te joilla uniongelmia mikä auttanut...

trainx

Itsellä vaihdevuosioireita ollut jo pari vuotta.Kuumat aallot lähtivät hormoonilaastarilla.Mutta vaihtelevat uniongelmat jäivät. Käytän pientä määrää melatoniinia ( alle 1 mg ) koska isompi määrä ei tunnu sopivan ja tarvittaessa Mirtazapinia mutta sitä mahd. harvoin...mutta uni vaihtelee...8 tunnin yöunet ovat muisto vain

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HikiHiki

      Ja mulla 11vuotta! Eikä loppua näy. On tämä naisen elämä karmeita, kun aina on joku vaiva, joista miehet eivät tiedä mitään. Mulla ihan hirveet hikivaivat ja unettomuus. Onneksi olen jo työelämästä poissa, kun silloin tämä oli aivan karmeeta - naama alkoi punoittaa ja sitten hiki virrata. Ole siinä sitten fressinä asiakkaita palvelemassa. En käytä mitään hormonivalmisteita, koska pelkään niistä aiheutuvia sivuvaikutuksia. Luntaistuotteita olen käyttänyt, mutta niistä saatu apu kesti vähän aikaa. Nyt sitten tässä odotellaan, että koska tämä vaihe elämästä päättyy, vai päättyykö koskaan?

      • estrogeenikovaarallista

        https://maijakajan.fi/2017/11/13/vaihdevuosioireista-ja-hoidoista/

        Suosittelisin lukemaan ja olen käynyt hänen vastaanotollaan ja on pätevä.

        Sain femoston2/10 eikä ole mitään sivuvaikutuksia vaan elämän laatu on nyt parempaa. Ne kamalat kuumat aallot ja vilutus aamuisin loppui ja ainoostaan on välillä yö hikoilua mutta nukun paremmin. Naama ei punoita ja lehahda silmälasit huuruun ja olen onnellinen.

        Heitä ne kalliit luontaistuotteet pois ja niistä voivat oireet vain pahentua eikä tie kuinka ne maksaa rasittavat. Hormooni korvaushoito pitäisi aloittaa jo ennen pahojen oireiden tulemista.

        Älä kärsi suotta vittumaisista vaihdevuosista kun niihin saa helpotusta ja minä sain heti sopivan estrogeenin ja jos joku ei sovi niin vaihtaa sitä kunnes löytyy sopiva.

        Minä en opiskelijana mennyt kalliille gynegologille vaan pyysin terveyskeskuslääkäriltä ja se teki vain alapää tutkimuksen ja kun mulla ei ollut mitään sairauksia niin sain vaihdevuosi lääkkeet heti.

        Pahimmat oireet helpottuivat mutta kyllä sen vielä nahoissaan tuntee että on vaihdevuodet mutta elämä on estrogeenin ansiosta helpompaa. Muita lääkkeitä en juurikaan tarvitse kuin buranaa joskus päänsärkyyn.


    • helgaa

      Mulla auttaa vyöhyketerapia. Aluksi kävin joka viikko, nykyään joka kolmas viikko riittää. Tunnin hoito ja nukun kuin tukki joka yö. Ennen hoitojen aloittamista saatoin valvoa viikonkin yhteen putkeen, oli levoton olo, hikoilutti, jalkojakin särki. NO päivät olikin sitten synkkiä, en jaksanut mitään, mikään ei kiinnostanut ja hulluinta oli, että päivälläkään uni ei tullut, jos pääsin pitkälleen. Melatoniinin avulla pääsin illalla uneen, mutta heräsin jo 3-4 tunnin kuluttua. Luulin, että järki lähtee. Lääkäriltä tietysti hormooneja ja unilääkettä. En alkanut kumpaakaan käyttää, koska halusin ensin kokeilla jotain luonnollisempaa. Uniongelmat on siis taaksejäänyttä elämää, muuta vaivat huomattavasti lievempiä, näiden kanssa voi ihan hyvin elää ja tuntuu, että laimenevat koko ajan vähitellen. Elämä on nyt jo ihan hyvää ja paremmaksi muuttuu.

      • eivaihdevuosiaa

        Ehkä sulla oli vain psyykkisiä ongelmia jotka joku hieronta poisti hetkeksi.


    • rahastusta

      Vyöhyketerapia on puhdasta uskomushoitoa, ts. ei jalkapohjan painelulla ole mitään vaikutusta hormonitoimintaan tai mihinkään muuhunkaan. Se voi auttaa, jos siihen uskoo tosissaan, mutta rahastustahan se on...

      • tässäsullerahastusta

        Haha, joo noin sanoo se, joka ei ole itse kokeillut ko. hoitomuotoa. Lääkehömpötys on rahastusta jos joku, sillä se ei vain ole huijausta vaan vaarallista sellaista. Niin moni ystäväni on hormonihoitoa saanut ja sen seurauksena kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Aika moni on saanut rintasyövän. Nytkin juuri tällä viikolla syöpädiagnoosin sai ystäväni, joka on muutaman vuoden käyttänyt hormoneja. En paljon lähtisi leikkimään hormoneilla, sen verran vakavaa on hormonaalisen tasapainon sorkkiminen.

        Vyöhyketerapiasta taas ei ole yhtään mitään haittaa, ei sivuvaikutuksia, paitsi hyviä, kuten esim. suoli toimii paremmin, iho alkaa hehkumaan, tulee energinen olo. Jos sinusta on rahastusta se, että saa apua siihen, mihin on apua lähtenyt hakemaan ja lisäksi vielä positiivisia bonus-vaikutuksia, niin on kyllä perin merkillinen ajatusmaailma. Minusta taas rahastusta on se, että käy yksityislääkärillä ja maksaa siitä useamman satasen ja lääkkeistä lisää ja saa lääkkeistä sairaalahoitoa vaativan haittavaikutuksen, eikä edes minkäänlaista apua alkuperäiseen vaivaan. Ja joutuu tietysti vielä maksamaan sairaalakulutkin ja olemaan sairauslomalla. Menipä siinä euro jos toinenkin lääkärin, apteekkarin ja lääketehtaan taskuun. Ja me iloiset veronmaksajatkin osallistuimme talkoisiin. Potilas sai kivut ja sai vielä pitää kaikki alkuperäisetkin vaivat. Tapahtui ihan tosielämässä vastikään sukulaiselleni. Normisettiä ns. terveydenhuollon piirissä.


      • elänniinkauankunelän
        tässäsullerahastusta kirjoitti:

        Haha, joo noin sanoo se, joka ei ole itse kokeillut ko. hoitomuotoa. Lääkehömpötys on rahastusta jos joku, sillä se ei vain ole huijausta vaan vaarallista sellaista. Niin moni ystäväni on hormonihoitoa saanut ja sen seurauksena kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Aika moni on saanut rintasyövän. Nytkin juuri tällä viikolla syöpädiagnoosin sai ystäväni, joka on muutaman vuoden käyttänyt hormoneja. En paljon lähtisi leikkimään hormoneilla, sen verran vakavaa on hormonaalisen tasapainon sorkkiminen.

        Vyöhyketerapiasta taas ei ole yhtään mitään haittaa, ei sivuvaikutuksia, paitsi hyviä, kuten esim. suoli toimii paremmin, iho alkaa hehkumaan, tulee energinen olo. Jos sinusta on rahastusta se, että saa apua siihen, mihin on apua lähtenyt hakemaan ja lisäksi vielä positiivisia bonus-vaikutuksia, niin on kyllä perin merkillinen ajatusmaailma. Minusta taas rahastusta on se, että käy yksityislääkärillä ja maksaa siitä useamman satasen ja lääkkeistä lisää ja saa lääkkeistä sairaalahoitoa vaativan haittavaikutuksen, eikä edes minkäänlaista apua alkuperäiseen vaivaan. Ja joutuu tietysti vielä maksamaan sairaalakulutkin ja olemaan sairauslomalla. Menipä siinä euro jos toinenkin lääkärin, apteekkarin ja lääketehtaan taskuun. Ja me iloiset veronmaksajatkin osallistuimme talkoisiin. Potilas sai kivut ja sai vielä pitää kaikki alkuperäisetkin vaivat. Tapahtui ihan tosielämässä vastikään sukulaiselleni. Normisettiä ns. terveydenhuollon piirissä.

        Rintasyöpä on perinnöllistä ja sehän on tutkittukin.

        Syöpä ei tule kahden vuoden aikana vaan se on jo muhinut pitkään elimistössä ja voi tulla ihan muista syistä kuin estrogeeni vajaukseen määrätyistä hormooni korvaushoidosta. Ehkä se hormooni korvaushoito oli aloitettu liian myöhään ja syöpä oli jo aiemmin lähtenyt alkuun. Mitä muita sairauksia oli ja lääkitystä niin sitähän ei kerrota muuta kuin että oli kaksi vuotta saanut estrogeenia.

        Estrogeenia sen vajauksen täyttämiseen ei ole vaarallista terveellä ihmisellä. Äitini on käyttänyt 20 vuotta ja nyt lopetti niin alkoivat vaihdevuosi oireet tulla vieläkin vajaa seitsemän kymppisellä. Ihmettelin kun se sai hikipuuskia ja meni ulos vilvoittelemaan. Meillä ei ole rinta syöpää suvussa enkä aio käydä siinä tuskallisessa litistyksessä niin tiheään mitä pitäisi. Meinasin pyörtyä sinne litistykseen ja ikinä en ole niin kamalaa kipua tuntenut niin että ennemmin kuolen kun turhaan käyn siellä röntgenissä. En pelkää syöpää enkä kuolemaa ja jos vain helpotusta löytyy vaihdevuosi vaivoihin niin ne kelpaavat. Lyhyt elämä laadukkaana on parempi kuin pitkä ja vitun tuskainen.

        Luontaistuotteet ovat ihan rahastusta, huijausta ja jostain rikkaruohoista puristetaan pillereitä. Halvemmalla pääsee jos itse kasvattaa yrttejä. Niihin uskominen voi lieviä oireita helpottaa jos jaksaa kovaa liikuntaa harrastaa mutta hyvin harva jaksaa. Mulla se raja oli 40v niin en jaksanut enään sen jälkeen mitään turhaa liikuntaa. Kaikki huuhaa uskomushoidot ja luontaispillerit auttavat uskovaisia vähän mutta kun minulla ei ole ollut koskaan uskovaisen vikaa niin niihin en ala rahojani tuhlaamaan. Harrastan puutarha harrastuksia ja kasvatan itse keittiö yrttejä kasvihuoneessa monenlaisia eivätkä ne ole vaihdevuosi oireita parantaneet vaan ainoastaan estrogeeni auttoi. Syön sitä niin kauan kunnes tarvin enkä aio lopettaa.


      • Rahamerkkaa
        tässäsullerahastusta kirjoitti:

        Haha, joo noin sanoo se, joka ei ole itse kokeillut ko. hoitomuotoa. Lääkehömpötys on rahastusta jos joku, sillä se ei vain ole huijausta vaan vaarallista sellaista. Niin moni ystäväni on hormonihoitoa saanut ja sen seurauksena kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Aika moni on saanut rintasyövän. Nytkin juuri tällä viikolla syöpädiagnoosin sai ystäväni, joka on muutaman vuoden käyttänyt hormoneja. En paljon lähtisi leikkimään hormoneilla, sen verran vakavaa on hormonaalisen tasapainon sorkkiminen.

        Vyöhyketerapiasta taas ei ole yhtään mitään haittaa, ei sivuvaikutuksia, paitsi hyviä, kuten esim. suoli toimii paremmin, iho alkaa hehkumaan, tulee energinen olo. Jos sinusta on rahastusta se, että saa apua siihen, mihin on apua lähtenyt hakemaan ja lisäksi vielä positiivisia bonus-vaikutuksia, niin on kyllä perin merkillinen ajatusmaailma. Minusta taas rahastusta on se, että käy yksityislääkärillä ja maksaa siitä useamman satasen ja lääkkeistä lisää ja saa lääkkeistä sairaalahoitoa vaativan haittavaikutuksen, eikä edes minkäänlaista apua alkuperäiseen vaivaan. Ja joutuu tietysti vielä maksamaan sairaalakulutkin ja olemaan sairauslomalla. Menipä siinä euro jos toinenkin lääkärin, apteekkarin ja lääketehtaan taskuun. Ja me iloiset veronmaksajatkin osallistuimme talkoisiin. Potilas sai kivut ja sai vielä pitää kaikki alkuperäisetkin vaivat. Tapahtui ihan tosielämässä vastikään sukulaiselleni. Normisettiä ns. terveydenhuollon piirissä.

        Ihminenhän voi uskoa mihinkä hömppään tahansa ja uskontohan on todiste siitä.

        Mitä helvettiä se vyöhyke terapia oikein on? hierontaako? Vyöhykkeitä hierotaan, no onhan se rentouttavaa ja saa ajatukset muualle. Jos on ylimääräistä rahaa maksaa siitä niin saahan siitäkin terapiaa. Toisen ihmisen taputtelu ja hieronta varmasti auttaa psyykkeeseen ihan varmasti.

        Köyhillä vaan ei ole varaa humpuuki hoitoihin ja jos olisi niin kaikkihan mielellään niitä käyttäisi. Minä varmasti kävisi vaikka missä vyöhyke hoidoissa ja hieronnoissa jos olisi rahaa maksaa. Haaveilen että jos joskus pääsisin jalka hoitoon niin se olisi luxusta.

        Lääkkeet eivät ole rahastusta ja voi olla ainoa keino köyhälle kun ei ole humpuukiin varaa.

        Lapsuudessa en saanut ikinä kipuihin lääkkeitä ja piti kärsiä päänsäryt. Mulle tehtiin järkyttävän kivulias toimenpide sairaalassa ilman kipulääkkeitä ja huusin tuskasta. Sen jälkeen en tarvinnut hammaslääkärissä puudutuspiikkiä enkä tarvitse vieläkään.

        Jos on rahaa jatkuvasti rampata jossain hieronnassa niin auttaahan se vähän mutta harvalla on varaa siihen. No noita tyhmiä ihmisiä huuhaan pariin ja jos ei olisi niin miksi niitä huuhaahoitoja keksittäisiinkään. Ihmisten sairaudet ovat bisnestä ja mikä kamala bisnes on kauneus bisnes nykyään ja siellä suuret rahat liikkuvat. Vanheneminen on kammottavaa ja kirosana tässä vitun nuoruutta palvovassa yhteiskunnassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe