Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitän tehoa Mediatek MT8173 vastaisi Intelleissä?

ihmeprosessori

Huomaisin että mulla on tollanen koneessa, Acer Chromebook R13.
Nyt kiinostaisi mikä se passmark luku voisi olla?

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TriWitutin

      Se on jotain 1444 Pass Mark.
      Joten ei mikään tykki, mutta noin 20% tehokkaampi kuin mm Intel Celeron N3350.

      • Hilavitkutinko

        Tuntuu yllätävän nopealta tohon tehoon???
        Tällanen löytyy täältäläkin, tollanen acer.


      • Voi.voi
        Hilavitkutinko kirjoitti:

        Tuntuu yllätävän nopealta tohon tehoon???
        Tällanen löytyy täältäläkin, tollanen acer.

        Mun kaverilla on tollainen jossa on ubuntu, se kyllä välillä kiroo sen hitautta.
        Mutta nettivideoita se ainakin pyörittää todella kivasti ja musaa soittee spotifystä tosi nopsaan. Mutta sillä onkin sikakalliitakin koneita,

        Takana miksi kirjoitin kun olen oikee aloittelija, tarvisin uuden koneen opiskeluun.
        Nyt acer 5541 alkaa olla melkoinen huumori juttu opinpaikassa. Siellä on monella chromebookkeja ja itse kuolannut niiden akunkestoa.
        Windows 10 konetta en haluaisi ja macit niin kalliitta. Ne windows 10 koneet on monella ollut jumissa tai päivittänyt tai jotain ihmettä, joten niillä on monta oppituntia mennyt mönkään koneen toimimattomuuden takia.

        Kaveri on tarjonnut ubuntua, mutta kun oon tumpelo en uskalla sellasta.
        Saako 500€ kunnon chromebookin?


      • muutamaneurontähden
        Voi.voi kirjoitti:

        Mun kaverilla on tollainen jossa on ubuntu, se kyllä välillä kiroo sen hitautta.
        Mutta nettivideoita se ainakin pyörittää todella kivasti ja musaa soittee spotifystä tosi nopsaan. Mutta sillä onkin sikakalliitakin koneita,

        Takana miksi kirjoitin kun olen oikee aloittelija, tarvisin uuden koneen opiskeluun.
        Nyt acer 5541 alkaa olla melkoinen huumori juttu opinpaikassa. Siellä on monella chromebookkeja ja itse kuolannut niiden akunkestoa.
        Windows 10 konetta en haluaisi ja macit niin kalliitta. Ne windows 10 koneet on monella ollut jumissa tai päivittänyt tai jotain ihmettä, joten niillä on monta oppituntia mennyt mönkään koneen toimimattomuuden takia.

        Kaveri on tarjonnut ubuntua, mutta kun oon tumpelo en uskalla sellasta.
        Saako 500€ kunnon chromebookin?

        No mitä nyt sanosin, Tuo maksaa jotaiin 700€
        HP Chromebook x360 14-da0000no 14" 2-in-1
        siinä kuiteskin ne passmarkit yli 5000 pointisa.
        ja 500€ koneissa jotain 2000 pointsia.
        Suomessa valikoima edellen Chromebookeissa melko suppea.
        Tuohon yllä voi sitten asentaa halutessaan sen Ubuntun tai vaihka Windowsin, tehot riittää.
        Tollaisia avaajan koneita saa alta 500€


      • Tuossssanoinnnnnnnnnnnnn
        Voi.voi kirjoitti:

        Mun kaverilla on tollainen jossa on ubuntu, se kyllä välillä kiroo sen hitautta.
        Mutta nettivideoita se ainakin pyörittää todella kivasti ja musaa soittee spotifystä tosi nopsaan. Mutta sillä onkin sikakalliitakin koneita,

        Takana miksi kirjoitin kun olen oikee aloittelija, tarvisin uuden koneen opiskeluun.
        Nyt acer 5541 alkaa olla melkoinen huumori juttu opinpaikassa. Siellä on monella chromebookkeja ja itse kuolannut niiden akunkestoa.
        Windows 10 konetta en haluaisi ja macit niin kalliitta. Ne windows 10 koneet on monella ollut jumissa tai päivittänyt tai jotain ihmettä, joten niillä on monta oppituntia mennyt mönkään koneen toimimattomuuden takia.

