itse dekoaminen..

dekodeko

Mulla seinällä 3 vanhaa loppuunammuttua haulikkoa. Yksi oli valmiiksi tukittu piippu ja iskuri poissa, toisesta hitsasin tänään patruunapesän tukkoon ja iskuri pois sekä 5kpl 8mm reikiä etutukin alle piippuun. viimeinen on hanallinen jossa itsetehdyt toimimattomat näköis hanat ja liipasinkoneisto romuna sekä iskurit poissa, Vieläkö pitäis patruunapesät hitsata että olis "laillinen" vai mitkäs noi pykälät on? saanko omistaa kaksi putkenpätkää vierekkäin vai pitääkö tallissakin putkivarastosta hitsata jokasesta toinenpää umpeen etten syyllisty mihinkään???

4

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anteeksisulle

      Juu, sun pitää kaivaa 7m syvä kuoppa, heittää ne sinne sekä valaa betonia päälle. Muuten KRP tulee ja vesikidutttaa sua.

    • dekoseko

      Jos nuo kikottimet olivat luvallisia etkä ole alan ammattilainen, niin et pysty itse dekoamaan aseita laillisesti. Sen saa tedä vain luvan omaava. Eli aseet täyty viedä sepälle näytille ja pyytää dokoamisesta todistus ja sitten kiikuttaa polliisille näytille. Vasta sitten saat ne pois reseptiltä ja viralliset dekopaperit.

      "Ampuma-aseen tai -osan deaktivoinnin saa suorittaa vain asealan elinkeinonharjoittaja, jolla on lupa ampuma-aseiden kaupallisessa tarkoituksessa tapahtuvaan valmistamiseen taikka korjaamiseen ja muuntamiseen (ampuma-aselain 112 b §)."

      Voit toki tehdä aseillesi vaikka mitä, mutta ne pysyvät siitä huolimatta ampuma-aseina. En tiedä onko kukaan koeponnistnut tee se itse dekoa oikeusateissa, mutta todennäköisesti syyllistuisit ampuma-aseen luvattomaan muuntamiseen, jos väittäisit sen olevan deaktivoitu. Toki omaa omaisuuttaan saa tuhota ja rikkoa miten haluaa, mutta aseina ne pysyvät kunnes ne on laillisesti dekottu tai luovutettu polliisille.

      Varaston putkille ei tarvitse tehdä mitään ellet ole luvittanut niitä ampuma-aseiksi tai aseiden osiksi.

      • dekodeko

        Ok, homma menee entistä kimurantimmaksi.. ei niihin mulla ainakaan mitään lupia ikinä ollu, edesmenneen kaverin antiikki-sekatavarakaupasta ne joskus 20v sitten puoli-ilmasiksi ne ostin. eihän kukaan tiedä millä vuosikymmenellä ne on dekottu, saati niitten historiasta, ovat siis aivan jämiä ja väljiä mutta metrinpäästä ihan kivoja koristeita hirvensarvien alla..


      • dekoseko
        dekodeko kirjoitti:

        Ok, homma menee entistä kimurantimmaksi.. ei niihin mulla ainakaan mitään lupia ikinä ollu, edesmenneen kaverin antiikki-sekatavarakaupasta ne joskus 20v sitten puoli-ilmasiksi ne ostin. eihän kukaan tiedä millä vuosikymmenellä ne on dekottu, saati niitten historiasta, ovat siis aivan jämiä ja väljiä mutta metrinpäästä ihan kivoja koristeita hirvensarvien alla..

        Tuossa voi olla se ongelma, että vaikka ostit ne sekatavarakaupasta dekoina, niin niitä ei ole välttämättä koskaan virallisesti poistettu rekisteristä. Ne voivat olla huonoimmassa tapauksessa myös varastettuja ja yhä rekisterissä. Tällöin polliisi voi jossain vaiheessa kiinnostua niistä ja silloin on selittämistä.
        Periaatteessa noihin ei olisi tarvinnut tehdä yhtään mitään, sillä vanha dekokokin on täysin laillinen deko. Se täytyy dekota uuden lain mukaiseksi vasta sitten kun luovuttaa jollekin toiselle.
        Tuo patruunapesän ja iskupohjan tuhoaminen pitäisi riittää. Itse iskureille ja muulle koneistolle ei tarvitse tehdä mitään. Osat saavat liikkua ja olla purettavissa.
        Jos et ole varma noiden historiasta ja omistat aseita tai ajattelet niitä joskus hankkivasi, niin kävisin näyttämäsä noita polliisille. Jos nuo ovat joskus varastettuja tai niillä on vielä reseptit, niin omaehtoisesti asian tiedustelu ei tuo mitään syytettä. Jos polliisi taas joskus asian ensiksi keksii, niin silloin mennään raastuvan kautta ja tällöin voi muutkin luvat olla herkässä. Mitään muutoksia ei sinut tarvitse noille aseille tehdä, jos ne ovat ok.
        Voiko sitten vanhan deaktivoidun ampuma-aseen itse deativoida uudestaan nykyisen lain mukaiseksi onkin aika kimurantti juttu. Lain mukaan ampuma-aseita voi muuttaa vain luvan kanssa. Toisaalta vanha deko ei ole enään ampuma-ampuma ase, joten sen uudelleen dekoamiseen ei tuo lainkohta oikein sovellu. En muista löytyykö uudesta laista mitään määräystä kuka saa suorittaa virallisesti deaktivoidun aseen deaktivoimisen. Muistaakseni siellä vain mainitaan, että uuden omistajan on käytävä esittämässä deko 30 päivän sisällä polliisille, joka tarkastaa, että se täyttää nykymääräykset.
        Tuo dekon esittäminen polliisile on ainakin tällä hetkellä täysin naurettava määräys, sillä dekoja ei ole mitenkään rekisteröity, joten polliisi ei voi tietää kuka mitäkin omistaa ja kenelle luovuttaa ellei itse mene sitä polliisille ilmoittamaan. Kukahan tämänkin kohdan on keksinyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe