Ruotsin Kaaresuvannon kirkkoherra ja Lapin seurakuntien generalvisitator (yleistarkastaja) Lars Levi Laestadius (1800-1861) tapasi tarkastusmatkallaan Åselessa uudenvuodenpäivänä v. 1844 ”Lapin Marian”, Milla Clementsdotterin, jonka kanssa keskusteltuaan Laestadius ”näki tien, joka vie elämään”, ja ”sai tuntea taivaallisen ilon esimakua” (1, s. 176).
Lestadiolainen herätys syntyi Laestadiuksen saarnatuolin juurella v. 1846. Laestadius oli kirkkoherrana Kaaresuvannossa 1826-1849 ja Pajalassa 1849-1861. Lestadiolaiselle liikkeelle tunnusomainen synninpäästö “Jeesuksen nimessä ja veressä” otettiin käyttöön todennäköisesti vasta v. 1853 (2, s. 117).
Erkki Antti Juhonpieti (1814-1900) kirjoitti elämäkertansa ilmeisesti syksyllä 1880, jolloin hän 66-vuotiaana oli lestadiolaisen herätyksen johtavia saarnaajia. Pajalan Juhonpietissä asunut Erkki Antti mainitaan historiallisissa kirjoituksissa usein toisena Kaaresuvannon Saivomuotkassa asuneen Juhani Raattamaan (1811-1899) jälkeen. Elämäkerrassaan Erkki Antti kertoo alkuvuodesta 1849 tapahtuneesta uskoontulostaan (3, s. 83-84): “Eräänä päivänä olin yksin Vanhatalon perätuvassa, jossa silloin olin huonetta. Ja kun luin ’Armon järjestys’ nimistä kirjaa, ja ensimmäinen kanssapuhe oli minun riisunut alasti omasta pyhyydestä, niin olin lukemassa toisen kanssapuheen loppupuolta, silloin aukeni minulle evankeliumin armolupaukset, että jos uskot Herraan Jeesukseen, niin olet autuas. Mutta nyt tuli mahdottomuus, että kuinka minun sopii uskoa, kun en ole vielä saattanut oikeaa katumusta ja parannustakaan tehdä, minusta tulee ulkokullattu jne.“
“Mutta Jumalan Henki, joka on uskon alkaja ja päättäjä, kävi sisällisesti sen luetun sanan kautta, että jos et usko, niin menet helvettiin, vaikka kuinka katuvainen olisit. Pelko oli suuri, mutta oli vähän toivoakin, silloin tartuin lujasti kiinni armolupauksiin ja siitä myöden kuin uskoin, niin tunsin rauhan ja levon, tunsin myös ilon ja sain nähdä Jeesusta voittokunniassa ensi kerran, kun saatoin uskoa itseni autuaaksi. En muuta muista, mutta sen muistan, että olin iloinen ja kiitollisuuden tähden kävelemässä ympäri lattiaa, ja menin pirttiin sanomaan muillekin mikä suuri armo minulle on tapahtunut, sillä minä tunsin selkeästi, kuin uskon kautta Jeesuksen verellä sydän särjettiin, niin kolmeen kertaan puhdistuksen tuli kävi läpitse koko minun olentoni. Ja minä olin viikon paikkoin, etten tiennyt synnistä mitään.”
Erkki Antin lukema kirja oli saksalaisen David Hollatzin teos ”Armon järjestys autuuteen”, joka oli erityisesti herrnhutilaispiirien 1700-luvulla suosima kirja. Se rakentuu kanssapuheista Sielun ja Opettajan välillä. Toinen kanssapuhe toi avun 34-vuotiaalle Erkki Antille. (3, s. 84.)
Ilmeisesti myös Laestadius arvosti Hollatzin kirjaa, sillä Laestadiuksen omakätisessä kirjatilauksessa 24.11.1850 on mm. 50 kpl ”Armon järjestystä” (4, s. 17, viite 6). Laestadius levitti kirjaa Pajalassa (3, s. 89, viite 2).
Erkki Antin uskoontulo v. 1849
15
293
Vastaukset
- Jatkoa
Sen jälkeen kun synninpäästö oli otettu käyttöön, Erkki Antti tarvitsi sitä itse: “…syntiä tarvitsen aina anteeksi saada ja vieläpä tarvitsen aina kristittyin todistusta syntein anteeksisaamisesta” (3, s. 85-86) ja saarnasi synninpäästöä muille, esimerkiksi kun silloinen Hietaniemen komminister (apulaispappi) Pehr Olof Grape (1844-1901) teki ”parannuksen” lestadiolaisuuteen v. 1868, Erkki Antti julisti hänelle synninpäästön (5, s. 336).
Elämäkerta on osa Erkki Antin Ylitornion kristityille lähettämää kirjettä. Kirjeensä Erkki Antti päättää (3, s. 88): ”Eikä nyt tällä kertaa muuta kuin sydämen rakkaita terveisiä Jumalan seurakunnan jäsenille yhteisesti ja jokaiselle erittäin ja vielä todistan teille kaikille kaikki kesänki synnit anteeksi, uskokaamme rakkaani aina kaikki synnit anteeksi sen veren voimasta, joka Golgathalla vuotanut on kaikkein synteimme anteeksisaamisen tähden. Pyydän rukoilemaan edestäni.”
Erkki Antin elämäkerran julkaisi Kittilän kirkkoherrana silloin ollut K. A. Heikel (1846-1919) toimittamassaan Kristillisessä Kuukauslehdessä v. 1882. Heikel oli allianssimielinen eli hän hyväksyi muutkin herätykset kuin vain edustamansa lestadiolaisuuden ja toivoi kaikkien herätysten yhdistymistä.
Seppo Lohi kirjoittaa (5, s. 332): “Käsitystensä tueksi K. A. Heikel oli pyytänyt vielä vanhoilta saarnamiehiltä, kuten Raattamaalta ja Erkki Antilta, julkaistavaksi omaelämäkertoja, joita hän itse muokkasi mieleisikseen. Hänen käsityksiinsä sopi hyvin kuva esimerkiksi Erkki Antin uskonnollisesta heräämisestä. Omaelämäkerran mukaan se olisi tapahtunut lukemalla kirjaa.”
Erkki Antti palasi uskoontulokokemukseensa ja vahvisti uskoontulonsa laadun Olli Koskamolle 17.7.1885 kirjoittamassaan kirjeessä, joka ei ollut kulkenut K. A. Heikelin käsien kautta. 71-vuotias Erkki Antti oli menettänyt tulipalossa asuntonsa ja osan irtaimesta omaisuudestaan. Erkki Antti kirjoittaa (3, s. 142): “Kuin muistan niitä kalliita kirjoja, jotka paloit kaikki, niin tahtoo pännä kädessä täristä. Vanhantalon perätupaan aijon nyt laittaa asunon / jossa olen tullu kristityksi, siinä taidan myös päättää maallisen vaellus lopun.”
Lähteet:
1. Lohi, Seppo. Sydämen kristillisyys. Lars Levi Laestadius ja lestadiolaisen herätyksen alkuvaiheet. Jyväskylä 2000, Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys.
2. Leivo, Seppo. Jeesuksen nimessä ja veressä. Synninpäästön käyttöönotto lestadiolaisuudessa. In: Talonen, Jouko & Harjutsalo, Ilpo (toim.) Lestadiolaisuuden monet kasvot. IUSTITIA 14. Suomen teologisen instituutin aikakauskirja. Helsinki 2001, Yliopistopaino. S. 103-122. www-osoite: https://www.sti.fi/images/julkaisut/iustitia14/Seppo Leivo.pdf
3. Juhonpieti, Erkki Antti. Kirjeet ja kirjoitukset. Toim. Pekka Raittila. SKHS:n toim. 113. Loimaa 1979.
4. Raittila, Pekka. Lestadiolaisuus 1860-luvulla. Väitöskirja. Loimaa 1976, Akateeminen Kustannusliike.
5. Lohi, Seppo. Lestadiolaisuuden suuri hajaannus ja sen taustat. Jyväskylä 2007, Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys.- Aloitt
Aloitt kirjoitti:
IUSTITIA 14:n toimiva osoite
https://www.sti.fi/images/julkaisut/iustitia14/Seppo Leivo.pdfEi tullut toimivaa! Löytyy
https://www.sti.fi/
Opetus/Kirjat/Julkaisut/Iustitia-sarja
Kyllä se uskoon tulo Raamattua lukemalla voi olla poikkeustapauksissa mahdollista, varsinkin herätyksissä. Se on kuitenkin epävarma tapa, siinä jää helposti katumuksen tilaan.
Me katsotaan kuitenkin pidemmälle kuin lestadiolaisuuden historiaan. Ollaan Jeesuksen seuraajia ja Jeesus käski saarnata syntejä anteeksi, se on varmin tapa. Siinä täytytään Pyhällä Hengellä, vrt. Saulus.- älävääristele
Jeesus Ei käskenyt sellaista, lue tarkemmin raamattusi.
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
47. ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48. Te olette tämän todistajat. älävääristele kirjoitti:
Jeesus Ei käskenyt sellaista, lue tarkemmin raamattusi.
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
47. ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48. Te olette tämän todistajat.Amen.
Lestadiolaisten on niin vaikea uskoa tuota, että uskoon tulon jälkeen Jeesukseen, tulee hakeutua kasteelle. Siellä ihminen puhdistuu, ei jää minhinkään, ei katumuksen eikä mihinkään muuhun tilaan, vaan nousee veden alta Kristus ruumissa, johon ei synti tartu.- kempeleestä_
Kesitas kirjoitti:
Amen.
Lestadiolaisten on niin vaikea uskoa tuota, että uskoon tulon jälkeen Jeesukseen, tulee hakeutua kasteelle. Siellä ihminen puhdistuu, ei jää minhinkään, ei katumuksen eikä mihinkään muuhun tilaan, vaan nousee veden alta Kristus ruumissa, johon ei synti tartu."johon ei synti tartu"
Tämä on sinun suurin syntisi, kun saatana on vallannut sydämesi. - Tane_vel
kempeleestä_ kirjoitti:
"johon ei synti tartu"
Tämä on sinun suurin syntisi, kun saatana on vallannut sydämesi.Mistä tuo tieto?
- suoratie
Tane_vel kirjoitti:
Mistä tuo tieto?
suviseuroista se on tainnut tarttua, tai sitten kotoa isän paahtamana ja äitin hymistyksellä isiltä perittyjä kuvitelmia jotka on kuin perunkirja, niitä pidetään tallessa.
Kuuliaisen Raamatun opetukselle on aina suurempi mahdollisuus jäädä se synti tarttumatta, eikös se ole selvä asia.
- Työn.tekijä
Jeesus käski, että ihmisille opetettaisiin kaikki, minkä hän oli käskenyt opetuslastensa noudattaa.
Siihen liittyy Raamatun totuuden opettamisen lisäksi kristillisen elämäntavan noudattaminen ja valmentaminen häntä taas edelleen opettamaan toisille.
Nyt kun elämme lopun ajassa, meidän on kerrottava hyvä uutinen Jumalan Valtakunnasta, ennen kuin loppu tulee. Mikä on Jumalan Valtakunta, miten se liittyy Jumalan tarkoituksen toteutumiseen, mitkä muutokset Valtakunta tuo maan päälle.
Etsi jatkuvasti ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen varhurskauttaan. - uskovainennuori
Olipa kiinnostavaa luettavaa. Kiitos kun jaoit.
Laestadiuksen omaelämänkerran sisältävässä kirjassa "Huutavan ääni korvessa" on myös monia mielenkiintoisia yksityiskohtia. Innostuin selamaan kirjaa, kun se sattuu hyllystä löytymään, ja löysin tällaista:
Sivulta 93 alkaen Laestadius kuvaa piika Sofia Pietarintytär Nivan uskoontuloa. jonka hän koki mikkelinpäivänä vuonna 1848 tultuaan kirkosta kotiin. Kotona Sofia vajosi hurmokseen ja näki näyn. Näyssä Vapahtaja tarttui Sofiaa kädestä ja johdatti hänet katsomaan oikeaa isänmaata, ahtaan portin läpi, jonka jälkeen Sofia puettiin kiiltäviin vaatteisiin ja kruunuun. Näystä herättyään Sofia kertoo muun muassa näin (s. 102): "Joku mahtanee kysyä, mikä paikka taivaanvaltakunta on. Ettekö ole kuulleet, ettei se ole mikään paikka? Sillä siellä ei ole aikaa eikä paikkaa, vaan sanomaton kirkkaus, ilo, riemu ja rauha Pyhässä Hengessä."
Tätä Laestadius kommentoi seuraavasti (s. 102): "Se oli syvä mietteisin ajatus, mikä voi herätä yksinkertaisen naisen sydämessä, ettei taivaanvaltakunta ole mikään paikka, vaan ainoastaan joku tila; siis toteutuvat Vapahtajan sanat: 'Katso, taivaanvaltakunta on sisällisesti teissä.'"
Juho Raattamaan veljen Pekka Raattamaan kääntymys taas tapahtui näin (s. 140-141):
"Kuitenkin kesti edelleenkin parannuksen taistelua. Hänen mielestään kaikki paikat, missä hän nuoruudessaan oli harjoittanut hullutuksiaan, syyttivät häntä. Vuoret ja laaksot huusivat ai ja voi hänen tähtensä. Vihdoin tuli lunastuksen päivä Maaliskuussa 1846. Hän oli ulkona ja käyskenteli edestakaisin joella, sillä mitään varsinaista työtä hän ei jaksanut tehdä. Parhaillaan kävellessään sattui muutamia armon sanoja salaman tavalla sydämeen, ja samassa silmänräpäyksessä hän tunsi selittämättömän ilon virtaavan koko hänen sisällisen olentonsa läpi. Tätä iloa kesti lähes kolme vuorokautta. -- Näitten hääpäiväin aikana hän ei tuntenut mitään kiusausta, ei yhtään syntistä ajatusta herännyt hänen sielussaan, ei yhtään surullista tunnetta ollut häntä vaivaamassa; kaikki oli pelkkää pyhyyttä, iloa ja riemua."
Lähteenä siis Laestadiuksen Huutavan ääni korvessa, Hämeenlinna 1970, Arvi A. Karisto Osakeyhtiön Kirjapaino. Suomentanut J. F. Hellman 1906.
--
Kysymyksiä: Mitä tarkoittaa lause "uskotaan niin kuin on aina ennenkin uskottu"? Jos ja kun se ei kerta kaikkiaan pidä paikkaansa, niin miksi sitä yhä edelleen toisellaan?- siinäseonsyypää
siksi kun jos oltaisiin rehellisiä, se vaatisi parannusta koko veeälpopulalta, ja sehän on aivan mahdoton ajatus, että mailman ainoat oikeast tarvitsisivat muka parannusta jostain !
- Kirjaimellisestiko
Jos usko tulee kuulemisesta, siis ihan kirjaimellisesti, niin voiko kuulovammainen ihminen eli kuuro pelastua?
- näinonlupaus
Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan vaik kailman korvia.
- onkirkastavaloa
En voi ymmärtää sellaista uskoontuloa, jossa Jumalan Henki ei muka puhu mitään omalle lapselleen vaan pitää aina sitä syntiä saada anteeksi joltain yhtä bvajavaiselta ihmiseltä, eikö se ole ihmeelinen asia.
Minulla on jatkuva todistus sydämessäni, koska Jeesus asuu siellä Henkensä olemuksella, saan vaikka kaupan kassajonossa keskustella Hänen kanssaan ääneti tietenkin.
Minä epäilen pahasti sellaista Jumalan lapseutta josta puuttuu tuo edellämainittu sisäinen yhteys syntien anteeksiantajaan. Mutta jos puuttuukin omakohtainen uudestisyntymä, silloin kaikki riippuu ihmisten vakuutteluista eli kyseessä on uskonnollinen käännynnäinen, vailla omaa jumalasuhdetta, eoli ollaan siinä yhteisessä uskomisessa, eli suomeksi kukaan ei ole uskossa, vaan kaikki uskottelevat toisilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 448781
- 785302
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14780Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon383824Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543212Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme273115- 403050
- 412246
- 331778
- 2091727