Kuvia ilmaiseksi

Eijummarra

Mistä on syntynyt käsitys että valokuvajat kuvaavat ihmisiä ilmaseksi!

51

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvata-ei-ilman-lupaa

      Jos minusta ja/tai seurueestani ottaa joku kuvan, niin kuvanottaja joko maksaa, tai itkee ja maksaa. Pari kertaa olen joutunut ottamaan muistikortin kamerasta mukaani ja tuhoamaan sen. Pitäisi jo järjen sanoa, ettei ihmisiä saa ilman lupaa kuvata.

      • Nikon_kamera

        Pitäisi jo järjen sanoa että julkisella paikalla (kuten esimerkiksi ravintolassa!) saa kuvata ihan mitä lystää.


      • IchBinNichtEinRobot

        Mun järki ei kyllä nyt leikkaa, pakko sanoa.

        Eli jos otat kuvan esim. kaupungilla, vaikka jostain patsaasta, on kysyttävä lupa kaikilta ihmisiltä jotka siinä kuvassa on? Tai odotettava että paikka tyhjenee ihmisistä ja ottaa vasta sitten kuva?

        Huh, taidan ollakin suurrikollinen!


      • käyttötarkoituksesi
        IchBinNichtEinRobot kirjoitti:

        Mun järki ei kyllä nyt leikkaa, pakko sanoa.

        Eli jos otat kuvan esim. kaupungilla, vaikka jostain patsaasta, on kysyttävä lupa kaikilta ihmisiltä jotka siinä kuvassa on? Tai odotettava että paikka tyhjenee ihmisistä ja ottaa vasta sitten kuva?

        Huh, taidan ollakin suurrikollinen!

        Sinäkö se olit joka otit minusta kuvan astuessani ulos seksikaupasta? Mihin ajattelit kuvaa käyttää?


      • Luupaa_ja_ei
        IchBinNichtEinRobot kirjoitti:

        Mun järki ei kyllä nyt leikkaa, pakko sanoa.

        Eli jos otat kuvan esim. kaupungilla, vaikka jostain patsaasta, on kysyttävä lupa kaikilta ihmisiltä jotka siinä kuvassa on? Tai odotettava että paikka tyhjenee ihmisistä ja ottaa vasta sitten kuva?

        Huh, taidan ollakin suurrikollinen!

        Kuvan voit ottaa aivan vapaasti. Voit kotona katsella kuvaa mutta et voi julkaita sitä ilman kuvassa olevien (koskee ihmisiä jotka voi tunnistaa kuvasta) lupaa, alaikäisten kohdalla pitää olla vanhempien lupa. Esim. insta ja face on julkaisua, myös suljetut ryhmät.

        Itse patsaan kuvaaminen on sallittua julkisella paikalla, mutta kuvan käyttöoikeutta rajoittaa tekijänoikeudet.


      • IchBinNichtEinRobot
        Luupaa_ja_ei kirjoitti:

        Kuvan voit ottaa aivan vapaasti. Voit kotona katsella kuvaa mutta et voi julkaita sitä ilman kuvassa olevien (koskee ihmisiä jotka voi tunnistaa kuvasta) lupaa, alaikäisten kohdalla pitää olla vanhempien lupa. Esim. insta ja face on julkaisua, myös suljetut ryhmät.

        Itse patsaan kuvaaminen on sallittua julkisella paikalla, mutta kuvan käyttöoikeutta rajoittaa tekijänoikeudet.

        Oletko varma että homma menee noin. Jos guuglaa sanalla "festarit" ja katsoo kuvatuloksia on siellä monta kuvaa jossa on tunnistettavia ihmisiä. Onko massatapahtumisen kvuaaminen siis lähtökohtaisesti (käytännössä) laitonta, koska lupaahan kaikilta on hyvin vaikea saada?

        Toisaalta paparazzi kuvaajat lähtökohtaisesti kuvaavat ilman kuvattavan lupaa, mutta eivät joudu siitä ongelmiin.

        En tiedä mutta vähän epäilen että tulkintasi on liian jyrkkä?


      • NtiNäsä

        "Jos minusta ja/tai seurueestani ottaa joku kuvan, niin kuvanottaja joko maksaa, tai itkee ja maksaa. Pari kertaa olen joutunut ottamaan muistikortin kamerasta mukaani ja tuhoamaan sen. "

        Sinulla ei taida olla paljon kavereita kun noin törkeästi seuruettasi kohtelet :-)


    • rahastustaon

      vai pitäisi kuvienräpsimisestä vielä maksaakin, ihan kuka tahansahan noita voi ottaa, välineet on kaikilla, joilla on älylaite, ei tarvi päteä tonnien järkkäriturhakkeilla.

      • Väitän, että monet ottamistani kuvista olisivat jääneet ottamatta ilman järkkäriturhaketta.

        Jos oikein haluat kuvata etkä vain räpsi niin suosittelen hyvää järkkäriä muutamalla lasilla varustettuna.

        Täyskennoiseen kannattaa valita esim 15 - 300 mm ja on jo aika vahvoilla mutta jos tirppoihin innostuu niin 600 mm tai yli on suotavaa olla repussa.


    • khhgdf

      Internetin ja digitaalisuuden syy. "Eihän kuvaaminen maksa mitään".

    • Häpeäkokoalalle

      Katseet voi kääntää Facebookkiin ja sielä riehuviin ilmaiskuvaajiin.

    • VanhaPervoJaHyväKamera

      Tunnustan...

      Olen kuvannut moniaita herttaisia ja sieviä tyttölapsia ja nuoria naisia ilmaiSeksi.

      Harmi, ettei tänne voi laittaa kuvia malliksi.

    • MuttaMuttaKun

      Valokuvaajathan jopa maksavat malleille jotta saavat kuvata heitä.

      • Modell

        Työ se on mallinkin työ. Ammattikuvauksessa asiakas maksaa kulut. Omissa projekteissa se kenen projekti on. Jos malli haluaa kuvia, niin hän maksaa. Jos kuvaaja haluaa kuvata, niin hän maksaa. Jos ollaan ihan harrestehommissa niin kukaan ei maksa kenellekkään.


      • markkinatalousedellä

        Markkinataloudellinen lähtökohta on, että malli on valokuvaajan asiakas siinä missä kuka tahansa kuluttaja. Kuvaajalla on kuitenkin suurimmat kulut kannettavana. Tilaustyössä asiakas maksaa mallin palkkion. Tfc, tfcd jne. malleja ei alalla vallitsevan tavan mukaan oteta kaupallisiin juttuihin, ne pyöriköön niissä harrastaja "prokkiksissa"


    • lisäätyöttömiä

      Ennen kuin asiaa lyödään lekkeriksi, on hyvä huomata muutama asia.

      Suomessa on iso ja valitettavasti kasvava joukko ihmisiä ja etenkin nuoria jotka haluaa elättää itsenä sekä perheensä valokuvaustyöllä. Moni joutuu kuitenkin etsimään rinnalle toisen työn, jotta voi toteuttaa osaamistaan ja haaveammattiaan.
      Ilmaiskuvaus on hyvin ikävä ja valitettava ilmiö, tiedän että se on osin globaali, mutta onko siitä pakko tehdä leikin asia. Ala on muutenkin herkkä ja paljon tunteita herättävä.

      • Maisakaisa

        Upeaa kun otit asian esille. Harva edes ymmärtää kuinka iso tämä ongelma on. Tästä pitäisi mediassa puhua laajemmalti, koska alan työllistävä vaikutus on maamme mittapuussa Hyvin suuri.

        Moni haluaisi olla valokuvaaja ja sinne moni pyrkii yrityksen ja erehdyksen kautta ja mikä siinä on parempi kuin vongata facesta joku tyttörukka keikistelemäänn uuden hienon kameran eteen joka tekee onnistuneen valotuksen antaen samalla valtavan onnistumisen tunteen. Joka kerta kun teet näin teet yhden työttömän valokuvaajan.


      • raisamaisa

        Kyllä markkinatalouden säännöt ratkaisee tämänkin asian. Ei riitä että haluaa kuvaajaksi. Jos kysyntä ja tarjonta ei kohtaa niin kenen vika? Pitäisikö yhteiskunnan tukea esim verovaroin?


    • aaaggggaaaa

      Jaa'a, tiedä mistä mahtaa sitten johtua. Mutta jos olet tulossa kylään, ota kamera mukaan, meidän Minttu-Maariasta pitäisi ottaa söpöjä vauvakuvia.

      • Esitävastakysymys

        Vastaan näihin samoin kuin juristit: mitäpä jos varataan sille oma aika ja perehdytään asiaan ajan kanssa.


    • Mehumaija

      Ihmisillä on hyvin erikoisia käsityksiä valokuvaamisesta ja valokuvaustyöstä. Niitä vaan pitää jaksaa oikoa.

    • pro_pro

      Eiköhän suurin ongelma ole harrastajat jotka leikkivät ammattilaisia ja kuvaavat huonolaatuisia kuvia puoli-ilmaiseksi. Nämä hinnanpolkijat vääristävät kilpailua ja syövät oikeiden kuvaajien leipää.

    • Ilmankorvausta

      Ai jaa, kun siks ne on piilosilla pönttöön.

    • Artsit

      Ly numerosta tunnistaa ammattilaisen.

    • Valitettavasti

      Kaikki alko mennä perseelleen kun digikamera keksittiin. Nykyään melkein millä tahansa rimpulalla saa ns. ammattilaatua, teknisesti. Kuvaus on paljon muutakin ja siihen ei monen ymmärrys riitä. Ei asiakkaan eikä kuvaajan.

    • OnpasKatkeraa

      Jos kuvaus ei elätä, ei ole ilmaisukykyä.
      Eikä markkinointitaitoa.

      Älä parjaa harrastelijaa, hän vain harrastaa. Ja hänellä on siihen täysi oikeus. Ja myös oikeus myydä harrastuksensa tuotoksia ihan itse valitsemaansa hintaan.

      Jos olet ammattilainen, niin tee sitten työsi niin hyvin että saat siitä riittävän hinnan.
      Jos et siihen kykene, niin lopeta kuvaaminen.
      Mutta älä valita, sillä syyllisen omaan tilanteeseesi näet kun katsot peiliin.

    • auringonlaskuja

      Mistä on syntynyt käsitys että valokuvajat kuvaavat selfieitä ilmaseksi!
      Mistä on syntynyt käsitys että valokuvajat kuvaavat eläimiä ilmaseksi!
      Mistä on syntynyt käsitys että valokuvajat kuvaavat maisemia ilmaseksi!
      Mistä on syntynyt käsitys että valokuvajat kuvaavat arkkitehtuuria ilmaseksi!
      Mistä on syntynyt käsitys että valokuvajat kuvaavat auringonlaskuja ilmaseksi!

    • alanromahdus

      Harva edes ymmärtää miten paljon pahaa ilmaiskuvaajat on alalle aiheuttaneet.

    • kylänäinojämpti

      Siinä on sitä kunnon kahden hengen talkoohenkeä, kun toinen kuvaa ja toinen on mallina ja kumpikaan ei halua maksaa eikä ottaa rahaa.

    • kuvaajat-maksamaan

      Todellakin. On tullut aika pistää räpsijät maksamaan jokainen otoksensa.

    • outoakäytöstä

      Todella omituista, että eräät tekevät asiasta huumoria kun joukko ihmisiä painii selviytymisen rajoilla.

      • Näin_on

        Koskee kaikkia ammatteja että voi olla vain tietty määrä tekijöitä. Digi on vähentänyt kuvaamisen arvostamista ja ymmärrystä molemmin puolin. Pelkkä kamera ei tee kuvaa eikä kuvaajaa. Ja mitä huumoriin tulee, niin sitä kyllä maailmaan mahtuu kun pysytään hyvän maun rajoissa.


    • YLEistä

      "Mistä on syntynyt käsitys että valokuvajat kuvaavat ihmisiä ilmaseksi!"

      Ilmaiskuvaajat kuvaavat ilmaiseksi.
      Näitä ovat esim he jotka laittavat kuvansa esim YLE:n lähetä uutiskuva juttuihin ilmaiseksi.

    • eijummarra

      Viihdytin itseäni pitkästä aikaan lukemalla Facen tirkistelijäryhmiä.
      Omituisin tarina minkä löysin, oli erään nuoren herran hehkutus uudesta hienosta studiosta. Käsittääkseni hän haluaa kaupallisia tilauksia jolla elättää itsenä, mutta kuitenkin hän tarjoilee neidoille ilmaisia kuvauksia?!?!?!
      Eikö kouluissa enää opeteta talousmatematiikkaa?

      • VääräNimitys

        Ei sitä sanota matematiikaksi.
        Sitä sanotaan erotiikaksi.


    • Senytvaanontyhmää

      Mitä miettii ”valokuvaaja” joka kuvaa ilmaiseksi misukoita? Lehdet tavan mukaan pöllii luvatta kuvat ja lisää myyntiään, misukka saa tykkäyksiä ja pikku sponssi juttuja. Mitä kuvaaja saa jolle keräänty kaikki kustannukset?
      Eli tää vanha kuvia, kuvaaja luulee saavansa mainetta ja muut kerää rahat :-)

    • Tsuumikosh

      Minä olen ratkaissut tämän ongelman niin, etten kuvaa ihmisiä. Jos joku tarjoaisi minulle kaksi laillista vaihtoehtoa joista olisi pakko valita, luultavasti valitsisin paljon mieluummin jälkimmäisen:
      a) otatko miljoona euroa palkkioksi, että suostuisit ottamaan kuvaa ihmisestä, vai
      b) otatko vitosen palkkioksi, että ammut ihmiselle kuulan päähän.

      Valitettavasti tuo jälkimmäinen ei ole vielä laillista toistaiseksi.

      • magnum_44

        C) ammun kuvaajaa joka kuvaa minua ihan ilmaiseksi


      • Tsuumikosh
        magnum_44 kirjoitti:

        C) ammun kuvaajaa joka kuvaa minua ihan ilmaiseksi

        Näinkö saatiin provosoitua keskustelun häirikkö/uhoaja tekemään laiton uhkaus, josta häntä voi nyt syytellä kuka tahansa, joka harrastaa kuvaamista julkisilla paikoilla. Onko äskeisen magnum44-viestin esittäjä sama kuin yllä:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15529084/kuvia-ilmaiseksi#comment-96279233

        Ihmiset monet luulevat olevansa erinomaisia sääntöjen ymmärtäjiä, vaikka eivät oikeasti niistä tietäisikään, eivätkä lukisi edes. Muistui mieleen pari tapausta. Kuljin joskus Helsingissä. Sihtasin jotain kaupunkimaisemaa laajan risteysalueen yli. Oli silloin vielä filmille kuvaamisen aikaa, 1990-lukua. Kuva-alueelle osui kävelemään, kuin sisälle kuvaruutuun, jokin puliukon/spurgun näköinen tyyppi, ja toinenkin hänen kanssaan. Minä en edes ollut mitään kuvaa ottamassa. Vaan sihtailin kameran läpi, saisiko tuosta jotain maisemakuvan näköistä. Mutta äijä innostui esittämään, että hänelle pitää maksaa, tai antaa hänelle filmi, tms. Se oli hänen oikeustajuansa, tai hänen käsityksensä asioista. Tilanne meni muistaakseni ohi kuitenkin sillä, kun järkeilin, ettei hänellä ole oikeutta ryöstää minulta filmiä. En viitsinyt sanoa, ettei minua kiinnosta kuvata tuollaisia rähjäisen apinan näköisiä tyyppejä, jotka taitavat olla pienessä sievässä kaiken muun rähjän lisäksi. Ja tahallaan hyppelemässä eteen, kuin luulisivat sillä esityksellä jotain tienaavansa. Suomalaiset muka vaatimattomia ja hiljaisia?

        Toinen tapaus oli viime vuonna Kamera-lehdessä. Jossain oli kaupunkimaisemia kuvaamassa joku, jonka nimeä en nyt muista. Matkan varrella päiväkodin hoitajatädit alkoivat intoilla: pedofiili! Touhukkaat tädit olivat ilmeisesti vieneet "asiaa" poliisille asti. Joka alkoi sitten neuvoa tätejä myöhemmin: antakaa toki kuvaajan tehdä töitään rauhassa.

        Yläpuolella esitin tuota järkeilyä, että laillinen ampumisen oikeus saattaisi joskus syntyä. Tällainen on laissa esim. itsepuolustuksen oikeus. Laittomasta uhkauksesta on Rikoslaissa luku 25 pykälä 7.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

        Mutta yllä mainittu ravintolassa kuvaamisen tilanne lienee hankala sikäli, että luokitellaanko ravintola yksityisalueeksi, jonka omistajalla on oikeus määritellä, salliiko kuvaamista. Toisaalta yhden rikos ei ehkä salli rikoksentekemistä toiselle. Esim. ryöstellä muistikortteja ja tuhota. Vai perustuuko tuo ajattelu siihen, että kortti oli väärän teon välineenä, ja jokamiehenoikeudella estetään väärin tekeminen jatkossa - kortin tuhoamisella. Hankala homma, jos kortilla oli muutakin, ehkä jotain asiallista tai tärkeää. En silti väitä, että itse olisin kaikenlaisen paparazzi-touhuilun puolella. Ei ole harrastuksenani kuvata ihmisiä. Mielipiteeni muistuttaa erään Linkolan ajatuksia: ihmiset ovat kuin maapallon syöpä, kuin haittaeläiminä tuhoamassa tätä planeettaa.


      • Nikon_kamera

        Nykyisen lainsäädännön mukaan ravintola on julkinen paikka, koska sinne on vapaa pääsy kaikille. Sama kuin ostoskeskukset ja yksittäiset kauppaliikkeet myös.

        Eri asia on se, minkälainen mekkala saattaa nousta jos välttämättä haluaa ravintolassa valokuvata mitä sattuu. Laitonta se ei kuitenkaan ole.


      • Tsuumikosh
        Nikon_kamera kirjoitti:

        Nykyisen lainsäädännön mukaan ravintola on julkinen paikka, koska sinne on vapaa pääsy kaikille. Sama kuin ostoskeskukset ja yksittäiset kauppaliikkeet myös.

        Eri asia on se, minkälainen mekkala saattaa nousta jos välttämättä haluaa ravintolassa valokuvata mitä sattuu. Laitonta se ei kuitenkaan ole.

        Mieluusti tahtoisin uskoa sinua. Mutta en ole nähnyt tuollaisia lakipykäliä vielä.


    • ilmaseksi

      Mistä tulee se, että joistakin valokuvista maksetaan miljoonia?
      Onko sekin digikuva-harrastelijoiden syytä?

      • Tsuumikosh

        "Mistä tulee se, että joistakin valokuvista maksetaan miljoonia?"

        Samaa olen ihmetellyt huutokaupoista, joissa on myyty jotain julkkisten tavaroita miljoonilla. En nyt muista yksityiskohtia, olivatko Marilynin rintaliivit, tai Elviksen mokkanahkakengät, mutta jotain vastaavantyyppistä. Jollekin väärentäjälle saattaisi olla suuri bisnes keksiä myydä vaikka "Marilynin kengät" tai muuta sellaista, ettei väitettä voi todistaa vääräksi: olivatko nämä todella hänen kenkänsä vai ei. Uskonnon alalla on palvottu ties mitä käärinliinoja. Liittyykö tämä sellaiseen vallanhimoon, että luullaan hallitsevansa todellisuutta omistamalla palanen jostakin arvokkaasta. Kuin taikausko, että minulle tulee valtava menestys, jos saan ostettu palasen Elviksen vaatetuksesta. Eikö tällainen taikausko toisaalta halvenna itse asiaa tai henkilöä - jos väitetään että Elviksen menestys olisi ollut seurausta jostakin tohveleista tai hammasharjasta. Tai onko niihin tavaroihin siirtynyt voimaa, karismaa käyttäjästä... Tällaisiin uskomuksiinko nuo miljoonahuutokaupat perustuvat?


      • ilmaseksi
        Tsuumikosh kirjoitti:

        "Mistä tulee se, että joistakin valokuvista maksetaan miljoonia?"

        Samaa olen ihmetellyt huutokaupoista, joissa on myyty jotain julkkisten tavaroita miljoonilla. En nyt muista yksityiskohtia, olivatko Marilynin rintaliivit, tai Elviksen mokkanahkakengät, mutta jotain vastaavantyyppistä. Jollekin väärentäjälle saattaisi olla suuri bisnes keksiä myydä vaikka "Marilynin kengät" tai muuta sellaista, ettei väitettä voi todistaa vääräksi: olivatko nämä todella hänen kenkänsä vai ei. Uskonnon alalla on palvottu ties mitä käärinliinoja. Liittyykö tämä sellaiseen vallanhimoon, että luullaan hallitsevansa todellisuutta omistamalla palanen jostakin arvokkaasta. Kuin taikausko, että minulle tulee valtava menestys, jos saan ostettu palasen Elviksen vaatetuksesta. Eikö tällainen taikausko toisaalta halvenna itse asiaa tai henkilöä - jos väitetään että Elviksen menestys olisi ollut seurausta jostakin tohveleista tai hammasharjasta. Tai onko niihin tavaroihin siirtynyt voimaa, karismaa käyttäjästä... Tällaisiin uskomuksiinko nuo miljoonahuutokaupat perustuvat?

        25 kalleinta valokuvaa:
        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_photographs
        Kovin halpoja maalauksiin verrattuna, liekö ilmaiseksi kuvaavat digiharrastajat pilanneet hinnat?
        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_paintings
        yhden maalauksen hinnalla saa n. sata kalleinta valokuvaa


      • Tsuumikosh

    • Saltpeter

      Ei ne mitään valonkantajia olekaan. Varkautta ja petosta on ollut aina.

    • Vammavoikatketa

      Epäjumalien kannattajat pitävät kohdetta ikuisena omaisuutenaan, kuten intiaanit, joiden sielu liimattiin otoksiin?

      • Tsuumikosh

    • syntynytkin

      Mistä on syntynyt käsitys että valokuvaajat kuvaavat karhuja ja susia ilmaseksi?

      • Ettänäin

        Ja sit ne ihmettelee kun kukaan ei arvosta heidän kuvia saata osta kirjoja.


    • IlmaiskuvaaEspoossa

      Olen kuvannut yli 30 häät viimeisen 5 vuoden aikana, ilmaiseksi ja ilman onnistumisenvelvollisuutta. Useampi kerta kun on ollut tilattu ammattikuvaajakin samassa tilaisuudessa, on hääpari hylännyt heidän kuvansa koska minun on ollut paljon inhimillisempää kuvaa. Kerran ammattivalokuvaaja lupasi tavat oikeudessa, onneksi tuli järkiinsä ja hiljeni.

      Olen kuvannut paljon muutakin ja toistasataa passikuvaa, myös ilmaiseksi.

      Ensiksi aloitin aivan opettelumielessä, kun ei kiinnostanut turhat koekuvaukset, sitte opin ja kuvaus on niin kivaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe