Paljonko kveenejä on?

paljonko

Paljonko suomen tai kveeninkielisiä kveenejä asustelee Ruijassa? Entä kuinka monta kveeninkielistä peruskoulua on olemassa, jossa lapset oppisivat kveenin/suomen kieltä?

8

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedoksi

      Norja lopetti poliittisista syistä 1930-luvulla väestön kielen rekisteröimisen. Sen tarkoituksena oli helpottaa norjalaistamaisprosessia.

      Kyseessä oli poliittinen päätös. Kaikkea muuta voidaan Norjan tilastoihin kerätä mutta kansalaisten kieli on poliittisesti tulenarka asia. (Sama tilanne on Ruotsissa)

      Kun "eivät ole olemassa eivät voi vaatia palveluitakaan."

      Norja kumosi kiellon puhua suomea kouluissa vasta v. 1970. Ruotsi v. 1958 ja siksi kai Ruotsia kutsutaan vapaamielisemmäksi;)

      Kveenejä arvellaan eri lähteiden mukaan olevan muutama tuhat,jotka puhuvat siis kveeniä.
      Sitten on kveenitaustaiset,joita on kymmeniä tuhansia. Pohjois-Norjan puhelinluetteloista löytyy paljon suomalaisperäisiä nimiä,vaikka Norja vaati aikoinaan nimien norjalaistamista.
      Esim. kalastuslaivan omistajaksi ei päässyt ellei ottanut norjalaista sukunimeä. Sama koski saamelaisia ns. merisaamelaisia.

      Ns. norjalaiset hylkeenpyytäjät ovat usein oikeesti merisaamelaisia,joilla on norjalaiset nimet em. vaatimuksen vuoksi.

      ps. Törmäsin usalaiseen naishenkilöön joka teki sukututkimusta suvustaan. Oli luullut sukunsa olevan norjalaisia koska olivat Norjasta.
      Paljastuikin,että kveenejä.

      Monelle muullekin "skandinaavisen" taustan omaavalle amerikkalaiselle on valjennut sukua tutkiessaan,että suku onkin saamelaista tai kveenejä taustoiltaan.

      Ruotsalaisia juuria etsiville amerikkalaisille on käynyt usein samoin;)

      • fdhgdh

        taitavatkin olla aikamoisia kusipäitä kuten ruotslaisetkin. enpä taida enää sinne rahojani viedä.


      • vakavanha

        Kveenit on ikivanha vähemmistö Norjassa, joka on saanut täydennystä Suomesta tasasin väliajoin.

        Kveenit on oikeastaan vähemmistö joka on kaikkien pohjoismaiden yksi alkuperäisväestöistä, oikeastaan tämä vähemmistö on säilynyt huonoimmin Suomessa.
        Suomi on ainoa pohjoismaa jossa ei pystytä enää osoittamaan yhtään kveeniä, eli "pohjanmiestä" tai kainua niinkuin se Suomeksi ehkä kuuluu.
        Jos ei sitten pohjois-suomalaisia lasketa yleisesti kainulaisiksi tai kveeneiksi.


      • niimpä
        vakavanha kirjoitti:

        Kveenit on ikivanha vähemmistö Norjassa, joka on saanut täydennystä Suomesta tasasin väliajoin.

        Kveenit on oikeastaan vähemmistö joka on kaikkien pohjoismaiden yksi alkuperäisväestöistä, oikeastaan tämä vähemmistö on säilynyt huonoimmin Suomessa.
        Suomi on ainoa pohjoismaa jossa ei pystytä enää osoittamaan yhtään kveeniä, eli "pohjanmiestä" tai kainua niinkuin se Suomeksi ehkä kuuluu.
        Jos ei sitten pohjois-suomalaisia lasketa yleisesti kainulaisiksi tai kveeneiksi.

        Niin kveenithän ovat pohjanmiehiä, jotka puhuvat niin että h-ta tungetaan joka paik(h)aan.


      • Peikko
        niimpä kirjoitti:

        Niin kveenithän ovat pohjanmiehiä, jotka puhuvat niin että h-ta tungetaan joka paik(h)aan.

        No nythän meillä on kveenejä joka lähtöön! Nämä (h)-ihmiset ei olekkaan vielä osanneet alkaa vaatia mitään perusoikeuksia, onneksi.


      • kallu
        fdhgdh kirjoitti:

        taitavatkin olla aikamoisia kusipäitä kuten ruotslaisetkin. enpä taida enää sinne rahojani viedä.

        Nyt se selvisi miksi norjalaiset ovat aina painamassa meidän hiihtäjiä ja mäkihyppääjiä! Jatkavat norjalaista perinnettä.


      • no mie
        fdhgdh kirjoitti:

        taitavatkin olla aikamoisia kusipäitä kuten ruotslaisetkin. enpä taida enää sinne rahojani viedä.

        Joo ja myös Suomi boikottiin kusipäisestä saamelaisten kohtelusta!!


      • sdfsf
        no mie kirjoitti:

        Joo ja myös Suomi boikottiin kusipäisestä saamelaisten kohtelusta!!

        Suomen ansiosta koltat vielä ovat olemassa ja puhuvat vielä omaa kieltään! Muuten he olisivat vänäläistyneet kuten Akkalan- ja Turjan saamelaiset!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe