Henkilökohtaisen avustajan työt?

Nyt tarvitsisi naisenalku asiallisia vastauksia tyhmiin kysymyksiin. En ole itse ehtinyt vielä palkkatöissä koskaan olemaan, harjoitteluissa kylläkin, joten työelämä on muutenkin aivan vieras ympyrä. Tai siltä osin miten kaikki viralliset hommat pyörii. Taustalla minulla on hoitoalan koulutus, mutta henkilökohtaisen avustajan hommat tuntuisivat mielekkäämmiltä kun esim. osastotyöt.
Miten koko henk koht avustajan hommat pyörii? Sopimukset ilmeisesti tehdään aina asiakaan ja tekiän välille. Ei normaalisti firmojen kautta?
Miten tuntitilitykset hoituu?
Palkanmaksut, lomat? Entä jos itse sairastuu? Verotusasiat?
Mitä kaikea tulisi tietää?
Ilmoita

Tällä palstalla on muutama hyvä ketju henkilökohtaisen avustajan työstä. Jos sinulla käy säkä, niin löydät normaalin ystävällisen, huomaavaisen avustettavan ja pitkäaikaisen työn. Jos taas sattuu huonommin, vammainen 'työnantajasi' kohtelee sinua kuin piikaa ja irtisanoo sinut syytellen sinua jostain keksimästään, ja sinä saat kolmen kuukauden karenssin siitä, että rohkenit hakea työtä, ja vielä tällaista arvoasteikon alimman tason työtä. Useinhan näitä hommia tekevät alkoholismista kuntoutuvat tai nuoret opiskelijat tai muuten taidoiltaan puutteelliset.

Jos vammainen hoidokki, avustettava työnantaja irtisanoo sinut, työttömyystoimisto yleensä aina uskoo hänen selitystään, ei sinun. Jos tunteja oli vaikka vain muutama viikossa, eli et käytännössä tienaa mitään, irtisanominen saattaa maksaa sinulle pari tonnia karenssina. Toivottavasti saat sitten edes toimeentulotukea, tosin alennettuna senkin.

Palkkaraha tulee käsittääkseni yleensä vammaisliitolta (tjms) kunnan kautta avustettavan tilille, josta palkanmaksun hoitava tilitoimisto siirtää sen työntekijän tilille. Palkkakuittia sitten odottelet, etkä pysty lähettämään sovitellun työttömyyskorvauksen hakemusta ennen kuin lippunen tulee. Tähän kyllä luvataan parannusta hyhtikuusta lähtien - toivotaan parasta. Palkka näkyy vaihtelevan alta kympi jonnekin yhdentoista euron tienoille. Koulutettu lähi- tai sairaanhoitaja varmaan saa enemmän. Joissain toimenpiteissä tosiaan on suuresti eduksi, jos on kouluttautunut alalle. On myös aluillaan henkilökohtaisille avustajille tarkoitettu koulutus, josta voi valita haluamiaan osia, ja jonka TE-toimisto mahdollisesti maksaa, tai ainakin suvaitsee katkaisematta tukeasi.

En tiedä, kuka keksi tehdä kehitysvammaisista, alkoholisteista, aivovammaisista ja mielenterveysongelmaisista ikivammaisista työnantajia. Toisaalta ei sekään olisi helppoa kenellekään, jos avustajan muodollinen työnantaja olisi esimerkiksi sosiaalitoimisto. Käytännössähän se on. Työn yksityiskohtien suunnittelu kuitenkin nyt kuuluu vammaiselle ja hänen tulee ohjata avustajansa työtä. Jos hän ei siihen pysty, mielestäni hänen kuuluisi olla laitoksessa tai kunnallisen kotiavun piirissä. Ja onko mitään järkeä yhteisistä varoista maksaa avustaja kahdessa vuorossa joka päivä? Olisi paljon halvempaa hoitaa vuodepotilas laitoksessa.
6 VASTAUSTA:
Henkilökohtaisen avustajan työ on usein vastuullista ja vaativaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta voi olla myös antoisaa. Ei tosiaankaan arvoasteikon alinta, mikä tosin saisi näkyä palkassakin. Soita kuntasi vammaispalveluun niin saat tietää tarkemmin oman asuinalueesi tavan hoitaa henkilökohtainen avustus. Myös Heta-liitto neuvoo näissä.
Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk
Mitensenottaa kirjoitti:
Itse teen näitä hommia, enkä koe taidoiltani olevani puutteellinen. Taidat olla itse koulutettu hoitoalalle. "Arvoasteikon alinta". ....hehheh onko hoitoalalla joku keskinäinen nokkimisjärjestys? Ajattele nyt vaikka leipäjonossa olevia, kun nokittelisivat keskenään, kuka sai isoimman ruokakassin. Voihan jokainen lähärin tutkinnon suorittaa, mutta ei se palkka parane tuntuvasti verrattuna avustajaan.

Tässä oma työnkuva: saavun töihin läppäri mukana. Syötän avustettavan ja hän rupeaa nukkumaan. Rupean itsekin nukkumaan. Herään aamulla, herätän avustettavan. Vaihdan vaipan, syötän ja häivyn. Lähden siis töistä hyvinnukutun yön jälkeen. Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6.

Tuoko pitäisi lähärin 40h/vko työhön vaihtaa? Never!!! Siinähän sais vaippoja otsa hiessä vaihdella jonkun pikkupomon kytätessä vierellä. Niin ja oma liksa noin 2800e-3300e/kk
Sinullahan on upea paikka! Palkka tulee, eikä tunnu kuin tekisi mitään. Minullekin kelpaisi tuollainen työ.

Kuvailin avustajan työtä alimman tason työksi siksi, että sellaisena se taidetaan tässä hullussa yhteiskunnassa nähdä. Itse olen käsityöläinen, entinen yrittäjä, ja teen näitä avustajan hommia, koska minulle ne sopivat (jos hoidokki on fiksu ihminen) ja koska ovat työtä, jota jotenkuten osaan tehdä, vaikka amatööri olenkin. Kouluttautuisin alalle, mutta eläkeikä on niin lähellä ja sairauskin enteilee tuloaan. En vähättele tätä työtä. Niin, ehkä olisi parempi olla edes puhumatta siitä sellaisena, kun voi syntyä väärinkäsityksiä, mutta kun nyt olen tällainen avautuja...
Mitensenottaa kirjoitti:

"Näitä vuoroja 3 viikossa, mutta merkitsen listaan 4-6."

Mitähän tarkoitat? Valehtelet tuntisi? Yksi tapaamani avustaja merkkasi matkaan kuluneen aikansakin työajaksi. Vammainen tiesi, mutta ei välittänyt. Kyllä veronmaksaja maksaa. Itsellä taas oli hoidokki, jolle piti olla töitä 7 tuntia viikossa, mutta jäivät usein 3-4 tuntiin. Kysyin, saisinko kuitenkin merkitä sovitut tunnit, mutta hän mongersi, että hän ei siedä vedättämistä. No ei sitten. Hän kuitenkin sai 'varastaa tuntejani' sen minkä kerkisi. Ajoin töihin 50 km takaa.
jtrygfhd kirjoitti:
Sinullahan on upea paikka! Palkka tulee, eikä tunnu kuin tekisi mitään. Minullekin kelpaisi tuollainen työ.

Kuvailin avustajan työtä alimman tason työksi siksi, että sellaisena se taidetaan tässä hullussa yhteiskunnassa nähdä. Itse olen käsityöläinen, entinen yrittäjä, ja teen näitä avustajan hommia, koska minulle ne sopivat (jos hoidokki on fiksu ihminen) ja koska ovat työtä, jota jotenkuten osaan tehdä, vaikka amatööri olenkin. Kouluttautuisin alalle, mutta eläkeikä on niin lähellä ja sairauskin enteilee tuloaan. En vähättele tätä työtä. Niin, ehkä olisi parempi olla edes puhumatta siitä sellaisena, kun voi syntyä väärinkäsityksiä, mutta kun nyt olen tällainen avautuja...
Ei näin aikuis iällä ylpeenä kerro olevansa avustaja, jos joku kysyy. Tosin itse olen tyytyväinen tilanteeseeni nykyään, kun mietin, että saan kelpo palkkaa noin suunilleen nukkumisesta. Kelpaisi varmasti monelle. Ja niinku joku mainitsikin: "et voi saada noista hommista samaa palkkaa kun SH". No kyllä vaan voin ja enemmänkin. tilipäivinä sitä saattaa onnitella itseään, kun miettii että moni raksa inssi myös vetää saman kokoluokan palkkaa kun minä 100x suuremmalla stressin määrällä. Työpuheluita saavat varmaan vknloppuisinkin.

Oma tavoite työ suhteen ollut se, että mahdollisimman pienellä panostuksella mahdollisimman hyvää liksaa. Tästä on vaikee parantaa
Mitensenottaa kirjoitti:
Ei näin aikuis iällä ylpeenä kerro olevansa avustaja, jos joku kysyy. Tosin itse olen tyytyväinen tilanteeseeni nykyään, kun mietin, että saan kelpo palkkaa noin suunilleen nukkumisesta. Kelpaisi varmasti monelle. Ja niinku joku mainitsikin: "et voi saada noista hommista samaa palkkaa kun SH". No kyllä vaan voin ja enemmänkin. tilipäivinä sitä saattaa onnitella itseään, kun miettii että moni raksa inssi myös vetää saman kokoluokan palkkaa kun minä 100x suuremmalla stressin määrällä. Työpuheluita saavat varmaan vknloppuisinkin.

Oma tavoite työ suhteen ollut se, että mahdollisimman pienellä panostuksella mahdollisimman hyvää liksaa. Tästä on vaikee parantaa
Kelpaisi kyllä minullekin. Yritä pitää avustajasi hengissä, jotta sinulta ei mene antoisa työpaikka alta.
+Lisää kommentti
Hulluja puhut. Noin hyvää palkkaa ei ole edes erikoissairaanhoidon sairaanhoitajalla.
2 VASTAUSTA:
Keskituntimäärä 60h/vko. Voisi laittaa tähän nyt 72 sillä su yöstä tuplaliksa.

240x12e=2880e. Kyllä on mahdollista. En ikinä menis tuhlaamaan sairaanhoitajan tutkintoon 4v ja sen ajan söisin makaronia. Kun valmistuin, vastuuni kasvaisi potenssiin kymmenen ja palkasta lähtis ainaki -500e/kk. Ihan tyytyväinen oon
Mitensenottaa kirjoitti:
Keskituntimäärä 60h/vko. Voisi laittaa tähän nyt 72 sillä su yöstä tuplaliksa.

240x12e=2880e. Kyllä on mahdollista. En ikinä menis tuhlaamaan sairaanhoitajan tutkintoon 4v ja sen ajan söisin makaronia. Kun valmistuin, vastuuni kasvaisi potenssiin kymmenen ja palkasta lähtis ainaki -500e/kk. Ihan tyytyväinen oon
Tossa on nyt siis kk palkka ilman su lisiä. Su lisillä rikkoutuu 3 tonnin raja niin, että heilahtaa
+Lisää kommentti
No, sähän teet 20 tuntia enemmän työtä viikossa kuin lähihoitaja. Helvetinmoista raatamista ja vielä epämiellyttäviä yövuoroja, jotka pitää viettää vieraassa sängyssä. No, matkalla pankkiin naurattaa.
2 VASTAUSTA:
3-4 yötä per viikko. 12h vuoroja monesti. Mutta pitää sekin ottaa huomioon, että voin hyvinkin nukkua 10h/vuoro, joten työ ei ole edes vapaa-ajastani pois, kun ei päivällä tartte nukkua.
Mitensenottaa kirjoitti:
3-4 yötä per viikko. 12h vuoroja monesti. Mutta pitää sekin ottaa huomioon, että voin hyvinkin nukkua 10h/vuoro, joten työ ei ole edes vapaa-ajastani pois, kun ei päivällä tartte nukkua.
Eikö kunnan kannattaisi kattaa tuon vammaisen yöavun kotipalvelulla, jos hän joskus sitä tarvitsee? Onko järkeä maksaa tuollaisia summia työntekijän nukkumisesta? Päivisin sitten tietysti vielä yksi tai kaksi muuta avustajaa. Hullulta kuulostaa. Vaikka tosiaan sopisi tuollainen järjestely minullekin, jos sellainen säkä kävisi, että alkaisin saada palkkaa nukkumisesta. Ei ehkä kannattaisi paljon huudella asiasta, ettei mene tienestioksa alta.
+Lisää kommentti
Mä oon tehnyt avustajan töitä nyt yli 10 vuotta ja todella rakastan työtäni. On totta että tämä työ on vaativaa ja raskasta. Koska ammatti on monelle tuntematon, työnkuva ja kaikki siihen kuuluva on monelle epäselvää. Monilla ihmisillä on erilaisia kokemuksia avustajan työstä, niin hyvää kuin huonoakin. Mutta omasta puolestani voin sanoa,että kun asiat ovat niin sinulla kuin avustettavalla selvillä ja kunnossa,työ on todella antoisaa.

Ensiksi suosittelen sinua liittymään liittoon nimeltä JHL,tämä liitto ajaa meidän avustajien asioita ja neuvottelee esimerkiksi palkoista ja parantaa meidän työoloja. Liiton kautta saat myös tarvittavaa apua ja neuvoja työsuhteeseen. Myös avustettavan on hyvä liittyä heta liittoon, joka on tarkoitettu juuri henkilökohtaisen avun työnantajille. Kun avustettavasi kuuluu hetaliittoon, hänellä itsellä on hyvä tuki ja sieltä hän saa hyviä neuvoja työnantajana toimimiseen. Myös sinä avustettavana hyödyt hetaliiton jäsenyydestä,olet oikeutettu parempaan tuntipalkkaan ja muihin etuihin.

Jos avustettavasi ei kuulu hetaliittoon, olet kaupungin palkkalistoilla ja näin ollen palkkasi on varmasti huono ja palkankorotuksesta saa haaveilla, myös muutkin edut ovat olemattomia jos niitä on ollenkaan.

Suurimmassa osassa avustajantyötä työnantajana toimii itse vammainen, joissakin tapauksissa tietysti yritys. Minulla on aina ollut avustettava työnantajana ja tämä on toiminut ihan hyvin kunhan avustettava ja minä itse tiedämme oikeutemme ja velvollisuutemme. Ilman liittoa ja apua olisin ollut pulassa aikoinaan, kun avustettava on hetaliitossa tiedät siitä että hän tietää kuinka tulee toimia työsuhteessa.
Jos avustettavasi ei kuulu hetaliittoon suosittelen että pyydät häntä liittymään ja samalla liityt myös itse liittoon, tällä tavoin saat tukea,apua,neuvoja ja koulutusta työhösi ja samalla myös sitä paljon kaivattua vertaistukea!

Tule ihmeessä tutustumaan henkilokohtaisetavustajat.fi sivustoon,sieltä löytyy kahvihuone jossa voit keskustella ja kysyä kysymyksiä työhön liittyen. Sieltä saat paljon tietoa ja asiantuntevia vastauksia työhön liittyen!
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Henkilökohtaisen avustajan työt?

Nyt tarvitsisi naisenalku asiallisia vastauksia tyhmiin kysymyksiin. En ole itse ehtinyt vielä palkkatöissä koskaan olemaan, harjoitteluissa kylläkin, joten työelämä on muutenkin aivan vieras ympyrä. Tai siltä osin miten kaikki viralliset hommat pyörii. Taustalla minulla on hoitoalan koulutus, mutta henkilökohtaisen avustajan hommat tuntuisivat mielekkäämmiltä kun esim. osastotyöt.
Miten koko henk koht avustajan hommat pyörii? Sopimukset ilmeisesti tehdään aina asiakaan ja tekiän välille. Ei normaalisti firmojen kautta?
Miten tuntitilitykset hoituu?
Palkanmaksut, lomat? Entä jos itse sairastuu? Verotusasiat?
Mitä kaikea tulisi tietää?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta