Hei!
Lestadiolaisuushan on jakautunut moneen haaraan. Olen kyllä ymmärtänyt että vanhoillislestadiolaiset pitävät omaa liikettään oikeana tienä Taivaaseen, mutta pidetäänkö muita lestadiolaisia, esimerkiksi esikoislestadiolaisuutta tai rauhansanalaisuutta yhtään "parempina" vaihtoehtoina kuin esim. perus luterilaisuutta tai vaikkapa vapaakirkkoja? Tunnustetaanko heidät "veljiksi ja sisariksi Jeesuksessa Kristuksessa"? Saavatko he tervehtiä toisiaan Jumalan terveellä?
Mitä vanhoillislestadiolaiset ajattelevat muista lestadiolaisista?
24
118
Vastaukset
- HusPoisTäältä
Sori, kysymyksesi tuli väärälle palstalle. Tämä palsta ei ole ollut VL palsta enään 10 vuoteen.
Vieppä kysymyksesi tänne: https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kristinusko/lestadiolaisuus/vanhoillislestadiolaisuus - Jeesus.riittää
Tuo ensimmäinen vastaus kertoo lestadiolaisten rakkauden hyvin. Hus pois täältä! Kaikki lestadiolaishaarat ovat olevinaan yksin oikeassa, eivätkä halua olla toistensa kanssa missään tekemisissä. Päivät pitkät haukutaan toisia, kuten palstalta näkyy. Ei ole pahempaa, kuin "väärä" lestadiolaisuus. Jos on mahdollista, ole mahdollisimman vähän minkään suunnan tai lestan kanssa tekemisissä.
- PysynPois
Näin on!
- MeneMenojasiSinäkin
Mäntille ei taida selvitä, mitä tarkoittaa keskustelupalsta, jonka otsikko on vanhoillislestadiolaisuus.
Täällä keskustelevat muut lestadiolaisryhmät.
MIksi ihmisen pitää noin typeränä tulla tänne aukomaan päätään?- heheheh
Miksi sen teit?
- HyveePäivee
Täällä "keskustelevat" muut lestadiolaisryhmät...
- päiveepäPäivee
HyveePäivee kirjoitti:
Täällä "keskustelevat" muut lestadiolaisryhmät...
niih, myö jutustellaan lepposia
- Porukkaa
Uusi kerho ja vl on kutakuinkin ihan samaa
- eiköpä_näin_ole
En osaa vastata, mutta Esikoislestadiolainen pitää itseään paljon parempana kuin muutihmiset. Vanhoilliset ovat pohjasakkaa, pahempia kuin suruttomat. HUI KAUHISTUS, muistan kuusikymmenluvun puolivälistä, kun naapuriin muutti vanhoillislestadiolainen perhe, olin noin 12 -vuotias. Muistan sen hiljaisen tuomiohengen joka äidilläni oli saarnoista opittuna tuota väärää oppia vastaan. Itse en koskaan ole siihen pystynyt mukaan menemään, vaikka saarnaajat ovat sitä vuosikymmenet yrittäneet. Ja olin tuon perheen kanssa ystävä johonkin mittan asti. he myös olivat yksilöitä. J jotkut menossa yksin taivaaseen, ilman minua.
ESIKOISLESTADIOLAISUUS ei ole kenellekään tie taivaaseen. Joillekin parampaan elämää maan päällä se voi olla, harvoille sitäkään. Ajatelen ettei useimmille, koska mitään tivaspaikkaa laisuudella ei saavuta. - LihaTykkääTuomita
Esikoislestadiolaiset uskovat, että VAIN HEIDÄN ryhmäänsä kuuluvilla on asuvainen Pyhä Henki.
Nän se oikeasti on!!!
Sehän tässä on yksi hullutus ja väärä oppi, muiden pettävien ja horjuvien ihmisoppien keralla, että he ovat päättäneet olla Jumalan kolmannen persoonan yksityisomistajia.
Ikään kuin kaikkivaltias Jumala olisi ihmisten päätettävissä, missä hän on ja olisi ihmisten himojen ja halujen mukaan karsinoitavissa.
VL liikkeessä on monenlaisia ihmisiä kuten muissakin lestadiolaisryhmissä. Virallinen kanta on kuitenkin samankaltainen kun esikoislestadiolaisillakin, "van me pelastumme". Ts. Jumalan sanasta otetaan vain asiayhteydestään irroitettuja siivuja sieltä ja täältä, omaan korvasyyhyyn.
Mutta on joukossa mukaviakin ihmisiä. mm. Kummipoikammekin on avioitunut vanhoillislestadiolaisen kanssa.
Liha on heikko, onneksi ihmisten tehtäväksi ei ole annettu Luojansa, kaikkivaltiaan Jumalan valjastamista omiin lihallisiin tarpeisiinsa.
Mitä heikommilla oma luottamus ja suhde Kristuksen kautta Jumalaan on, ja mitä huonommin ihminen tuntee ja uskoo Jumalan sanaa, sen herkemmin nämä lihalliset voimat saavat valtaa ihmisessä.- jepsulleen
kai hyö sitten mukavia ovat, jos kummipoikakin jo avioituu heikäläisen kanssa
Jumala ei ole kaikkivaltias, vaan Jeesus. Lue Matt 28;17.
Kristus pitää vain löytää ennen Jumalaa, jos meinaa johonkin päästä.Kesitas kirjoitti:
Jumala ei ole kaikkivaltias, vaan Jeesus. Lue Matt 28;17.
Kristus pitää vain löytää ennen Jumalaa, jos meinaa johonkin päästä.Hyvä " Kesitas ", se paikka oli Matt. 28:18.
Mutta hyvä kun löysit tänne.
-
- AstuEsiinRaukka
Kuka tämä henkilö on, joka toistuvasti käyttää nimeäni nimettömien henkilöiden nimimerkeillä kirjoitetuissa viesteissä, - nimimerkin takaa?
- NimimerkeilläMennään
Toistuvasti pitää muistuttaa, että keskustelut käydään nimimerkeillä ihan siitä syystä, että keskustelut pysyvät viestien sisällössä. Nimimerkkien sotkeminen tunnettuihin henkilöihin joiden nimiä spekuloidaan julkisella nettipalstalla osoittaa kirjoittajan omaa avuttomuutta ja vihamielisyyttä. Ellei puheena olevista asioista kykene keskustelemaan, silloin on parasta pysyä kokonaan poissa. Toisen nimen käyttäminen tällaisissa tarkoituksissa, on rikollista puuhaa.
"Nimimerkeillä mennään "
-
Toi peukku meni väärin vahingossa !
Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä.
- PysytäänAsiassa
Avaajalle on jo tehty selväksi, että vanhoillislestadiolaisille osoitetut kysymykset tehdään heidän omalla palstallaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kristinusko/lestadiolaisuus/vanhoillislestadiolaisuus - eihyvänenaika
Minä en taida oikein välittää sellaisesta taivaasta johon tulee tämä sama riitelevä' ja räyskyttävä porukka, toivotaan ainakin heill sielläkin omaa osastoa, monella väliseinällä varustettuna.
- teuta011
" ei hyvänen aika "
-
Minä' taas menen kaikkien Jeesukseen
uskovien kanssa samaan taivaaseen.
- - RukoileParannuksenArmoa
Tallasit Jeesuksen veren pilkaten maahan, koska se ei sinulle kelvannut. Samoin kieltäydyit syömästä Jeesuksen ruumista. Taivaaseen sinulla ei ole toivoa, ellei mainitsemistani synneistä parannusta tule.
Tämän voit todeta ihan omasta Raamatustasi, Jeesuksen sanomana. - heräähuononäköinen
RukoileParannuksenArmoa kirjoitti:
Tallasit Jeesuksen veren pilkaten maahan, koska se ei sinulle kelvannut. Samoin kieltäydyit syömästä Jeesuksen ruumista. Taivaaseen sinulla ei ole toivoa, ellei mainitsemistani synneistä parannusta tule.
Tämän voit todeta ihan omasta Raamatustasi, Jeesuksen sanomana.Rukoile sinäkin itsellesi tervettä järkeä rehellisyyttä ja Raamatun ymmärrystä, noilla jo typerät kommenttisi ainakin puolittuvat.
olen saattanut olla vähän laajemmilla Jumalan työsaroilla kuin edellinen tallaajapuhuja sieltä jostain kolosta. - RukoileParannuksenArmoa
heräähuononäköinen kirjoitti:
Rukoile sinäkin itsellesi tervettä järkeä rehellisyyttä ja Raamatun ymmärrystä, noilla jo typerät kommenttisi ainakin puolittuvat.
olen saattanut olla vähän laajemmilla Jumalan työsaroilla kuin edellinen tallaajapuhuja sieltä jostain kolosta.Ei auta sinun jauhamisesi mitään vaikka maapallon kiertäsit valehtelemassa. Taivasta et ole näkevä, ellei herätystä omanvanhurskauden synnistä tule, eivätkä pelastukselle välttämättömät Jeesuksen ruumis ja veri ala maistumaan sinulle.
Tuohan juuri todistaa epäuskosi, kun Jeesuksen veri ja ruumis Herran Pyhä Ehtoollinen puuttuvat elämästäsi. Eihän ehtoollipöydästä epäuskoinen mitään saa, vain leivän ja viinin.
- epäilykset_suuret
Vanhoilliset ovat ajatellen esikoislestadiolaisista aina vähän niin kuin säälien. Esikoislestadiolaisilla on ollut enemmä vihaa. Se on outoa, koska nyt 2016 "esiseuraan" lähteneillä ei ole vihaa, vaan viha on esikislestadiolaisilla.
On aivan varma, että vain 15 lähetysmisestä ja heitä uskovat pääsisivät TAAIVAAN VALTAKUNTAAN." Epäilykset suuret "
-
Ei ihmiseen uskova pelastu, vain Herraan Jeesukseen
uskova pelastuu, nyt ja aina.
-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1197591- 545698
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa723199Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72753Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101648Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081533Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2521141Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3311139Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321031