Se on sitten talvi

2lesken

Se on sitten oikein talvi kun lunta sataa reippaanpuoleisesti.

Lapset ja koirat tykkää.

Mutta aikuiset ovat ihan helisemässä.
Autot, junat, lentsikat eivät toimi.
Suositellaan etäpäivää ja kotona olemista.

Mitenkähän tuo suositus käy terveydenhoito- ja kaupan alalle.

Asun maalla ja nyt on jo pihaa aurattu, samoin kylämme päätietä.

Bussit kulkevat ja lähden palvelukotiin omaistani hakemaan.

Taxilla huristellaan kauppakeskukseen.

Ei väliä lumentulolla, kun auraajat ja kuskit hoitavat homman.

Juomme kahvilassa makoisat iltapäiväkahvit ja seuraamme liittyy toisenkin palvelutalon asukas, omaiseni.

Halusin tällä kertoa, että kyllä kaupunki toimii, vaikka taivaalta tulisi ämmiä äkeet selässä.

Se on asennekysymys.

10

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajotaidottomialiikaa

      Vähänkään enemmän lunta, niin liikenne on kaoksessa. Kun ei osata ajaa oikein kaistoilla kesällä, niin ei osata talvellakaan. Nyt talvella ajourat menevät missä sattuu ja usein ihan kaistamaalausten päältä tai jopa toisen kaistan puolella.

      • Tosta ihan samaa mieltä. 40 km:n työmatkasta liki puolet mutkaista tietä metsän keskellä, jolloin mutkan taakse ei edes näe mahdollista vastaantulijaa. Kaikkiin ulkokaarteisiin ajettu urat vastaantulijoiden puolelle. Toiset vielä pokkana tulee niissä urissa vastaan, jolloin tila käy vähiin. Pahin ongelma talviliikenteessä.
        Itse mieluummin vähän hiljennän mutkaan ja teen uutta jälkeä oikeaan kohtaan tiessä. Eihän se yksi kerta mitään vaikuta, mutta ihan periaatteesta.


    • henrjii

      vielä kun tuuli puhaltelisi kunnolla, niin olisi normaali akkojen ilma

    • Pakkasäijä

      Oli asenne kovilla -22 asteen pakkasessa työhommissa. Nuorenpana se ei niin paljon vaivannut mutta nyt vanhuuden kynnyksellä nuha tulee jo pelkästä ajatuksesta joutua -22 pakkaseen

      • ex.urakoitsija

        Asenne kovilla tai ei, mutta ei nuorempana pieni pakkanen haitannut.. Muistan talven, taisi olla 1986-87, kun pakkasta oli yhtäjaksoisesti yli 30 astetta parin kuukauden ajan.
        Minulla oli aivan uusi pakettiauto ilman moottorilämmitintä. Aine se käynnistyi, mutta kyllä äänekkäästi valitti.
        Asukkaat olivat juuri muuttaneet uuteen rivitaloon, mutta pihatyöt olivat vielä kesken. Tiukasti vaativat autolämmitystolpat heti kuntoon. Kaverin kanssa lähdimme niitä asentamaan, lämpöhaalarit yllä ja karvalakit päässä, mutta kytkennät tehtiin paljain käsin. Veri kiersi sormissa niin, että kädet olivat aivan kuumia.
        Illalla oli niin hyvää olla, etten heti halunnut mennä sisälle, vaan rupesin pihallani lumitöihin.


    • Talvi-ihminen

      Jeee ... Iiihanaa; oikea luminen pakkastalvi. Ja minä olen aikuinen, joskus vieläkin hieman lapsenmielinen, valitettavasti en enää niiin usein ...

    • pirremiinapas

      Ja kunnon talvionkin, puhtaan valkoista lunta , voiko parempaa olla.

    • Kolikon-parempi-puoli

      Muutin maalle.
      Sain korvikkeeksi lumitöitä sekä asunnolla että mökillä.
      Nyt kun pohjatyöt on tehty, jatko sujuu manuaalisestikin kolalla, lapiolla ja työnnettävällä lingolla.
      Terveys kiittää.
      Ison kaupungin huoltoyhtiöiden varassa terveyteni olisi mennyt, ikkunan ääressä ulos tuijottaen.
      Toki minulla aika ei käy pitkäksi missään. Lorvi on tuntematon tauti.

      • Bengalitikku

        Voisiko kehittää akullisen sähkökolan isompia alueita auraavalle?
        Vrt varrelliset pölynimurit.

        Voi, että oli upea päivä. Juuri sopivat asteet: raikasta ilmaa, jota olisi voinut juoda. Hassua, että pakkasasteet ovat lämpötila-nimikkeen alla. Kylmätilalla käsitetään muuta.

        Valokuvaajille oiva päivä.


    • Juu-u on se. Piti lähteä iltapäivällä kauppaan, vaan ei mitään elonmerkkiä autosta löytynyt.
      Akku vissiin tyhä, luultavasti muutenkin akku romu.
      Täytyy latailla huomenna ja käydä tuossa korjaamolla maanantaina mittauttamassa meneekö uusiksi.
      Tähän aikaan vuodesta, kun ei muuta ajoa paljon ole, kuin tuin kaupoissa käynti, ei siinä edes lataudu.
      Täällä on mukavat talviset ilmat ollut koko ajan, vaikka lumella ja myrskyllä uhattu, vain vähän lunta tullut viime päivinä. Muuten sitä on ihan tarpeeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe