Nyt on avattu kansalaisaloite aborttioikeuden puolesta, joka poistaisi turhat syiden keksimiset. Irlannissa, joka on vanhoillisista vanhoillisin maa, ei tätä syiden keksimistä enää ole. Suomi on siis aborttilain suhteen takapajula, kuten itse Päivi Räsänen on todennut.
"Suomi on yksi harvoista kehittyneistä maista, joissa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole naisen tahdosta riippuvaa kahdennelletoista raskausviikolle saakka.
Nykyisen lainsäädännön puitteissa raskauden keskeytys ei ole naisen periaattellinen oikeus, vaan siihen tarvitaan lähtökohtaisesti kahden lääkärin suostumus ja tämän lisäksi taloudellinen tai sosiaalinen perustelu. Vaikka abortin saatavuus onkin nykyisellään käytännössä naisen tahdosta riippuvaa, moni nainen kokee nykyisen käytännön nöyryyttävänä perusoikeuksiensa polkemisena ja ajanhukkana. "
Lisää tekstiä ja aloite täältä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3548
Käykääpäs allekirjoittamassa :)
Uusi kansalaisaloite aborttioikeudesta
27
112
Vastaukset
Minä itse ajattelisin, että abortista voisi olla hyvä kyllä jonkun ulkopuolisen kanssa keskustella. Erityisesti ammattiapua tarvitsee ihminen, joka toistuvasti abortteihin turvautuu. Jonkinlaisen vastuullisuuden kyllä liitän sukupuolielämään.
Se on mielenkiintoista nähdä, eteneekö aloite - eli tuleeko riittävästi allekirjoituksia. Minä en allekirjoita. Tässä maassa on suurempiakin epäkohtia. Nykylaki on aika lailla riittävä.Ihan hyvin perusteltu mielipide. :)
Itsekin mietin aiemmin samaa, olen tainnut kirjoittaakin tänne asiasta, että nykylaki on juuri hyvä sen keskustelutilaisuuden takia.
Toisaalta aborttia hakiessa, kuten muissakin terveysasioissa kuitenkin on mentävä lääkärin vastaanotolle, jolloin asiasta tulee väkisinkin juteltua lääkärin kanssa - ilman lääkärin lähetettä ei aborttia voida muuallakaan, vapaan abortin maissa laillisesti tehdä. Jos on varma päätöksestään, niin simputus syiden keksimisellä on aika turhaa, ja lääkärit on ilmeisesti tämän itse huomanneet, kun aina sen abortin aina myöntävät kun ajoissa vain hakee.
Näkee lääkäri, onko potilas epävarma vai varma ja voi pyytää vielä harkitsemaan, mutta joku tekopyhä syyn keksiminen vain jäisi pois. Nykyinen laki tuntuu yhtä holhoavalta minusta, kuin oli 1960-luvun ehkäisypillerien myöntäminen. Naisen piti esittää, että on kihloissa, naimisissa tai jotain, ennen kuin sai pillerit. Lääkäri saattoi olla myös määräämättä pillereitä, jos omasta mielestään parin lapsiluku ei vielä ollut täynnä. Aika lailla tämä nykyinen aborttilaki on minusta jäänne naisten holhoamismentaliteetista: ihan kuin aina epäiltäisiin naisen kykyä päättää itse asioistaan.tieteilijä kirjoitti:
Ihan hyvin perusteltu mielipide. :)
Itsekin mietin aiemmin samaa, olen tainnut kirjoittaakin tänne asiasta, että nykylaki on juuri hyvä sen keskustelutilaisuuden takia.
Toisaalta aborttia hakiessa, kuten muissakin terveysasioissa kuitenkin on mentävä lääkärin vastaanotolle, jolloin asiasta tulee väkisinkin juteltua lääkärin kanssa - ilman lääkärin lähetettä ei aborttia voida muuallakaan, vapaan abortin maissa laillisesti tehdä. Jos on varma päätöksestään, niin simputus syiden keksimisellä on aika turhaa, ja lääkärit on ilmeisesti tämän itse huomanneet, kun aina sen abortin aina myöntävät kun ajoissa vain hakee.
