Yhdistyksen hallituksen päätöksen oikeellisuus (ja voinko tehdä asialle jotain?)

ApuvaHelp

Olen sellaisessa tilanteessa että yhdistys X:n hallitus on kieltänyt minua osallistumasta heidän järjestämiin vertaistuki-tapaamisiin (Huom! jatkossa lyhennän vertaistuen vertu:ksi).

En ollut vielä ehtinyt liittyä yhdistyksen jäseneksi, mutta tarkoitukseni oli liittyä tämän vuoden alussa. Sain lokakuussa Asperger oireyhtymän diagnoosin (vertu-ryhmässä kaikki ovat autisminkirjolaisia) ja siksi vasta nyt jäsenmaksun maksaminen on tullut aiheelliseksi. Vertussa olen käynyt 1,5 vuotta. Vertuun osallistumisen ehtona ei ole ollut jäsenyys (eli tapaamiset ovat kaikille aikuisille autisminkirjolaisille avoimia).

Kyse on siitä että vertun vetäjä ei pidä minusta. Olen esittänyt vertulaisten yhteisellä netti-foorumilla (fb-sivusto) jonkin verran kysymyksiä, tehnyt 2 parannusehdotusta ja jossain asioissa kyseenalaistanut hänen päätöksiään (yritin löytää vaihtoehtoisia ratkaisuja niihin päätöksiin). Vetäjällä on myös Aspergerin oireyhtymä. Vetäjää en ole koskaan haukkunut enkä ole käyttänyt missään kohtaa epäasiallista kieltä. Tämä vetäjä (jolla on myös muita mielenterveyden ongelmia) on ottanut henkilökohtaisina syytöksinä minun kyselyt, parannusehdotukset ja asioiden kyseenalaistamiset.

Ongelma on siinä että tällä yhdistyksellä ei ole muuta vetäjää vertulle, ja vetäjä on asettanut hallitukselle uhkavaatimuksen että hän lopettaa vertun vetämisen jos minä jatkan vertussa käymistä.

Hallitus ei suostunut tapaamaan minua ennen päätöksentekoa, eikä suostunut alkamaan sovittelijaksi minun ja vetäjän välille. En tiedä ehtivätkö he edes lukea ennen kokousta minun sähköpostiani jossa kerroin oman versioni tapahtumista ja perustelut miksi minua ei tulisi kieltää käymästä vertussa.

Vastaus oli tällainen:
"Hei, toivottavasti ymmärrät, että toimimme omantyön ohessa vapaaehtoisena hallituksessa.
Meillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin puhaltaa peli poikki.
Teidän täytyy keskenään sopia asianne.
Nyt sovittiin kokouksessa, ettet voi osallistua asryhmään vetäjän työrauhan takia.
Meillä on tästä myös Autismiliiton kanta.
Me ei ryhdytä sovittelemaan teidän riitoja. Se ei kuulu hallitukselle."

Erottamisen syy oli epäasiallinen käytös vetäjää kohtaan (vaikka todisteita epäasiallisesta käytöksestä ei ole muutakuin vetäjän kokemukset).

Minä myönnän että voin olla hieman vaikea. Onko hallituksella kuitenkaan oikeutta kieltää vertussa käymistä vain siksi koska vetäjä on superherkkä ja hallituksella ei ole aikaa käsitellä asiaa kunnolla?

Mitä voin tehdä? Autismiliitto ei voinut auttaa (vaikka maksaakin kyseiselle yhdistykselle tukea) sillä liitolla ei ole vaikutusta hallituksen päätöksiin. Toivon saavani vain asiallista palautetta vinkkejä miten toimia, kiitos.

P.S. Tällä paikkakunnalla ei ole muuta aspergereille vertaistukea antavaa tahoa, ja minä haluaisin käydä juuri tuossa ryhmässä (syitä useita).

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eijuridinenongelma

      On.

      Hallituksen tehtävänä on "lain ja sääntöjen sekä yhdistyksen päätösten mukaisesti huolellisesti hoidettava yhdistyksen asioita".

      Jos olet sukset ristissä ryhmän vetäjän kanssa, ja hallitus on tienhaarassa kieltää sinua osallistumasta tiettyyn osaan (tai kaikkeen) yhdistyksen toimintaa, tai vaarantaa koko ryhmän toiminta vetäjän kieltäytyessä jatkamasta ryhmän vetämistä, niin yhdistyksen etu vaatii ensiksi mainittua.

      Erityisesti asia on näin siksi, että et ole yhdistyksen jäsen. Yhdistys on olemassa ensisijaisesti jäseniään varten ja jäsentensä kautta, ja on perin kummallista, että yhdistys yleensä ottaen jäsenmaksujensa tai muun varainhankintansa turvin tarjoaa samaa toimintaa jäsenille ja ei-jäsenille.

      Oma lukunsa on se, että vaikka juridisesti yhdistyksen päätösvaltaa käyttää jäsenkokous ja sen ja yhdistyksen sääntöjen asettamissa rajoissa hallitus, niin aktiivisilla ja "yhdistykselle arvokkailla" yksilöillä on aina vaihtelevantehoinen ns. "jompikumpi meistä lähtee"-kortin antama epämuodollinen valta. Sellaista se on yhdistysmaailmassa.

      Se, että kyseessä on jonkin kattojärjestön alainen jäsenjärjestö ei sinällään muuta asiaa. Voit toki ilmoittaa heille, mutta jos he eivät katso asian olevan minkään toimenpiteen arvoinen tässä "kattojärjestö-jäsenjärjestö"-suhteessa, niin sitten ei voi mitään.

      Myöskään sillä ei ole merkitystä, että paikkakunnalla ei ole muita yhdistyksiä. Suomessa on yhdistymisvapaus, ja voit vaikka perustaa oman yhdistyksesi.

      • ApuvaHelp

        Kiitos vastauksesta!

        Eli vaikka vertussa saa käydä myös ei-jäsenet, niin hallitus saa kieltää minulta niihin osallistumisen?

        Jos vain menen paikalle, niin saako he esimerkiksi soittaa paikalle poliisin? Vai voivatko he tehdä mitään?


      • lakipuhuu
        ApuvaHelp kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Eli vaikka vertussa saa käydä myös ei-jäsenet, niin hallitus saa kieltää minulta niihin osallistumisen?

        Jos vain menen paikalle, niin saako he esimerkiksi soittaa paikalle poliisin? Vai voivatko he tehdä mitään?

        Yhdistyksen hallitus saa kieltää sinulta osallistumisen. Poliisi voidaan kutsua, jos aiheutat häiriötä osallistumalla kiellosta huolimatta. Poliisi poistaa sinut paikalta ja kehottaa pysymään poissa. Kiellon vastaisesta toiminnasta voidaan antaa niskoittelusta sakko.


      • Eijuridinenongelma
        ApuvaHelp kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Eli vaikka vertussa saa käydä myös ei-jäsenet, niin hallitus saa kieltää minulta niihin osallistumisen?

        Jos vain menen paikalle, niin saako he esimerkiksi soittaa paikalle poliisin? Vai voivatko he tehdä mitään?

        "Eli vaikka vertussa saa käydä myös ei-jäsenet, niin hallitus saa kieltää minulta niihin osallistumisen?"

        Kyllä. Se, että yhdistys tarjoaa toimintaansa myös ei-jäsenille on yhdistysoikeudellinen kummajaisuus, ja kaukana yhdistyslain ja yhdistysperinteen ydinalueelta, mutta ei sitä suoranaisesti missään kielletty ole. Herää vain kysymys, että kuka maksaisi yhdistyksen jäsenmaksun, jos ilman sitäkin saa osallistua yhdistyksen toimintaan.

        Mutta vielä vähemmän kuin yhdistyksen jäsenellä (jota sentään tulee edes jossain määrin kohdella tasavertaisesti muiden jäsenten kanssa) mitään oikeuksia on ei jäsenellä osallistua yhdistyksen toimintaan vastoin yhdistyksen tai sen asioita hoitamaan valitun päätöselimen tahtoa.

        "Jos vain menen paikalle, niin saako he esimerkiksi soittaa paikalle poliisin? Vai voivatko he tehdä mitään? "

        Kyllä, poliisi on se taho, joka auttaa oikeudettomasti paikalla olevan henkilön poistamisessa.

        Mutta ihan noin uteliaisuutta: jos vastaus olisi ollut jompaankumpaan kohtaan sinulle myönteinen, siis että joko hallitus ei voisi sinua kieltää, tai että heillä ei olisi tosiasiallisia keinoja estää sinua, niin olisitko mennyt paikalle "väkisin"? Entä kun se ainoa vetäjä olisi sitten lopettanut, niin mitä sitten olisit tehnyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe