensä luokse olin unohtanut poistaa messenger sovelluksen. No nyt kuulin että pojan sijaishuoltajana toimiva ex-avoppi oli mennyt kyseiseen sovellukseen ja lukenut viestejäni.. Hän otti sossuun yhteyttä ja oli tulostanut näitä mun keskusteluja heille. Ja nyt minua kiinnostaa tietää rikkoiko tää sijaisperhe (joka luki ja tulosti ne mun viestit eteenpäin) kirjesalaisuutta koskevaa laki-pykälää?
Facebookin messenger ja kirjesalaisuus!
4
872
Vastaukset
- Rikosilmoitus
Tee rikosilmoitus asiasta.Kyseessä viestintäsalaisuuden rikkominen.
- nyt.ahistaa
Niin, rikosilmoitus saattaa johtaa käräjille. Käräjäsali on joillekin kauhun paikka, toiset taas ovat siellä mielellään.
- Tee_vain
Sellaista rikosta kuin "viestintäsalaisuuden rikkominen" ei ole olemassakaan. Rikos on nimeltään viestintäsalaisuuden loukkaus (RL 38.3 §), ja se kuuluu:
"Joka oikeudettomasti
1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
2) hankkii tiedon televerkossa tai tietojärjestelmässä välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,
blaablaablaa rangaistusasteikko"
Huolimattomasti lojumaan jätetyn viestin lukeminen ei siis ole viestintäsalaisuuden loukkaus, vaan se vaatii suljetun viestin avaamisen, suojauksen murtamisen tai sähköisen viestin nappaamisen siirtomatkalta (interception).
On sitten ihan oma kysymyksensä, onko sijaishuoltoon palanneen lapsen puhelimeen auki jätetty oma sometili "suljettu viesti" tai vaatiiko sen lukeminen "suojauksen murtamista", vai vastaako tilanne avatun kirjeen jättämistä lojumaan minne sattuu. Voihan siitä rikosilmoitusta koittaa, mutta kovin kallista lakimiestä en heti alkuun palkkaisi.
- 7538358
Viestintäsalaisuuden loukkaus edellyttää, että viesti on ollut salattu ja että tuo salaus on murrettu. Siihen riittää ainakin se, jos toisen käyttäjätunnusta on tietoisesti lähdetty käyttämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6115147Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?273184HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2672410- 1281743
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271463Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3541383Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101203- 121105
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P74936- 115895