Näkee lääkäri, onko potilas epävarma vai varma ja voi pyytää vielä harkitsemaan, mutta joku tekopyhä syyn keksiminen vain jäisi pois. Nykyinen laki tuntuu yhtä holhoavalta minusta, kuin oli 1960-luvun ehkäisypillerien myöntäminen. Naisen piti esittää, että on kihloissa, naimisissa tai jotain, ennen kuin sai pillerit. Lääkäri saattoi olla myös määräämättä pillereitä, jos omasta mielestään parin lapsiluku ei vielä ollut täynnä. Aika lailla tämä nykyinen aborttilaki on minusta jäänne naisten holhoamismentaliteetista: ihan kuin aina epäiltäisiin naisen kykyä päättää itse asioistaan.Totta turiset. Ymmärrän pointtisi.
- ioasjoiay
Nytkö se on sit vihd.oin menny su.nchin dhaj.hundhaan . Ettei se ookaan ollu vapaa niin että sen sais ihan vaan byynn.östä / hal.uamishella, vaan (onn.ecs edes) niitä syit.äkin joutuu väändh.ämään?
- kunhan_vastaan
2 kuukautta ja 729 kannatusilmoitusta. Suuri suksee! Suuri osa Suomen kansaa on tyytyväinen nykytilanteeseen, mikä on hyvä asia minun mielestäni.
No, tässä aloituksessa se viimein kirjallisesti vahvistetaan, mistä olen väitellyt jo ties kuinka kauan: "Suomi on yksi harvoista kehittyneistä maista, joissa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole naisen tahdosta riippuvaa kahdennelletoista raskausviikolle saakka." Jos sitten oikein tulkitsen tuota yhtä lausetta, niin se vahvistaa sen käsitykseni oikeaksi, että Suomessa aborttioikeus ei ole missään laissa kirjattu ja nyt se halutaan kirjattavaksi. Nykyisen lain mukaan naisella on oikeus hakea aborttia ja se myönnetään tai joskus jopa kielletään viranomaispäätöksellä. Sinänsä asioiden ero on vähäinen, tuskin havaittavissa, mutta olennainen oikeuskäsityksen mukaan.- tieteilijä.ei.kirj
"Jos sitten oikein tulkitsen tuota yhtä lausetta, niin se vahvistaa sen käsitykseni oikeaksi, että Suomessa aborttioikeus ei ole missään laissa kirjattu ja nyt se halutaan kirjattavaksi. Nykyisen lain mukaan naisella on oikeus hakea aborttia ja se myönnetään tai joskus jopa kielletään viranomaispäätöksellä. Sinänsä asioiden ero on vähäinen, tuskin havaittavissa, mutta olennainen oikeuskäsityksen mukaan."
Kummallisia käsityksiä sinulla, kun luulisi sinun hoitotieteen ja fysiologian luennoitsijana (:D) tietävän naistentauteihin olennaisesti liittyvää lainsääntöäkin tai ainakin pitäisi olettaa, että osaat lukea Finlexistä lakitekstiä. Aborttioikeus naisilla on ollut jo viisikymmentäluvulta, ehdot vain on vaihdelleet. Kun väität, että naisilla ei ole aborttioikeutta, niin miten on mahdollista, että kyseistä oikeutta naiset kuitenkin käyttää ihan jatkuvasti?
24.3.1970/239
Ei nainen voi saada aborttia missään maassa nytkään liian myöhäisillä viikoilla muuten kuin sikiöperustein. Kyllä laissa aina rajoitukset on. Ihan ymmärrettävää, että jos raskauden haluaa omasta pyynnöstä keskeyttää, se pitää tehdä mahdollisimman ajoissa. Siihenhän tämä aloitekin pyrkii. - kunhan_vastaan
tieteilijä.ei.kirj kirjoitti:
"Jos sitten oikein tulkitsen tuota yhtä lausetta, niin se vahvistaa sen käsitykseni oikeaksi, että Suomessa aborttioikeus ei ole missään laissa kirjattu ja nyt se halutaan kirjattavaksi. Nykyisen lain mukaan naisella on oikeus hakea aborttia ja se myönnetään tai joskus jopa kielletään viranomaispäätöksellä. Sinänsä asioiden ero on vähäinen, tuskin havaittavissa, mutta olennainen oikeuskäsityksen mukaan."
Kummallisia käsityksiä sinulla, kun luulisi sinun hoitotieteen ja fysiologian luennoitsijana (:D) tietävän naistentauteihin olennaisesti liittyvää lainsääntöäkin tai ainakin pitäisi olettaa, että osaat lukea Finlexistä lakitekstiä. Aborttioikeus naisilla on ollut jo viisikymmentäluvulta, ehdot vain on vaihdelleet. Kun väität, että naisilla ei ole aborttioikeutta, niin miten on mahdollista, että kyseistä oikeutta naiset kuitenkin käyttää ihan jatkuvasti?
24.3.1970/239
Ei nainen voi saada aborttia missään maassa nytkään liian myöhäisillä viikoilla muuten kuin sikiöperustein. Kyllä laissa aina rajoitukset on. Ihan ymmärrettävää, että jos raskauden haluaa omasta pyynnöstä keskeyttää, se pitää tehdä mahdollisimman ajoissa. Siihenhän tämä aloitekin pyrkii.Kyllä, nimenomaan lakia pitää osata lukea ja tulkita oikein ja mistä olenkin kirjoittanut ja parissakin kuulemassani luennoissakin sitä on käsitelty nykylain mukaan. Et sitten edes viitannut siihen suureen muutoksen, mihin tuo kansalaisaloite tähtää ja mikä siinä eroaa nykylakiin verrattuna, vaan näköjään aloitit taas oman propagandasi. Poskensoiton osaat kyllä.
- Allekirjoittanut
kunhan_vastaan kirjoitti:
Kyllä, nimenomaan lakia pitää osata lukea ja tulkita oikein ja mistä olenkin kirjoittanut ja parissakin kuulemassani luennoissakin sitä on käsitelty nykylain mukaan. Et sitten edes viitannut siihen suureen muutoksen, mihin tuo kansalaisaloite tähtää ja mikä siinä eroaa nykylakiin verrattuna, vaan näköjään aloitit taas oman propagandasi. Poskensoiton osaat kyllä.
Muutos on se, että
1) Nykyään lääkäri ja potilas joutuvat keksimään jonkun syyn abortille, jos aborttia haluava ei ole alle 17 v, yli 40 v tai neljä lasta synnyttänyt tai on terveydentilaltaan vajaakykyinen hoitamaan lasta, tai hänen läheisellään on sairaus. Tai ei ole kysymys rikoksesta. Valvira edellyttää jotain perustetta, esim. ehkäisy pettänyt, ei tiedä lapsen isää. Nämä voi olla keksittyjä.
2) Lakialoite poistaisi syyn keksimisen ja helpottaisi lääkärin paperityötaakkaa. Samoin valehteluun pakottaminen loppuisi. - kunhan_vastaan
Allekirjoittanut kirjoitti:
Muutos on se, että
1) Nykyään lääkäri ja potilas joutuvat keksimään jonkun syyn abortille, jos aborttia haluava ei ole alle 17 v, yli 40 v tai neljä lasta synnyttänyt tai on terveydentilaltaan vajaakykyinen hoitamaan lasta, tai hänen läheisellään on sairaus. Tai ei ole kysymys rikoksesta. Valvira edellyttää jotain perustetta, esim. ehkäisy pettänyt, ei tiedä lapsen isää. Nämä voi olla keksittyjä.
2) Lakialoite poistaisi syyn keksimisen ja helpottaisi lääkärin paperityötaakkaa. Samoin valehteluun pakottaminen loppuisi.Viimein yksi rehellinen vastaus, kiitos siitä.
Tosiaan, jos omatunto sallii valehtelemisen, on oikeutettu saamaan abortin ja lain pykälät tulee täytetyksi, mutta omantunnon rauhan menetyksen uhalla. Ei tietenkään mikään ihannetilanne, mutta ei monelle raskauskaan ole ihanne.
Tilanne ei siis ole kuten tieteilijä väittää, että naisilla olisi aborttioikeus, mistä asiasta olemme vääntäneet usein. Olen korostanut sitä, että naisella on oikeus anoa aborttia ja viranomaispäätöksellä saa siihen luvan. Miehet tosin ovat usein muistuttaneet, että nykyinen lakikin sortaa isän oikeutta vaikuttaa perillisensä elämään, vaikka isä olisi siitä todella kiinnostunut ja halunnut vastata elatuksesta. Ehdotuksessa isän vaikutusmahdollisuudet lienevät vielä vähäisemmät. - 9783
Viimein yksi rehellinen vastaus, kiitos siitä.
Tosiaan, jos omatunto sallii valehtelemisen, on oikeutettu saamaan abortin ja lain pykälät tulee täytetyksi, mutta omantunnon rauhan menetyksen uhalla. Ei tietenkään mikään ihannetilanne, mutta ei monelle raskauskaan ole ihanne.
Tilanne ei siis ole kuten tieteilijä väittää, että naisilla olisi aborttioikeus, mistä asiasta olemme vääntäneet usein. Olen korostanut sitä, että naisella on oikeus anoa aborttia ja viranomaispäätöksellä saa siihen luvan. Miehet tosin ovat usein muistuttaneet, että nykyinen lakikin sortaa isän oikeutta vaikuttaa perillisensä elämään, vaikka isä olisi siitä todella kiinnostunut ja halunnut vastata elatuksesta. Ehdotuksessa isän vaikutusmahdollisuudet lienevät vielä vähäisemmät."Miehet tosin ovat usein muistuttaneet, että nykyinen lakikin sortaa isän oikeutta vaikuttaa perillisensä elämään, vaikka isä olisi siitä todella kiinnostunut"
Mies voi menettää kiinnostuksena oikuttelujensa ja milloin miksikin syyn vuoksi. Siksi naisen oitää olla aina valmis yhäriksi. Eikä sitä vaan kaikki halua. kunhan_vastaan kirjoitti:
Viimein yksi rehellinen vastaus, kiitos siitä.
Tilanne ei siis ole kuten tieteilijä väittää, että naisilla olisi aborttioikeus, mistä asiasta olemme vääntäneet usein. Olen korostanut sitä, että naisella on oikeus anoa aborttia ja viranomaispäätöksellä saa siihen luvan. Miehet tosin ovat usein muistuttaneet, että nykyinen lakikin sortaa isän oikeutta vaikuttaa perillisensä elämään, vaikka isä olisi siitä todella kiinnostunut ja halunnut vastata elatuksesta. Ehdotuksessa isän vaikutusmahdollisuudet lienevät vielä vähäisemmät."Tilanne ei siis ole kuten tieteilijä väittää, että naisilla olisi aborttioikeus"
Jos naisilla ei ole Suomessa aborttioikeutta, millä oikeutuksella Suomessa on tehty vuodesta 1950 lähtien ainakin noin 700 000 aborttia? Ovatko ne laittomia, vai laillisia?- kunhan_vastaan
tieteilijä kirjoitti:
"Tilanne ei siis ole kuten tieteilijä väittää, että naisilla olisi aborttioikeus"
Jos naisilla ei ole Suomessa aborttioikeutta, millä oikeutuksella Suomessa on tehty vuodesta 1950 lähtien ainakin noin 700 000 aborttia? Ovatko ne laittomia, vai laillisia?Tämänkin lakikiemuran olen kyllä tikusta vääntänyt, mutta jatkuvasti siitä vängätään. Laissa mainitaan nimenomaiseti, että naisella (mutta ei miehellä) on oikeus anoa/pyytää raskaudenkeskeytystä täyttämällä anomuslomakkeen ja ohjata se lääkärille/lääkärikolleegiolle arvioitavaksi ja päätettäväksi. Lääkärillä/lääkärikolleegiolla on OIKEUS päättää. abortista tai kieltää se. Tämä on aivan selvästi laissa mainittu asia.
Uuden kansalaisaloitteen ehdotyksen mukaan haluttaisiin kumota tämä anomusmenettely ja naisella olisi siis oikeuss mennä lääkärille ja sopia siellä abortista. Näissä on siis aivan selkeästi luettavissa tuo ero, mutta kiivaimmat abortin edistäjät eivät tätä näe tai eivät sitä halua myöntää, mikä on selvästi tullut esille. Nykyisen, voimassaolevan lain kohdat raskauden keskeytyslupaprosessin alusta olen kirjannut jo aika monesti, joten siitä ei ole mitään epäselvääkään.
Onko tämä asia, lain ja kansalaisaloitteen välinen ero nyt selvä? Jos ei, laittakaa oikeat lain pykälät esille kaikkien luettaviksi, jolla väitteenne voitte todentaa. Ei tarvitse kirjata mitään vastaajan mitätöintiä ja muuta herjaa tähän. - abortissavuonna2015
Tämänkin lakikiemuran olen kyllä tikusta vääntänyt, mutta jatkuvasti siitä vängätään. Laissa mainitaan nimenomaiseti, että naisella (mutta ei miehellä) on oikeus anoa/pyytää raskaudenkeskeytystä täyttämällä anomuslomakkeen ja ohjata se lääkärille/lääkärikolleegiolle arvioitavaksi ja päätettäväksi. Lääkärillä/lääkärikolleegiolla on OIKEUS päättää. abortista tai kieltää se. Tämä on aivan selvästi laissa mainittu asia.
Uuden kansalaisaloitteen ehdotyksen mukaan haluttaisiin kumota tämä anomusmenettely ja naisella olisi siis oikeuss mennä lääkärille ja sopia siellä abortista. Näissä on siis aivan selkeästi luettavissa tuo ero, mutta kiivaimmat abortin edistäjät eivät tätä näe tai eivät sitä halua myöntää, mikä on selvästi tullut esille. Nykyisen, voimassaolevan lain kohdat raskauden keskeytyslupaprosessin alusta olen kirjannut jo aika monesti, joten siitä ei ole mitään epäselvääkään.
Onko tämä asia, lain ja kansalaisaloitteen välinen ero nyt selvä? Jos ei, laittakaa oikeat lain pykälät esille kaikkien luettaviksi, jolla väitteenne voitte todentaa. Ei tarvitse kirjata mitään vastaajan mitätöintiä ja muuta herjaa tähän."Uuden kansalaisaloitteen ehdotyksen mukaan haluttaisiin kumota tämä anomusmenettely ja naisella olisi siis oikeuss mennä lääkärille ja sopia siellä abortista. "
Onhan nyttenkin mentävä lääkärille ja pitää sopia abortista. Se on ihan läpihuutojuttu. Lääkäri kirjoittaa jonkun syyn paperiin. Minulla se oli että olen sinkku enkä halua yksinhuoltajaksi. - kunhan_vastaan
tieteilijä kirjoitti:
"Tilanne ei siis ole kuten tieteilijä väittää, että naisilla olisi aborttioikeus"
Jos naisilla ei ole Suomessa aborttioikeutta, millä oikeutuksella Suomessa on tehty vuodesta 1950 lähtien ainakin noin 700 000 aborttia? Ovatko ne laittomia, vai laillisia?Eikö sinulla ole tosiaan MITÄÄN PERUSTELUJA väitteillesi? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla edes jossain asiassa joku perustelu ainaisen kieron väistelyn sijaan. Luettelet vain postaukseen liittymättömiä vanhoja tilastoja. Nuo osoittavat vain sen, että nainen on joutunut noina aikoina tekemään anomuksia ja lääkärikolleegio on ne sitten hyväksynyt, kuten kirjasin.
- kysynpävaan
Ajatelkaas, mies on aiheuttanut naiselle raskauden ja sitten syyttää naista abortista, onko tässä mitään oikeudenmukaisuutta?
- ouiydfuisdyf
tieteilijä.ei.kirj kirjoitti:
24.3.1970/239
Ei nainen voi saada aborttia missään maassa nytkään liian myöhäisillä viikoilla muuten kuin sikiöperustein. Kyllä laissa aina rajoitukset on. Ihan ymmärrettävää, että jos raskauden haluaa omasta pyynnöstä keskeyttää, se pitää tehdä mahdollisimman ajoissa. Siihenhän tämä aloitekin pyrkii."Ei nainen voi saada aborttia missään maassa nytkään liian myöhäisillä viikoilla muuten kuin sikiöperustein."
Mitkä on myöhäiset viikot, kun rv20 saakka ihan samoilla sos.iaalisyillä kun aiemmillakin viikoilla, ei oo myöh.ästä? Ja Englannissa tais olla ihan täysvapaa rv24 saakka, ja joskus tuli dokumenttia Espanjan klinikoista jossa niitä tehdään ihan ns. loppuun saakka jopa 9. kuulla ja labs.hi sitten vaan da.bh.ed.aan c.ohdun ulc.opuolella jos syntyy eläv.änä. Tällänen ois ilmeisesti suos.ija fan.aadh.ichon iha.nne yhteiskunta täälläkin. - Määrittelykysymys
ouiydfuisdyf kirjoitti:
"Ei nainen voi saada aborttia missään maassa nytkään liian myöhäisillä viikoilla muuten kuin sikiöperustein."
Mitkä on myöhäiset viikot, kun rv20 saakka ihan samoilla sos.iaalisyillä kun aiemmillakin viikoilla, ei oo myöh.ästä? Ja Englannissa tais olla ihan täysvapaa rv24 saakka, ja joskus tuli dokumenttia Espanjan klinikoista jossa niitä tehdään ihan ns. loppuun saakka jopa 9. kuulla ja labs.hi sitten vaan da.bh.ed.aan c.ohdun ulc.opuolella jos syntyy eläv.änä. Tällänen ois ilmeisesti suos.ija fan.aadh.ichon iha.nne yhteiskunta täälläkin.Riippuu mitä pitää myöhäisinä viikkoina. Ehkä rv 30??
Eikö sinulla ole tosiaan MITÄÄN PERUSTELUJA väitteillesi? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla edes jossain asiassa joku perustelu ainaisen kieron väistelyn sijaan. Luettelet vain postaukseen liittymättömiä vanhoja tilastoja. Nuo osoittavat vain sen, että nainen on joutunut noina aikoina tekemään anomuksia ja lääkärikolleegio on ne sitten hyväksynyt, kuten kirjasin.
"Eikö sinulla ole tosiaan MITÄÄN PERUSTELUJA väitteillesi? " OIKEUS päättää"
Kuka se moittikaan täällä meikäläistä juuri tänään capslockin käytöstä? (kirjoitus on poistettu) Miten kummassa sinä jotenkin huomaat muiden syyllistyvän täällä ties mihin, mistä pitää tuohtua j ja raivota, kun itse olet kaikkein paras esimerkki siitä mitä muissa niin kovasti paheksut? Itse et myöskään perustele yhtään mitään, vaan perustelujen sijaan esität vastakysymyksiä ja yrität viedä keskustelun ihan muualle siitä argumentista.- kuykjtrukr
"Suuri osa Suomen kansaa on tyytyväinen nykytilanteeseen"
Luulen, että suurin osa Suomen kansaa ei ole edes tietoinen tuollaisesta aloitteesta, joten sillä perusteella ei voi noin todeta. Itsekin kuulin siitä vasta nyt, vaikka olen vapaan aborttioikeuden kannattaja.
Tämä pitäisi saada vaalikeskusteluteemaksi jotenkin, että näkyvyys lisääntyisi. - kunhan_vastaan
tieteilijä kirjoitti:
"Eikö sinulla ole tosiaan MITÄÄN PERUSTELUJA väitteillesi? " OIKEUS päättää"
Kuka se moittikaan täällä meikäläistä juuri tänään capslockin käytöstä? (kirjoitus on poistettu) Miten kummassa sinä jotenkin huomaat muiden syyllistyvän täällä ties mihin, mistä pitää tuohtua j ja raivota, kun itse olet kaikkein paras esimerkki siitä mitä muissa niin kovasti paheksut? Itse et myöskään perustele yhtään mitään, vaan perustelujen sijaan esität vastakysymyksiä ja yrität viedä keskustelun ihan muualle siitä argumentista.Vastaa kaikenlaisen henkilökohtaisuuksiin menevän kiemurtelun sijaan sijaan nyt ihan aidosti, onko tuossa aborttialoitteesta johdannon väite oikea eli nykylain mukainen: "Suomi on yksi harvoista kehittyneistä maista, joissa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole naisen tahdosta riippuvaa kahdennelletoista raskausviikolle saakka." Väität kuitenkin niin sata kertaa, että abortti on nykylaissa naisen oikeus ja jo tuossa lakialoitteen johdannossa väitetään toisin. Väität, että nykylain mukaan abortti on naisen oikeus, minkä olen kyllä oikaissut.
Kiemurteluasi sivuasioihin menemällä vastaamisen sijaan, taas. Siirrätkin koko huomion väitteeseen, että olen huomauttanut jonkun capslockin käytöstä. En tietääkseni ole koskaan ketään moittinut kirjauksensä ulkoasusta, kun itsekään en aina muista tarkistaa oikeenkirjoitustani, kuten varmaan jokainen lukija huomaa. Ymmärrän kyllä, että agitaatiossa käytetään usein juuri tuota vastapuolen argumentaation demonisointia, kyseenalaistamista ja myös ihan toiasioiden kieltämistä vastoin niiden totuusarvoa. "Jos sitten oikein tulkitsen tuota yhtä lausetta, niin se vahvistaa sen käsitykseni oikeaksi, että Suomessa aborttioikeus ei ole missään laissa kirjattu ja nyt se halutaan kirjattavaksi. "
Tässähän se sinun yksi argumentoinnin heikkous juuri on. Tulkitset jotain yhtä lausetta tekstistä tai laista jotain yhtä momenttia, ja pidät sitä faktana, ja jätät sen toisen puolen pois mikä tässä kansalaisaloitteessa oli:
"Vaikka abortin saatavuus onkin nykyisellään käytännössä naisen tahdosta riippuvaa, moni nainen kokee nykyisen käytännön nöyryyttävänä perusoikeuksiensa polkemisena ja ajanhukkana. "
Aloitteen tekijä sen tässä mainitsi, että abortin saa ihan naisen tahdosta. Mitä väliä sille aborttia hakevalle on mistään sinun lain tulkinnastasi. Sillä on merkitystä, että hän sen abortin saa tavalla tai toisella. Ilmeisesti abortti on helppo saada syynkeksimispykälästä huolimatta.
Lääkärille joutuu menemään joka tapauksessa keskeytysasiassa, mutta jäisipä tekopyhä pykälä, jota kukaan ei noudata - pois.- kunedelleen
tieteilijä kirjoitti:
"Jos sitten oikein tulkitsen tuota yhtä lausetta, niin se vahvistaa sen käsitykseni oikeaksi, että Suomessa aborttioikeus ei ole missään laissa kirjattu ja nyt se halutaan kirjattavaksi. "
Tässähän se sinun yksi argumentoinnin heikkous juuri on. Tulkitset jotain yhtä lausetta tekstistä tai laista jotain yhtä momenttia, ja pidät sitä faktana, ja jätät sen toisen puolen pois mikä tässä kansalaisaloitteessa oli:
"Vaikka abortin saatavuus onkin nykyisellään käytännössä naisen tahdosta riippuvaa, moni nainen kokee nykyisen käytännön nöyryyttävänä perusoikeuksiensa polkemisena ja ajanhukkana. "
Aloitteen tekijä sen tässä mainitsi, että abortin saa ihan naisen tahdosta. Mitä väliä sille aborttia hakevalle on mistään sinun lain tulkinnastasi. Sillä on merkitystä, että hän sen abortin saa tavalla tai toisella. Ilmeisesti abortti on helppo saada syynkeksimispykälästä huolimatta.
Lääkärille joutuu menemään joka tapauksessa keskeytysasiassa, mutta jäisipä tekopyhä pykälä, jota kukaan ei noudata - pois.Käytäntö onkin eri kun lain mukaan.
" Tulkitset jotain yhtä lausetta tekstistä"
Onn.eks sin.ä tai muutkaan suosijat ei koskaan tee niin ;-D
" jäisipä tekop.yhä pykälä, jota kukaan ei noudata - pois. "
Sitä voidaankin miettiä, miksei sitä jostain kumman syystä oo haluttu jättää pois vielä lähes 50 vuoden jälkeenkään..
"Miten kummassa sinä jotenkin huomaat muiden syyllistyvän täällä ties mihin, mistä pitää tuohtua j ja raivota, kun itse olet kaikkein paras esimerkki siitä mitä muissa niin kovasti paheksut? Itse et myöskään perustele yhtään mitään, vaan perustelujen sijaan esität vastakysymyksiä ja yrität viedä keskustelun ihan muualle siitä argumentista. "
Hehheh.. niin osuva kuvaus er.äästä tällä palstalla, joka tosin on ihan muu kuin kunhan_vastaan. Joku jonka mielestä kaikki muut (väär.ä miel.iset) on aina drh.olleja ja häir.ichöidä ;-) kunedelleen kirjoitti:
Käytäntö onkin eri kun lain mukaan.
" Tulkitset jotain yhtä lausetta tekstistä"
Onn.eks sin.ä tai muutkaan suosijat ei koskaan tee niin ;-D
" jäisipä tekop.yhä pykälä, jota kukaan ei noudata - pois. "
Sitä voidaankin miettiä, miksei sitä jostain kumman syystä oo haluttu jättää pois vielä lähes 50 vuoden jälkeenkään..
"Miten kummassa sinä jotenkin huomaat muiden syyllistyvän täällä ties mihin, mistä pitää tuohtua j ja raivota, kun itse olet kaikkein paras esimerkki siitä mitä muissa niin kovasti paheksut? Itse et myöskään perustele yhtään mitään, vaan perustelujen sijaan esität vastakysymyksiä ja yrität viedä keskustelun ihan muualle siitä argumentista. "
Hehheh.. niin osuva kuvaus er.äästä tällä palstalla, joka tosin on ihan muu kuin kunhan_vastaan. Joku jonka mielestä kaikki muut (väär.ä miel.iset) on aina drh.olleja ja häir.ichöidä ;-)"Sitä voidaankin miettiä, miksei sitä jostain kumman syystä oo haluttu jättää pois vielä lähes 50 vuoden jälkeenkään.. "
Totta kuin mikä. Olisiko tällä haluttu jotenkin varmistaa, ettei naista painosteta aborttiin ja abortti on varmasti oma tahto?kunhan_vastaan kirjoitti:
Tämänkin lakikiemuran olen kyllä tikusta vääntänyt, mutta jatkuvasti siitä vängätään. Laissa mainitaan nimenomaiseti, että naisella (mutta ei miehellä) on oikeus anoa/pyytää raskaudenkeskeytystä täyttämällä anomuslomakkeen ja ohjata se lääkärille/lääkärikolleegiolle arvioitavaksi ja päätettäväksi. Lääkärillä/lääkärikolleegiolla on OIKEUS päättää. abortista tai kieltää se. Tämä on aivan selvästi laissa mainittu asia.
Onko tämä asia, lain ja kansalaisaloitteen välinen ero nyt selvä? Jos ei, laittakaa oikeat lain pykälät esille kaikkien luettaviksi, jolla väitteenne voitte todentaa. Ei tarvitse kirjata mitään vastaajan mitätöintiä ja muuta herjaa tähän."Uuden kansalaisaloitteen ehdotyksen mukaan haluttaisiin kumota tämä anomusmenettely ja naisella olisi siis oikeuss mennä lääkärille ja sopia siellä abortista."
Käytännössä abortin saaminen hoituu juuri noin nykyäänkin. Lupamenettely on pelkkä muodollisus (Päivi Räsänen).- niinniin_
tieteilijä kirjoitti:
"Sitä voidaankin miettiä, miksei sitä jostain kumman syystä oo haluttu jättää pois vielä lähes 50 vuoden jälkeenkään.. "
Totta kuin mikä. Olisiko tällä haluttu jotenkin varmistaa, ettei naista painosteta aborttiin ja abortti on varmasti oma tahto?Tätähän sin.ä et enää nykyään halua, vaan mahdollisimman kiir.uusti eteenpäin. jotta ei vaan ehtiskään tulla lasd.a suoj.eleviin ajatuksiin.
"Käytännössä abortin saaminen hoituu juuri noin nykyäänkin."
Nykysinkin se "sopiminen" tarkottaa kuitenkin syid.en sel(v)ittelyä, ja tarvittaessa valh.eiden keks.imistä.
- jhsjahfg
Ajatelkaas vähän.
Nainen on omasta tahdostaan altistanut itsensä raskaudelle ja sitten kun tuuri pettääkin niin halutaan aporttia.
Eikö ole mitään omaa vastuuta enää? - khkjfhk
Olisi varmaan kannattanut laittaa tuo aloite vasta seuraavan hallituksen aloitettua, käsittääkseni läpimenneet aloitteet pitäisi saada myös käsittelyyn/päätökseen saman hallituksen aikana, kuin milloin aloite on tehty?
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763422
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302051Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681929Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian181491- 281411
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261338Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61316Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671257Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101207Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531035