        Kaveri on tarjonnut ubuntua, mutta kun oon tumpelo en uskalla sellasta.
        Saako 500€ kunnon chromebookin?

        Toimivia Chromebookkeja saa alta 500€, mutta toimivien Windows-läppäreiden hinnat alkavat 500-600€ kieppeiltä. Halvat windows-kannettavat ovat raudaltaan niin kehnoja, ettei windows pyöri niissä kunnolla. Chrome Os on käyttöjärjestelmänä kevyempi, joten se toimii hyvin myös heikolla raudalla.

        Opiskelijatovereillasi ilmeisesti olikin jo kokemusta halvoista ja p*skoista windows-läppäreistä, joten älä osta samanlaista. Windows toimii oikein mainiosti, kunhan rauta on tarpeeksi tehokasta ja hyvää. Monet kuitenkin syyttävät ongelmista windowssia, vaikka ongelmien oikea syy olisikin yhteensopimattomassa raudassa.

        Taviskäyttäjän kannalta Chrome Os:n toiminta työkäytössä on kuitekin vain Androidin -tai Ios:n tasoa, mutta osaavat saavat aikaan enemmän vaikkapa Ubuntun avulla. Esimerkiksi Microsoft officen toiminnoiltaan riisuttu Android-versio toimii Chromebookeissa, mutta täysiveristä pc-versiota ei saa asennettua ilman kikkailuja, ja sama pätee monien muidenkin appien kohdalla.

        Windows lienee parempi vaihtoehto myös yksityisyydensuojan osalta, Microsoft ei kerää tietojasi aivan yhtä innokkaasti kuin Google, jonka bisnes perustuu lähes täysin analytiikkaan ja mainontaan.

        Chrome Os on soveltuu kuitenkin mainiosti internetin selaamiseen ja erilaisten appien käyttämiseen, eli juuri niihin asioihin, mitä suurin osa ihmisistä koneellansa tekee. Chrome-os on perusasioiden suhteen erittäin helppokäyttöinen laite ja Chromebookit ovat halpoja. Osaaville Chrome Os tarjoaa myös enemmän, sillä esimerkiksi Ubuntun rinnakkaiskäyttö on helppoa.


      • trollerson
        Voi.voi kirjoitti:

        Mun kaverilla on tollainen jossa on ubuntu, se kyllä välillä kiroo sen hitautta.
        Mutta nettivideoita se ainakin pyörittää todella kivasti ja musaa soittee spotifystä tosi nopsaan. Mutta sillä onkin sikakalliitakin koneita,

        Takana miksi kirjoitin kun olen oikee aloittelija, tarvisin uuden koneen opiskeluun.
        Nyt acer 5541 alkaa olla melkoinen huumori juttu opinpaikassa. Siellä on monella chromebookkeja ja itse kuolannut niiden akunkestoa.
        Windows 10 konetta en haluaisi ja macit niin kalliitta. Ne windows 10 koneet on monella ollut jumissa tai päivittänyt tai jotain ihmettä, joten niillä on monta oppituntia mennyt mönkään koneen toimimattomuuden takia.

        Kaveri on tarjonnut ubuntua, mutta kun oon tumpelo en uskalla sellasta.
        Saako 500€ kunnon chromebookin?

        Eihän musa ja videot nykykoneissa kuormitakkaan prossua, koska siellä SoC:lla tai näytönohjaimessa on sitä varten omat osiot, jotka hoitaa videon pakkauksen purkua ja videon toistoa.

        Eli päivän sana on hardware acceleration / "laitteistokiihdytys".

        Oleellsta toki on, että koneessa on ajurit ja softat, jotka tukee näitä ja pystyy hyödyntämään koneessa olevaa rautaa. Jos esim. on käyttöjärjestelmä, mikä ei ole ajureiltaan sopiva, se ei välttämättä pysty ja sitten se tekee kaiken vanhan kaavan mukaan prossulla, ja on hidasta.

        Eihän älykännyköillä voisi katsella 4K videota jos kaikki tehtäisiin yksinkertaisesti prossulla, akkuhan olisi heti tyhjä, sen verran tehotonta se prossulla tuusaaminen . . .


    • Aikakesy

      PassiMarko lukua ei voi suoraan laskee ARM prossulle. Koska ne toimii erilailla.
      Oletus vertailua voi tehä ja netissä näkyy olevan joku ounastellut n.1500.

    • Kiinostas

      Ihan mielenkiinosta avaajalta kysäsen, onko sulla joku Office acerissa?

    • assddreeer

      Takavuosina nörtit mittailivat 3Dmarkkeja, nyt näemmä jotkut passmarketit mittauksen kohteena. Tosi nörtit koittavat mitata superpi:tä. Tärkeintä että asiat tulee hoitettua ja sen on aivan sama millä.

      • testaajia

        Voihan koneita mitata edellenkiin mitä moninaisimmilla ohjelmilla.
        PassMark on ainoastaan prossun tehon mittausta, sitäkin vain x86 arkkitehtuurisista, joten se ei ole riipuvainen alustata ja käyttöjärjestelmästä.
        Jos verrataan ARM prossua, pitänee katsoa joku muu vertailu johonkin vastaavantehoiseen x86 prossuun ja sitten katsoa mikä sen PassMark on. ja siitä päätellä se.
        Vastaava vertailu mita Apple harrastaa, mm kun vertasi Ipad pro xboxiin, ei ollut mitenkään yhtenevä ratavertailu, vaan mainos jossa oli kaivetti lukujajotka saatiin käyttäen molempien omaa käyttöjärjestelmää.
        Gimppiä on jo ajat käytetty ARM alustaisisa, eikä se jättitehoja vaadi, Joten Applen Photoshop viitaus on vain mainoskikkailua.

        Loppupelissä käyttäjä kyllä tietää mikä on se todellinen nopeus ja mihin se riittää.
        Myös se miten liukaasti työpöytätapahtumat hoituu, on joka ihmiselle vähän eriasia. Jos on tottunut nopeeseen, voi keskinkertainen nopeuskin tuntua hänestä hitaalta.

        Nettinopeutta taas voi mitata tiettyjen sivujen vasteajoilla. Kun pitää huolen että netin päästä ne ei hidastele.


      • Hohhoijaati

        Jos mittausta tehdää muihin vertailun takia, on tärkeetä että lukuarvo on oikeesti verrannollinen.


    • pitäsköostaaa

      Onko Acer Chromebook R13 hyvå?
      Yhdestä paikaa saisi edullisesti tollasen. pariin satkuun.

      • assddreeer

        Varmaan yhtä *aska kuin saman hintaiset windows-koneet. Raha se on joka ratkaisee. Valitettavasti.


      • Hubba
        assddreeer kirjoitti:

        Varmaan yhtä *aska kuin saman hintaiset windows-koneet. Raha se on joka ratkaisee. Valitettavasti.

        näinhänse tupaa meneen


    • DNS

      Tuo passmark-luku on nyt sellainen johon monikin nykyisin vetoaa. Ja tuijottaa pelkästään sitä. Mutta eihän se koneesta oikeastaan mitään totuutta kerro. Sama kuin laittasi autot paremmuusjärjestykseen pelkkien hevosvoimamäärien perusteella. Tietokonekin on kokonaisuus ei pelkkä pm-luku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe