Hallituksen päätöksen oikeellisuus (ja voinko tehdä asialle jotain?)

ApuvaHelp

Olen sellaisessa tilanteessa että yhdistys X:n hallitus on kieltänyt minua osallistumasta heidän järjestämiin vertaistuki-tapaamisiin (Huom! jatkossa lyhennän vertaistuen vertu:ksi).

En ollut vielä ehtinyt liittyä yhdistyksen jäseneksi, mutta tarkoitukseni oli liittyä tämän vuoden alussa. Sain lokakuussa Asperger oireyhtymän diagnoosin (vertu-ryhmässä kaikki ovat autisminkirjolaisia) ja siksi vasta nyt jäsenmaksun maksaminen on tullut aiheelliseksi. Vertussa olen käynyt 1,5 vuotta. Vertuun osallistumisen ehtona ei ole ollut jäsenyys (eli tapaamiset ovat kaikille aikuisille autisminkirjolaisille avoimia).

Kyse on siitä että vertun vetäjä ei pidä minusta. Olen esittänyt vertulaisten yhteisellä netti-foorumilla (fb-sivusto) jonkin verran kysymyksiä, tehnyt 2 parannusehdotusta ja jossain asioissa kyseenalaistanut hänen päätöksiään (yritin löytää vaihtoehtoisia ratkaisuja niihin päätöksiin). Vetäjällä on myös Aspergerin oireyhtymä. Vetäjää en ole koskaan haukkunut enkä ole käyttänyt missään kohtaa epäasiallista kieltä. Tämä vetäjä (jolla on myös muita mielenterveyden ongelmia) on ottanut henkilökohtaisina syytöksinä minun kyselyt, parannusehdotukset ja asioiden kyseenalaistamiset.

Ongelma on siinä että tällä yhdistyksellä ei ole muuta vetäjää vertulle, ja vetäjä on asettanut hallitukselle uhkavaatimuksen että hän lopettaa vertun vetämisen jos minä jatkan vertussa käymistä.

Hallitus ei suostunut tapaamaan minua ennen päätöksentekoa, eikä suostunut alkamaan sovittelijaksi minun ja vetäjän välille. En tiedä ehtivätkö he edes lukea ennen kokousta minun sähköpostiani jossa kerroin oman versioni tapahtumista ja perustelut miksi minua ei tulisi kieltää käymästä vertussa.

Vastaus oli tällainen:
"Hei, toivottavasti ymmärrät, että toimimme omantyön ohessa vapaaehtoisena hallituksessa.
Meillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin puhaltaa peli poikki.
Teidän täytyy keskenään sopia asianne.
Nyt sovittiin kokouksessa, ettet voi osallistua asryhmään vetäjän työrauhan takia.
Meillä on tästä myös Autismiliiton kanta.
Me ei ryhdytä sovittelemaan teidän riitoja. Se ei kuulu hallitukselle."

Erottamisen syy oli epäasiallinen käytös vetäjää kohtaan (vaikka todisteita epäasiallisesta käytöksestä ei ole muutakuin vetäjän kokemukset).

Minä myönnän että voin olla hieman vaikea. Onko hallituksella kuitenkaan oikeutta kieltää vertussa käymistä vain siksi koska vetäjä on superherkkä ja hallituksella ei ole aikaa käsitellä asiaa kunnolla?

Mitä voin tehdä? Autismiliitto ei voinut auttaa (vaikka maksaakin kyseiselle yhdistykselle tukea) sillä liitolla ei ole vaikutusta hallituksen päätöksiin. Toivon saavani vain asiallista palautetta vinkkejä miten toimia, kiitos.

P.S. Tällä paikkakunnalla ei ole muuta aspergereille vertaistukea antavaa tahoa, ja minä haluaisin käydä juuri tuossa ryhmässä (syitä useita).

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieti.hieman

      Kysymyksesi kuuluu siis näin:

      Yhdistys ostaa palvelua, johon voi osallistua sekä yhdistyksen jäsen että myös muu henkilö. Olet osallistunut muuna henkilönä. Palvelun tarjoajan mielestä olet hankala asiakas mutta se ei ole aiemmin kieltänyt sinua osallistumasta palveluun. Vai onko?

      (Pitääkö paikkansa tähän asti vai kielsikö palvelun tarjoaja osallistumisesi jo tässä vaiheessa? Se ei käy ilmi viestistäsi ja vaikuttaa päätelmiin.)

      Täytit jäsenyyden ehdot joten liityit yhdistykseen. Palvelun myyjä on sitä mieltä että aiempien kokemustensa vuoksi ei halua tarjota palvelua juuri sinulle. Palvelun myyjä kieltäytyi jatkossa myymästä palvelua yhdistykselle jos sinä olisit mukana perustellen päätöstä aiemmalla epäasialliseksi väitetyllä käytökselläsi.

      Tapahtumat ovat palstoille dokumentoituja ja niitä on ollut seuraamassa myös muut kuin sinä ja palvelun tarjoaja. Sekä sinulla että palvelun tarjoajalla että yhdistyksellä on autismikirjon vuoksi ongelmia sosiaalisissa suhteissa ja vaikeuksia tulkita toistenne aikeita.

      Yhdistyksen hallitus päätti erottaa sinut vedoten palvelun tarkoajan väitteeseen epäasiallisesta käytöksestäsi, jotta muut yhdistyksen jäsenet edelleen voisivat palvelua käyttää.

      Et aiemmin ole maksanut palvelusta vaan se on tähän asti ollut sinulle ilmaista.

      Paljon riippuu palvelun tarjoajan ja yhdistyksen välisestä sopimuksesta. Yhdistys on kantansa tehnyt selväksi eli he eivät aio ryhtyä kinastelemaan palveluntarjoajan kanssa.

      Ehdottaisin, että pitäisit vuoden tai parin tauon tuon toiminnan osalta ja tulisit sitten mukaan uudelleen hyvin matalalla profiililla ulkopuolelta olematta yhdistyksen jäsen eli pelkkänä kuunteluoppilaana. Ei enää yhtään parannusehdotusta eikä kinastelua toimintatavoista kun kyseessä on ilmainen palvelu. Jos koet sellaisen mahdottomaksi niin älä osallistu ollenkaan.

      Lakimiehen raahaaminen tuohon soppaan on paitsi kallista niin myös loppupelissä typerää. Jos häviäisit jutun niin päätyisit tuhansien eurojen maksumieheksi. Jos voittaisit jutun niin yhdistys menettäisi palveluntarjoajan, myös sinä jäisit ilman palvelua ja samalla saisit yhdistyksen jäsenten vihan niskaasi pilattuasi palvelun heiltä.

    • NäitäAinaRiittaa

      Valitettavasti autismin kirjoon kuuluvat ovat monet hyvinkin herkkänahkaisia. Ns. normaalienkin FB-ryhmien vetäjistä monet ovat yhteen asiaan keskittyviä ja autismikirjoon kuuluvia. He vetävät näitä ryhmiä antamatta muille juurikaan oikeuksia ylläpitoon ja jos antavat, ovat ne näennäisiä tai syviä ystäviä/perheenjäseniä.
      Nämä ryhmät keskittyvät harrastuksiin, joita voi tehdä yksinään (esim. keräily, sukututkimus, tietokonepeli yms) ja harrastaja ovat todella ns, hurahtameet asiaansa. Usein herkkänahkaisuus voi liittyä joka psykopatiaan. Jos ryhmässä joku ei sovi ruotuun, alkaa savustus, sulkeminen, nolaaminen jne. Tähän kiusaamiseen yhtyvät ns. seurailijat. Silloin on paras vain ottaa välimatkaa näihin onnettomiin ja etsiä itselle uusi viiteryhmä.

    • final_countdown

      Kuulun porukkaan jossa on sinänsä järkevä johtaja joka on yhdistyksen luonutkin. Tämä suorastaan jumaloi nostaen jalustalle äärimmäisen hankalaksi osoittanutta tyyppiä. Nykyinen toiminta yhdistyksessä melko passiivista ja itsekin keskityn ensisijaisesti konfliktien välttelyyn. Oletan ettei epäkohtiin kukaan puutu koska kaikki muutkin katsovat pakoreittiä uppoavasta laivasta. Yksinkertaiset asiatkaan eivät etene. Pidemmän aikaa olen minäkin (toivottavasti riittävän) salaa asemoitunut siten, että kykenen kesälomien jälkeen jättämään kyseisen yhdistyksen.

    • missäsananvapaus

      Suosittelen että kysyt asiaasi lakipalstalla, siellä tietävät paremmin.
      Käsittääkseni puheenjohtaja toimii yhdistyssääntöjen vastaisesti.
      Samoin sananvapauslain vastaisesti.

      On tietysti helpompaa jättää tälläinen ryhmä ja siirtyä muualle.
      Mutta se tarkoittaa että tämäntapainen toiminta jatkuu siellä.

      Nämä ihmiset eivät tiedä mitä demokraattisuus on alkuunkaan ja että jokaisella on sananvapaus Suomen perustuslain mukaan ja saa olla eri mieltä asioista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe