Henkilökohtaisen avustajan työt?

Tietämätönnuori

Nyt tarvitsisi naisenalku asiallisia vastauksia tyhmiin kysymyksiin. En ole itse ehtinyt vielä palkkatöissä koskaan olemaan, harjoitteluissa kylläkin, joten työelämä on muutenkin aivan vieras ympyrä. Tai siltä osin miten kaikki viralliset hommat pyörii. Taustalla minulla on hoitoalan koulutus, mutta henkilökohtaisen avustajan hommat tuntuisivat mielekkäämmiltä kun esim. osastotyöt.
Miten koko henk koht avustajan hommat pyörii? Sopimukset ilmeisesti tehdään aina asiakaan ja tekiän välille. Ei normaalisti firmojen kautta?
Miten tuntitilitykset hoituu?
Palkanmaksut, lomat? Entä jos itse sairastuu? Verotusasiat?
Mitä kaikea tulisi tietää?

61

2854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jtryriy

      Tällä palstalla on muutama hyvä ketju henkilökohtaisen avustajan työstä. Jos sinulla käy säkä, niin löydät normaalin ystävällisen, huomaavaisen avustettavan ja pitkäaikaisen työn. Jos taas sattuu huonommin, vammainen 'työnantajasi' kohtelee sinua kuin piikaa ja irtisanoo sinut syytellen sinua jostain keksimästään, ja sinä saat kolmen kuukauden karenssin siitä, että rohkenit hakea työtä, ja vielä tällaista arvoasteikon alimman tason työtä. Useinhan näitä hommia tekevät alkoholismista kuntoutuvat tai nuoret opiskelijat tai muuten taidoiltaan puutteelliset.

      Jos vammainen hoidokki, avustettava työnantaja irtisanoo sinut, työttömyystoimisto yleensä aina uskoo hänen selitystään, ei sinun. Jos tunteja oli vaikka vain muutama viikossa, eli et käytännössä tienaa mitään, irtisanominen saattaa maksaa sinulle pari tonnia karenssina. Toivottavasti saat sitten edes toimeentulotukea, tosin alennettuna senkin.

      Palkkaraha tulee käsittääkseni yleensä vammaisliitolta (tjms) kunnan kautta avustettavan tilille, josta palkanmaksun hoitava tilitoimisto siirtää sen työntekijän tilille. Palkkakuittia sitten odottelet, etkä pysty lähettämään sovitellun työttömyyskorvauksen hakemusta ennen kuin lippunen tulee. Tähän kyllä luvataan parannusta hyhtikuusta lähtien - toivotaan parasta. Palkka näkyy vaihtelevan alta kympi jonnekin yhdentoista euron tienoille. Koulutettu lähi- tai sairaanhoitaja varmaan saa enemmän. Joissain toimenpiteissä tosiaan on suuresti eduksi, jos on kouluttautunut alalle. On myös aluillaan henkilökohtaisille avustajille tarkoitettu koulutus, josta voi valita haluamiaan osia, ja jonka TE-toimisto mahdollisesti maksaa, tai ainakin suvaitsee katkaisematta tukeasi.

      En tiedä, kuka keksi tehdä kehitysvammaisista, alkoholisteista, aivovammaisista ja mielenterveysongelmaisista ikivammaisista työnantajia. Toisaalta ei sekään olisi helppoa kenellekään, jos avustajan muodollinen työnantaja olisi esimerkiksi sosiaalitoimisto. Käytännössähän se on. Työn yksityiskohtien suunnittelu kuitenkin nyt kuuluu vammaiselle ja hänen tulee ohjata avustajansa työtä. Jos hän ei siihen pysty, mielestäni hänen kuuluisi olla laitoksessa tai kunnallisen kotiavun piirissä. Ja onko mitään järkeä yhteisistä varoista maksaa avustaja kahdessa vuorossa joka päivä? Olisi paljon halvempaa hoitaa vuodepotilas laitoksessa.

      • Tsemppistä

        Henkilökohtaisen avustajan työ on usein vastuullista ja vaativaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta voi olla myös antoisaa. Ei tosiaankaan arvoasteikon alinta, mikä tosin saisi näkyä palkassakin. Soita kuntasi vammaispalveluun niin saat tietää tarkemmin oman asuinalueesi tavan hoitaa henkilökohtainen avustus. Myös Heta-liitto neuvoo näissä.


      • Mitensenottaa

        Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

        Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

        Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk


      • jtrygfhd
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

        Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

        Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk

        Sinullahan on upea paikka! Palkka tulee, eikä tunnu kuin tekisi mitään. Minullekin kelpaisi tuollainen työ.

        Kuvailin avustajan työtä alimman tason työksi siksi, että sellaisena se taidetaan tässä hullussa yhteiskunnassa nähdä. Itse olen käsityöläinen, entinen yrittäjä, ja teen näitä avustajan hommia, koska minulle ne sopivat (jos hoidokki on fiksu ihminen) ja koska ovat työtä, jota jotenkuten osaan tehdä, vaikka amatööri olenkin. Kouluttautuisin alalle, mutta eläkeikä on niin lähellä ja sairauskin enteilee tuloaan. En vähättele tätä työtä. Niin, ehkä olisi parempi olla edes puhumatta siitä sellaisena, kun voi syntyä väärinkäsityksiä, mutta kun nyt olen tällainen avautuja...


      • ertreyetyu
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

        Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

        Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk

        "Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6."

        Mitähän tarkoitat? Valehtelet tuntisi? Yksi tapaamani avustaja merkkasi matkaan kuluneen aikansakin työajaksi. Vammainen tiesi, mutta ei välittänyt. Kyllä veronmaksaja maksaa. Itsellä taas oli hoidokki, jolle piti olla töitä 7 tuntia viikossa, mutta jäivät usein 3-4 tuntiin. Kysyin, saisinko kuitenkin merkitä sovitut tunnit, mutta hän mongersi, että hän ei siedä vedättämistä. No ei sitten. Hän kuitenkin sai 'varastaa tuntejani' sen minkä kerkisi. Ajoin töihin 50 km takaa.


      • Mitensenottaa
        jtrygfhd kirjoitti:

        Sinullahan on upea paikka! Palkka tulee, eikä tunnu kuin tekisi mitään. Minullekin kelpaisi tuollainen työ.

        Kuvailin avustajan työtä alimman tason työksi siksi, että sellaisena se taidetaan tässä hullussa yhteiskunnassa nähdä. Itse olen käsityöläinen, entinen yrittäjä, ja teen näitä avustajan hommia, koska minulle ne sopivat (jos hoidokki on fiksu ihminen) ja koska ovat työtä, jota jotenkuten osaan tehdä, vaikka amatööri olenkin. Kouluttautuisin alalle, mutta eläkeikä on niin lähellä ja sairauskin enteilee tuloaan. En vähättele tätä työtä. Niin, ehkä olisi parempi olla edes puhumatta siitä sellaisena, kun voi syntyä väärinkäsityksiä, mutta kun nyt olen tällainen avautuja...

        Ei näin aikuis iällä ylpeenä kerro olevansa avustaja, jos joku kysyy. Tosin itse olen tyytyväinen tilanteeseeni nykyään, kun mietin, että saan kelpo palkkaa noin suunilleen nukkumisesta. Kelpaisi varmasti monelle. Ja niinku joku mainitsikin: "et voi saada noista hommista samaa palkkaa kun SH". No kyllä vaan voin ja enemmänkin. tilipäivinä sitä saattaa onnitella itseään, kun miettii että moni raksa inssi myös vetää saman kokoluokan palkkaa kun minä 100x suuremmalla stressin määrällä. Työpuheluita saavat varmaan vknloppuisinkin.

        Oma tavoite työ suhteen ollut se, että mahdollisimman pienellä panostuksella mahdollisimman hyvää liksaa. Tästä on vaikee parantaa


      • dfgfjdhj
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Ei näin aikuis iällä ylpeenä kerro olevansa avustaja, jos joku kysyy. Tosin itse olen tyytyväinen tilanteeseeni nykyään, kun mietin, että saan kelpo palkkaa noin suunilleen nukkumisesta. Kelpaisi varmasti monelle. Ja niinku joku mainitsikin: "et voi saada noista hommista samaa palkkaa kun SH". No kyllä vaan voin ja enemmänkin. tilipäivinä sitä saattaa onnitella itseään, kun miettii että moni raksa inssi myös vetää saman kokoluokan palkkaa kun minä 100x suuremmalla stressin määrällä. Työpuheluita saavat varmaan vknloppuisinkin.

        Oma tavoite työ suhteen ollut se, että mahdollisimman pienellä panostuksella mahdollisimman hyvää liksaa. Tästä on vaikee parantaa

        Kelpaisi kyllä minullekin. Yritä pitää avustajasi hengissä, jotta sinulta ei mene antoisa työpaikka alta.


      • Anonyymi
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

        Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

        Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk

        avustajan töissä kk palkka max 1000e käteen


      • Anonyymi
        ertreyetyu kirjoitti:

        "Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6."

        Mitähän tarkoitat? Valehtelet tuntisi? Yksi tapaamani avustaja merkkasi matkaan kuluneen aikansakin työajaksi. Vammainen tiesi, mutta ei välittänyt. Kyllä veronmaksaja maksaa. Itsellä taas oli hoidokki, jolle piti olla töitä 7 tuntia viikossa, mutta jäivät usein 3-4 tuntiin. Kysyin, saisinko kuitenkin merkitä sovitut tunnit, mutta hän mongersi, että hän ei siedä vedättämistä. No ei sitten. Hän kuitenkin sai 'varastaa tuntejani' sen minkä kerkisi. Ajoin töihin 50 km takaa.

        suomen laki ei tunne alle 4h työvuoroa, aika hölmö olit jos tuollaiseen suostuit


      • Anonyymi
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Ei näin aikuis iällä ylpeenä kerro olevansa avustaja, jos joku kysyy. Tosin itse olen tyytyväinen tilanteeseeni nykyään, kun mietin, että saan kelpo palkkaa noin suunilleen nukkumisesta. Kelpaisi varmasti monelle. Ja niinku joku mainitsikin: "et voi saada noista hommista samaa palkkaa kun SH". No kyllä vaan voin ja enemmänkin. tilipäivinä sitä saattaa onnitella itseään, kun miettii että moni raksa inssi myös vetää saman kokoluokan palkkaa kun minä 100x suuremmalla stressin määrällä. Työpuheluita saavat varmaan vknloppuisinkin.

        Oma tavoite työ suhteen ollut se, että mahdollisimman pienellä panostuksella mahdollisimman hyvää liksaa. Tästä on vaikee parantaa

        herää jo unesta, et saa ketään kateeliseksi tuolla haaveellasi


      • Anonyymi

        Avustaja muuten tulee halvemmaksi kuin vuodepotilas laitoksessa.

        Paljon tuot esiin hyviä pointteja, mutta kyllä avustajan työ voi ihan hyvä pesti olla. Avustusfirmat, jotka toimivat palvelusetelein ovat haastavimpia, koska siinä mennään voitot edellä. Niin avustajan kuin avustettavan etuja saatetaan talloa, mutta onneksi on myös muutama toimivakin yritys. Tuuripeliähän se on, saako mieleisensä avustettavan, mutta parhaimmillaan suhteesta voi tulla lämmin ja elinikäinen.

        Yleensä avustajan saa tiukoin kriteerein jatunteja on yleensä tarvetta vähemmän, joten työ on useimmiten rankkaa. Poikkeuksena oi olla vapaa-ajan avustus, jossa parhaimmillaan päätyy teatteriin, konserttiin, uimahalliin tms. Työ on myös vaihtelevaa, mutta usein kotitöitäkin on paljon - riippuu avun tarpeesta ja vamman tai sairauden laadusta.


      • Anonyymi

        Minä en saa karenssia,koska en ole tehnyt jatkuvaa sopimusta avustettavani kanssa. Olen tarvittaessa töihin kutsuttava ja sattumalta jäin yhdelle arkipäivisin avustajaksi ja merkkaan tunnit listaan. Liekö tuo vammainen edes tajuaa,että mitään työsopimusta ei ole allekirjoitettu eli jos päätän lopettaa niin minulla on muita asiakkaita. Tai jos hän irtisanoisi vaikkei ole sopimusta niin jatkaisin muiden avustajana. Vammainen yrittää usein mollata,että minä en kuulema löydä muualta työtä. Löydän kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        avustajan töissä kk palkka max 1000e käteen

        Ei ole kyllä. 171h kk kertaa 11,81 ja mulla veroprosentti tosi pieni. Laskeppa siitä kulta pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        avustajan töissä kk palkka max 1000e käteen

        Noin 2000€ plus lomarahat ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suomen laki ei tunne alle 4h työvuoroa, aika hölmö olit jos tuollaiseen suostuit

        Hän puhui yövuoroja eli varmaan nukkuu yli 8h


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustaja muuten tulee halvemmaksi kuin vuodepotilas laitoksessa.

        Paljon tuot esiin hyviä pointteja, mutta kyllä avustajan työ voi ihan hyvä pesti olla. Avustusfirmat, jotka toimivat palvelusetelein ovat haastavimpia, koska siinä mennään voitot edellä. Niin avustajan kuin avustettavan etuja saatetaan talloa, mutta onneksi on myös muutama toimivakin yritys. Tuuripeliähän se on, saako mieleisensä avustettavan, mutta parhaimmillaan suhteesta voi tulla lämmin ja elinikäinen.

        Yleensä avustajan saa tiukoin kriteerein jatunteja on yleensä tarvetta vähemmän, joten työ on useimmiten rankkaa. Poikkeuksena oi olla vapaa-ajan avustus, jossa parhaimmillaan päätyy teatteriin, konserttiin, uimahalliin tms. Työ on myös vaihtelevaa, mutta usein kotitöitäkin on paljon - riippuu avun tarpeesta ja vamman tai sairauden laadusta.

        Tuettu aduminen
        Joten avustajia todella tarvitaan .
        Ja avustettavia on monen sorttisia kuin avustajiakin .
        Homman pitäisi toimia niin että tilanteita valvotaan
        Useilla avustajilla on monta paikkaa missä käyvät
        Avustajan taustaa pitäisi selvittää
        Jonkinlainen koulutus pitäisi olla
        Avustajan pitää olla aloitekykyinen myös osata jollain tasolla siivota
        Sekä tehdä hoidollisia tehtäviä
        Täytyy muistuttaa että odotamme avustajan saapuvan töihin
        Sovittuna aikoina , ei saisi olla alkoholi ongelmia
        Emme me avustettavat ole saastaa joillekka kelpaa mikä vaan
        Pitäisi ottaa huomioon se etteivät opiskelijat
        Sovellu tähän työhon aina , tuntuvat usein vain pitävän avustettavia läpihuutojuttuna että saavat liksaa opintojen lisäksi


      • Anonyymi
        Tsemppistä kirjoitti:

        Henkilökohtaisen avustajan työ on usein vastuullista ja vaativaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta voi olla myös antoisaa. Ei tosiaankaan arvoasteikon alinta, mikä tosin saisi näkyä palkassakin. Soita kuntasi vammaispalveluun niin saat tietää tarkemmin oman asuinalueesi tavan hoitaa henkilökohtainen avustus. Myös Heta-liitto neuvoo näissä.

        Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Henkilökohtainen avustaja on 2 180 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 162 € (268 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 197 € (301 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2021.


      • Anonyymi

        Itse en saanut karenssia,vaikka päätin itse avustettavan luona työskentelyn,syistä että avustettava ei puhunut enää minulle,ajeli sähkärillä karkuun.


      • Anonyymi
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

        Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

        Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk

        Parhaimmillaan on tämmösiä töitä. Itsellä oli yksi ,joka 6tunnin työvuorostani nukkui 4 tuntia 😁


      • Anonyymi

        Meillä päin ei kyllä tule avustettavan tilin kautta palkka vaan kirjanpitofirman🤣


      • Anonyymi

        Ei vitussa vammaiset voi olla työnantajia. En todellakaan pidä vammaista työnantajanani. Minun työnantaja on välitysfirma,jonka kautta työn sain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä päin ei kyllä tule avustettavan tilin kautta palkka vaan kirjanpitofirman🤣

        Toinen avustettavani on muodollisesti työnantaja. Palkka tulee kaupungilta ja sen hoitaa tilitoimisto. Toinen avustettava on avustajia välittävän firman asiakas ja palkka tulee firmalta, avustajat ovat työsuhteessa firmaan. Molempi toimii. Ongelmia on siinä, että jos joku avustaja väärinkäyttää esimerkiksi saikkuja ja lomautuksia, 'työnantaja' ei välitä, koska raha ei tule hänen pussistaan. Rahan maksajalla taas ei ole tietoa siitä, mitä vuoroja oli sovittu tehtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suomen laki ei tunne alle 4h työvuoroa, aika hölmö olit jos tuollaiseen suostuit

        Pitkän työttömyyden jälkeen se katkaisi kierteen. Oli ihan hyödyllinen kokemus. Lopetin sen muutaman kuukauden jälkeen, koska se tuli maksamaan liikaa; bensaan meni enemmän kuin siitä tienasi. Ihan oma valinta oli työn hakeminen ja niin myös siitä lähteminen.


      • Anonyymi

        En ole itse alkoholisti tms ja teen avustajan työtä.


      • Anonyymi
        Tsemppistä kirjoitti:

        Henkilökohtaisen avustajan työ on usein vastuullista ja vaativaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta voi olla myös antoisaa. Ei tosiaankaan arvoasteikon alinta, mikä tosin saisi näkyä palkassakin. Soita kuntasi vammaispalveluun niin saat tietää tarkemmin oman asuinalueesi tavan hoitaa henkilökohtainen avustus. Myös Heta-liitto neuvoo näissä.

        Miksi vammaisten huoltajat ei huolehdi heidän hygieniastaan? Esim minun avustettavallani haisee aina paskalle hengitys pitkään matkaan ja se hävettää minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        avustajan töissä kk palkka max 1000e käteen

        Niin on,sillä ei elä. Työ on henkisesti raskasta ja et saa kiitosta ja palkka on PASKA.


      • Anonyymi
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

        Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

        Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk

        Minäkin voisin ottaa hiljaisen avustettavan. Nykyinen ei ole hetkeäkään hiljaa . Suu rallattaa ja vammaiskorttia vetää esiin.


    • Mikävitsi

      Hulluja puhut. Noin hyvää palkkaa ei ole edes erikoissairaanhoidon sairaanhoitajalla.

      • Mitensenottaa

        Keskituntimäärä 60h/vko. Voisi laittaa tähän nyt 72 sillä su yöstä tuplaliksa.

        240x12e=2880e. Kyllä on mahdollista. En ikinä menis tuhlaamaan sairaanhoitajan tutkintoon 4v ja sen ajan söisin makaronia. Kun valmistuin, vastuuni kasvaisi potenssiin kymmenen ja palkasta lähtis ainaki -500e/kk. Ihan tyytyväinen oon


      • Mitensenottaa
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Keskituntimäärä 60h/vko. Voisi laittaa tähän nyt 72 sillä su yöstä tuplaliksa.

        240x12e=2880e. Kyllä on mahdollista. En ikinä menis tuhlaamaan sairaanhoitajan tutkintoon 4v ja sen ajan söisin makaronia. Kun valmistuin, vastuuni kasvaisi potenssiin kymmenen ja palkasta lähtis ainaki -500e/kk. Ihan tyytyväinen oon

        Tossa on nyt siis kk palkka ilman su lisiä. Su lisillä rikkoutuu 3 tonnin raja niin, että heilahtaa


      • Anonyymi
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Keskituntimäärä 60h/vko. Voisi laittaa tähän nyt 72 sillä su yöstä tuplaliksa.

        240x12e=2880e. Kyllä on mahdollista. En ikinä menis tuhlaamaan sairaanhoitajan tutkintoon 4v ja sen ajan söisin makaronia. Kun valmistuin, vastuuni kasvaisi potenssiin kymmenen ja palkasta lähtis ainaki -500e/kk. Ihan tyytyväinen oon

        On tainnut jäädä oivaltamatta, että olet hiukka niin kuin vastuussa että avustettava pärjää yön yli


      • Anonyymi
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Keskituntimäärä 60h/vko. Voisi laittaa tähän nyt 72 sillä su yöstä tuplaliksa.

        240x12e=2880e. Kyllä on mahdollista. En ikinä menis tuhlaamaan sairaanhoitajan tutkintoon 4v ja sen ajan söisin makaronia. Kun valmistuin, vastuuni kasvaisi potenssiin kymmenen ja palkasta lähtis ainaki -500e/kk. Ihan tyytyväinen oon

        Juuri näin. Itse teen vakihommaa lisäksi keikkoja niin välillä hipoo palkka 3000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tainnut jäädä oivaltamatta, että olet hiukka niin kuin vastuussa että avustettava pärjää yön yli

        Onhan siinä mut nukkuu kyllä .


    • Ettäsilleen33

      No, sähän teet 20 tuntia enemmän työtä viikossa kuin lähihoitaja. Helvetinmoista raatamista ja vielä epämiellyttäviä yövuoroja, jotka pitää viettää vieraassa sängyssä. No, matkalla pankkiin naurattaa.

      • Mitensenottaa

        3-4 yötä per viikko. 12h vuoroja monesti. Mutta pitää sekin ottaa huomioon, että voin hyvinkin nukkua 10h/vuoro, joten työ ei ole edes vapaa-ajastani pois, kun ei päivällä tartte nukkua.


      • fghjhgkhjl
        Mitensenottaa kirjoitti:

        3-4 yötä per viikko. 12h vuoroja monesti. Mutta pitää sekin ottaa huomioon, että voin hyvinkin nukkua 10h/vuoro, joten työ ei ole edes vapaa-ajastani pois, kun ei päivällä tartte nukkua.

        Eikö kunnan kannattaisi kattaa tuon vammaisen yöavun kotipalvelulla, jos hän joskus sitä tarvitsee? Onko järkeä maksaa tuollaisia summia työntekijän nukkumisesta? Päivisin sitten tietysti vielä yksi tai kaksi muuta avustajaa. Hullulta kuulostaa. Vaikka tosiaan sopisi tuollainen järjestely minullekin, jos sellainen säkä kävisi, että alkaisin saada palkkaa nukkumisesta. Ei ehkä kannattaisi paljon huudella asiasta, ettei mene tienestioksa alta.


      • Anonyymi
        fghjhgkhjl kirjoitti:

        Eikö kunnan kannattaisi kattaa tuon vammaisen yöavun kotipalvelulla, jos hän joskus sitä tarvitsee? Onko järkeä maksaa tuollaisia summia työntekijän nukkumisesta? Päivisin sitten tietysti vielä yksi tai kaksi muuta avustajaa. Hullulta kuulostaa. Vaikka tosiaan sopisi tuollainen järjestely minullekin, jos sellainen säkä kävisi, että alkaisin saada palkkaa nukkumisesta. Ei ehkä kannattaisi paljon huudella asiasta, ettei mene tienestioksa alta.

        ja sinä uskot,huh huh


      • Anonyymi
        fghjhgkhjl kirjoitti:

        Eikö kunnan kannattaisi kattaa tuon vammaisen yöavun kotipalvelulla, jos hän joskus sitä tarvitsee? Onko järkeä maksaa tuollaisia summia työntekijän nukkumisesta? Päivisin sitten tietysti vielä yksi tai kaksi muuta avustajaa. Hullulta kuulostaa. Vaikka tosiaan sopisi tuollainen järjestely minullekin, jos sellainen säkä kävisi, että alkaisin saada palkkaa nukkumisesta. Ei ehkä kannattaisi paljon huudella asiasta, ettei mene tienestioksa alta.

        Aloit kateelliseksi 🤣🤭🤣🤭🤣


      • Anonyymi

        Ei mistään raatamisesta ole kyse
        Myös avustettava osallistuu tehtäviin


    • Millahi

      Mä oon tehnyt avustajan töitä nyt yli 10 vuotta ja todella rakastan työtäni. On totta että tämä työ on vaativaa ja raskasta. Koska ammatti on monelle tuntematon, työnkuva ja kaikki siihen kuuluva on monelle epäselvää. Monilla ihmisillä on erilaisia kokemuksia avustajan työstä, niin hyvää kuin huonoakin. Mutta omasta puolestani voin sanoa,että kun asiat ovat niin sinulla kuin avustettavalla selvillä ja kunnossa,työ on todella antoisaa.

      Ensiksi suosittelen sinua liittymään liittoon nimeltä JHL,tämä liitto ajaa meidän avustajien asioita ja neuvottelee esimerkiksi palkoista ja parantaa meidän työoloja. Liiton kautta saat myös tarvittavaa apua ja neuvoja työsuhteeseen. Myös avustettavan on hyvä liittyä heta liittoon, joka on tarkoitettu juuri henkilökohtaisen avun työnantajille. Kun avustettavasi kuuluu hetaliittoon, hänellä itsellä on hyvä tuki ja sieltä hän saa hyviä neuvoja työnantajana toimimiseen. Myös sinä avustettavana hyödyt hetaliiton jäsenyydestä,olet oikeutettu parempaan tuntipalkkaan ja muihin etuihin.

      Jos avustettavasi ei kuulu hetaliittoon, olet kaupungin palkkalistoilla ja näin ollen palkkasi on varmasti huono ja palkankorotuksesta saa haaveilla, myös muutkin edut ovat olemattomia jos niitä on ollenkaan.

      Suurimmassa osassa avustajantyötä työnantajana toimii itse vammainen, joissakin tapauksissa tietysti yritys. Minulla on aina ollut avustettava työnantajana ja tämä on toiminut ihan hyvin kunhan avustettava ja minä itse tiedämme oikeutemme ja velvollisuutemme. Ilman liittoa ja apua olisin ollut pulassa aikoinaan, kun avustettava on hetaliitossa tiedät siitä että hän tietää kuinka tulee toimia työsuhteessa.
      Jos avustettavasi ei kuulu hetaliittoon suosittelen että pyydät häntä liittymään ja samalla liityt myös itse liittoon, tällä tavoin saat tukea,apua,neuvoja ja koulutusta työhösi ja samalla myös sitä paljon kaivattua vertaistukea!

      Tule ihmeessä tutustumaan henkilokohtaisetavustajat.fi sivustoon,sieltä löytyy kahvihuone jossa voit keskustella ja kysyä kysymyksiä työhön liittyen. Sieltä saat paljon tietoa ja asiantuntevia vastauksia työhön liittyen!

    • Anonyymi

      Olen ajautunut avustajan töihin, kun entinen työ ja ala meni alta. Samaten ihmettelen, miksi vammaiset ovat työnantajia ja miksi avustajille maksetaan istumisesta (ja kuulemma nukkumisestakin).

      Menin lauantai-aamuna töihin. Ekana ulkoilutin avustettavan piskin. Sitten latasin kahvinkeittimen odottamaan. Autoin avustettavan sängystä tuoliin pesujen kautta.
      Aamupala hänelle ja itse join kahvin. Olokkariin ja hän etsi jonkin sarjan Neftlexixtä ja heilutti puikkojaan. Ehkä pyykin käsittelyä. Lounaskeiton lämmitys ja katetripussin tyhjäys. Piski pihalle ja roskat vietiin. Hän haukkui avustajaehdokkaitaan ja Deboraa. Kun olin poissa tv:n ulottuvilta, kysyin mitä sarjassa tapahtui. "Ei viitsi selittää, olisit katsonut!" Pari kertaa kommentoin jotain sarjasta, mutta sain komennon olla hiljaa.
      Iltavuorossa piski pihalle. Avustettava söi jotain. Pyysi tuomaan lääkkeensä. Hän oli läppärinsä edessä ja tölläsi sarjaansa. Ja heilutti puikkojaan. Tekemänsä käsityöt ovat kyllä nättejä. Katsoin sitten tv:tä, kun ei tekemistä ollut. Paitsi kukkien kastelu. Hänet tuolista sänkyyn ja k-pussin tyhjäys ja piski pihalle.

      Su-aamuna mietin pitäisikö hänet herättää ottamaan antibiootti. En herättänyt. Hän sanoi ensi sanoikseen, että on se kumma kun ei saa kotonaan nukkua rauhassa. Illalla saatiin aikaiseksi pieni sanaharkka koskien työkkärin sivulla ollutta vikatietoja ja sossun papereissa on toisin. Minä olin luottanut työkkärin sivuihin enkä ole nähnytkään hänen sossun papereitaan! Uskalsin sanoa hänen puhettaan epäselväksi, sen hän otti sen henkilökohtaisesti ja muut kuulemma saavat selvää. Hän on riittävän vanha tietääkseen ihmisten kuulon olevan vaihtelevan kuntoinen, kuten hänen näkönsä.

      Ainakin iltavuoron voisi helposti korvata parilla avustajan käynnillä. Miksei aamuvuoroa voisi siirtää myöhemmäksi ja tehdä jotain järjestelyä? Paitsi se piskin ulkoilutus! Onhan se toisaalta avustajan onni päästä ulkosalle eikä tarvi olla likasankona.

      • Anonyymi

        Onpa hyvä kun löytyy näitä puoskariavustajia, jotka lääkäriä ja vammaispalvelua paremmin tietävät, mikä on avun ja seurannan tarve. Tiedoksi: on myös avustajia, joilla on positiivinen asenne työhön ja aito auttamisen halu - ja kun on auttamisen halua, keksii kyllä aina kotitöitä, ei tule aika pitkäksi. Onneksi on myös kivoja avustettavia, mutta helppoa ei työ silti aina ole. Töitä joutuu tekemään, mutta siitä se palkka maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa hyvä kun löytyy näitä puoskariavustajia, jotka lääkäriä ja vammaispalvelua paremmin tietävät, mikä on avun ja seurannan tarve. Tiedoksi: on myös avustajia, joilla on positiivinen asenne työhön ja aito auttamisen halu - ja kun on auttamisen halua, keksii kyllä aina kotitöitä, ei tule aika pitkäksi. Onneksi on myös kivoja avustettavia, mutta helppoa ei työ silti aina ole. Töitä joutuu tekemään, mutta siitä se palkka maksetaan.

        On kivoja ja asiallisia avustettavia, jotka pitää jättää itkemään eroahdistusta, kun avustajan vuoro loppuu. Iäkkäät eivät välttämättä saa avustajaa lainkaan, vaikka toimintakyky huononee päivä päivältä ja kivut lisääntyy! Siinä sitten makaa kivut kaverinaan tuntikausia. Jopa hälynapin painaminen on vaikeaa, puhumattakaan puhelimella soittamisesta.

        Näitä avustettuani suhtaudun verovaroilla maksettuun piskin ulkoilutukseen kielteisesti.
        Samoin moneen muuhun juttuun, mitä näiltä sivuilta saa lukea.


      • Anonyymi

        Nyt tämä piskin omistaja taas kirjoitteli facessa, ettei kukaan kuulemma rahaa tarvi, kun hän ei saa avustajaa. Eli kukaan ei ole kiinnostunut olemaan hänen likasankonaan +10€ tuntiliksalla!

        Eka postaus tuumasi jotain huonoa mikä ei kohdistunut häneen suoraan. Jokin myöhempi viesti kommentoi suoraan hänen käytöstään. Hän on pilannut oman maineensa ja se vie ehkä avustajia muiltakin avuntarvitsijoilta?

        Viimeksi hänellä ollessani tiuskaisin jo, ettei ole pakko ottaa mua töihin. Ei hän siitä mitään välittänyt! Kysyi mua töihin tulevalle viikolle! En lupautunut! Tuskin hän lukee tuota face-juttuakaan. Siihen oli tullut melkoinen määrä tökkäyksiä eli ainakin 100 hlöä on lukenut sen.


    • Anonyymi

      Eduskunnan kansliasta voi tiedustella, mitkä työt avustajan toimenkuvaan kuuluvat, esim. tarviseeko mitään koulutusta, vai riittääkö sopivaksi havaittu poliittinen katsantokanta pelkästään. Tiedustella voi myöskin palkoista, kesä-syys-,joulu-talvi-sekä kevätlomistakin. Avustajalle kuuluvat sairauslomatkin varmasti selvitetään tarkasti kysyjälle kansliasta.

      • Anonyymi

        Ja mikäs vitsi tää nyt sitt o ?


    • Anonyymi

      Onko se ihan yleinen käytäntö että avustajan palkkanauha menee avustettavalla , jos kaupunki toimii palkanmaksajana?

      • Anonyymi

        Ei ole. Palkkanauha meni aiemmin paperisena palkansaajalle postitse. Nyt se tulee sähköpostiin.


    • Anonyymi

      Mulla ainakin tulee välityspalvelun kautta henk kohtaisten avustajan työvuorot. Teen vakituista sekä keikkaa. Eli palkka /työtunnit vaihtelee hyvin paljon. Saan myös välillä soviteltua päivärahaa.

    • Anonyymi

      Minulle sattui avustettava,joka välillä ollut sanoilla ilkeä,mutta olen lyönyt luun kurkkuun. Nyt osaa käyttäytyä. Niin menee hyvin.

    • Anonyymi

      Minulla ei ole mitään sitovaa työsopimusta asiakkaaseen. Olen ns tarvittaessa töihin kutsuttava,mutta jostain syystä jäin yhdelle vakituisesti avustajaksi,mutta tästä ei ole mitään kirjallista sopimusta tehty. Eli enkö voi lähteä koska vaan tästä?

    • Anonyymi

      Henkilökohtainen avustaja työskentelee pienellä palkalla,kuuntelee vittuilua ja kiukkua. Meillä ainakin palkan maksaa välitysfirman palkanlaskija. Firma saa vammaisista palvelusetelit.

    • Anonyymi

      Hyvinvointialue ei ole velvollinen korvaamaan palkkakustannuksia, jos työnantaja teettää työtä perusteettomasti sellaisina aikoina tai sellaisia määriä, että vammaispalvelupäätöksessä määritetyt rajat ylitetään. Muistakaa tämä.

    • Anonyymi

      Niin hirveää työtä ,että en suosittele ja pyrin itse pois. Olen menettänyt mielenterveyden näiden sekopää asiakkaiden kanssa:)

    • Anonyymi

      Minulla on osa-aikainen työ avustajana. Palkka netto alle 1500€ . Työmatkaan menee pari tuntia yhteensä päivässä eli en ehtisi kyllä tähän kylkeen ottaa toista työtä. Liikun julkisilla. Nipin napin asumistuen kera pystyn maksamaan vuokran ja jään juuri ja juuri toimeentulotuen normien rajoille

    • Anonyymi

      Paska työ, paska palkka, aina olen väsynyt. Onneksi nyt on pyhät vapaata.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      On niin hirveä työ. En voi suositella. Olen lopettelemassa itse. Pääni on hajonnut vammaisten takia .

    • Anonyymi

      Olen jo burn outissa. Mutta teen lupaamani 2kk. Sitten sairaslomalle.

    • Anonyymi

      Paska työ paska palkka vie henkiset voimat.

    • Anonyymi

      Jos avustettavalle maksetaan avustaja 12h/vrk, jo yksinkertainen palkka on liki 5000€ ja lisät lisäksi tekee yli 5t. Siihen 20% eläke- yms. maksuja ja aletaan puhua 6500€ kuluista. Avustajat ovat joskus lomalla ja sairaslomallakin eli 7000€ ylitetään palkkauskustannuksissa helposti.

      Veronmaksaja ihmettelee, miksi jotain koiran lenkitystä maksetaan verovaroista, kun lapsiperheetkin rahaa tarvitsevat. Ei tarvitse sanoa, miten kotiin avustaminen on halvempaa kuin laitos, ei se aina niin ole.

      Hiljattain tämä avustettava oli kai kuullut ehdotuksen siirtyä hoivakotiin. Sanoi, ettei ollut hoitajaa ollut kuukausiin. Tarkoittiko sitten avustajaa, en tiedä. S-hoitajakin hänellä joskus kävi avustajan lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe