Tykkäättekö

värimeri

matkustaa laivalla ja vielä kaikilla mukavuuksilla?
Minä tykkään.
Ihme ja kumma, kaikki eivät. Olen nähnyt kerran äärettömän yrmeäilmeisen kivikasvoisen mieshenkilön, joka laski varmasti tunteja tai minuutteja ja ehkäpä sekunteja ja toivoi että täyshoitoloma loppuisi ja että hän päädisi typerästä purkista vain pois.

34

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se mieshenkilö olin varmaan minä. Paitsi, että en ollut, koska en ole koskaan matkustanut laivalla. Tuskin mitään turhempaa voisin keksiä, paitsi vaikka matkustaa lentokoneella Thaimaaseen.

    • Heikunkeikku

      En erityisemmin tykkää. Varinkaan laivassa, joka pursuaa ihmisiä ja joka paikkaan pitää jonottaa.
      Mutta veneissä tykkään olla. Jos on tyyntä, niin semmonen nopea plaanaava vene on ok. Mutta tuulisella säällä ja varsinkin jos edestä tuulee, niin johan töyssyyttää. Ei kiva. Veljelläni on sellainen töyssyyttävä vene. Minusta se huojuskelee, vaikka veneessä on semmoset vakauttaja siivet. Okei, en tiedä oikeaa nimeä siiville, mutta kuiteskin.
      Oli meilläkin joskus semmonen prääsäri. Se hyvä puoli kyllä, että jos kiirusta piteli, niin sillä pääsi satamaan tosi äkkiä. Tai toisinpäin, satamasta saareen.

      Eniten kyllä tykkäsin meidän kalastajamallisesta keskimoottoriveneestä. Se halkoi aallot ja kulki tasaisen itsevarmasti. Melkein leuhkasti. Siihen mahtui paaaaljon tavaraa ja kaks tai kolme isoa koiraa, ja me ihmiset vieraineen päivineen, oli sen verran iso. Aika kovaakin se meni, mutta me emme täysillä posottaneet, vaan nautimme merelläolosta.
      Viime syksynä myin mun perämoottoriveneen. Pupettivene. Meni Kotkaan. Ihmettelin, kun lähtivät sieltä asti sitä hakemaan. Luulis että lähempääkin olis löytynyt, mutta tämä ostaja tahtoi presiis juuri semmosen veneen, joka mulla oli myynnissä. Tukeva ja hyvä meripaatti ei sen puoleen.
      Nyt mulla on enää soutuvene:) Sen kalastajamallisen myin miehen kuoleman jälkeen, kun en alannut sen kaa fräkäämään. Ei niin naisellinen vene, että olisin ilennyt sillä mennä:)

      Pojalla on iso vene. Pääsen kyytiin, jos sille tuulelle äidyn.

      Laivoja on kiva kattella, kun lipuvat saaren ohi. En kuitenkaan halaja kyytiin. Usein kyllä oon laivalla mennyt, mutta ei niin ihanainen ahaa-tunne.
      Purjeveneistä en piittaa laisinkaan. Ei mun vartalolle sopivia lipujia. Usein näkee vinossa kulkevan purjeveneen. Ihan kiva istua joko vinossa tai yrittää pönöttää suorassa, vaikka vene on vinossa.
      Hyi ei, ei kivaa.

      • Heikunkeikku

        Ai jaa, että ihan pupettivene. Töppö minä.
        Piti kyllä kirjoittaman, että pulpettivene. Pulpetti.
        Kai tarkotettu myös läksyjen tekemiseen? :)


    • höpönhöpö

      Mitä tarkoittaa kaikilla mukavuuksilla? Esimerkiksi Suomi-Ruotsi risteilyllä.

      • Heikunkeikku

        "höpönhöpö"
        Ehkä tarkoittanee hytin komioisuutta vai onko se komiaisuutta?
        Ehkä väärin kirjoitettu, mutta onko mimmonen hytti häh. Sitä tarkoitin.
        Me menimme joskus muinoin perheen kanssa Turusta Tukholmaan ja meillä oli siviitti. Hitto. Oli tosi iso huone laivan etukannella isoine ikkunoineen suoraan merelle. Leviät parivuoteet ynnä muut lisukkeet. Puhelin jos olis tarttenut tilata huoneeseen jotain vaikka murkinaa. Emme tilanneet. Hytin jääkaapissa oli jos jotakin tarjolla. Kylpyhuone iso. Ei tehnyt mieli valittaa. Pojat tykkäs ja kyllä mekin.


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "höpönhöpö"
        Ehkä tarkoittanee hytin komioisuutta vai onko se komiaisuutta?
        Ehkä väärin kirjoitettu, mutta onko mimmonen hytti häh. Sitä tarkoitin.
        Me menimme joskus muinoin perheen kanssa Turusta Tukholmaan ja meillä oli siviitti. Hitto. Oli tosi iso huone laivan etukannella isoine ikkunoineen suoraan merelle. Leviät parivuoteet ynnä muut lisukkeet. Puhelin jos olis tarttenut tilata huoneeseen jotain vaikka murkinaa. Emme tilanneet. Hytin jääkaapissa oli jos jotakin tarjolla. Kylpyhuone iso. Ei tehnyt mieli valittaa. Pojat tykkäs ja kyllä mekin.

        Siis nyt alan päästämään korvista savua. Harmittaa kirjoitusvirheet. Mun hyvä näppäimistö kaikkosi roskiskuntoon ja yritän naputella tällä toisenmoisella näppäimistöllä. Ne ei niinku kunnolla toimi. Mun makuuni.
        Sviitti. Siviitti ei ei ei.


    • staka

      Olen soudellut veneellä jo pikkulapsena ja sittemmin seilannut laivoilla jonkin verran, pari kertaa myös yli Atlantin. Myrskytkään ei ole haitanneet suuremmin, paitsi että olen joutunut useinkin hakemaan laivan infosta lääkettä hytin huonovointisille. En kuitenkaan väitä, etteikö merisairaus voisi yllättää minutkin joskus.

      Mielestäni veneessä ja/tai laivalla on kiva matkustaa, johtuneeko siitä että olen järven rannalla syntynyt ja kasvanut. Mm. junakyyti on minulle paljon vieraampaa, syystä siitä että rautatietä ei silloin ollut lähietäisyydellä.

      Jos laivalla on hyvä orkesteri, saatan istuksia ravintolassa ja vaikka tanssiakin välillä. Uusia mukavia tuttavuuksia laivoilta aina löytyy.

      Koska en ole kova syömään, yritän välttää täysihoitoristeilyjä. Kiva ohjelma laivalla on plussaa, mutta sen vuoksi en laivoille vaivaudu vaan mielenkiintoisten uusien risteilykohteiden ja kauniiden maisemien vuoksi. Eksotiikka ja uudet elämykset on plussaa. Pidin kovasti mm. Kap Verden Mindelosta.

      • flegmaatti

        Kap Verden saarien väliset laivayhteydet olivat surkeita ja lentoaikataulut luokkaa "tulee sieltä kone joskus takaisinkin".


      • Se merisairaus on kamala tauti, tullut koettua. Siinä kolme vaihetta:

        1. Pelkää, että kuolee.

        2. Luulee kuolevansa.

        3. Pelkää, ettei kuolekaan.

        En tykkää laivamatkoista yhtään. Vävyni isolla, komealla paatilla, jossa vessat ja keittiöt, on ollut kyllä makeaa merellä mennä.


      • Heikunkeikku
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Se merisairaus on kamala tauti, tullut koettua. Siinä kolme vaihetta:

        1. Pelkää, että kuolee.

        2. Luulee kuolevansa.

        3. Pelkää, ettei kuolekaan.

        En tykkää laivamatkoista yhtään. Vävyni isolla, komealla paatilla, jossa vessat ja keittiöt, on ollut kyllä makeaa merellä mennä.

        Mulle on iskenyt kerran myös valtaisa merisairaus. Aivan kauheaa.
        Juuri noin, että ajattelee kuolevansa ja sitten jo toivoo että kuolis, että pääsisi siitä kammottavasta olotilasta.
        Yritin vessassa, kopperovessassa, pitää seinistä kiinni ja oksentaa pyttyyn, mutta oksennus vaan leijaili ohi pytyn lattialle ja seinään. Niin kovaa laiva heilui. Miten noloa näin jälkeen ajatellen, silloin en kyennyt ajattelemaan yhtään mitään.
        En pystynyt kävelemään edes seinistä tukien.
        Päätin, että jos kotia selviän, niin EN IKINÄ koskaan enää astu laivaan.
        Astuin kyllä myöhemmin kuitenkin.

        Kanarialla jonakin jouluna lähdimme laivalla toiselle saarelle (Comera). Oli kova tuuli. Silloin en ollut millänikään, mutta ymmärsin hyvin muita ihmisiä, jotka oksentelivat kuoleman kielissä. Muistui oma merisairaus mieleen heitä katsellessa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mulle on iskenyt kerran myös valtaisa merisairaus. Aivan kauheaa.
        Juuri noin, että ajattelee kuolevansa ja sitten jo toivoo että kuolis, että pääsisi siitä kammottavasta olotilasta.
        Yritin vessassa, kopperovessassa, pitää seinistä kiinni ja oksentaa pyttyyn, mutta oksennus vaan leijaili ohi pytyn lattialle ja seinään. Niin kovaa laiva heilui. Miten noloa näin jälkeen ajatellen, silloin en kyennyt ajattelemaan yhtään mitään.
        En pystynyt kävelemään edes seinistä tukien.
        Päätin, että jos kotia selviän, niin EN IKINÄ koskaan enää astu laivaan.
        Astuin kyllä myöhemmin kuitenkin.

        Kanarialla jonakin jouluna lähdimme laivalla toiselle saarelle (Comera). Oli kova tuuli. Silloin en ollut millänikään, mutta ymmärsin hyvin muita ihmisiä, jotka oksentelivat kuoleman kielissä. Muistui oma merisairaus mieleen heitä katsellessa.

        Vuosia, vuosia sitten, olimme lomalla edesmenneen puolisoni kanssa Pargassa, Manner.Kreikan rannikolla. Teimme retken, laivamatkan, Paxos-nimiselle saarelle, pieni saari. Sillä laivalla oli iso italialaisten matkailijoiden ryhmä, iloisella ja hilpeällä mielellä. Merenkäynti oli kova. Istuimme laivan ylimmällä kannella, katse tiukasti horisontissa, koska merenkäynti oli kova. Italialaiset oksensivat jo menomatkalla laivan wc:t täyteen oksennusta, he olivat kalpean vihreitä kasvoiltaan. Selvisimme satamaan saakka. Siellä odotti ihmeellinen tunnelma. Sanoin miehelleni: "Tulee mieleen ihan Hemingwayn romaanit, voisimme kohta kohdata hänet istumassa whiskylasi kourassa tuossa varjossa, rantaravintolassa, suojassa iltapäivän auringolta." Ihan samanlainen tunnelma, kuin joissain hänen romaaneissaan. Kiehtova paikka.

        Takaisinkin sieltä pääsimme, italialaisilta oli lähdön hilpeä tunnelma täysin kateissa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mulle on iskenyt kerran myös valtaisa merisairaus. Aivan kauheaa.
        Juuri noin, että ajattelee kuolevansa ja sitten jo toivoo että kuolis, että pääsisi siitä kammottavasta olotilasta.
        Yritin vessassa, kopperovessassa, pitää seinistä kiinni ja oksentaa pyttyyn, mutta oksennus vaan leijaili ohi pytyn lattialle ja seinään. Niin kovaa laiva heilui. Miten noloa näin jälkeen ajatellen, silloin en kyennyt ajattelemaan yhtään mitään.
        En pystynyt kävelemään edes seinistä tukien.
        Päätin, että jos kotia selviän, niin EN IKINÄ koskaan enää astu laivaan.
        Astuin kyllä myöhemmin kuitenkin.

        Kanarialla jonakin jouluna lähdimme laivalla toiselle saarelle (Comera). Oli kova tuuli. Silloin en ollut millänikään, mutta ymmärsin hyvin muita ihmisiä, jotka oksentelivat kuoleman kielissä. Muistui oma merisairaus mieleen heitä katsellessa.

        Minulla oli Estonian onnettomuuden jälkeen pitkä kausi, etten voinut mennä ollenkaan laivaan. Oli harmillista, koska tyttäremme oli mennyt opiskelemaan Tukholman yliopistoon, ja siellä tuli käytyä usein häntä katsomassa. Oli sitten pakko lentää aina.

        Nyt pikkuhiljaa se kammo on kadonnut, en tosin osaa vieläkään nukkua niissä laivoissa.

        Ennen näitä uivia hotelleja sinne menivät paljon pienemmät laivat. Tosin kerran sellainen iso laivakin oli kerran niin kovassa myrskyssä, että astiat eivät pysyneet pöydillä, ja seinistä oli pakko ottaa tukea. Tanssilattialla porukka meni hauskasti laidasta laitaan :-)).


      • staka
        flegmaatti kirjoitti:

        Kap Verden saarien väliset laivayhteydet olivat surkeita ja lentoaikataulut luokkaa "tulee sieltä kone joskus takaisinkin".

        Enpä saarien välisiä yhteyksiä kokeillut. Kyseisen risteilymatkan lähtösatama oli Malaga ja päämäärä itäinen Karibia. Sieltä sujuvasti suora lento takaisin Suomeen. Oikein kiva reissu kaikkinensa ei-niin-suurella eli kotoisen oloisella aluksella.


      • flegmaatti
        staka kirjoitti:

        Enpä saarien välisiä yhteyksiä kokeillut. Kyseisen risteilymatkan lähtösatama oli Malaga ja päämäärä itäinen Karibia. Sieltä sujuvasti suora lento takaisin Suomeen. Oikein kiva reissu kaikkinensa ei-niin-suurella eli kotoisen oloisella aluksella.

        Erilaisia valintoja. Me valitsemme reitit sillä perusteella, että niihin sisältyy vain yksi meripäivä. Sitä on melko mahdoton välttää.

        Satamakaupungeista otan selvää etukäteen. Tulostan kartat, katson opastetut retkikohteet joihin emme osallistu mutta kierrämme niitä valikoiden. Käytämme paikallisia, julkisia kulkuneuvoja.

        AI-palvelu ei häiritse minua koska kymmeniä vuosia sitten opin, ettei minun etukäteen maksama alkoholi tai ruoka edellytä niiden ahmimista. Sama koskee jonkun muunkin maksamaa.Parin viikon reisu merkitsee kohdallani 1 - 2:n kilon painon laskua.
        4 viikkoa > -3kg.


    • flegmaatti

      Olemme käyttäneet lämpimien merien risteilyjä ja pidämme niitä eräänä varteenotettavana lomailumuotona.
      Hyttiluokka ja sijainti on tärkeä. Emme ole olleet missään varustamoluokan sveetissä mutta tilavat, ylempien kansien ulkohytit ovat riittäneet.
      Toistaiseksi paras oli ylimmän kannen hytti, tilavuudeltaan yli 20m2 ja ainoa jonka kylppärissä on ollut amme.

      Itsensä huoltamiseen on runsaasti vaihtoehtoja ja iltaohjelmat riittävän viihdyttäviä.
      Eikä ole tarvinnut pahemmin jonottaa jos ei ole halunnut.
      Pelastusveneharjoitus on turhan tuntuinen ja ne riivatut vielä kontrolloivat osallistumisenkin.

      Jokainen aamu uudessa satamakaupungissa ja lähtö alkuillasta.

      Tietenkin pieneläkeläinen pitää sitäkin etuna, että aina joskus risteilyn kylkiäisenä on ollut mahdollisuus varata jatkoviikko hyvin halvalla.
      Esimerkiksi Madeiralla, Funchalin keskustassa, Katedral hotskussa viikko 85,50€/hlö. Korfulla huoneistohotskussa 60€/hlö. Dominikaanisessa Tasvallassa Playa Platan AI-viikon hintaa en muista mutta sekin sopi eläkeläisbudjettiin hyvin.

    • suokkiin

      En tykkää. Olisi kauhistus joutua risteilylle, joka kestäisi vaikkapa viikon. Olkoonkin, että kävisi välisatamissa. Ei ole mun juttu, ei.

    • Hyvä ystävämme on parasta aikaa melkein neljä kuukautta kestävällä laivamatkalla, käyvät kaikilla mantereilla ja lukuisissa satamissa ja kohteissa. Minusta ei ikinä olisi siihen, kuolisin väsymykseen jo kesken matkan. Saan upeita videoita ympäri maailmaa. Toivon, että hän saapuu terveenä perille.

    • Tavallinen.riittää

      Olin all inclusive-valtameriristeilyllä yli viikon putkeen, muist. hinta 2500. Ihmettelin pröystäilyistä, ruokia ja alkoholia tarjolla yötäpäivää sen kun kätensä ojensi. Itse osaan elää kohtuullisesti tarjonnasta huolimatta, jätin pohtimisen sikseen. Laivan tarjoamasta toiminnasta tykkäsin. Mutta kun päästiin maapaikkoihin, silloin tajusin mistä on tingitty. Tosi köyhää, tienpätkiä käveltiin ja nähtävyyskohteet oli erittäin vaatimattomat.
      Kyllä olisin mieluummin valinnut normaaliruoat ja maksanut itse viinani, ja niiden sijaan ottanut tasokkaammat nähtävyydet ja retket maissa.
      Toisen kerran olin puoliksi maksetulla luxusristeilyllä, kun ystävä on aika kranttu. Ikkuna-hytti, jossa kävin vain nukkumassa, joten ei merkitystä. Shamppanja-aamiainen, no en ole tottunut. Ihan tavallinen olisi piisannut, mutta nyt on koettu.

    • Hiiohoivaan

      Useamman kerran olen ollut risteilyillä, eniten olen pitänyyt Andamaanienmeren ja Kiinanmeren risteilyistä, näissä runsaasti ohjelmaa laivalla, hyvä ruoka, mahtava henkilökunta, pohjoismainen päällystö, luxus palvelu, joka päivä vaihtuvat mielenkiintoiset maakohteet ja toimivat retkipalvelut maissa.
      Norjan vuonoille tekisi mieli lähteä, onko suosituksia hyvästä laivayhtiöstä tai matkanjärjestäjästä, norjan kielellä en pärjää.
      Näistä suomalaisista ns. risteilyistä en puhuisi risteilyinä, ovat vain party ja porausmatkoja.

      • 1eero

        Hurtigruten kulkee koko Norjan rannikko reitin josta voi valita reittiosuuden, kulkenut yhden reittiosuuden, vaimon eläessä suostuin pienellä pakolla mukaan laivoille milloin minnekkin, nykyään ei tulisi mieleenkään.


      • staka
        1eero kirjoitti:

        Hurtigruten kulkee koko Norjan rannikko reitin josta voi valita reittiosuuden, kulkenut yhden reittiosuuden, vaimon eläessä suostuin pienellä pakolla mukaan laivoille milloin minnekkin, nykyään ei tulisi mieleenkään.

        Hurtigruten on tullut matkattua Kirkkoniemestä Bergeniin. Auto laivassa mukana, Bergenissä pari yötä, sitten hissuksiin Etelä-Norjan ja Ruotsin kautta Tukholmaan ja lautalla Turkuun.

        Ei Hurtigruten ollut mikään suuri elämys suomalaisille, jotka oli aikaisemmin autolla kiertäneet Pohjois-Norjan vuoristoteitä paljonkin. Saksalaiset ja englantilaiset olivat ihmeissään, istuivat valoisassa kesäyössä kannella yöt läpeensä, viltit harteilla. Me nukuttiin yöt, tai saatettiin ehkä pistäytyä jossain mielenkiintoisessa satamassa laivan postinvaihdon aikana.

        Oikeastaan jännin osuus oli automatka Bergenistä Lillehammerin suuntaan, on siellä tunneleita!!! Saatiin joltain norjalaiselta hyvä vinkki: laita toinen silmä kiinni kun ajat tunneliin, avaa se kun olet tunnelissa. Helpotti näkemistä huomattavasti.


    • exrek

      En oikein tykkää enää, en varsinkaan pelkästään laivalla olemisesta. Toisin oli ennen.
      Aikoinaan teimme perheen kanssa lapset mukana useat laivamatkat Ruotsiin. Aktiiviaikoina tavarantoimittajat järjestivät messumatkoja mm. Ruotsiin ja Viroon. Laivalla ja/tai kohteessa esittelivät uusia tuotteitaan, laivalla pidettiin esitelmiä ja kilpailuja. Siellä tapasi tuttuja ja kollegoita, syötiin hyvin ja reippaasti myös juotiin.

      Vielä 5-6 vuotta sitten kotkalainen varustamo Kristina Cruises teki risteilyjä omalla laivalla. Mieluisin oli kahden viikon matka Karibian saaret, Atlantin ylitys ja Cap Verde. Laiva kulki öisin saaresta saareen, päivät kuluivat aurinkokannella ja opastetuilla retkillä eri kohteissa. Iltaisin saunottiin, syötiin hyvin ja maltillisesti juopoteltiin.
      Myös Itämeren kierros oli antoisa. Riika, Visby ja Maarianhamina. Mutta varustamo joutui velkasaneeraukseen ja välittää enää vain toisten matkoja kalliiseen hintaan. Ainakin minulla kipukynnys ylittyy, kun viikon reissu maksaa tuhansia euroja.

      Viime vuosina olen kulkenut laivalla enää vain Suomenlahdella, yleensä auto mukana, eikä selvin päin oikein mukaudu laivan tunnelmaan. Mieleeni on jäänyt nätti naiskonstaapeli Tukholman satamassa. Puhallutti ja kauniisti hymyillen näytti tuloksen: NEG. Ruotsissahan on promilleraja 0,2.

    • Krokodiili

      Niiliä pitkin kulki vielä muutama vuosi takaperin sama risteilyalus, joka liikennöi siellä 1900-luvun alussa. Siinä oli jotakin glamouria.

    • Parasta-minua-ajatellen

      Aina kun risteilen, hyttini ovat luokkaa Suite, Commodore, Lux...

      A ja B luokat ovat häiriköivälle roskaväelle.

    • Kaikilla mukavuuksilla, tarkoittaako se, että vesi tulee ja menee ja on suihku ja sisävessa?

      Kauan sitten käytiin naapurin rouvan kanssa laivakyydillä Tallinnassa, en tykännyt.
      Vessassa haisi home, karaokessa juopaleet jonottivat lauluvuoroaan, ainoa kiva paikka oli myymälä, ostin jotain.

      Tasokkaampaa pitää olla, jos vielä laivaan astuisin. Joku suite tms.

      • Leikittelen_vertauksen

        Mukavuuksista puheenollen eikö kaikki helpottava ole mukavuuksia.

        Minulla on mökki; lähdevesikaivo, pihasauna ja ulkohuussi. Käymälä. Pidän niitä mukavuuksina. Ilman niitä mökkini olisi luokkaa ei mukavuuksia.

        Mutta juu. Nuo lähivesien paatit Tallinna - Ruotsi akselilla, taso on laskenut kaikilla osa-alueilla.


      • Leikittelen_vertauksen kirjoitti:

        Mukavuuksista puheenollen eikö kaikki helpottava ole mukavuuksia.

        Minulla on mökki; lähdevesikaivo, pihasauna ja ulkohuussi. Käymälä. Pidän niitä mukavuuksina. Ilman niitä mökkini olisi luokkaa ei mukavuuksia.

        Mutta juu. Nuo lähivesien paatit Tallinna - Ruotsi akselilla, taso on laskenut kaikilla osa-alueilla.

        Kuka mitäkin pitää mukavuuksina, ellei ole kovia vaatimuksia, tyytyy vähempään.
        Meillä tulee lähdevesi keittiöön ja saunalle kraanasta valuttamalla, se on ainakin mukavaa.


      • bessie-----
        Leikittelen_vertauksen kirjoitti:

        Mukavuuksista puheenollen eikö kaikki helpottava ole mukavuuksia.

        Minulla on mökki; lähdevesikaivo, pihasauna ja ulkohuussi. Käymälä. Pidän niitä mukavuuksina. Ilman niitä mökkini olisi luokkaa ei mukavuuksia.

        Mutta juu. Nuo lähivesien paatit Tallinna - Ruotsi akselilla, taso on laskenut kaikilla osa-alueilla.

        "Mutta juu. Nuo lähivesien paatit Tallinna - Ruotsi akselilla, taso on laskenut kaikilla osa-alueilla."

        Verrattuna mihin ja miten taso on mielestäsi laskenut kaikilla osa-alueilla? Olen jos jonkinlaisilla purtiloilla täällä Euroopassakin siirtynyt kaupungista/kaupunginosasta toiseen, mantereelta saarelle, saarelta toiselle tai maasta toiseen ja kyllä pidän näitä meidän laivojamme hyvin tasokkaina.

        Huomenna lähden 22 tunnin risteilylle, Silja Europa, ikkunallinen 9 neliön hytti, 12 euroa. Kuunpimennyksen näkemisen toivossa matkan varasin, mutta ei haittaa vaikka se jäisi näkemättäkin. Omalta parvekkeeltani tai ikkunoistani en sitä ainakaan näkisi ja ulos sopivaan paikkaan ei varmasti tulisi lähdettyä. Laivan ja risteilyn taso riittää jo sinänsä minulle viihteeksi, joten ihan vähän vain petyn jos pimennyksen paras vaihe jostain syystä jää näkemättä.


    • Hallaahon.äänestäjä44

      Laivamatkojen sijaan lähden ensi viikolla Davosiin
      sinne ei pääse laivalla
      vielä

      Soini lähtee myös
      Emme tosin mene yhdessä

      Trump ei tule eikä May
      Näin ne minulle kertoivat
      tällä kertaa, kun niillä on hommia


      Minulla ja Soinilla ei ole
      mutta aikaa sitä enemmän

      Kummallakin

    • Bengalitikku

      Nostalginen muisto on laivamatka Köpikseen pikkubudjetilla ilman mukavuuksia = kansipaikoilla.
      H:ki - Tukholmaa kuten H:ki - Tallinna väliä on tullut laivailtua, koska nuo laivat on liki.
      En oikein pidä pitkistä laivamatkoista. Enempi olen maakrapu. Muutamassa neliössä asuminen viikkotolkulla ei nappaa. Enemmin menen johonkin kaupunkiin ja yritän tutkia sitä.
      Purjeveneessä olen ollut pari kertaan. Ihailen noita pitkiä purjehdusmatkoja tekeviä. Minut pitäisi sitoa mastoon, laittaa side silmille aallokossa ja syöttää pahoinvointipillereitä. Kuka sitä nyt blägässä purjehtisi?

    • Maltatko

      Tykkään matkustaa laivalla puolihoidolla, täyshoito tai all inclusive on vähän liikaa. Aamiainen ja yksi ruokailu riittää, juomiakin voin ostaa omalla rahalla.

      Lyhyemmistä laivamatkoista muistuu mieleen Maltan matka vuosia sitten. Mentiin sieltä pikkulaivalla muistaakseni Gozon saarelle, jossa kierrettiin kävellen. Koko saarella ei muita näkynytkään. Tultiin sitten eräälle rannalle ja aiottiin rakastella, otettiin vaatteet pois ja silloin rannan laituriin tuli joku turisteja kuljettava alus. Puettiin vaihvihkaa uimapuvut takaisin ja oltiin kuin ei olisi oltukaan.

    • Tramontana

      Paras laivamatka oli Antwerpeen -Indonesia joka loppui Intian valtamerellä siihen että ukosivu repesi kahdesta paikasta ja jouduttiin Mauritiukselle hätäsatamaan 14/3 -2/5 1975 .- Mutta se on taas eri juttu ;-* O Tempora,O Mores :-*

    • En erikoisemmin viihdy laivalla, matkat ovat pitkäveteisen tuntuisia ja odottaa vain, että olisi jo maata näkyvissä.
      Nykyisin menen Tallinnaan aamulaivalla, matkalla syön hyvän aamupalan ja siinä se syöminen ja juominen onkin. Takaisin tulon voi tehdä vään pitemmän kaavan mukaan, ilman hyttejä menee sekin.

      Aikoinaan kun lapset olivat pieniä Silja sinfonialla tai serenadilla käytiin Tukholmassa usein. mennen tullen laivalla nukuttiin. lapsista se oli mukavaa, päivä sitten kaupungilla pyörittiin. En tahtonut itselleni keksiä ohjelmaa niiksikään reissuiksi.

      Sukulaitäti, joka on kahdeksankymmentä kolme vuotias pyysi kerran, että lähtisin hänen kanssaan Välimeren risteilylle, en muista minkä keksin tekosyyksi kun kieltäydyin, olisin tullut sen viikon aikana aikalailla hullummaksi. Hän olisi halunnut kiertää yhtenä iltana kaikki laivalla olleet kahdeksan baaria.
      onneksi hänelläkin suunnitelma tyssäsi johonkin.

      • herrasmiestäällä

        Minä tilasin aikanaan vaimolle risteilymatkan, kun se niin kovasti halusi reissulle.
        Taisi ollakin melko hauska ja viihtyisä matka, kun ei ole vieläkään ilmestynyt takaisin.
        Jos oikein muistan, niin sain halvalla ruumapaikan jostakin Titanicista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe